علت شکست و ناکامی در کسب و کار خانگی

محتوای خبر پنهان کن

۸ علت شکست و ناکامی در کسب وکار های خانگی

چرا برخی مشاغل خانگی با شکست روبرو شده اند؟ موفقیت در کار خانگی یا هر کسب و کار دیگری به صورت اتفاقی نیست. علت شکست و ناکامی در مشاغل مختلف، متفاوت است. در این مقاله به ۸ علت شکست و ناکامی در کسب وکار های خانگی و به طور کلی موفقیت در کار خانگی پرداخته ایم، پس با ما همراه باشید.

علل اصلی شکست و ناکامی در مشاغل خانگی

موفقیت در همه مشاغل به برنامه ریزی و مدیریت درست نیاز دارد و احتمال شکست در همه مشاغل حتی کارخانگی نیز وجود دارد. اما اقداماتی وجود دارد که می توان درصد شکست در مشاغل خانگی را کاهش داد. بسیاری از مشاغل خانگی در نخستین سال های فعالیت خود با شکست روبرو شده اند اما نباید ناامید شد بلکه باید در کار خانگی اصولی قدم بردارید تا موفق شوید. ۸ علت اصلی شکست و ناکامی در کسب و کارهای خانگی موارد زیر است.

نداشتن سرمایه کافی

وضعیت تجارت الکترونیک در ایران، نبود سرمایه کافی باعث شکست در همه کارها و مشاغل خواهد شد. صاحبان مشاغل باید سرمایه اولیه خود را به خوبی برآورد کنند تا در راه اندازی کارشان موفق باشند. اگر قرار باشد یک کار یا شغل را شروع کنید حتما به هزینه های چون لوازم و وسایل شروع کار را هم باید در نظر بگیرید.

نبود برنامه ریزی درست

نبود یک برنامه درست در مشاغل خانگی اغلب به نبود پول نقد مربوط است. اگر یک برنامه منسجم برای همه امور مالیکار خانگی در نظر گرفته شود صاحبان مشاغل قادر به برنامه ریزی درست و کاملی خواهند بود. در ضمن باید بدانید که یک برنامه کامل نیاز به زمان زیادی دارد و عقاید شما زمانی کارساز است که طبق برنامه جلو بروید. باید در برنامه ریزی های خود رقبا را نادیده نگرفت و بدانید که چگونه با رقبا برخورد درستی داشته باشید. اگر رقابت کردن با رقبا را نادیده نگیرید قادر به خلق محصول یا خدمتی متفاوت خواهید بود.

بازاریابی منعطف

اگر در انجام کار خانگی بازاریابی نکنید پس باید منتظر شکست باشید. یکی از اصول مهم در کار، تجربه بازاریابی است. صرف نظر از هر عنوان شغلی که دارید باید به فکر بازاریابی باشید چون بازاریابی به گسترش بازار کار شما کمک زیادی خواهد کرد.

منعطف نبودن

اگر صاحب یک کار خانگی هستید باید بدانید که یک رقیب با تولید، سرمایه و مهارت بیشتر برای شما خطرناک است. برای جلوگیری از بروز چنین خطری باید منعطف باشید تا محصول، خدمات و روند کارتان به صورت رقابتی باشد.

نداشتن اهداف بعدی

نگذارید که روند کار باعث جلو رفتن شما شود. هر قدمی که برداشتید برای قدم های بعدی نیز برنامه ریزی و هدف داشته باشید و هیچ گاه بدون هدف جلو نروید.

انجام صحیح امور

مطمئنا کنترل هر کسب و کاری سختی خود را دارد و نمی شود که همه امور را خود بر عهده بگیرید و انتظار نتیجه عالی داشته باشید. سعی کنید علم و آگاهی خود را بالا ببرید. در مورد تخصص خود کتاب بخوانید و اموری را که قادر به انجام آن نیستید به دیگران واگذار کنید. مثلا اگر با یک مشکل حقوقی روبرو شدید به یک وکیل کاردان مراجعه کنید و اگر توانایی دارید برای مشاغل خانگی خود یک وکیل را استخدام کنید تا سریعتر به کارهای حقوقی تان رسیدگی شود.

