نحوه خرید آنلاین بلیط هواپیما چگونه است؟

راهنمای خرید اینترنتی بلیط هواپیما

خرید اینترنتی بلیط هواپیما هر روز بیشتر و بیشتر جایگزین خرید بلیط هواپیما به صورت حضوری می‌شود. چرا؟ چون اولا خیلی راحت است و از جایی که نشسته‌اید، بلیط‌تان را رزرو می‌کنید. دوم اینکه امنیت بیشتری دارد و می‌توانید تمام تراکنش‌های خودتان را ذخیره و پیگیری کنید. برای اینکه کار شما راحت‌تر شود، تیم سامان سیر رسپینا راهنمای خرید اینترنتی بلیط هواپیما را به صورت قدم به قدم و به همراه تصاویر برای شما آماده کرده است.

قدم اول: حساب کاربری دارید؟

برای خرید اینترنتی بلیط هواپیما از سامان سیر رسپینا به یک حساب کاربری نیاز دارید. اگر قبلا حساب کاربری ایجاد کرده‌اید، با ورود نام کاربری و رمز عبور می‌توانید خریدتان را شروع کنید. اگر حساب کاربری ندارید، بیایید در چند قدم ساده درست کنیم.

    اول وارد سایت سامان سیر رسپینا شوید. در گوشه بالا، سمت چپ گزینه‌ای به اسم «ورود – ثبت‌نام» وجود دارد. روی آن کلیک کنید.

    زمانی که روی آن گزینه کلیک کردید، پنجره کوچکی برای شما باز می‌شود. اگر حساب کاربری دارید، روی گزینه ورود و اگر ندارید، روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

    زمانی که روی گزینه «ثبت‌نام» کلیک کردید، وارد صفحه جدیدی خواهید شد و برای خرید اینترنتی بلیط هواپیما، باید یک سری اطلاعات شخصی را در این صفحه وارد کنید:

    زمانی که اطلاعات شخصی و شماره موبایل‌تان را وارد کردید، یک کد پنج رقمی از طرف علی‌بابا برای شما ارسال خواهد شد. این کد را وارد کرده و روی گزینه ورود کلیک کنید تا وارد حساب کاربری‌تان شوید.

    تبریک! حالا یک قدم به خرید اینترنتی بلیط هواپیما نزدیک‌تر شدید.

قبل از اینکه ادامه راه را بروید، برای چک-این در فرودگاه آماده شوید.

قدم دوم: انتخاب جزئیات بلیط

زمانی که می‌خواهید بلیط هواپیما انتخاب کنید، دو گزینه پیش رو دارید: بلیط یک‌طرفه و بلیط رفت و برگشت. برای اینکه راهنمای خرید اینترنتی بلیط ما کامل باشد، از طریق بلیط رفت و برگشت ادامه می‌دهیم.

در این بخش از خرید اینترنتی بلیط هواپیما، باید جزئیات زیر را مشخص کنید:

بعد از انتخاب این موارد، روی گزینه جستجو کلیک کنید.

زمانی که گزینه جستجو را بزنید، تمام بلیط‌های موجود برای شما نمایش داده می‎شود. حالا این بلیط‌ها را می‌توانید با اعمال فیلترهای مختلف، با سلیقه خودتان منظم کنید:

اگر نمی‌دانید که چه نوع بلیط و هواپیمایی انتخاب کنید، نگران نباشید چون «معرفی انواع هواپیماهای مسافربری» را هم انجام داده‌ایم.

اگر دقت کنید، در قسمت پایین هر بلیط، گزینه‌ای به اسم «اطلاعات بیشتر» وجود دارد. اگر روی این گزینه کلیک کنید، دو بخش برای شما نمایش داده می‌شود:

بعد از بررسی بلیط‌ها، گزینه مورد علاقه‌تان را انتخاب کنید تا به اتمام خرید اینترنتی بلیط هواپیما نزدیک شویم. دقت داشته باشید که اگر بلیط شما رفت و برگشت باشد، باید بلیط برگشت‌تان را هم به همین شکل انتخاب کنید.

