راهنمای انتخاب و خرید کنتاکتور اشنایدر

کنتاکتور چیست؟

کنتاکتور اشنایدر یک نوع کلید الکترومغناطیسی است که از طریق سیم پیچی مغناطیسی کار می‌کند و برای مقاصد کلیدزنی یک مدار قدرت یا کنترل استفاده می‌شود. برخی به دلیل شباهت عملکرد کنتاکتور و رله، این ۲ قطعه را با هم اشتباه می‌گیرند! درست است که شباهت بسیاری بین این ۲ قطعه وجود دارد، اما از کنتاکتور برای کاربردهای آمپر بالا استفاده می‌شود. طیفی بسیار گسترده‌ایی از کنتاکتورها در عملکرد و اندازه وجود دارد؛ از کنتاکتورهایی که با ولتاژ تغذیه AC که بسیار کوچک هستد تا کنتاکتورهایی که به عریضی ۱ متر بیشتر هستند و با ولتاژ تغذیه چند کیلووات و آمپراژ بالا کار می‌کنند!

تماس با شرکت گذرگاه
ادرس: تهران ضلع شمالی میدان هفتم تیر ساختمان تجاری ادری نگین ابی طبقه اول واحد ۱۰۲
تلفن: ۰۲۱۸۸۸۲۰۰۸۹
همراه1: 09353234729
همراه2: 09122039983
همراه3: 09123505979

کنتاکتور برق از طریق تحریک یا وصل شدن سیم پیچ مغناطیسی (بوبین) فعال می‌شود و مدار ۳ فاز را وصل می‌کند و برعکس با قطع شدن ولتاژ سیم پیچ مغناطیسی، کنتاکتور نیز قطع می‌گردد. این ویژگی کنتاکتورها باعث می‌شود که مدار را حتی از راه دور هم کنترل کرد؛ قطع یا وصل کرد. به علت استفاده شدن کنتاکتورها در آمپراژ بالا، سرعت قطع و وصل شدن کنتاکتور نسبت به رله کمتر است.

1 یا ۲ کنتاکت باز و بسته بر روی هر کنتاکتوری وجود دارد که می‌توان از آن‌ها به منظور هدایت مدار استفاده کرد. از پرکاربردترین کنتاکتورها، می‌توان مدل ۹ آمپری تا ۸۰۰ آمپری را نام برد که همراه با ولتاژهای سیم پیچ مغناطیسی متفاوتی عرضه شده‌اند. سیم پیچ‌های مغناطیسی کنتاکتور به صورت مدل‌های ۲۴، ۴۸، ۱۱۰، ۲۲۰، ۳۸۰ یا … AC یا DC عرضه می‌شوند. سیم پیچ‌های مغناطیسی کنتاکتور در صورت خرابی قابل تعمیر هستند و در صورت نیاز کاربر می‌شود در ولتاژهای خواسته شده مورد استفاده قرار بگیرند.

قیمت کنتاکتور اشنایدر |قیمت کنتاکتور اشنایدر 25 آمپر

انواع کنتاکتور موجود در بازار ایران

کنتاکتور اشنایدر

این شرکت در سال ۱۸۳۶ توسط جوزف اوژن اشنایدر و آدولف اشنایدر تأسیس شد و در سال ۱۹۸۱ توسعه یافت. بخشی از سهام شرکت اشنایدر الکتریک، در بازار بورس یورونکست ذکر شده و دفتر مرکزی آن، در شهر روی ملمزون، فرانسه قرار دارد  اشنایدر الکتریک در فهرست ۵۰۰ شرکت بزرگ دنیا جای دارد. کنتاکتور اشنایدر به عنوان یکی از معتبرترین و بهترین گزینه‌ها برای انتخاب و خرید کنتاکتور به حساب می‌آید طبق شکل 6، انواع کنتاکتور اشنایدر تولید شده به کاربرد و قابلیت‌های آن بستگی دارد.

یکی از ویژگی‌های مهم برای تعیین انواع کنتاکتور اشنایدر، طول عمر کنتاکتور است. بطور کلی طول عمر یک کنتاکتور به تعداد دفعات قطع و وصل آن بستگی دارد که این کلید پس از این تعداد قطع و وصل، به علت فرسودگی یا ساییدگی دیگر قابل استفاده نخواهد بود. طول عمر کلیدهای مختلف متفاوت است. به عنوان مثال برای کلیدهای اهرمی‌ و کلیدهای حفاظتی حدود ۱۰۳ بار و برای کنتاکتور تا حدود ۱۰۸ بار می‌باشد. این تعداد برای حالتی است که از کنتاکت‌های کلید جریانی عبور نکند.

