مشخصات خودرو هیوندای سنتنیال

مزایا و معایب هیوندای سنتنیال

مزایا

خودرو
  • کابین لوکس، امکانات بسیار مناسب، موتور قدرتمند

معایب

  • خدمات پس از فروش ضعیف، بازار دست دوم ضعیف

بررسی اجمالی

طبق تاریخچه ای که در سایت hyundai.com آمده است، سگمنت سدان‌های لوکس فول سایز برای دهه‌ها در تصاحب مرسدس بنز اس کلاس و بی ام و سری ۷ بوده است. رقبای دیگری هم نظیر آئودی A8، جگوار XJ و لکسوس LS در این بازار حضور دارند اما موفقیت تجاری آنها به خصوص در دهه‌ی اخیر با موقعیت اس کلاس و سری ۷ قابل قیاس نیست.

خودروسازان در این سگمنت پرچمدار محصولات خود را تولید می‌کنند و به همین دلیل هم از نظر فناوری و امکانات و هم از نظر فنی نیز رقابت در این کلاس بسیار دشوار است. گواه دشوار بودن رقابت نیز حذف نمونه‌ای همچون فولکس واگن فیتون است. با وجود همه شایستگی‌هایی که فولکس داشت اما نتوانست در میدان باقی بماند و شکست خورد.

خودرو

بررسی هیوندای سنتنیال

نمونه‌هایی همچون فولکس واگن فیتون اما باعث نشدند تا خودروسازان دیگر از ورود به سگمنت سدان‌های لوکس فول سایز منصرف شوند بلکه همچنان اشتیاق برای تولید این خودروها وجود دارد. در این بین کره‌ای ها نیز از خود جسارت نشان داده و خودروی هیوندای سنتنیال را در سال ۲۰۰۹ معرفی کردند. سنتنیال البته خودروی جدیدی نبود و نسل نخست آن بین سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۸ روی خط تولید هیوندای قرار داشت اما هیچ وقت نتوانست خود را مطرح کند. در نسل دوم هیوندای از هر نظر محصول خود را ارتقا داده بود تا بتواند آن را رو در روی بزرگانی همچون اس کلاس قرار دهد.

هیوندای سنتنیال در برخی بازارها با نام Equus نیز شناخته می‌شود. این خودرو در بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ در بازار کشور نیز عرضه شد که البته به دلیل قیمت بالایی که در آن زمان داشت چندان نتوانست مورد توجه بازار قرار گیرد. با وجود موقعیت سنتنیال در بازار ایران تعریفی نداشت و ندارد اما این خودرو را باید نقطه عطفی در تاریخ هیوندای دانست و اتومبیلی به غایت ارزشمند است. در ادامه نگاهی دقیق‌تر به هیوندای سنتنیال و نمایندگی لوازم یدکی هیوندای خواهیم داشت.

داخل هیوندای سنتنیال

با ورود به کابین هیوندای سنتنیال در همان لحظات نخست متوجه خواهید شد که هیوندای هنوز با رقبای آلمانی خود فاصله دارد. کابین شلوغ و پر دکمه هیوندای، در مقایسه با مرسدس S کلاس و بی ام و سری هفت، انگار یک نسل عقب ‌تر است همچنین در برخی نقاط کابین استفاده از مواد ارزان دیده می‌شود که شایسته خودرویی با چنین قیمتی نیست.

با این حال باید اعتراف هم کرد که کیفیت کلی کابین بسیار بالاست و در کل حس خوبی را به سرنشینان منتقل می‌کند. با توجه به سن و سال خودرو در بخش‌هایی مانند کلید روشن و خاموش کردن موتور رنگ رفتگی دیده می‌شود که شایسته چنین خودرویی نیست، همچنین فرمان نیز دچار مقدای فرسودگی در بخش‌های چرمی شده است وهمه این موارد با باید به ضعف هیوندای در کیفیت متریال مربوط دانست.

داشبورد یک حجم پف کرده و مخلوطی از قرعات آلومینیومی و چوبی است که چندان جلوه جالبی کنار هم ندارند. در این بخش هیوندای سعی کرده به سبک مرسدس بنز با استفاده از یک ساعت آنالوگ، فضایی لوکس‌تر و شکیل را ایجاد کند. در بخش کنسول میانی نیز دسته دنده درون خطوط راهنمای ریلی خود قرار دارد که این هم طرحی قدیمی در برابر دسته دنده‌های الکترونیکی رقبا است. کنسول شلوغ و پر کلید سنتنیال نوید امکانات زیاد این خودرو را به ما می‌دهد.