    اگر بلیط‌تان را انتخاب کردید، وارد قدم بعدیِ خرید اینترنتی بلیط هواپیما خواهید شد که در آن باید اطلاعات شخصی‌تان را وارد کنید:

    بعد از این که اطلاعات‌تان را وارد کردید، روی گزینه «ادامه فرآیند خرید» کلیک کنید. در این بخش، تمام اطلاعات شما (بلیط و شخصی) بار دیگر برای شما نمایش داده می‌شود. حتما این اطلاعات را با دقت بررسی کنید تا ایرادی نداشته باشد.

اگر همه اطلاعات شما درست بود، روی گزینه «پرداخت آنلاین» کلیک کنید تا وارد صفحه پرداخت شده و خرید اینترنتی بلیط هواپیما را کامل کنید.

راستی از نوشته های روی بلیط هواپیما سر در می‌آورید؟ اگر نه، نگاهی به راهنمای سریع آن بیندازید.

تجربه شما از خرید اینترنتی بلیط هواپیما

همانطور که دیدید، خرید بلیط هواپیما به صورت آنلاین از سامان سیر رسپینا فقط دو قدم ساده دارد و زمان زیادی از شما نمی‌گیرد. آیا در این مسیر، مشکل یا سوالی برای شما پیش آمده؟ کافی است یک کامنت برای ما بگذارید تا هر چه سریع‌تر کمک‌تان کنیم.

اطلاعات لازم برای خرید اینترنتی بلیط هواپیما

برای خرید بلیط اینترنتی بلیط هواپیما نکات ذیل را حتما مد نظر داشته باشید:

داشتن یک ایمیل الزامیست؛ به منظور ایجاد حساب کاربری در سایت های رزرو آنلاین و همچنین دریافت رسید بلیط هواپیما خود داشتن ایمیل ضروری است.

قبل از خرید آنلاین بلیط هواپیما سعی کنید رمز دوم پویا کارت بانکی خود را فعال کرده باشید.

در هنگام رزرو اینترنتی بلیط هواپیما کد ملی و شماره پاسپورتتان را برای سفرهای خارجی در دسترس قرار دهید تا در حین خرید وقتتان هدر نرود.

آشنایی با فرمت خام بلیط هواپیما

بلیط هواپیما به طور کلی از چهار بخش مهم تشکیل شده است؛ در ابتدا بلیط نام و نام خانوادگی شما نوشته شده است که می بایست مطابقت کامل با شناسنامه شما داشته باشد. بعد از آن به ترتیب اطلاعات پرواز در سمت راست و اطلاعات بلیط در سمت چپ درج شده و در آخر هم اطلاعاتی نظیر شماره سفارش و هزینه بلیط شما نیز وجود دارد. توجه داشته باشید که شماره سفارش یا همان شماره قرارداد به منظور پیگیری سفارش شما بسیار حائز اهمیت است.

شماره پرواز در بلیط هواپیما

در سمت چپ بلیط هواپیما، لوگویی وجود دارد که شاید بسیاری از مسافران گمان کنند که این علامت الکترونیکی تنها به ایرلاین مربوط است اما اگر به قسمت پایین لوگو توجه کنید، عددی را می بینید. این عدد، شماره پرواز شما است و مسافر به محض ورود به فرودگاه برای پیدا کردن گیت پرواز موردنظرش به این شماره احتیاج دارد. البته برای تحویل بار نیز باز هم به شماره پرواز نیاز پیدا می کنید.

گاهی پیش می آید که سفر هوایی شما چند مقصد باشد؛ در چنین پروازی نیز برای پیدا کردن گیت مربوطه، مجدد باید به این شماره پرواز رجوع کنید و از طریق آن گیت خود را پیدا کنید. کد PNR که مربوط به شماره پرواز می شود، جدا از کمک به مسافران برای پیدا کردن گیت خود، به ایرلاین ها نیز کمک می کند تا در دسته بندی مسافران خود مرتب و منظم عمل کنند.

