هزینه اقامت ترکیه با اجاره خانه

محتوای خبر پنهان کن

گرفتن اقامت ترکیه با اجاره خانه

موقعیت جغرافیایی ترکیه، آب و هوای خوب و اماکن خاص در ترکیه، توریست های زیادی را از سراسر دنیا به خودش جذب کرده است. فرهنگ، جاذبه های گردشگری و موقعیت اقتصادی در حال رشد، باعث شده افراد زیادی به ویژه ایرانیان به گرفتن مجوز اقامت در ترکیه فکر کنند و یکی از راه های گرفتن مجوز اقامت ترکیه، اجاره کردن خانه است. برای اجاره خانه در ترکیه باید با شرایط اجاره خانه، قوانین اجاره نامه و هزینه اجاره ملک در ترکیه آشنا باشید. در این مطلب از وبلاگ به این موضوعات خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

اگر قصد مهاجرت به ترکیه را دارید ولی بودجه خرید ملک در این کشور را ندارید، می توانید اقدام به اجاره خانه در ترکیه کنید و از طریق آن جهت دریافت اقامت اقدام نمایید.

یک سوال مشترک و مهم بسیاری از مخاطبان

آیا می توان با اجاره خانه در ترکیه اقامت گرفت؟

بله، ولی بر طبق قوانین جدید اقامت توریستی فقط به صورت یک ساله به داوطلبان داده می شود و لازم به ذکر است که امکان تمدید این اقامت یک ساله وجود ندارد. مگر این که یکسال از تاریخ اخذ آخرین اقامت یک ساله شما گذشته باشد. تا پیش از سال 2020 می توانستید با اجاره ملک، اقامت توریستی 2 ساله ترکیه را دریافت و ضمنا آن را تمدید کنید.

سوال بعدی که برای شما پیش خواهد آمد

اقامت توریستی ترکیه چگونه است؟

شما با خرید ملک در ترکیه یا اجاره ملک در ترکیه می توانید اقامت یک ساله توریستی ترکیه را به دست آورید. در صورتی که خرید ملک انجام داده باشید امکان تمدید این اقامت نیز قرار داد وجود دارد. اما در مسئله اجاره ملک امکان تمدید اقامت وجود نخواهد داشت.

طبق قوانین جدید شما با اجاره ملک در ترکیه می توانید 1 سال در این کشور اقامت داشته باشید اما بعد از یک سال قادر به تمدید آن نیستید. برای اینکه بتوانید مجددا اجاره خانه و اخذ اقامت یک ساله انجام دهید می بایست حداقل 1 سال از آخرین باری که اقدام به اجاره خانه در ترکیه کرده اید گذشته باشد.

نکته مهم بعدی

آیا حین اقامت توریستی ترکیه اجازه کار خواهیم داشت؟

خیر، می بایست برای دریافت مجوز کار اقدام نمایید.

اولین قدم برای اجاره خانه در ترکیه این است که بدانید کجا می­ خواهید باشید و چرا! اگر قبلا هم به ترکیه آمده­ اید و گشت و گذار کرده باشید ممکن است با علامتfor rent  (برای اجاره) روبرو شده باشید. پس برای اجاره خانه در ترکیه دنبال تابلویی باشید که نوشته باشد “kiralik” به معنای اجاره ­ای.

یکی از تابلوهای مهم دیگر تابلوی sahabinden”” است که به معنی صاحب است. نام و شماره تلفن آژانس املاک یا صاحب خانه روی تابلو خواهد بود. آژانس ­های املاک محلی در ترکیه (emlaci) به وفور پیدا می­ شوند و تبلیغات متنوعی را برای املاک موجود در منطقه دارند.

آژانس ­های املاک ترکیه برای اجاره، کمیسیون می­ گیرند که معادل حدود یک ماه اجاره است و توسط مستاجر پرداخت می­ شود. اگر یک آژانس، ملکی که شما می­ خواهید را ندارد اما از آژانس دیگری که آن را دارد بگیرد و شما آن را اجاره کنید، این دو آژانس کمیسیون را بین خودشان تقسیم می­ کنند بدون اینکه برای شما هزینه اضافی داشته باشد.

با گشت و گذار در منطقه و بازدید از فروشگاه ­های محلی و بازارها با زندگی واقعی و منطقه آشنا می­ شوید.