مرسدس بنز از چندین سال قبل دسته دنده S کلاس را به پشت ستون فرمان منتقل کرده بود تا فضای بیشتری در کنسول ایجاد شود، اما هیوندای با قرار دادن دسته دنده به شیوه سنتی و حجم زیادی از کلیدها در کنسول مرکزی باعث شده تا فضای زیادی در این قسمت اشغال شود. این از دست رفتن فضا از سوی دیگر باعث کوچک شدن محفظه زیر آرنجی شده است. این محفظه در خودرویی مانند اس کلاس بسیار بزرگ و کاربردی است اما در هیوندای سنتنیال بسیار کوچک و به درد نخور است. یکی از نقاط ضعف دیگر طراحی کابین در بخش پشت آمپرها هویدا می‌شود که سادگی بیش از حدی دارند و کاملا فاقد هیجان هستند.

از نظر فضای داخلی، هیوندای سنتنیال با توجه به کلاس که در آن قرار دارد، خودروی بسیار راحت و جادار است و هم از نظر فضای سر و شانه و هم از نظر فضای زانو، سرنشینان آن هیچ مشکلی نخواهند داشت.

طراحی هیوندای سنتنیال

هیوندای سنتنیال بسیاری از عناصر طراحی نسل نخست جنسیس را در خود دارد و حتی از فاصله دور امکان اشتباه گرفتن آن با جنسیس بسیار بالاست، اما با نزدیک شدن به خودرو متوجه خواهید شد که با محصولی متفاوت طرف هستید که جلوه‌ای متفاوت و بسیار لوکس‌تر از جنسیس دارد و ابعاد آن نیز به وضوح بزرگ‌تر هستیند.

در بحث سایز، هیوندای سنتنیال با طول ۵۱۶۰ میلی‌متر، عرض ۱۹۰۰ میلی متر و ارتفاع ۱۴۹۵ میلی متر کاملا با نسخه لانگ مرسدس اس یا بی ام و سری ۷ لانگ قابل قیاس است. فاصله محوری ۳۰۴۵ میلی متری این خودرو نیز به ما اطمینان می‌دهد که مشکلی در فضای کابین وجود نخواهد داشت.
در نمای روبرو چراغ‌های درشت خودرو در کنار جلو پنجره بزرگ کرومی خودنمایی می‌کنند. این جلوپنجره و چراغ‌ها تا حدی طرح جنسیس را نیز یادآوری می‌کنند. سپر نیز در نهایت سادگی طراحی شده است و ورودی‌های هوا و مه شکن‌های روی آن جذابیت خاصی ندارند.

در نمای جانبی، سنتنیال عضلانی و قوی جلوه می‌کند ضمن اینکه در این بخش هم هیوندای با استفاده از رینگ‌های کرومی و حاشیه کرومی شیشه‌ها سعی کرده تا چاشنی لوکس بودن را بیشتر کند. خط گلگیر عقب که از در عقب شروع شده است و تا چراغ‌ها ادامه دارد از بهترین قسمت‌های طراحی این خودرو است.

در بخش عقبی، سنتنیال مانند جلو، چراغ‌هایی بزرگ دارد که طراحی آنها قابل قبول است. دو خروجی اگزوز کتابی هم درون سپر عقب جای گرفته‌اند که برخلاف خیلی از خودروهای امروزی، کاملا واقعی و کاربردی هستند. در کل طراحی سنتنیال در برابر رقبای آلمانی‌اش حرف چندانی برای گفتن ندارد ولی هیوندای به خوبی توانسته ظاهری لوکس را ایجاد کند که البته خیلی چاشنی اسپرت بودن در آن دیده نمی‌شود و شاید مورد پسند بسیاری از خریداران جوان نباشد.

عکس هیوندای سنتنیال

هیوندای سنتنیال با سه موتور ۳.۸ لیتری شش سیلندر، ۴.۶ لیتری هشت سیلندر و ۵ لیتری هشت سیلندر تولید شد. نمونه‌های وارد شده به ایران از انواع ۴.۶ لیتری V8 هستند که قدرت و گشتاور مناسبی دارند. مدل‌های ۵ لیتری فقط در بازار آمریکا به فروش رفته‌اند. موتور تنفس طبیعی این خودرو از سری Tau هیوندای است که در نسخه‌های دیگر آن در کیا موهاوی هشت سیلندر و هیوندای جنسیس هشت سیلندر نیزبکار رفته‌اند. این موتور از بلوک و سرسیلندر آلومینیومی استفاده می‌کند و به سیستم پاشش سوخت چند نقطه‌ای (MPI)، سیستم زمانبندی متغیر سوپاپ (CVVT) و طراحی دو میل سوپاپ در بالا (DOHC) مجهز است.

