مشخصات فنی دکل های مهاری + استاندارد ارتفاع

دکل مخابراتی چیست؟

دکل مخابراتی سازه‌‌ای فلزی است که برای نصب دیش‌های ماکروویو، تقویت آنتن‌های موبایلی و آنتن‌های بیسیم و رادیو …، در ارتفاع بالاتر و به منظور برقراری ارتباطی پایدار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انواع دکل مخابراتی

دکل‌های خود ایستا

دکل‌های خود ایستا مانند دکل مهاری g45، تعادل خود را با تکیه بر پایه‌های اصلیشان حفظ می‌کنند. عموماً در آن‌ها از لوله و نبشی استفاده می‌شود. این دکل‌ها نسبت به بقیه، استقامت بیشتری دارند.

دکل‌های مهاری

 دکل‌ مهاری به سازه‌های مشبک فلزی سه وجهی یا چهار وجهی گفته می‌شود که توسط سیم بکسل‌هایی که در فواصل مختلف آن بسته شده است، به پایه‌های مهارکش‌هایی که درپایین دکل و در اطراف دکل نصب شده است، بسته می‌شود. پرکاربردترین آن‌ها دکل‌های G45 ،G35 و G65 هستند.

دکل‌های منوپل (دکل‌های چندوجهی)

به دکل‌های تک پایه که عمدتاً دارای مقاطع استوانه‌ای و یا چندوجهی هستند، دکل‌های مونوپل گویند. نام دیگر دکل‌های منوپل ، دکل چندوجهی است.دکل‌های 6 یا 8 یا 12 ضلعی، دکل‌های چندوجهی هستند. از آن‌ها بیشتر برای چراغ راهنمایی، دوربین مداربسته سطح شهر ، تیر چراغ برق یا پایه پرچم استفاده می شود. یکی از پرکاربردترین مورد استفاده از این نوع دکل، برای نصب دکل دوربین مداربسته است.

دکل‌های رفلکتور

دکل‌های بازتابی یا دکل‌های پسیو رفلکتور، هم یکی دیگر از انواع دکل‌های مخابراتی است که امواج رادیویی را منعکس می‌کند. عمدتاً در مناطق کوهستانی و صعب‌العبور و برای دور زدن کوه از آن‌ها استفاده می‌شود.

دکل مخابراتی خود ایستا چیست؟

به دکل‌هایی که دارای 3 تا 4 پایه باشند و پایه‌های آن، به صورت خرپایی به هم متصل شده باشد، دکل‌های خود ایستا گفته می‌شود. با استفاده از نبشی‌های فلزی توسط پیچ و مهره، مشابه سازه‌های فضایی ایپیس فرم، بهم متصل شده و بصورت مخروطی شکل هستند. دکل‌های خود ایستا توانایی بالایی در تحمل نیروی بادهای وارد بر آن دارند.

چون پایه‌های آن‌ها در بتن سیمانی بسته شده، می‌توانند ارتفاع خیلی زیادی داشته باشند و به راحتی می‌توان تعداد زیادی آنتن سنگین هم روی آن‌ها نصب کرد. در این مدل از دکل‌ها، برای سهولت در بالارفتن از آن‌ها، نردبان تعبیه شده و حتی یکسری ایستگاه‌های استراحت بین راهی هم دارد. دکل‌های خودایستا، بر مبنای نوع و تعداد آنتن‌هایی که به آن متصل است، طراحی می‌شوند. دکل‌های مخابراتی خود ایستا، دو نوع هستند:

دکل‌های خود ایستا سه‌پایه

دکل‌های 3 پایه دکل‌هایی هستند که اکثراً از لوله و به صورت خرپایی و از نبشی ساخته می‌شود.

دکل‌های خود ایستا سه‌پایه، یا لوله نبشی هستند یا تمام نبشی.

در دکل خود ایستا سه‌پایه لوله نبشی پایه‌ها را از لوله می‌سازند و اجزای داخلی دکل مخابراتی نبشی است. برای اتصال هم از پیچ و مهره و یا از طریق جوشکاری بهره می‌گیرند.

دکل‌های تمام نبشی هم، دارای پایه‌های به صورت نبشی 60 درجه است و کلیه اتصالات به وسیله پیچ و مهره است.

دکل‌های خود ایستا چهارپایه

این دکل‌ها تمام نبشی هستند و با استفاده از پیچ و مهره به هم متصل می‌کنند. هر پایه نبشی به صورت 90 درجه است. عمدتاً برای ارتفاع‌های بلندتر از 24 متر استفاده می‌شود. دکل‌های خود ایستا قابلیت تحمل آنتن‌های زیاد با سطح بادخور بالا را دارند.  دکل‌های 4 پایه برای ارتفاع‌های بلندتر از 24 متر مناسب است. از میل‌گردهای توپر و پروفیل‌های خم‌کاری شده در این نوع از دکل‌ها استفاده می‌شود.