اگر با زبان ترکی آشنایی دارید، حتی می توانید به دفتر شورای محلی (baladeyesi) یا مدیر آن منطقه مراجعه کنید و از آن­ها برای اجاره خانه در ترکیه توصیه بخواهید. آن­ها احتمالا دوستان و خانواده­ای را می­ شناسند که می­ توانند به شما کمک کنند.

قیمت اجاره خانه در ترکیه

شرق ترکیه و میانه ­ها از مناطق جنوبی یا غربی ترکیه برای اجاره یا خرید ملک ارزان ­تر است. پس قیمت اجاره ملک در ترکیه به منطقه ­ای که دوست دارید در آن زندگی کنید بستگی دارد. میزان متوسط اجاره در مناطق روستایی و دور از شهرهای مرکزی بسیار کمتر است.

به طور کلی، هر جایی که باشید باید ماهانه بین 15 تا 50 درصد از درآمد خود را برای اجاره اختصاص بدهید. با این حال این میزان اجاره بستگی به موقعیت مکانی، اندازه، سال ساخت، طبقه و استانداردهای زندگی مورد نظر شما دارد. هزینه ماهیانه اجاره ملک در مناطق مختلف ترکیه بطور میانگین بین 700 لیر تا 7 هزار لیر می باشد که البته خانه هایی در مجموعه های لوکس و خیابان های لوکس با قیمت ها بالاتر از این ها نیز موجود است.

هزینه دیگری به نام عایدات (Aidat) یا شارژ ساختمان نیز وجود دارد؛ زندگی در یک مجتمع امنیت بیشتری برای شما فراهم می ­کند که هزینه اضافی برای نگهداری یا خدمات به نام عایدات را در بر دارد. اگر خارج از این مجتمع ها که امکاناتی مثل استخر، سالن بدنسازی و باغچه وجود ندارد زندگی کنید، هزینه این چنینی نخواهد داشت یا خیلی کم خواهد بود.

برخی از اقامتگاه ­ها مانند مجتمع­ های آپارتمانی یا ویلایی دارای عایدات هستند که با آن هزینه می ­توانند به تعمیر آسانسور، تمیز کردن استخر و ساختمان، هزینه باغبانی و غیره بپردازند.

اما مدارک لازم برای اقامت ترکیه با اجاره خانه:

بقیه مدارک تکمیلی شامل فرم درخواست جلسه، ترجمه رسمی صفحات پاسپورت، بیمه درمانی معتبر و رسید هزینه پرداختی به اداره مهاجرت است.

هزینه های دریافت اقامت ترکیه با اجاره خانه

برای دریافت اقامت ترکیه با استفاده از اجاره خانه هزینه هایی را باید پرداخت نمایید. این هزینه ها شامل موارد زیر هستند:

مراحل اجاره خانه در ترکیه

در گام اول باید با در دست داشتن مدارک، اقدام به انعقاد قرار داد کنید.

در گام دوم هزینه اجاره ماه اول یا پول پیش و 12% کمیسیون اجاره یک ساله را می بایست پرداخت نمایید.

در گام سوم، باید نسبت به تغییر نام قبض ها اقدام کنید که البته برای اینکار به کارت اقامت ترکیه احتیاج دارید.

و گام چهارم پرداخت ماهیانه اجاره خانه می باشد که توصیه می شود از حساب خودتان به حساب صاحب ملک واریز شود.

نوتر کردن اجاره نامه در ترکیه

در ترکیه به مراکز اسناد دفتر رسمی نوتر می گویند. شما می بایست اجاره نامه خود را به یکی از این دفاتر برده و نوتر کنید. منظور از مدارک لازم پاسپورت شما و اجاره نامه خانه هستند.

هزینه نوتر برای هر نسخه حدود 80 الی 100 لیر ترکیه می باشد. برای هر عضو خانواده یک اجاره خانه لازم است. به همین دلیل هنگام نوتر کردن اجاره خانه به تعداد اعضای خانواده، اجاره نامه را نوتر کنید.

4 نکته مالی مهم برای اجاره خانه در ترکیه

1- چیزی به اسم رهن در ترکیه وجود ندارد، یا باید نسبت به خرید ملک در ترکیه اقدام کنید، یا اینکه آپارتمانی را در این کشور اجاره نمایید.

2- بر خلاف ایران پول پیش در اجاره‌ آپارتمان چندان مطرح نیست، تنها باید مبلغی را تقریبا معادل یک الی دو ماه اجاره به صاحب خانه بپردازید.

