آیا کوبیدن دیسک و صفحه کلاچ خوب است؟
کوبیدن دیسک و صفحه کلاچ، روشی است که برای احیای مجدد این قطعه فرسوده به کار میرود. در این روش، لنتهای جدیدی روی صفحه کلاچ که روکش آن ساییده شده است، پرچ میشود. این کار باعث میشود تا ضخامت صفحه کلاچ افزایش یابد و مجدداً قابل استفاده شود.
دیسک و صفحه کلاچ چیست؟
دیسک و صفحه کلاچ، یکی از لوازم یدکی هیوندا اکسل و از جمله قطعات حیاتی در سیستم انتقال قدرت خودرو محسوب میشوند که وظایف مهمی را در این سیستم بر عهده دارد. این دو بخش به طور هماهنگ با یکدیگر عمل میکنند تا اتصال بین موتور و گیربکس را به طور موقت قطع و وصل کنند. دیسک، قطعهای فلزی است که به فلایویل موتور متصل میشود و لنتهایی از جنس الیافی دارد که اصطکاک لازم برای انتقال قدرت را ایجاد میکنند. در مقابل، صفحه نیز قطعهای فلزی است که به واسطه فنر به دیسک فشار میآورد و لنتهای مشابهی دارد که با لنتهای دیسک درگیر میشوند.
لنت کوبی دیسک و صفحه کلاچ چیست؟
لنت کوبی دیسک و صفحه کلاچ به فرآیند تعویض لنت های اصطکاکی روی صفحه کلاچ اشاره دارد. این کار زمانی انجام می شود که لنت های موجود به دلیل سایش و فرسودگی نازک شده و دیگر عملکرد صحیحی در انتقال قدرت از موتور به گیربکس ندارند.
مراحل لنت کوبی:
- باز کردن گیربکس: برای دسترسی به دیسک و صفحه کلاچ، باید گیربکس از خودرو جدا شود.
- جدا کردن دیسک و صفحه: دیسک و صفحه کلاچ از هم جدا شده و لنت های قدیمی از روی صفحه برداشته می شوند.
- آماده سازی سطح: سطح صفحه کلاچ برای چسباندن لنت های جدید تمیز و صاف می شود.
- نصب لنت های جدید: لنت های جدید با استفاده از چسب مخصوص به صفحه کلاچ چسبانده می شوند.
- مونتاژ مجدد: دیسک و صفحه کلاچ مجددا مونتاژ شده و گیربکس به خودرو بازگردانده می شود.
مزایای کوبیدن دیسک و صفحه کلاچ:
- کاهش هزینه: کوبیدن دیسک و صفحه کلاچ به مراتب ارزانتر از تعویض کامل آن است.
- افزایش طول عمر: کوبیدن دیسک و صفحه کلاچ میتواند عمر آن را تا چند برابر افزایش دهد.
- تاخیر در زمان تعویض: کوبیدن دیسک و صفحه کلاچ، زمان تعویض کامل آن را به تعویق میاندازد.
معایب کوبیدن دیسک و صفحه کلاچ:
- کاهش کیفیت: کوبیدن دیسک و صفحه کلاچ، کیفیت عملکرد آن را به طور قابل توجهی کاهش میدهد.
- آسیب به سایر قطعات: در صورت انجام غیر اصولی کوبیدن دیسک و صفحه کلاچ، ممکن است به سایر قطعات سیستم کلاچ و گیربکس آسیب برسد.
- کاهش عمر دیسک و صفحه نو: اگر بعد از کوبیدن دیسک و صفحه کلاچ، از لنتهای نامرغوب استفاده شود، عمر آن به طور قابل توجهی کاهش مییابد.
چه زمانی باید دیسک و صفحه کلاچ را کوبید؟
کوبیدن دیسک و صفحه کلاچ، صرفاً در شرایطی توصیه میشود که:
- فرسودگی دیسک و صفحه کلاچ کم باشد.
- خودروی شما کارکرد بالایی نداشته باشد.
- توانایی مالی کافی برای تعویض کامل دیسک و صفحه کلاچ را نداشته باشید.
در چه شرایطی نباید دیسک و صفحه کلاچ را کوبید؟
- اگر دیسک و صفحه کلاچ شما به شدت فرسوده شده باشد.
- اگر لرزش یا بوی سوختگی از دیسک و صفحه کلاچ احساس میکنید.
- اگر قصد دارید تا مدت زیادی از خودرو خود استفاده کنید.