عدم کنترل رشد

رشد کار خانگی بسیار سریعتر از چیزی است که فکر و تصورش را می کنید و ممکن است شما خودتان باعث ورشکستگی خود شوید. اگر کار شما در بازار متقاضی نداشته باشد رشد شغل شما باعث تهدید سرمایه و پول تان خواهد شد. پس سعی کنید کنترل رشد کار خود را در دست بگیرید و با برنامه قدم بردارید.

دلایل راه اندازی کارها و مشاغل خانگی

 بسیاری از افراد به کسب و کارهای خانگی علاقه دارند اما هراس از شکست مانع شروع به کار کردنشان شده است. علت ترس و هراس از شکست در کار خانگی به عدم آشنایی کافی، ترس از ضرر و زیان های مالی است. راه اندازی شغل خانگی نیاز به تحقیق دقیق و کامل دارد و قبل از تصمیم گیری بهتر است علل لزوم راه اندازی شغل های خانگی را بدانید.

اگر قادر به تنظیم یک برنامه روزانه برای خود باشید پس حتما می توانید بر اساس وضعیت زندگی و موقعیت خود، کار خانگی خوبی را دست و پا کنید. یکی از بزرگترین مزایای شغل خانگی، فعالیت کردن در خانه است. یعنی شما در عین رسیدگی به خانواده، شاغل هستید. اگر دوست دارید کمی بخوابید و بعد از بیدار شدن دوباره کار کنید، مشاغل خانگی برای شما مناسب است. شاید شما جزء کسانی باشید که قادر نیستند صبح زود از خواب بیدار شوند یا یا در شب بهتر قادر به کار کردن هستید می توانید به یک شغل خانگی فکر کنید.

·         زمان بیشتر برای برنامه ریزی شخصی

در صورتی که احساس کرده اید که برای داشتن یک شغل ممکن است زمان زیادی صرف کنید به فکر راه اندازی کار خانگی باشید تا وقت بیشتری را به خانواده خود اختصاص دهید و در کار خانواده خود کار و شغل خود را نیز داشته باشید.

·         کسب درآمد از مشاغل خانگی دلخواه

بسیاری از کسانی که شاغل هستند در مشاغلی مشغول به فعالیت هستند که هیچ علاقه ای و کششی به آن ندارند. شما می توانید یک کار خانگی را راه اندازی کنید که به آن علاقه داشته باشید. بیشتر افراد از بابت ثابت نبودن درآمد از ایجاد کار خودداری کرده و ترجیح داده اند که هرگز به یک شغل خانگی فکر نکنند. در ارزش گذاری خدمات و محصولات خود شما هستید که ارزش نهایی را تعیین خواهید کرد.

·         مشاغل خانگی معاف از مالیات

بیشتر کارهای خانگی از دادن مالیات معاف هستند. در صورت ثبت کردن شغل خود در سامانه کسب و کارهای خانگی بعد از کسب مجوز از دادن مالیات معاف خواهید شد (به یاد داشته باشید که در صورت اخذ مجوز از معافیت بهره مند خواهید شد).

·         نبود کارفرما در کار خانگی

کسب و کارهای خانگی برای کسانی مناسب است که مایل به شنیدن و اطاعت کردن از اوامر دیگران نیستند. دیگر نیازی نیست که کارآفرین با شخصی برای انجام امور هماهنگ کند یا علت تأخیرش را توضیح دهد. با مشاغل خانگی هر کسی رئیس و صاحب کار خود است.

کار کردن در قالب شغلی یک کارمند تکراری شدن روزهای شخص را با خود دارد.حتی اگر روزهای کاری یک کارآفرین تکراری باشد خود کارآفرین فرصت تغییر و تجربه راه ها و شیوه های جدید را دارد. ایجاد شغل به مهارت و آموزش نیاز دارد و برای دوام آوردن در بازار رقابت باید اطلاعات کاری تان را آپدیت (به روزرسانی) کنید. در نهایت باید گفت که شما هستید که کار خود را طراحی و تصمیم به انجام امور خود کرده اید پس سعی کنید مهارت جدید یاد بگیرید و دانش خود را به روزرسانی کنید.