3- مبلغ اجاره‌ هر ماه، باید در ابتدای ماه به حساب صاحب خانه واریز شود.

4- قراردادهای یک ساله بسیار به صرفه تر از قراردادهای هفتگی یا ماهیانه می باشد.

اقامت ترکیه از طریق اجاره خانه آسان ولی پر ریسک

اجاره خانه در ترکیه، یکی از آسان‌ترن روش‌های اخذ اقامت ترکیه و در عین حال پر ریسک ترین روش ها به حساب می‌آید. زیرا در موارد متعددی مشاهده شده که متقاضی حتی با ارائه‌ تمامی مدارک و داشتن شرایط لازم، موفق به اخذ اقامت موقت ترکیه نشده و ریجکت شده است.

توجه داشته باشید که در صورت ریجکتی توسط اداره‌ مهاجرت:

تنها 10 روز فرصت خواهید داشت که کشور ترکیه را ترک کنید.

بعد از ریجکت شدن تا 6 ماه اجازه‌ درخواست مجدد برای اقامت را ندارید.

نکات مهمی که قبل از اجاره خانه در ترکیه باید بدانید!

شرایط عمومی قرارداد اجاره نامه در ترکیه

اجاره نامه باید شامل موارد زیر باشد تا حقوق هر دو طرف هنگام اجاره خانه در ترکیه حفظ شود:

اقامت ترکیه با اجاره خانه

در کل دوره­ های اقامت در ترکیه 3 ماهه یا 90 روزه است. افرادی که تمایل دارند در ترکیه اقامت داشته باشند، می ­توانند هر 6 ماه، 90 روز بدون ویزا در ترکیه بمانند. البته که متقاضی در این مدت نمی­ تواند هیچ فعالیت کاری یا تحصیلی داشته باشد. اما راه ­های بهتر و ارزان­تری برای اقامت در ترکیه وجود دارد؛ همانند اقامت در ترکیه با استفاده از اجاره خانه. مدت این اقامت یک سال است که نیاز به ویزای اقامت توریستی دارد.

راحت­ ترین راه برای گرفتن اقامت در ترکیه اجاره ملک در ترکیه است. باید بدانید که زندگی کردن در ترکیه با شهروند این کشور شدن متفاوت است. اگر شخصی در ترکیه به صورت قانونی خانه­ ای را اجاره کند، می­ تواند درخواست اقامت کوتاه مدت بدهد اما با این اقامت، اجازه کار کردن ندارد.

اگر شخص بیشتر از 180 روز در سال در ترکیه حضور نداشته باشد، اجازه اقامتش به طور خودکار منقضی می­ شود. اگر شخصی به مدت 8 سال در ترکیه اقامت قانونی داشته باشد، می­ تواند درخواست اقامت دائم کند که با امتیاز شهروندی کاملا تفاوت دارد.

اقامت توریستی یکساله

معمولا افرادی که قصد ماندن در ترکیه بیشتر از 90 روز را دارند می ­توانند برای اقامت یکساله درخواست بدهند. برای گرفتن این اقامت، دولت ترکیه مدارک و متدهای خاصی را در نظر گرفته است:

قانون جدید در مورد اجاره خانه در استانبول سال 2021

در اطلاعیه ۱۵ ژانویه ۲۰۲۱ اداره مهاجرت ترکیه اعلام شده است که در برخی مناطق استانبول امکان اجاره ملک به اتباع خارجی وجود ندارد از جمله:

– اجاره خانه در منطقه فاتیح برای خارجی ها ممنوع شده و فقط دانشجویان می توانند در این منطقه درخواست اقامت داشته باشند.

– در منطقه اسنیورت نیز فقط با خرید خانه می توانید اجازه اقامت را دریافت کنید و امکان اخذ اقامت ترکیه با اجاره خانه در منطقه اسنیورت از تاریخ مذکور ممکن نیست.

سخن پایانی

این روزها افراد بسیاری از جمله ایرانیان به فکر دریافت اقامت ترکیه از طریق اجاره خانه هستند. اقامت یکساله توریستی از طریق اجاره خانه یکی از بهترین و ارزان ترین روش ها برای اخذ اقامت ترکیه می باشد. به همین دلیل، در این مقاله اطلاعاتی را در زمینه اخذ اقامت ترکیه با اجاره خانه در اختیار شما قرار دادیم. امیدواریم توانسته باشیم به سوالات شما در این خصوص پاسخ دهیم.