چگونه می توان زمان تعویض دیسک و صفحه کلاچ را تشخیص داد؟
تمامی خودروهایی که دارای گیربکس دستی هستند بین موتور و گیربکس قطعه ای قرار دارد که به صفحه کلاچ معروف می باشد و این قطعه به رانندگان این اجازه را می دهد که خودرو به حرکت درآمده و قابلیت تعویض دنده برای افزایش یا کاهش سرعت را داشته باشد. همانطور که در بخش قبلی به یک سری از علت کوبیدن صفحه خودرو اشاره نمودیم هر چند یک بار نیاز به تعویض صفحه کلاچ خواهید داشت با وجود اینکه این قطعه روکشی بسیار سخت می باشد، اما پس از طی هزار کیلومتر ساییده و فرسوده می شود.
هر خودرویی برای حرکت به یک عامل تولید کننده و انتقال دهنده نیرو نیاز دارد که سیستم انتقال دهنده خود نیز متشکل از چند بخش می باشد که این بخش ها شامل دیفرانسیل خودرو، جعبه دنده و کلاچ می باشد که از همه مهمتر جعبه دنده در این میان کاربرد و کارایی قابل توجهی را دارا بوده و اصطلاحا به جعبه دنده، گیربکس نیز گفته می شود.
این بخش از خودرو اهمیتی در حد مولد نیرو یا موتور خودرو را داشته و در صورت بروز هرگونه مشکلی در این قطعه نیاز به تعمیرات با تخصص بالایی را دارد و از نگهداری صحیح از این بخش از اولویت های نگهداری هر خودرو به شمار می رود. از جمله علائم نشان دهنده برای تعویض صفحه کلاچ می توان به موارد زیر اشاره نمود:
– از دست رفتن حالت ارتجاعی پدال و خشک و سفت شدن آن
– پرتاب پا به سمت عقب هنگام رها کردن پدال کلاچ
– صدا دادن به هنگام تعویض دنده
– عدم تناسب افزایش دور موتور و افزایش سرعت خودرو
– افت توان و شتاب خودرو
– لرزش موتور و اتاق خودرو به هنگام شروع حرکت از حالت توقف
با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی و مشخصات این خودرو هایی که در بازار وجود دارند، در حال حاضر عمر مفید کلاچ ها بسیار افزایش یافته و حتی در برخی مواقع بیش از 100 هزار کیلومتر طی کردن مسیر نیز به تعویض نیاز ندارد که این موضوع به نحوه رانندگی نیز بستگی دارد. علت کوبیدن صفحه خودرو به مواردی چون حمل سرنشین با بار زیاد، رانندگی پرفشار در سربالایی ها و رها کردن ناگهانی پدال کلاچ نیز بستگی دارد که تمامی این موارد در عمر صفحه کلید تاثیر و در نتیجه زود به زود نیاز به تعویض خواهد داشت.
علائم خرابی صفحه کلاچ
توجه داشته باشید که کامل نکردن تعویض دنده قبل از برداشتن پا از روی پدال سبب گرفتگی دیسک صفحه، کج شدن دیسک، فرسودگی سریع و خرابی صفحه کلاج خواهد شد و از طرفی وقوع این کار سبب گرمای بیش از حد شده و با گذشت زمان دیسک صفحه و گرفتن کلاچ بسیار سخت تر خواهد شد و فرسودگی صفحه کلاچ به زودی رخ خواهد گرفت. متوقف کردن خودرو با استفاده از کلاچ در سربالایی ها از جمله علت کوبیدن صفحه خودرو می باشد که این موضوع در رانندگی بسیاری از افراد مشاهده می شود چرا که عقب حرکت کردن خودرو در سربالایی ها بسیار ترسناک بوده و در این زمان فشار اندک بر روی پدال ترمز برای عدم حرکت خودرو آسیب های جدی و شدیدی را به کلاچ وارد خواهد نمود.
آلودگی کلاچ یکی دیگر مواردی به شمار می رود که چنان هم کمیاب نبوده و زمانی اتفاق می افتد که نوعی روغن روی دیسک صفحه ی کلاچ ریخته شود که این موضوع با عایق بندی نامناسب و نشتی یاد می شود هم چنین گریس در صورت نصب نادرست صفحه کلاچ سبب آلودگی می شود. که این مورد نیز از دیگر علت کوبیدن صفحه خودرو و در نتیجه خرابی آن می باشد.
جمع بندی:
کوبیدن دیسک و صفحه کلاچ، راهحلی موقتی و کمهزینه برای احیای این قطعه فرسوده است. با این حال، این روش معایبی نیز دارد که باید قبل از انجام آن مورد توجه قرار گیرد. به طور کلی، تعویض کامل دیسک و صفحه کلاچ، راهحلی مطمئنتر و بادوامتر است.
نکات مهم:
- کوبیدن دیسک و صفحه کلاچ باید توسط یک فرد متخصص و با تجربه انجام شود.
- بعد از کوبیدن دیسک و صفحه کلاچ، باید از لنتهای باکیفیت استفاده کنید.
- در صورت مشاهده هرگونه مشکل در عملکرد دیسک و صفحه کلاچ، باید به سرعت برای تعویض آن اقدام کنید.