·         سلامتی بیشتر در مشاغل خانگی

کسب و کارهای خانگی سبب کمتر شدن استرس کاری و سلامتی بیشتر شخص است. دیگر نیازی نیست که نگران ترافیک و شلوغی راه شوید. شما در خانه با تنظیم خواب خود به شغل خانگی خود خواهید پرداخت.

کار کردن در خانه بازدهی بالاتری دارد زیرا شما زمان بیشتری را برای انجام کار خود دارید. کسب و کار خصوصی سبب شکوفا شدن استعدادهای تان خواهد شد و ضرر و سود روی زندگی شخص اثر دارد. پس سعی کنید که از همه ظرفیت های خود استفاده کنید تا بتوانید به کارتان رونق بدهید. در کارهای خصوصی آزادی عمل بیشتر است و شما دست تان باز است که کالا و خدمات را به مشتریان خاص خود ارائه بدهید. در صورتی در شرکت چنین چیزی امکان پذیر نیست.

در شغل های خانگی دیگر خبری از هزینه خوراک، ایاب و ذهاب و غیره نیست و هزینه ها به طور محسوسی کاهش خواهد یافت. آخرین مورد مربوط به راحتی و آسوده بودن در خانه است. شما خیلی راحت می توانید در خانه هر طور که دوست دارید بگردید و کار کنید. ۱۱ موردی که گفتیم برای شروع کسب و کارهای خانگی هر شخص را قانع خواهد کرد. پس همین حالا ایده خود را عملی کنید و به درآمد برسید.

ایده های برای راه اندازی مشاغل خانگی

همان طور که متوجه شدید مشاغل خانگی، مشاغلی بدون نیاز به محل کار هستند و در منزل انجام می شوند. کسب و کارهای خانگی سابقه زیادی را در کشورمان دارد و از گذشته تا کنون مشاغل خانگی برای بسیاری از زنان ایرانی وجود داشته است. در ادامه برخی از بهترین مشاغل خانگی را به عنوان ایده به شما معرفی کرده ایم.

1.      فریلنسینگ به صورت دورکاری

فریلنسرها اشخاصی هستند که با معرفی خود در فضای مجازی به مشاغلی چون نویسندگی، مترجمی، برنامه نویس، تولید محتوا و غیره مشغول شده اند. مشاغل گفته شده از مشاغلی هستند که زمان زیادی را لازم ندارند و هر شخص با داشتن تخصص و برنامه درست قادر به انجام هر کدام از کارهای گفته شده است. کارهای خانگی فریلنسرها پروژه ای است و رزومه شان نشان دهنده میزان تجربه و مهارت شان است.

2.      تهیه و طبخ غذا؛ جزو پر استقبال ترین مشاغل خانگی

از بخش های خوشمزه مشاغل خانگی، تهیه و طبخ غذا است بدین صورت که افرادی در حال پخت غذا مشغول شده اند و در فضای مجازی به معرفی خوراکی های خود پرداخته و مشتری جذب کرده اند.

3.      پخت کیک و شیرینی

قنادی خانگی و پخت و دکور کیک و شیرینی یکی از پر رونق ترین و دلنشین ترین مشاغل خانگی است. در آمد این شغل خانگی نیز بسیار مناسب و مقرون به صرفه است.

4.      خیاطی

کسانی که مهارت خیاطی دارند می توانند شغل خیاطی را به عنوان شغلی خانگی انتخاب کنند. برای خیاطی کردن باید فضای مناسبی را در نظر بگیرید و کمی هم حوصله کنید زیرا باید ساعت ها با چرخ خیاطی بدوزید. صبر و شکیبایی بر اطرافیان و سلایق مشتریان بسیار لازم است تا اعتماد اشخاص را به کار خود جلب کنید.