اقامت ترکیه با اجاره ملک (بررسی قوانین و شرایط)

یکی از روش های اخذ اقامت ترکیه اجاره خانه در ترکیه است. در این مقاله به شما می گوییم که چگونه می توان با اجاره خانه در ترکیه اقامت گرفت؟

اگر قصد مهاجرت به ترکیه را دارید ولی هزینه خرید ملک در ترکیه را ندارید، می توانید اقدام به اجاره خانه در ترکیه کنید. در ادامه  صفر تا صد این کار را برای شما توضیح می دهیم.

به یاد داشته باشید که مهاجرت و خرید ملک در ترکیه، باید همراه با مشورت با متخصصان و همچنین برنامه ریزی و تفکر باشد. هر کاری که با اسناد، مدارک و کاغذ بازی سر و کار دارد، باید بسیار تمیز و بدون هیچ مشکلی انجام شود. اینگونه احتمال بروز خطر در آینده کمتر می شود.

آیا با اجاره ملک می توان اقامت گرفت ؟

قبل از شروع سال 2020 شما می توانستید با اجاره ملک، اقامت توریستی 2 ساله ترکیه را دریافت کنید. حتی می شد آنرا تمدید کرد. اما این قانون در سال 2020 عوض شد. بر طبق قوانین جدید که در سال 2022 هنوز هم به همین صورت است؛ اقامت توریستی فقط به صورت یک ساله به داوطلبان داده میشود.لازم به ذکر است که امکان تمدید این اقامت یک ساله وجود ندارد. مگر این که یکسال از تاریخ اخذ آخرین اقامت یک ساله شما گذشته باشد.

اگر تمایل دارید در مورد اخذ اقامت توریستی ترکیه بیشتر بدانید می توانید در لینک زیر مطالعه کنید.

اخذ اقامت توریستی ترکیه

اقامت توریستی ترکیه

شما با خرید ملک در ترکیه یا اجاره ملک در ترکیه می توانید اقامت یک ساله توریستی ترکیه را به دست آورید. در زمینه خرید ملک امکان تمدید قرار داد وجود دارد.

اگر تمایل دارید در مورد خرید ملک در ترکیه بیشتر بدانید مقاله زیر را مطالعه کنید.

خرید ملک در ترکیه

اما در مسئله اجاره ملک امکان تمدید قرارا داد وجود نخواهد داشت. این قانون به تازگی اعمال شده است. به این صورت که شما با اجاره ملک در ترکیه می توانید 1 سال در این کشور اقامت داشته باشید. اما بعد از یک سال قادر به تمدید آن نیستید. برای اجاره مجدد خانه و اخذ اقامت یک ساله بایستی حداقل 1 سال از آخرین باری که اقدام به اجاره خانه در ترکیه کرده اید بگذرد. همچنین در مدت اقامت توریستی اجازه کار نخواهید داشت. به این صورت که برای کار باید مجوز کار دریافت کنید.

اگر تمایل دارید در مورد اخذ مجوز مار در ترکیه توسط ایرانیان بیشتر بدانید می توانید مقاله زیر را مطالعه کنید.

اخذ مجوز کار در ترکیه

مدارک مورد نیاز برای اقامت ترکیه با اجاره خانه (اقامت یک ساله)

هزینه های گرفتن اقامت با اجاره خانه

نوتر کردن اجاره نامه

در ترکیه به مراکز اسناد دفتر رسمی نوتر می گویند. شما می بایست اجاره نامه خود را به یکی از این دفاتر برده و نوتر کنید. منظور از مدارک لازم پاسپورت شما و اجاره نامه خانه هستند.

هزینه نوتر برای هر نسخه حدود 80 الی 100 لیر ترکیه می باشد. برای هر عضو خانواده یک اجاره خانه لازم است. به همین دلیل هنگام نوتر کردن اجاره خانه به تعداد اعضای خانواده، اجاره نامه را نوتر کنید.

در مقاله نوتر مدارک در این باره بیشتر بخوانید.

مراحل اجاره خانه در ترکیه

    بد نیست بدانید  چیزی به اسم رهن خانه در ترکیه وجود ندارد.

قوانین اجاره آپارتمان در ترکیه

چنانچه برای مدت کمتر از 1 سال می خواهید خانه را در ترکیه اجاره کنید، هزینه آن چیزی نزدیک ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ لیر در ماه می شود.