در نهایت، این موتور می‌تواند ۳۶۰ اسب بخار قدرت و ۴۴۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند. انتقال نیرو به چرخ‌های عقب با استفاده از گیربکس ۶ دنده خوکار ساخت ZF آلمان انجام می‌شود. با این مشخصات، هیوندای سنتنیال می‌تواند در ۶.۴ ثانیه جثه ۲۰۰۵ کیلوگرمی خود را به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت و در نهایت به حداکثر سرعت ۲۴۰ کیلومتر بر ساعت برساند. از این نظر می‌توان توانایی حرکتی آن را با بی ام و 528i مقایسه کرد. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو نیز ۱۰.۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر اعلام شده است.

آزمایش رانندگی

عایق بندی کابین در هیوندای سنتنیال بسیار خوب است. گرچه نباید انتظار اس کلاس ولی در نوع خود بسیار خوب است و صدای موتور به هیچ وجه داخل کابین نفوذی ندارد. با اینکه وزن خودرو بیش از ۲ تن است اما شتاب گیری آن قابل قبول است و موتور توان و کشش خوبی دارد. عملکرد گیربکس نیز نرم و بی نقص است اما نباید فکر کنید واکنش‌های آن به خوبی گیربکس ۸ سرعته جدید بی ام و یا گیربکس‌های دوبل کلاچ است. دی عمل این گیربکس طوری تنظیم شده است تا آرامش کابین زیاد بر هم نخورد و به همین علت معکوس دادن‌های آن آنی نیستند.

یکی از بهترین و در حقیقت بزرگ‌ترین نقطه قوت هیوندای سنتنیال نرمی سواری این خودرو است. سنتنیال مانند یک کشتی از روی دست اندازها رد می‌شود و سیستم تعلیق آن با کمک‌های بادی به خوبی آرامش کابین را حفظ می‌کند. هر قدر که در بخش‌های دیگری مانند کیفیت، هندلینگ و شتاب، سنتنیال از مرسدس بنز عقب باشد اما در نرمی سواری و القای حضور در یک خودروی لوکس توانسته فاصله خود را با مرسدس بنز کم کند. این مزیت اگر قیمت زمان صفر کیلومتر بودن این خودرو را با رقبا مقایسه کنید بسیار مهم می‌شود.

در هنگام عبور از پیچ‌ها نیز هندلینگ خودرو بیشتر یادآور جنسیس است اما حتی به آن نیز نمی‌رسد. وضعیت پایداری با قرار دادن سیستم تعلیق در حالت اسپرت مقداری بهتر می‌شود اما به هر حال به یاد داشته باشید که این خودرو برای لذت بردن از پیچ‌ها طراحی نشده است، بلکه هدف آن تجربه یک سفر راحت و بی تنش در اتوبان است. عملکرد سیستم ترمز نیز نسبت به رقبای آلمانی پایین‌تر است که این مورد در جنسیس نیز دیده می‌شد.

مشخصات فنی هیوندای سنتنیال

نام خودرو هیوندای سنتنیال کشور سازنده

سال (طراحی) 2010

مشخصات فنی

موتور 8 سیلندر 32 سوپاپه حجم موتور 4600 سی سی تنفس موتور تنفس طبیعی انتقال نیرو دیفرانسیل عقب حداکثر قدرت 366 در 6500 دور در دقیقه حداکثر گشتاور 438 نیوتن متر در 4500 دور در دقیقه جعبه دنده شتاب 0 تا 100 6.7 ثانیه حداکثر سرعت 250 کیلومتر در ساعت وزن – کیلوگرم اندازه (میلیمتر) 5160 طول – 1890 عرض – 1495 ارتفاع فاصله بین دو محور – میلیمتر

مصرف سوخت و استانداردها

مصرف سوخت داخل شهر – لیتر در هر صد کیلومتر مصرف سوخت خارج از شهر – لیتر در هر صد کیلومتر مصرف سوخت ترکیبی 12.3 لیتر در هر صد کیلومتر حجم باک 77 لیتر استاندارد آلایندگی یورو 4 میزان تولید CO2 – گرم در هر کیلومتر استاندارد امنیت

امکانات و تجهیزات هیوندای سنتنیال

هیوندای هر قدر که در کیفیت ساخت یا سبک طراحی نسبت به رقبایش عقب باشد اما سعی کرده تا این ضعف را در بخش امکانات رفاهی خودرو جبران کند. در بدو ورود به خودرو اولین امکاناتی که توجه شما را به خود جلب خواهند کرد، تهویه مطبوع چهار کاناله، گرمکن و سردکن صندلی‌های جلو و عقب، ماساژور صندلی‌های جلو و عقب، مانیتور عقب، تنظیم برقی صندلی‌های جلو و عقب و پرده‌های برقی جانبی عقب هستند.