5.      کارهای دستی؛ جذاب ترین مشاغل خانگی

یکی از کارهای خانگی که امروز بسیار مورد توجه قرار گرفته، کارهای دستی است. ساخت گل سر، کش مو، زیورآلات و غیره یک کار خانگی جذاب و زیبا است. باید از اینترنت برای چنین مشاغل خانگی ایده بگیرید و محصولات جذابی را به مشتری ارائه دهید.

6.      آرایشگری

آرایشگری از مشاغل پرطرفدار است که خدمات خاصی را ارائه می دهد. برای کسب و کاری مثل آرایشگری باید علاوه بر دیدن آموزش های لازم، فضا و وسایل کار را هم داشته باشید. سعی کنید خدمات و محصولات باکیفیتی ارائه دهید تا رضایت مشتریان را به دست بیاورید.

7.      ساخت لوازم تزئینی

بعضی کسب و کارها به ساخت وسایل تزئینی چون غنچه عقد، هدایای عروسی، تزئینات ماشین عروس و غیره مشغول هستند. ساخت لوازم تزئینی هم می توانید یک کار خانگی خوب باشد اما به فضای کافی نیاز دارد. با توجه به میزان محصولاتی که تهیه کرده اید فضا را در نظر بگیرید.

سخن نهایی در مورد مشاغل خانگی

کسب و کارهای که در خانه انجام می شوند مزایای بسیاری را دارند که البته باید در فضای مجازی هم دیده شوند. فضای مجازی سبب آشنا شدن مردم با کار خانگی شما خواهد شد. سعی کنید کاربران را به نحوی با کسب و کار خود آشنا کنید. اگر بتوانید آدرس محل کار (خانه) خود را نیز در اختیار مشتری قرار دهید خوب است.

در سال های اخیر به ویژه در ایامی که با بیماری کرونا روبرو هستیم نباید از مجازی شدن کارها غافل شد زیرا خدمات دهی آنلاین بسیار روی کار شما تأثیرگذار است. سعی کنید از طریق کانال کار خود را تبلیغ کنید. در صورتی که به دنبال کارهای فریلنسری هستید از سایت های مختلف کاریابی کار پیدا کنید.

طی سه مقاله به دلایل شکست در کسب و کار و زندگی خواهم پرداخت. البته این دلایل و عوامل شکست و ناکامی هم در کسب درآمد از اینترنت، کسب و کار خانگی و همچنین در زندگی عادی هم صدق می کند. افراد زیادی هستند که علیرغم تلاش فراوان ، به موفقیتی نمی رسند و انگار شکست جزو وجودتان شده است.

در مقام مقایسه و از نظر تعداد ، اگر بخواهیم افراد موفق و شکست خورده را بررسی کنیم تعداد افراد شکست خورده بیشتر از افراد موفق می باشد. شاید این آمار مایوس کننده باشد ولی هر موفقیتی بی دلیل نیست و هر شکست و ناکامی بدون علت نیست . برای همین در سایت پول یابی در ادامه مجموعه آموزش های کسب درآمد ، قصد داریم تا این علت ها را بیان کنم . با ما همراه باشید.

دیگر دلایل شکست در کسب و کار

قبل از پرداختن به عوامل و دلایل شکست و ناکامی در کسب و کار و زندگی، به این نکته توجه داشته باشید که شاید این عوامل در زندگی هر کدام از ما وجود داشته باشد و خودمان خبر نداشته باشیم. لذا باید این موانع را شناخت و با رفع آنها، احتمال موفقیت را افزایش داد. عوامل شکست و ناکامی در زندگی و کسب و کار عبارتند از:

۱- مشکلات جسمی

برخی از کسب و کارها هستند که فرد باید سالم و توانمند باشد تا بتواند از عهده آن برآید . نقص جسمی یا مغزی گاهی موجب می شود تا فرد مجبور شود از کمک و خدمات دیگران استفاده کند و در این زمینه محتاج آنها باشد . با این حال خیلی از افراد هستند که با وجود مشکلات جسمی ، با تلاش زیاد موفق می شوند. در هر حال مشکل جسمی به عنوان یک مانع در برخی کسب و کارها محسوب می شود و تنها مانعی است که اصلاح آن نسبت به سایر موانع ، کمی سخت می باشد. اما باز می گویم افرادی هستند که این مانع را با تلاش رفع می کنند.