توجه داشته باشید این مقدار نسبی است و شهر به شهر و منطقه به منطقه ممکن است متفاوت باشد.  اما اگر قصد داشته باشید همان خانه را به صورت سالیانه کرایه کنید، مبلغ این اجاره ۱۰۰۰ لیر می شود. این مبلغ شامل هزینه آب و برق و عایدات نیز می شود.

    توجه: ما بنا به تجارب چند ساله خود به شما توصیه کنیم که در اولین ورودتان به ملک استیجاری حتما با صاحب ملک همراه باشید و در حضور او ازتمامی اسباب و اثاثیه خانه یا اپارتمان فیلم بگیرد. اینگونه در زمان اتمام قرارداد با مشکلاتی که معمولا برای مستاجره ها پیش می آید روبرو نخواهید شد.

برای مطالعه بیشتر می توانید مقاله آپارتمان نشینی در ترکیه را مطالعه کنید.

هزینه اجاره ماهیانه ملک در ترکیه

هزینه اجاره ماهیانه منزل در ترکیه بسته به محل قرار گیری ملک، چند خوابه بودن آن، نوساز بودن، امکانات و تعداد طبقات متغییر است. این مبلغ معمولا از 700 لیر شروع می شود و در محلات لوکس به 7 هزار لیر هم می رسد.

تعیین اجاره خانه در ترکیه به پول ایران کمی دشوار است، چون نرخ ارز دائم در حال تغییر است. اگر به دنبال اجاره منزل مبله  در ترکیه می گردید که شاید چند روز را در آن بمانید، باید بگویم که کمی در کار خود تامل کنید.

اجاره هفتگی خانه در ترکیه فقط وقتی تعداد نفرات بالا است، به صرفه می باشد. بد نیست بدانید اجاره روزانه و ماهیانه چندان از نظر اقتصادی به صرفه نیست. به این صورت که اگر اجاره ملک به صورت سالیانه ماهی ۱۰۰۰ لیر تمام شود،  همان خانه را اگر بخواهید بدون نوشتن قرارداد سالیانه اجاره کنید ماهی ۲۵۰۰ لیر باید بپردازید.

مشکلات اقامت ترکیه با اجاره خانه و محدودیت ها

در نظر داشته باشید که کم ثبات ترین و پر ریسک ترین نوع گرفتن اقامت، اجاره خانه در ترکیه است. در این نوع اقامت ممکن است که حتی با ارائه ی کلیه مدارک خواسته شده، اداره ی مهاجرت با درخواست افراد موافقت نکند و یا افراد را رد (ریجکت) کند. در صورتی که درخواست افراد ریجکت شود آنها موظف هستند در طی ۱۰ روز خاک ترکیه را ترک کنند. این افراد تا ۶ ماه مجاز نیستند برای دریافت اقامت توریستی اقدام کنند. همچنین داشتن این نوع اقامت هیچ سابقه ای برای اخذ شهروندی ترکیه ایجاد نمی کند.

مهم ترین نکات اجاره آپارتمان در ترکیه

در ابتدا توصیه می کنیم اگر زمان کافی برای مطالعه را ندارید این ویدئو را تماشا کنید.

شهر مورد نظر خود برای اجاره آپارتمان را انتخاب کنید

اولین قدم برای اینکه بخواهید نسبت به اجاره آپارتمان مبله در ترکیه اقدام کنید، انتخاب شهر مورد نظر است. معمولا در چنین مواردی، شهر استانبول در رتبه‌ی اول محبوب‌ترین شهرهای ترکیه قرار می‌گیرد و اولویت اول هر مهاجر و یا مسافری است. لازم است بدانید که قیمت اجاره آپارتمان در هر شهر ترکیه، به طبع متفاوت است.

نکته‌ای که در این میان باید بسیار توجه داشته باشید و البته در انتخاب شما نیز بسیار تاثیرگذار خواهد بود، مشخص کردن هدف از حضور در کشور ترکیه است. آیا شما می‌خواهید برای کسب اقامت ترکیه اقدام کنید، سرمایه‌گذار هستید و یا اینکه صرفا برای تحصیل آمده‌اید؟ مشخص کردن هدف به شما کمک خواهد کرد که بودجه‌ی خود را نیز تنظیم کنید و اگر لازم باشد، نزدیک به محل مورد نظر خود نسبت به اجاره آپارتمان در ترکیه اقدام کنید.