اطلاعات پرواز و اطلاعات بلیط

زمانی که بلیط خود را پرینت می گیرید بر روی آن اطلاعاتی درج شده است که بسیار مهم هستند؛ برای این منظور ما در این بخش توضیح مختصری در خصوص اطلاعات درج شده بر روی بلیط هواپیما را خدمتتان ارائه می دهیم.

در ابتدا نام و نام خانوادگی شما به زبان فارسی و انگلیسی نوشته شده است؛ حتما توجه داشته باشید که نام نوشته شده بر روی بلیط هواپیما باید با اطلاعاتی که در شناسنامه شما وجود دارد مطابقت کامل داشته باشد. در صورت مشاهده کوچک ترین مشکل در این قسمت باید هرچه سریع تر آن را با صادرکننده بلیط برطرف کنید.

حال که از اطلاعات شخصی خود مطمئن شدید نوبت به اطلاعات پرواز و بلیط می رسد؛ به طور کلی اطلاعات پرواز در سمت راست و اطلاعات بلیط در سمت چپ نوشته می شود. اطلاعات پرواز شامل مبدا، مقصد، شماره ترمینال، تاریخ پرواز، ساعت شروع پرواز و ساعت رسیدن به مقصد است. اطلاعات بلیط شامل نام ایرلاین، مدل هواپیما، کلاس پرواز و همچنین میزان بار مجاز شما است.

تشخیص نوع هواپیما از شماره پرواز

همانطور که می دانید بلیط هواپیما مجوز ورود مسافران به هواپیما است. اما آیا تا به حال بعد از خرید بلیط هواپیما به اعداد و کدهایی که بر روی آن نوشته شده دقت کرده اید؟ نکته بسیار مهمی که در این خصوص باید بدانید این است که این شماره پرواز حاوی اطلاعات بسیار مهمی است و برای تشخیص نوع هواپیما به شما کمک می کند.

در ادامه ما لیستی از علائم اختصاری ایرلاین های داخلی و خارجی را برایتان ارائه داده ایم تا به راحتی بتوانید پروازتان را از روی تابلوی اعلانات فرودگاه تشخیص دهید.

ایران ایر  آتا             آسمان       اترک       ایرتور     تابان         زاگراس

IR            I3            EP           Ak           B9           HH          ZV

قشم ایر    ماهان       معراج      وارش      کارون     کیش ایر کاسپین

QB          W5         JI             VR          NV          Y9           IV

آذربایجان ایرلاینز   آلیتالیا       آمریکن ایرلاینز      امارات     اتریشی    اکراین      ایرکانادا

J2            Az           AA          EK           OS          PsS         AC

ایرچاینا    ایرایندیان ایرفلوت   بریتیش ایرویز        ترکیش     سعودیا     فلای دبی

CA          AI            SU          BA-         TK           SV           FZ

قطر         کی ال ام  کویت ایرلاینز         گلف ایر   لوفت هانزا              ایرفرانس

QR          KLM       KU          GF          LH           AF

در صورتی که بعد از کد پروازی شما 3 الی 4 رقم وجود داشته باشد، باید بدانید که پروازها یا قراردادهایی وجود دارند که چند هواپیمایی با هم توافق می کنند تا یک پرواز به فروش برسد ولی فقط نام یکی از این شرکت ها بر روی کارت پرواز نوشته می شود. (مانند EK923، این پرواز مربوط به خط هوایی امارات است.)

کدهای مشترک در میان تمام شرکت‌های هواپیمایی:

حروف لاتین Q و N از جمله حروفی هستند که در بسیاری از بلیط های هواپیما دیده می شوند و شناسه نرخ را مشخص می کنند. لازم به ذکر است که اگر بر روی بلیط هواپیما موردنظر، حرف Q را مشاهده کردید، بدانید که در حال خرید ارزان ترین کلاس های پروازی هستید.