۲- نداشتن هدف

کسی که در کسب و کار خود هیچ هدف مشخص و یا متعالی ندارد تصور موفقیت برایش بسیار سخت است و شاید محال . چون برنامه و طرح مشخص شده و به اصطلاح راهبردی و نقشه راه ندارد تا در آن گام بردارد. متاسفانه بیشتر انسان ها در کسب و کار و زندگی هدف خاص و درستی برای خودشان ندارد. نداشتن هدف را یکی از مهم ترین عوامل در شکست کسب و کار می دانند. چه خوب گفتند کسی که هدف ندارد اصلا راهی برای حرکت رو به جلو ندارد.

۳- عدم علاقه به پیشرفت

برخی از انسان ها به دلیل روحی و شخصیتی هیچ تمایلی به پیشرفت و ترقی ندارند. شاید به دلیل تنبلی ، بی برنامگی و هر چیز دیگر دچار خمودی و سستی هستند و هیچ تمایلی به پیشرفت ندارند . برای پیشرفت باید هزینه و بها پرداخت و بدون پرداخت بهای آن، شانسی برای رشد وجود نخواهد داشت.

۴- نداشتن تحصیلات کافی

البته اگر فرد دارای تحصیلات لازم و علمی باشد می تواند در کسب و کار و زندگی موفق تر باشد لذا یک عامل مهم و تکمیل کننده است ولی الزامی نیست. چون نبودش را می توان با آموزش و تجربه جبران کرد. افراد زیادی بودند مثل توماس ادیسون ، بیل گیتس و… که مدرک دانشگاهی نداشتند ولی موفق بودند. اما داشتن تحصیلات دانشگاهی به عنوان یک ارزش ، احتمالا در موفقیت تاثیر گذارتر است و آن را تسهیل خواهد کرد. توجه کنید به افراد بابت آنچه که می دانند، حقوق نمی دهند بلکه بابت کاری که با علم و دانش خود انجام می دهند حقوق پرداخت می کنند.

۵- عدم رعایت نظم

نظم و رعایت آن در کسب و کار و زندگی، به عنوان یک عامل کیفی و کنترل کننده مطرح است. بی نظمی و عدم رعایت ترتیب، موجب عدم کنترل شرایط می شود . تسلط بر خویشتن ، کاری سخت بوده ولی این تسلط، عامل تعیین کننده محسوب می شود. اگر نظم و ترتیبی در کار نباشد در همه زمینه ها اعم از کسب درآمد از اینترنت، زندگی شخصی و اجتماعی ، مشکل پیش خواهد آمد. بین نظم و موفقیت یک رابطه متقابل تاثیرگذار وجود دارد.

۶- نداشتن سلامت

نداشتن سلامتی با داشتن مشکلات جسمی و مغزی متفاوت است. فقدان سلامتی یک مانع جدی در کسب موفقیت در زندگی و کسب و کار محسوب می شود. البته بسیاری از ناراحتی های جسمی و حتی روحی را می توان با تمهیداتی کنترل کرد. برخی از ناراحتی های جسمی مثل پرخوری و یا تغذیه نامناسب و مضر، وجود افکار منفی و عادات غلط فکری و روحی، زیاده روی در مسائل جنسی، بی تحرکی و کم تحرکی (ورزش نکردن) ، تنفس هوای آلوده و محروم بودن از هوای پاک و تمیز و… قابل کنترل هستند و با رفع و یا اصلاح می توان سلامت خود را به دست آورد.