توجه به نکات مالی اجاره آپارتمان در ترکیه

از مسائل بسیار مهمی که در موضوع اجاره آپارتمان مبله در استانبول مطرح است، مسائل مالی و یا به اصطلاح صرفه‌ی اقتصادی این کار است. دیگر آنکه معمولا در بحث اجاره آپارتمان، اجاره‌های کوتاه مدت چند ماهه، هفتگی و یا روزانه نیز مطرح است.

حال سوال اینجاست که کدام روش برای اجاره‌ی خانه و آپارتمان به‌صرفه‌تر است و به نقدینگی کمتری نیاز دارد؟

به این نکات در اجاره آپارتمان توجه کنید:

حال با دانستن این موضوع که امکان اجاره هفتگی و یا ماهانه نیز وجود دارد، باید دید که صرفه‌ی اقتصادی این امر تا چه اندازه است و بهترین راه حل چیست؟

جواب ساده است:

مثلا اجاره آپارتمان مبله در استانبول برای یک ماه، به صورت موقت و کمتر از یک سال، شما باید در حدود 2 الی 3 هزار لیر اجاره پرداخت کنید. در حالی که اگر یک قرارداد یک ساله داشتید، مبلغ این اجاره تنها 1000 لیر در ماه، خرج برمی‌داشت.

در رابطه با اجاره روزانه آپارتمان در استانبول و یا هر شهر دیگر هم معمولا این مقدار بین 200 الی 300 لیر متغیر است؛ که باز هم پیداست اصلا صرفه‌ی اقتصادی ندارد.

توجه به جزییات ملک در هنگام اجاره

به غیر از توجه به نکات مالی، لازم است تا در هنگام اجاره آپارتمان در ترکیه، به جزییات ملک نیز توجه داشته باشیم تا پس از پایان اعتبار اجاره، دچار مشکل نشویم.

از مهم‌ترین نکاتی که باید به آن توجه داشت از قرار است:

نکات مهم قرارداد اجاره ملک در ترکیه

اجاره خانه مبله در استانبول

استانبول محبوب‌ترین شهر ترکیه است و هر کسی که قصد مهاجرت به ترکیه را داشته باشد، بدون شک اولین انتخاب او این شهر خواهد بود. خرید خانه در استانبول در میان ایرانیان نیز بسیار پرطرفدار است. این شهر بسیار بزرگ است و طیف قیمت اجاره و یا خرید خانه در مناطق مختلف استانبول بسیار گسترده و متفاوت است.

بعضی از محله‌های استانبول بسیار گران‌قیمت بوده و بعضی دیگر بسیار ارزان و اقتصادی می‌باشد. اگر قصد اجاره آپارتمان مبله در استانبول را دارید، بهتر است بهترین مناطق آن را از قبل بشناسید.

همچنین می‌توان به صورت روزانه و یا هفتگی نیز در شهر استانبول خانه اجاره کرد. اما این کار از صرفه‌ی اقتصادی برخوردار نخواهد بود. مثلا اگر اجاره‌ی ماهانه یک آپارتمان در یک قرارداد یک ساله حدود 1000 لیر باشد، شما باید برای اجاره‌ی آن در کوتاه مدت، باید چیزی در حدود 2000 تا 3000 لیر بپردازید.

نه تنها اجاره آپارتمان در استانبول برای یک ماه، بلکه اجاره به صورت روزانه نیز اصلا توجیه اقتصادی ندارد؛ زیرا باید روزانه حداقل 200 لیر اجاره بپردازید. بدون شک اجاره هفتگی خانه در استانبول نیز به همین منوال خواهد بود.

محبوب‌ترین مناطق استانبول، محله‌های زیر هستند:

در مقاله معرفی بهترین محله های استانبول ما به معرفی این محله ها به صورت کامل پرداختیم و در اینجا نگاهی اجمالی به این موارد می اندازیم.

  محله‌های اسن‌یورت و بیلیک‌دوزو

این مناطق در قسمت اروپایی شهر قرار دارند. اجاره آپارتمان در اسن یورت استانبول بسیار در میان ایرانیان رواج دارد، زیرا هم قیمت آن مناسب است، هم امکانات رفاهی آن بسیار است.

