Isd در کلید اتوماتیک

قطع کننده مدار فشرده یا MCCB یک کلید اتوماتیک است که از تجهیزات در برابر جریان اضافه بار و جریان اتصال کوتاه محافظت می کند. در یک سوئیچ اتوماتیک، واحد حفاظتی یا یونیت تریپ با توجه به الزامات حفاظتی طراحی شده است و می تواند سه نوع حفاظت را انجام دهد:

اضافه بار حرارتی: در شرایط جریان غیرعادی، حرارت بین عایق و هادی ایجاد می شود. اگر این شرایط ادامه پیدا کند، یک اتصال کوتاه در مدار رخ می دهد. مقاومت در هادی (R) و مقدار زمان فعلی (t) گذرا هستند.

اتصال کوتاه: وضعیت اتصال کوتاه را فقط با قطع مدار می توان کنترل کرد، در این حالت کلید مدار اتصال کوتاه را تشخیص داده و بلافاصله جریان مدار را قطع می کند و از آسیب عمده جلوگیری می کند.

خطای زمین: خطای زمین در واقع نوعی اتصال کوتاه است که در آن فاز به زمین متصل می شود و رایج ترین نوع خطا در سیستم های ولتاژ پایین (600 ولت یا کمتر) محسوب می شود. جریان خطای زمین معمولاً به اندازه کافی بزرگ نیست که توسط قطع کننده مدار تشخیص داده شود. در این حالت ماژولی به نام ماژول حفاظت از زمین به مدارشکن متصل می شود.

مفهوم جریان اتصال کوتاه

یک جریان اتصال کوتاه در یک مدار شکسته رخ می دهد. یک اتصال کوتاه می تواند در طول یک مدار بسته یا در یک دستگاه برق یا کنترل رخ دهد. زمانی که یک یا چند هادی مدار یک پتانسیل متفاوت را از طریق یک امپدانس بسیار کوچک به هادی دیگر متصل می کنند که می تواند یکی از هادی های زیر باشد، اتصال کوتاه رخ می دهد:

هادی ایمنی

هادی زمین

هادی های زنده مدارهای دیگر

سایر هادی های زنده همان مدار (هر ترکیبی از یک، دو، سه فاز یا خنثی)

رساناهای تجهیزات الکتریکی که در شرایط عادی برق دار نیستند، اما ممکن است در شرایط خطا برق دار شوند.

هادی های خارجی، مانند زمانی که دستگاه فولاد ضد زنگ به طور تصادفی برق را روشن می کند، مانند لوله های آب، بدن دستگاه های غیر الکتریکی را هدایت می کند.

بسته به فاصله و نزدیکی نقطه اتصال کوتاه به منبع برق و مشخصات مدار، بزرگی جریان اتصال کوتاه می تواند ده ها یا صدها برابر و در برخی موارد هزاران برابر باشد که توسط جریان اسمی تعیین می شود. طراح و اتصال با محاسبه صحیح جریان مشخص می شود. یکی از وظایف اصلی کلید اتوماتیک محافظت از مدار در برابر جریان اتصال کوتاه است.

منظور از جریان اضافه بار چیست؟

جریان اضافه بار می تواند به دلایل مختلفی رخ دهد. شامل:

1- خطا در دستگاه

2- توسعه طبیعی و تغییر طبیعت در طول زمان

3- خطا در محاسبات و انتخاب نادرست اجزای مدار در مرحله طراحی و اجرا

جریان سنگین می تواند بیشتر از حداکثر جریان مدار باشد یا می تواند دو یا سه برابر باشد. زمان جریان بالا بسیار مهم است زیرا دستگاه های محافظ و درجه جریان باید بتوانند قبل از آسیب دیدن عایق برق خودرو را قطع کنند و در نتیجه موتور یا اتصال کوتاه ایجاد شود.

بنابراین برای انتخاب محافظ مناسب (یا تنظیم صحیح آن) باید به مواردی توجه کنیم که جریان حفاظتی نامی یا قابل تنظیم بیشتر از جریان بار باشد تا از قطع ناخواسته آن جلوگیری شود و ثانیاً کمتر باشد. از مجموع جریان مجاز برای جلوگیری از وقوع اضافه بار. اگرچه در استاندارد، جریان کابل برای مدت محدودی به 45 درصد بیشتر از جریان مجاز می رسد. اما این جریان فقط تا زمانی دوام می آورد که حفاظت برای تکمیل قطع شدن طول بکشد. برای استفاده از فیوز در حفاظت اضافه بار، باید شرایط Ib
مشخصات کلید خودکار

کلید اتوماتیک اشنایدر یا کلید فشرده (Circuit Breaker) نوعی کلید الکترومکانیکی ولتاژ پایین است که وظیفه آن قطع یا وصل مدار الکتریکی است. کلیدهای مدار اشنایدر قابلیت قطع و وصل جریان مشخص را دارند. از جمله قطع و وصل اتصال کوتاه و جریان بیش از حد.

این دستگاه مدار اضافه بارهای از پیش تعیین شده را بدون آسیب رساندن به سوئیچ قطع می کند. بنابراین بریکر وسیله ای است که از ترکیب جداکننده و محافظ جریان تشکیل شده و عملکرد آن مانند ترکیب کلید معمولی و محافظ است. همچنین کلیدهای اتوماتیک قابلیت محافظت از اتصال زمین، حفاظت موتور و حفاظت ژنراتور را از طریق رله های میکرولوژیک واقع در داخل کلید دارند.

کلید اتوماتیک دارای درجه جریان مشخصی است و به عنوان فیوز برای عبور مداوم و بدون وقفه 100% جریان نامی عمل می کند. تمام کلیدهای مدار دارای ویژگی هایی هستند که محدوده عملکردی کلید مدار در جریان های مختلف و همچنین بارهای اضافه و اتصال کوتاه را نشان می دهد و در چه شرایطی جریان را تحمل یا قطع می کند.

ساختار کلید اتوماتیک

ساختار داخلی یک دستگاه اتوماتیک از سه کنتاکت اولیه (قدرت)، کنتاکت ثانویه (کمکی) و کنتاکت روشنایی تشکیل شده است. شناسایی و انتخاب کلید اتوماتیک صحیح در طراحی و راه اندازی سیستم های برق بسیار مهم است. بدنه کلید اتوماتیک اشنایدر (کلید فشرده) از قالب تزریق بسیار قوی ساخته شده است.

از جمله ویژگی های کلید اتوماتیک اشنایدر می توان به سایز کوچک و پشتیبانی از حفاظت مدار لازم یک کلید اشاره کرد و یکی از مهمترین معایب آن عدم دسترسی آسان برای سرویس و تعمیر کلید است.

از جمله عملکردهای کلید اتوماتیک می توان به موارد زیر اشاره کرد:

حفاظت موتور

حفاظت از تجهیزات کم فشار در ساختمان های مسکونی، اداری، تجاری و صنعتی

اطلاعات را می توان اندازه گیری، پردازش و روی صفحه کلید یا درب پانل نمایش داد

کنترل دستگاه های الکترونیکی با اتصال به نرم افزار مانیتورینگ در شبکه Modbus.

دکمه بازگشت به بالا