دکل مهاری چیست؟

دکل مهاری همان‌طور که از نام آن پیداست، به دکل‌هایی می‌گویند که با استفاده از سیم مهار، به زمین و یا یک تکیه‌گاه، متصل شده و مهار می‌شود. از مزایای آن می‌توان به وزن کم و قابلیت نصب روی پشت‌بام منازل و ادارات اشاره کرد. نصب ساده‌تر و کم‌هزینه‌ای دارند، اما اگر قرار باشد که بر روی زمین نصب شوند، نیاز به فضای کافی برای نصب کردن سیم‌ها دارند.

دکل‌ها را برای جلوگیری از فرسودگی و زنگ‌زدگی، با پوششی از گالوانیزه 90 میکرون می‌سازند. دکل مهاری از پایین تا بالا دارای یک اندازه استو مانند دکل‌های خود ایستا، مخروطی شکل نیستند. نصب آن‌ها هم هزینه‌بر و زمان‌بر نیست.  این دکل‌ها بصورت سکشن های سه متری متشکل از لوله آهنی شماره 3 و میلگرد شماره 10 ساخته شده است. عایق آن‌ها هم گالوانیزه گرم است. عمدتا به شکل سه وجهی‌های مشابه یک مثلث متساوی الاضلاع و یا  4وجهی مربعی ساخته و نصب می‌شوند.

مشخصات فنی دکل مهاری سه وجهی G35

در این بخش میخواهیم مشخصات فنی دکل مهاری g35 بپردازیم. دکل‌های مخابراتی دکل‌هایی هستند که برای مقاصد مخابراتی از قبیل نصب دیش‌های ماکروویو، آنتن‌های رادیو، آنتن‌های موبایل، آنتن‌های بیسیم و… استفاده می‌شود. دکل‌های مهاری به دکل‌هایی گفته می‌شود که بوسیله سیم مهار به زمین یا تکیه گاه دیگری مهار گردد.این نوع دکل‌ها به دلیل وزن پایین و سبکی وزن مزیت دارد و در مکان‌هایی که فضا به قدر کافی موجود باشد استفاده می‌گردد.

اغلب در شبکه تلفن همراه، رادیو و بیسیم و شبکه‌های رایانه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد.این دکل‌ها قابلیت نصب در پشت بام منازل و ادارات را داشته علاوه بر اینکه ارتفاع ساختمان به بلندی محل نصب آنتن‌ها کمک کرده در مناطق شهری مزیت فراوانی دارد.این نوع دکل‌ها در صورتی که روی زمین نصب گردد نیاز به فضای زیادی جهت نصب سیم مهارها دارد. به خاطر سبکی وزن، بهای این دکل‌ها کمتر از دکل‌های دیگر بوده و نصب آنها ساده و کم هزینه‌است.کلیه عملیات جوشکاری توسط جوش Co2 انجام می پذیرد .

دکل مهاری G35 از انواع دکل های سبک و اقتصادی جهت نصب صاعقه گیر و ادوات مخابراتی و ارسال و دریافت دیتا در شبکه های محلی می باشد که توسط سیم های مهار توسط زمین و یا تکیه گاه مهار می گردد. دکل مهاری G35 بصورت سکشن های 3 متری  و سه وجهی با قاعده هر وجه 35 سانتی متر نصب گردیده و نیاز به اجرای فونداسیون دارد.

دکل مهاری G35 در هر 9 متر و یا هر 6 متر با زاویه 120 درجه توسط سیم مهار می شود. هر سکشن از یک بدنه لوله ای و اتصالات میلگردی که از طریق جوش CO2 به هم متصل شده اند تشکیل شده است. سکشن ها (قطعات 3 متری) به صورت مثلثی شکل بوده و هر سکشن طبق استاندارد دارای 8 ردیف پله جهت افزایش مقاومت و ایستایی دکل و همچنین سهولت برای بالا رفتن از آن طراحی شده است . جهت جلوگیری از فرسودگی و زنگ زدگی، دکل ها دارای پوشش گالوانیزه گرم هستند.

مشخصات فنی دکل مهاری سه وجهی G35

قیمت دکل مهاری سه وجهی g35

این نوع دکل مهاری با توجه به مزایای بیشمار خود همچون وزن سبک و نصب راحت، قیمت کمتری نسبت به سایر دکل های دیگر موجود در بازار دارد. اما با توجه به نوسانات بازار ارز و فاکتورهای تاثیرگذار دیگر نظیر متراژ و ابعاد آن، نوع میلگرد و مقدار سیم مهار استفاده شده بر روی هزینه تمام شده برای ساخت دکل مهاری g35 سه وجهی نمی توان از الان به طور قطع در مورد قیمت آنها سخن گفت. بنابراین برای اطلاع از آخرین نرخ تعیین شده برای فروش و نصب این نوع دکل به سایت ها و فروشگاه های معتبر در این زمینه مراجعه فرمایید.

خروج از نسخه موبایل