سری‌های D و E در بازار ایران به فروش میرسند. کیفیت و کارایی بالا ، قیمت مناسب از جمله دلایل برتر بودن اشنایدر نسبت با سایر رقبا می‌باشد. کنتاکتور اشنایدر سری D  که بیشترین استفاده را دارد از رنج 9 آمپر تا 150 آمپر شامل میشود که وضعیت کنتاکت کمکی در این سری بصورت NC+1NO1 و اما کنتاکتور اشنایدر سری E  که از رنج 6 آمپر تا 160 آمپر را شامل میشود وضعیت کنتاکتور کمکی در این سری کنتاکتور Schneider بصورت NO1  می‌باشد.

کنتاکتور هیوندایی

کنتاکتور هیوندای از جمله کنتاکتور‌های مرغوبی است که در شرکت هیوندای کشور کره جنوبی طبق استاندارد ساخته شده و طراحی مدولاری را در بر گرفته است. از جمله مهم‌‎ترین ویژگی‌هایی که کنتاکتور هیوندای از آن برخوردار است، می‌توان به ساختار بسیار ایمن، طراحی بهینه و سهولت نصب اشاره کرد. کنتاکتورهای هیوندای اغلب برای ارائه کنترل مرکزی تاسیسات بزرگ روشنایی، مانند ساختمان اداری یا ساختمان‌های تجاری استفاده می‌شوند.

کنتاکتور هیوندای در سیستم‌های کنترلی مصارف عمده‌ای دارد، همچنین در صنایع سنگین توانسته عملکردهای بالایی از خود نشان دهد. برخی از کنتاکتورها این قابلیت را دارند تا به طور مستقیم به بیمتال متصل شوند. لذا بازرسی و جایگزینی کنتاکتور آسان بوده، وزن کمی‌داشته و در ابعاد فشرده‌ای موجود است. کنتاکتورهای هیوندایی به 4 دسته تقسیم می‌شوند:

  • کنتاکتور خازنی
  • کنتاکتور AC
  • کنتاکتور DC
  • کنتاکتور فرمان

کنتاکتورهای هیوندایی به دلیل طراحی مدولار به راحتی قابل نصب و تعمیر هستند. کنتاکتورهای AC هیوندایی در 2 تیپ تولید می‌شوند که عبارت است از: تیپ کوچک (small frame size) از 9 تا 50 آمپر و ثیپ بزرگ (large frame size) از 65 تا 80 آمپر.

کنتاکتور زیمنس

با شنیدن نام زیمنس، مرغوبیت، اطمینان از عملکرد دقیق و عمر بالا در ذهن هر کسی تداعی می‌کند. کنتاکتورهای این شرکت یکی از مرغوب ترین و گران قیمت ترین کنتاکتورهای موجود در بازار هستند. کنتاکتور‌های زیمنس با مطمئن ترین عملکرد و با بالاترین کیفیت ممکن در سراسر دنیا در حجم وسیعی از صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرند. کنتاکتور زیمنس برای استفاده در هر شرایط آب و هوایی مناسب می‌باشد.

یکی از بزرگترین مزیت‌های این محصول، انطباق کدهای آن با کدبندی‌های نرم افزار سایروس است. کنتاکتورهای زیمنس مطابق استاندارد EN 50274 نسبت به تماس دست امن هستند. همانطور که می‌دانیم برنامه سایروس یک برنامه مدولار و جامع و کاربردی است که از ابتدایی ترین قسمت‌های تابلو تا جزئی‌ترین قسمت‌ها قابل طراحی می‌باشد. در این برنامه تنها تجهیزات زیمنس قابلیت مدل‌سازی و استفاده را دارند.

یکی از مزیت‌های کنتاکتور زیمنس، انعطاف پذیری بسیار بالای آن می‌باشد، تمامی‌ تجهیزات جانبی کنتاکتورها برای تمامی‌مدل‌ها قابل استفاده است. همچنین تمامی‌ تجهیزات جانبی کنتاکتورهای 3 پل برای کنتاکتورهای 4 پل قابل استفاده هستند. در برنامه سایروس نیز کنتاکتور 3 پل می‌تواند به جای کنتاکتور 4 پل معادل شود.