 محله‌ی بشیکتاش

این محله یکی از محله‌های گران‌قیمت و اعیان‌نشین استانبول است و دیدنی‌های تاریخی بسیاری دارد. هرچند قیمت اجاره آپارتمان مبله در آن بسیار بالاست.

 محله‌ی کادی‌کوی

این محله نیز یکی از بهترین محله های استانبول است و به دلیل قیمت مناسبی که در اجاره و یا خرید آپارتمان مبله دارد، بسیار پرطرفدار است. به علاوه، این محله برای خرید ایده‌آل است.

در این بخش می توانید در مورد خرید و قیمت آپارتمان در استانبول بیشتر مطالعه کنید و شرایط و قیمت محله های مختلف استانبول را به تفکیک مشاهده کنید.

قیمت آپارتمان در استانبول

قانون جدید در مورد اجاره آپارتمان در استانبول در سال 2022

در اطلاعیه ۱۵ ژانویه ۲۰۲۱ ، اداره مهاجرت ترکیه  اعلام کرده است که در برخی مناطق استانبول امکان اجاره ملک وجود ندارد از جمله|:

منطقه فاتیح :

 اجاره خانه  در منطقه فاتیح برای خارجی ها ممنوع شده و فقط دانشجویان می توانند در این منطقه درخواست اقامت داشته باشند.

منطقه اسنیورت :

در منطقه اسنیورت ،فقط با خرید خانه صادر  می توانید اجازه اقامت را دریافت کنید و دیگر امکان اخذ اقامت ترکیه با اجاره خانه در منطقه اسنیورت ممکن نیست.  البته این قانون فقط برای کسانی که برای اولین بار درخواست اقامت توریستی می دهند از تاریخ ۱۵ ژانویه ۲۰۲۱ به بعد اجرایی شده است .

اجاره آپارتمان مبله در وان ترکیه

شهر وان در ترکیه، یکی دیگر از شهرهایی است که ایرانیان نسبت به آن علاقه‌ی خاصی دارند. این شهر نه تنها نزدیکترین شهر ترکیه به ایران است، بلکه هزینه‌ی اجاره خانه و یا خرید ملک در آن نیز بسیار اندک است. به علاوه با بسترهای مناسبی که در آن فراهم است، برای سرمایه گذاری در ترکیه نیز مقصد بسیاری خوبی به نظر می‌رسد.

هزینه اجاره خانه در وان ترکیه، نسبت به شهرهایی چون استانبول بسیار کمتر و به صرفه‌تر است. به همین منوال، هزینه‌ی اجاره روزانه خانه در وان ترکیه و یا اجاره‌ی هفتگی نیز به مراتب کاهش خواهد یافت. گرچه هنوز هم قرارداد یکساله بسیار مفیدتر خواهد بود. قیمت خرید خانه در این شهر، از متری 2000 تا 5000 لیر، متغیر است.

این موارد بیشتر به درد کسانی می‌خورد که می‌خواهند به مدت کوتاهی در این شهر توقف کرده و استراحت کنند، مثلا شاید راننده‌های ترانزیت را بتوان در این دسته قرار داد. حتی توصیه می‌شود چنین افرادی به اجاره سوئیت در وان ترکیه اقدام کنند، که هم هزینه‌ی کمتری نسبت به اجاره خانه دارد، هم تمامی نیازهای فرد را رفع خواهد کرد.

اگر تمایل دارید در مورد  خرید ملک در شهر وان ترکیه بیشتر بدانید می توانید مقاله زیر را مطالعه کنید.

خرید ملک در وان ترکیه

تذکرات اداره مهاجرت ترکیه در خصوص اجاره خانه

از آن جایی که اجاره خانه در ترکیه، روز به روز در حال افزایش است، اداره‌ی مهاجرت این کشور، نکاتی را در این رابطه، به مهاجران و متقاضیان، یادآور شده است. این نکات شامل موارد زیر است:

گذشته از نکات بالا، باید به حقوق خود نیز واقف باشید:

اخذ اقامت با اجاره خانه در ترکیه

بد نیست بدانید که شما می‌توانید با اجاره آپارتمان مبله در ترکیه، اقامت این کشور را نیز به دست آورید. این نوع اقامت ترکیه از نوع اقامت توریستی است و البته قوانین آن در سال 2022 تغییرات زیادی یافته است.

