بهترین تولید کننده اندام مصنوعی سیلیکونی در ایران

قیمت پروتزهای دست

یکی از سوالاتی که متقاضیان خرید دست مصنوعی با آن مواجه اند، قیمت این پروتزها می باشد. عوامل متعددی در تعیین قیمت پروتزها دخیل هستند که از جمله این عوامل می توان به وسعت ناحیه قطع شده، نوع پروتز انتخاب شده، ثابت یا متحرک بودن پروتز، مواد به کار رفته در ساخت دست مصنوعی و جنس آن، تکنولوژی ساخت پروتز، شرکت سازنده و … اشاره نمود. بدیهی است که پروتزهای ثابت که فقط جنبه زیبایی دارند، هزینه کمتری را شامل می شوند و متقابلا پروتزهای متحرک که از تکنولوژی پیشرفته ای در آن ها استفاده شده است، مشمول هزینه بالاتری خواهند بود.

از گران ترین پروتز دست، می توان پروتزهای الکتریکی دست و انگشت را نام برد. البته این پروتزها با وجود قیمت های بالا، محبوبیت بسیاری در میان افراد دچار قطع عضو دارند. در پروتزهای هوشمند، اجزاء و قطعاتی به کار رفته که منجر به طیف وسیعی از حرکات خواهد شد. حسگرهای موجود در این دست های مصنوعی، قادر به دریافت اطلاعات از محیط و ارسال به مغز می باشد که توانایی های انجام کارهای خاص را به کاربر می دهد. بنا بر توضیحات ذکر شده در زمینه پروتزهای هوشمند، ابهامی در رابطه با قیمت بالای این پروتزها نخواهد ماند.

در زمان های قدیم اگر انگشت دست یا پا در فردی قطع می شد، تا آخر عمر به همان شکل باقی می ماند. اما امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی در زمینه پزشکی با استفاده از مواد خاصی انگشت از دست رفته را با نصب پروتز انگشت مصنوعی جایگزین می کنند. پروتزها انواع مختلفی دارند که از میان آن ها به پنج مورد که رایج ترین نوع پروتز هستند اشاره شده است. در صورتی که تصمیم به انجام عمل جهت نصب گرفتید، حتما پیش از آن از پزشک بخواهید که سلامت بدن شما را کاملا بررسی کند که در حین عمل مشکلی به وجود نیاید. در این مقاله از کلینیک سیدا قصد داریم درباره روش نصب پروتز انگشت مصنوعی و انواع آن ها توضیح دهیم. در صورت تمایل به کسب اطلاعات در این زمینه با ما همراه باشید.

آرتروز |اندام مصنوعی هوشمند

آشنایی با نصب پروتز انگشت مصنوعی

درواقع زمانی مصنوعی را به کار می برند که مفصل انگشت آسیب دیده باشد. پروتز مفصل های جایگزین شده از پلاستیک یا فلز ساخته می شوند. جراحی های مختلفی مانند عمل تعویض مفصل ران، شانه، زانو و مواردی از این قبیل برای نصب پروتز انگشت مصنوعی وجود دارد. با توجه به تشخیص پزشک هر کدام از این عمل ها قابلیت انجام در عضو مرتبط را دارند. نحوه عمل به این شکل است که جراح یک یا چندین مفصل را از انگشت شما بر می دارد و مفصل مصنوعی یا پروتز را جایگزین می کند.

از این عمل در موارد دیگری نیز استفاده می شود. مثلا زمانی که مفاصل شما برا اثر آرتروز آسیب دیده یا درد زیادی در آن احساس می شود، عمل نصب یا تعویض پروتز را انجام می دهند. البته بعضی اوقات فرد علاقه ای به انجام پروتز ندارد و تصمیم می گیرد با همین عیب به زندگی ادامه دهد. در این باره لازم است بدانید که این موضوع باعث عدم استفاده درست از دست و در خیلی مواقع مانع از انجام امور ضروری زندگی خواهد شد.

روش نصب پروتز

امروزه از تیتانیوم یا سیلیکون جهت تکیه گاه پروتز در انگشت استفاده می شود. در نوع سیلیکونی برای نصب پروتز انگشت مصنوعی پس از قرارگیری سوکت از یک شفت فلزی جهت ارتجاعی بودن آن استفاده می شود. سپس با یک گیره، شفت را در حفره به وجود آمده در انگشت فرو می برند.

سوکت، یکی از اجزای بسیار مهم در پروتز محسوب می شود. زیرا تمامی اجزای پروتز در آن قرار می گیرند. پس از اطمینان از سفت شدن پیچ، پروتز با اعمال فشار وارد حفره می شود. از معایب استفاده از پروتز این است که در برابر نیروهای برشی و تنش های به وجود آمده در نقطه اتصال پروتز به مفصل، مقاومت کمی وجود دارد و این خود در برخی موارد مشکل زا خواهد بود.

نکته

باید در انتخاب جنس پروتز برای افراد مختلف دقت کرد؛ زیرا در مواردی سبب انعقاد خون و عفونت می شود. همچنین نحوه عمل باید به گونه ای باشد که احتمال بروز هرگونه آسیب و زخمی را در محل قطع انگشت به صفر برساند.