از کاربردهای کنتاکتورهای زیمنس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    تعویض بارهای مقاومت

    سیستم‌های ایزوله کننده با زمین نشدن یا با هدایت نول بسیار ضعیف

    انتقال سیستم زمانی که منبع برق جایگزین در حال استفاده است.

قابل استفاده برای مواردی که کنتاکتور تنها به عنوان حمل کننده جریان به کار می‌رود و به ندرت قطع و وصل می‌شود. به عنوان مثال در مواردی که بارهای القایی در مدار هستند نیاز به قطع و وصل و یا سوئیچ مکرر نمی‌باشد. قطع و وصل کردن بارهای ترکیبی در سیستم‌های توزیع (بعنوان مثال برای تغذیه هیترها، لامپ‌ها، موتورها، منبع برق یا پاور کامپیوترهای خانگی) با ضریب توان‌های بالاتر از 0.8 (مطابق با استاندارد IEC 60947-4-1)

کنترل و فرمان مدار با انواع کنتاکتور اشنایدر

کنتاکتور اشنایدر در دو سری D و F طراحی شده که کنتاکتور سری D اشنایدر با جریان 9 تا 150 آمپر و کنتاکتور سری F از 115 تا 800 آمپر تولید می شوند.  کنتاکتور (Contactor) یک کلید مغناطیسی است که برای قطع و وصل، کنترل و فرمان الکتریکی و کلیدزنی یک مدار قدرت مورد استفاده قرار می‌گیرد. کنتاکتور چند تیغه  باز و بسته دارد که با وصل جریان برق AC و DC به دو سر بوبین آن عمل می کند و تیغه های باز را بسته و تیغه های بسته را باز می کند. با قطع جریان بوبین، به واسطه فنرهای تعبیه شده داخل کنتاکتور، تیغه ها به حالت اولیه باز می گردد.

تشخیص کنتاکتور اشنایدر اصل

اشنایدر چینی امروزه به علت حفاظت های گمرکی کم در ایران وارد می شود که کیفیتی به مراتب پایین تر از محصولات اشنایدر اصل دارند و برای کاربرد های صنعتی خطرآفرین خواهند بود. قیمت اشنایدر اصل و اشنایدر چینی اختلاف زیادی دارد، اما اشنایدر چینی استاندارد های ضروری را ندارد. هولوگرام روی جعبه محصولات اشنایدر نشانه اصل بودن آن ها است و شامل گارانتی و خدمات پس از فروش خواهد بود.

جدول کنتاکتور اشنایدر

شرکت اشنایدر الکتریک (Schneider Electric) جدول کنتاکتور اشنایدر خود را در سایت خود منتشر کرده است. این جدول شامل اطلاعات فنی مربوط به کنتاکتور اشنایدر می‌باشد که شامل ابعاد، جریان نامی، توان، ولتاژ و دیگر مشخصات فنی مربوط به هر کنتاکتور است. برای دسترسی به این جدول، می‌توانید به سایت رسمی شرکت اشنایدر الکتریک مراجعه کنید و در بخش محصولات، جدول کنتاکتورها را جستجو کنید.

نکات خرید کنتاکتور اشنایدر

هنگام انتخاب کنتاکتور اشنایدر باید به دو نکته توجه کرد:

  • رنج جریان یا توان مصرفی و ولتاژ تغذیه بوبین. با توجه به رنج جریان کنتاکتور، کنتاکتور نوع D و F را انتخاب کنید و براساس ولتاژ تغذیه بوبین بین 24، 48، 110، 220، 230 و 380 ولت AC یا DC دسته بندی مورد نظر را انتخاب کنید.
  • برای کنترل موتور به صورت راه اندازی مستقیم، راه انداز ستاره مثلث و … می توانید کنتاکتور مورد نظر خود را در هر رنجی از جریان و ولتاژ بوبین از میان محصولات اشنایدر بیابید و در ترکیب آن ها با قطع کننده های مدار اشنایدر (بریکرها) مانند کلیدهای اتوماتیک اشنایدر، از موتور در برابر اضافه بار و اتصال کوتاه محافظت کنید.
دکمه بازگشت به بالا