موارد دیگری مانند درهای سافت کلوز، کروز کنترل هوشمند، کنسول مرکزی عقب، سیستم صوتی ۶۰۸ واتی Lexicon، گرمکن فرمان، تنظیم برقی فرمان در ارتفاع و عمق، تنظیم ارتفاع، تنظیم حالت رانندگی، ترمز پارک برقی، سنسور نور و باران، سانروف برقی، سنسورهای پارک جلو و عقب، دوربین دید عقب و چراغ شور نیز در هیوندای سنتنیال به صورت استاندارد دیده می‌شوند.

این خودرو در گونه VIP چهار سرنشینه نیز تولید شده است که البته نمونه مورد آزمایش از آن دسته نیست. در مدل‌های VIP در بین صندلی‌های عقب یک کنسول ثابت بزرگ وجود دارد و امکانات بیشتری مانند میز کار و یخچال نیز دیده می‌شوند. در بخش ایمنی نیز سنتنیال به داشتن ۹ ایربگ، سیستم کنترل پایداری و سیستم کنترل کشش موفق به کسب ربته ایمنی خوب از موسسه IIHS آمریکا شده است.

امکانات هیوندای سنتنیال

ترمز و پایداری ESC – VSM – – BAS – – CBC – – EPB – AVH – SCC کیسه هوا کیسه هوای سرنشینان جلو – جانبی – پرده ای – کیسه هوا جهت محافظت از زانوی راننده – مجموعا 9 کیسه هوا سیستم صوتی سیستم صوتی حرفه ای Lexicon مجهز به 16 بلندگو، آمپلی فایر و ساب ووفر – قابلیت پخش MP3 و 6 عدد DVD به صورت چنجر – دارای پورت های USB و iPod و AUX – نمایشگر 8 اینچی – مجهز به سیستم نمایش چند رسانه ای از طریق سیستم پیشرفته DIS – مجهز به بلوتوث برای تلفن دیگر تجهیزات کنترل الکتریکی کمک فنرها با قابلیت اسپرت و اتوماتیک – قابلیت تنظیم ارتفاع خودرو به صورت دستی و اتوماتیک – سیستم کنترل کیفیت هوا – سنسور کنترل دمای اتاق – سیستم کلید هوشمند – تنظیم صندلی ها به همراه 2 حافظه – سرد کن و گرمکن صندلی ها – صندلی های عقب مجهز به سیستم VIP، ماساژور، یخچال، مانیتور، تنظیم برقی و مجهز به چراغ زیر صندلی – سیستم راهنمای پارک PGS – دوربین نقطه کور – گرمکن غربیلک فرمان – آینه های داخل و کناری الکتروکرومیک – سنسورهای باران و پارک – سیستم وکیوم دربها – قرارگیری باطری در کف صندوق عقب برای ایمنی بیشتر

رقبای هیوندای سنتنیال در بازار

در پایان تست باید اعتراف کرد که هیوندای به عنوان اولین تجربه گرچه مهندسی و عملکرد مانند خودروهای اروپایی و بالاخص آلمانی را ارائه نداده است ولی توانسته فاصله خود با آنها را بسیار کم کند و به همین دلیل باید به هیوندای تبریک گفت. هیوندای سنتنیال برای رقابت با بزرگانی آمد که قدمتشان بیش از ۵ دهه است و به همین دلیل راه سختی در پیش داشت. با این حال شجاعت هیوندای در تولید چنین خودرویی بسیار قابل تحسین است.

در سنتنیال همچنان مواردی مانند طراحی داخلی، عملکرد فنی و استفاده زیاد از پلاستیک همچنان به شما یادآوری می‌کنند که چرا این خودرو در زمان نو بودن حدود ۳ هزار دلار از مرسدس بنز رقیب خود ارزان‌تر بود، اما در سایر بخش‌ها سنتنیال خودرویی کاملا لوکس است که حتی امروزه نیز بسیاری از امکانات آن را در هر خودرویی نمی‌شود دید.

سنتنیال بدون شک جایگاه خوبی در بازار ایران ندارد و فروش آن به سادگی خرید آن نیست اما اگر برای بازه زمانی طولانی دنبال خودرویی بسیار راحت و لوکس هستید که قیمت و هزینه نگهداری کم‌تری از سدان‌های لوکس آلمانی داشته باشد، هیوندای سنتنیال می‌تواند نیازهای شما را برآورده کند.

منبع: اتوموبی

دکمه بازگشت به بالا