تا قبل از این، می‌توانستید با اجاره خانه در ترکیه، به مدت دو سال در این کشور ساکن شوید؛ اما طبق قانون جدید، این مقدار به یک سال تقلیل پیدا کرده است. بعد از پایان مدت اعتبار زندگی در ترکیه، نمی‌توانید اقامت خود را مجددا تمدید نمایید و باید یک سال منتظر مانده و دوباره نسبت به اخذ آن اقدام فرمایید. به هر حال به عنوان یکی از مزایای اجاره آپارتمان مبله در ترکیه، می‌توان به همین اقامت، اشاره کرد.

اجاره هفتگی خانه در استانبول

قیمت خانه در استانبول برای اجاره هفتگی به فاکتورهایی مانند تمیزی خانه، محل قرار گیری خانه و نوع خانه بستگی دارد. ممکن است در استانبول  دو در در دو خیابان که نهایتا 100 متر از یکدیگر فاصله دارند، تفاوت زیادی داشته باشد.

مثلا در غرب استانبول به طور میانگین اجاره روزانه برای یک نفر  ۲۰۰ لیر و در تکسیم حدود ۲۵۰ لیر می شود. این قیمت ها برای واحدهای تمیز و با امنیت لحاظ شده اند. هرچه کیفیت پایین تر بیاید، قیمت ها نیز ارزانتر خواهد شد.

    نکته: بسیاری تصور می کنند که اجاره سوئیت نسبت به هتل می تواند ارزانتر تمام شود. در صورتی که خانه هایی با آشپزخانه گاهی از هتل ها هم گرانتر هستند.

اگر تعدادتان زیاد نیست و برای پایین آوردن هزینه ها اقدام به اجاره خانه در ترکیه می کنید، هتل ها می توانند به صرفه تر باشند. خانه هایی با آشپزخانه مجهز می توانند در کاهش هزینه ها سهم زیادی داشته باشند.

مسئله دیگری که باید به آن توجه کنید امنیت خانه اجاره شده است. از این مورد نگذرید. چرا که مسافران زیادی در خانه های نا امن اقدام به سکونت کرده اند و مورد سرقت قرار گرفته اند. در بعضی مناطق محله تکسیم استانبول امنیت پایین است.

محدودیت‌ها و ریسک اقامت ترکیه از طریق اجاره خانه

هرچند که اجاره خانه در ترکیه، یکی از آسان‌ترن و اقتصادی‌ترین روش‌های اخذ اقامت ترکیه به حساب می‌آید، اما باید توجه داشته باشید که این روش، محدودیت‌ها و ریسک‌های خاص خودش را نیز دارد.

به باور بسیاری از مشاوران زبده‌ی امر مهاجرت به ترکیه، اخذ اقامت این کشور از طریق اجاره‌ی خانه، یکی از کم‌ثبات‌ترین و پرریسک‌ترین روش‌های موجود است؛ زیرا در موارد متعددی مشاهده شده که فرد حتی با ارائه‌ی تمامی مدارک و داشتن تمامی شرایط لازم، موفق به اخذ اقامت موقت ترکیه نشده و ریجکت شده است.

توجه داشته باشید که در صورت ریجکت شدن توسط اداره‌ی مهاجرت:

جریمه صاحب خانه‌هایی که به افراد بدون اقامت، خانه اجاره می‌دهند

لازم است بدانید که دولت ترکیه، صاحب‌خانه‌هایی را که به افراد بدون اقامت، خانه اجاره می‌دهند، جریمه خواهد کرد. این موضوع چند دلیل دارد و مهم‌ترین آن، جلوگیری از سوء استفاده اتباع خارجی از اقامت توریستی است. دولت این کشور، پیشتر هم با محدود کردن اخذ اقامت توریستی تنها به یک سال، سعی در خروج مهاجران غیرقانونی از این کشور داشت. دولت ترکیه تنها زمانی از شما استقبال خواهد کرد که مشارکتی در چرخش چرخ اقتصاد این کشور داشته باشید.

توصیه‌ی متخصصان و مشاوران ما، همواره بر این بوده است که تنها با روش‌های قانونی نسبت به اخذ اقامت ترکیه اقدام نمایید. اگر قصد کار در ترکیه را دارید، تنها از مجاری قانونی نسبت به اخذ مجوز آن اقدام نمایید و دردسرهای شگردها و حقه‌ی غیرقانونی را به جان نخرید. زیرا در نهایت تنها کسی که ضرر خواهد کرد، خود شمایید.

خروج از نسخه موبایل