انواع پروتزهای انگشت

در نمونه های ابتدایی این پروتزها از آچار آلن برای نگه داری آن استفاده می شد و شخص در انجام کارهای خود آزادی عمل نداشت. بنابراین در مواردی که فرد قصد پروتز انگشت مصنوعی را دارد پزشکان این روش را توصیه نمی کنند. امروزه ایمپلنت برای نگهداری پروتز به کار می رود و نقطه ای که به دست متصل می شود بسیار قوی است. علاوه بر این، قابلیت تجدید و اصلاح آن نیز امکان پذیر خواهد بود. در این قسمت قصد داریم شما را با انواع پروتزها آشنا کنیم.

پروتزهای غیرفعال

پروتز نوع اول، به پروتز غیرفعال معروف است. زیرا با وجود آن که قسمت معیوب را می پوشاند اما فردی که از آن استفاده می کند قابلیت انجام کارهای روزمره را ندارد. در پروتز غیر فعال این امکان برای شخص وجود دارد که برای بلند کردن اشیا سنگین و وسایل دیگر این پروتز را قفل کند.

پروتزهای مدرن

پروتز نوع دوم با طول عمر بالا و بسیار مدرن هستند. این نوع پروتزها علاوه بر پوشاندن قسمت معیوب، توسط خود شخص قابلیت تنظیم دارند و با به کارگیری مچ دست یا قسمتی از دست که ناقص شده است تحت کنترل قرار می گیرد.

پروتزهای الکتریکی

در نوع سوم از انواع پروتزها، پروتزهای الکتریکی وجود دارند. همانطور که از نام این پروتز پیدا است، کارکرد آن از طریق الکترودهای مجهز به حسگر انجام می شود. همچنین برای به حرکت در آوردن آن توسط فرد، مقاومت هایی در این پروتزها به کار گرفته شده است. درصد استحکام این دسته از پروتزها قابل تنظیم است و شخص با توجه به فعالیتی که قصد انجام آن را دارد، آن را کنترل می کند. جنس پروتزهای الکتریکی نیز قابل تغییر است و پیش از نصب پروتز انگشت مصنوعی شخص نوع آن را انتخاب خواهد کرد.

پروتزهای مربوط به فعالیت های خاص

زمانی پزشک تصمیم به نصب پروتز انگشت مصنوعی از این نوع می گیرد که فرد دارای نقص عضو، بخواهد از آن برای انجام فعالیت های ورزشی استفاده کند. همچنین اگر شخص فقط به منظور کار یا سرگرمی قصد داشته باشد پروتز کار بذارد نیز از این دسته استفاده می شود. بنابراین نصب این نوع پروتزها برای ورزشکاران در زمینه های وزنه برداری، کوه نوردی و مواردی از این قبیل توصیه می شود.

پروتزهای هیبریدی

پروتزهای هیبریدی نسل جدیدی از پروتزها هستند که از آن ها بیشتر در مواردی که فرد فعالیت های مختلفی را انجام می دهد، استفاده می شود. درواقع هدف از نصب پروتز انگشت مصنوعی در این بخش بهبود عملکرد و توانایی های شخص است.

نکاتی درباره نصب پروتز انگشت مصنوعی

پیش از عمل جراحی لازم است که پزشک از سالم بودن مفصل و از بین نرفتن آن اطمینان حاصل کند. همچنین باید اطمینان حاصل شود که بیمار مشکلات کم خونی یا مسائل دیگر ندارد. زیرا در غیر این صورت در حین عمل ممکن است خون در دست فرد لخته شود و آسیب های جبران ناپذیری به او وارد کند.

حتما لازم است داروهایی را که پزشک پیش و پس از عمل برای شما تجویز کرده مصرف کنید. همچنین اگر مشکل خاصی دارید که منجر به بروز مشکل در زمان عمل می شود حتما درباره آن با پزشک مربوطه صحبت کنید. در صورتی که موارد گفته شده توسط متخصص رعایت نشود امکان عقب افتادن عمل وجود دارد. همچنین پیش از عمل تا چند ساعت نباید چیزی خورده یا نوشیده شود.

با نصب پروتز انگشت مصنوعی، همچون دیگر افراد به فعالیت های مورد علاقه خود بپردازید

پروتزها برای انگشت های از دست رفته یا بیماری های آرتروزی که در آن ها مفاصل درگیر می شوند، به کار می رود. این پروتزها چندین نوع مختلف هستند که از میان آن ها به پروتزهای غیرفعال، پروتزهای الکتریکی، پروتزهای هیبریدی و موارد دیگر اشاره کردیم. همانطور که در متن مقاله نیز گفته شد برای انتخاب هر کدام از این نوع پروتزها شما حق انتخاب دارید. اما بهتر است از مشاور یا متخصص در این امور کمک بخواهید. همچنین نحوه نصب این پروتزها را با زبانی ساده توضیح دادیم. توجه داشته باشید که حتما پیش از عمل پروتز نکات و توصیه های پزشک را رعایت کنید. در این صورت بدون وجود هیچ مشکلی قادر خواهید بود به زندگی عادی خود برگردید.

بیگ نیوز

رسانه خبری بیگ نیوز علاقمند در زمینه اخبار فرهنگی،پزشکی و اجتماعی با بهرمندی از پایگاه های روز ایران و جهان می باشد.
دکمه بازگشت به بالا