۷- دوران سخت و نامطلوب کودکی

گذراندن دوران کودکی در محیطی های آلوده ، نامطلوب و پر از ناهنجاری، تاثیر منفی زیادی در روحیه افراد به بار می آورد . حتی پرورش در محیطی که دیدگاه آن محیط نسبت به افراد ثرتمند و موفق ، خوب نیست در درازمدت موجب تنفر از ثروتمندان و افراد موفق در ضمیر کودک می شود و این سد و مانع بزرگی در درونش ایجاد خواهد بود.

طرز تفکر غلط و پروراندن آن در وجود کودک ، موجب بی میلی برای رسیدن به آن جایگاه می شود اگر فرضا از کودکی ثروتمندان را افرادی زورگو و استثمارگر معرفی کنیم رسیدن به این جایگاه در بزرگسالی از نظر آن کودک بسیار زشت و ناپسند است لذا ممکن است تلاش زیادی برای موفقیت و رسیدن به ثروت و یا قدرت نکند. دیدگاه منفی در کودکی ، تاثیر مخرب در بزرگسالی به همراه دارد.

۸- نبود پشتکار و استمرار در امور

بسیاری از انسان ها ممکن است دارای ایده های خوب در کسب درآمد باشند و شروع خوب و شتاب بالایی داشته باشند ولی ادامه دهنده خوبی نباشند. در واقع جنبه تمام کنندگی و استمرار در کار با وجود موانع و مشکلات را ندارند. این یک نقص و مشکل بزرگ در کسب و کار و زندگی است. کسانی که دارای پشتکار و مداومت در کار هستند هر مشکلی را با جدیت رفع می کنند و از مواجه با مشکلات هراسی ندارند و هرگز ناامید نمی شوند.

۹- تنبلی و کسل بودن

یکی دیگر از دلایل شکست در کسب و کار و زندگی ، وجود تنبلی مفرط ، بی حالی و کسلی هست. این افراد به دلیل داشتن این خصیصه کارها را امروز و فردا کرده و فرصت ها و ایده های (شانس های خوب) خود را به دیگران می دهند و خود از غافله موفقیت عقب می مانند. انتظار برای رسیدن زمان مناسب ، یعنی فرصت سوزی و واگذاری موفقیت به دیگران .

موفق کسی است که با کنار گذاشتن تنبلی ، همین الان را بهترین زمان مناسب برای اقدام ، و فردا را خیلی دیر می داند. آنها هر آنچه ابزار در اختیار دارند برای رسیدن به موفقیت به کار می برند و منتظر فراهم شدن شرایط مناسب در آینده نمی شوند.

۱۰- داشتن شخصیت منفی

افرادی که افکار منفی و شخصیت منفی نگر دارند علاوه بر اینکه خودشان نمی توانند پیشرفت کنند برای همکاری و همراهی در کسب و کار هم مناسب نیستند چون همیشه انرژی منفی و ناامید کننده منتشر می کنند و با وجود اینگونه افراد ، شانس موفقیت کم می شود. دید منفی اشخاص به انجام امور کسب و کار و زندگی، مانند یک بازدارنده قوی ، از حرکت رو به جلو ممانعت کرده و امید به تلاش بیشتر را در افراد از بین می برد.

در این فهرست ده گانه دلایل شکست در کسب و کار ، آنچه بیش از همه موارد جلب توجه می کند مثبت اندیشی و داشتن روحیه بالا برای تلاش بیشتر و رسیدن به موفقیت است. کسی که پشتکار و جدیت در کسب درآمد و زندگی داشته باشد هیچ مانعی نمی تواند او را از رسیدن به هدفش باز دارد .

علاوه بر این انسان های موفق سعی می کنند تا جنبه های منفی و بازدارنده درونی و بیرونی کسب و کار و زندگی خود را به حداقل برساند و یا در مسیر زندگی و کار، توجهی به آنها نمی کنند. ساختن هر کسب و کار و زندگی ، قبل از هر چیز به دست و اراده خود انسان بستگی دارد . اوست که می تواند معمار زندگیش باشد و یا نابودگر آن.

خروج از نسخه موبایل