کدهای مشترک در میان تمام شرکت‌های هواپیمایی

    P, F, A شناسه نرخی پروازهای کلاس فرست کلاس

    D, J, R شناسه نرخی پروازهای کلاس بیزنس کلاس

    O,Y, H, B, K,M شناسه نرخی پروازهای کلاس اکونومی

کانفرم بلیط هواپیما یعنی چه؟

کانفرم یا همان استعلام بلیط هواپیما برای این است که مسافر بتواند از خرید و اجرا بلیط هواپیما خود مطمئن شود. استعلام بلیط هواپیما به عهده صادرکننده بلیط است و مسافر حق دارد با مراجعه به سایت و یا تماس با صادرکننده از کانفرم بلیط خود اطمینان حاصل کند.

مالیات پرواز چیست؟

از آن جایی که چند دهه اخیر تعداد ایرلاین ها در جهان افزایش چشم گیری داشته است، بنابراین زیرساخت های بیشتری نیز مورد نیاز است. زیر ساخت های مربوط به انجام پروازها در هر کشوری منوط به ایجاد امنیت برای پروازها و ساخت فرودگاه های متعدد از طرف دولت و مراجع قانونی می شود.

ایجاد و فراهم کردن این نوع زیرساخت ها متحمل هزینه های بسیاری است که در بودجه هر ساله کشورها قرار می گیرد و این امر باعث می شود تا موردی به نام مالیات پرواز به فهرست مخارج ایرلاین ها اضافه شود. در زمان خرید بلیط هواپیما، قسمتی از هزینه بلیط هواپیما مربوط به مالیاتی می شود که تنها چند درصد آن به عهده مسافران پروازهای کشور است و مالیات پرواز، بیش تر به عهده خود ایرلاین ها است.

شناسه نرخی هواپیما چیست؟

در تعیین قیمت بلیط های هواپیمایی سه عامل بسیار مهم وجود دارد که آن ها عبارتند از مسیر پرواز، کلاس پروازی و شناسه یا کلاس نرخی. اگر به بلیط هواپیما دقت کنید می توانید چند عدد را ببینید و یک حرف لاتین که جلوی اعداد قرار گرفته است. به این عدد یا اعداد و حرف لاتین نوشته شده رو به روی آن کلاسه نرخی یا شناسه نرخی می گویند. این شناسه در حقیقت باعث تمایز در قیمت بلیط های هواپیمایی می شود.

چند نکته در مورد شناسه نرخی

به غیر از تفاوت در نوع کلاس های پروازی، کمی تفاوت نیز در شناسه های نرخی وجود دارد که باید به آن ها توجه کرد. به عنوان مثال؛ یکی از مواردی که قیمت شناسه های نرخی را از یکدیگر تمیز می دهد، قوانین کنسلی آن ها است. هر چه شناسه نرخی و به مراتب آن، قیمت بلیط هواپیمای موردنظر کم تر باشد، در زمان کنسلی، مقدار هزینه ای که به مسافر برمی گردد کم تر خواهد بود. از دیگر موارد تاثیرگذار در شناسه نرخی، میزان بار مجاز است؛ معمولا در زمانی که شما مجاز به حمل بار بیش تری باشید، به همان شکل، قیمت شناسه نرخی بلیط هواپیمای شما بالاتر می رود.

بعد از خرید اینترنتی بلیط هواپیما و صدور بلیط چه کار باید بکنیم؟

بعد از این که مراحل جستجو پرواز را به خوبی بررسی کردید و اقدام به خرید اینترنتی بلیط هواپیما نمودید، نوبت به دریافت بلیط هواپیما می رسد. صدور اینترنتی بلیط هواپیما از طریق وبسایت های معتبر، بعد از گذراندن مراحل ثبت اطلاعات به صورت اینترنتی انجام می شود. لازم به ذکر است که بدانید بلیط به طور خودکار به ایمیل شما ارسال می گردد، پیشنهاد می کنیم علاوه بر پرینت بلیط یک نسخه از آن در تلفن همراهتان داشته باشید.

چند ساعت قبل از پرواز به فرودگاه برویم؟

زمان حضور شما در فرودگاه بسته به این که پروازتان داخلی باشد یا خارجی متفاوت است:

مدت زمان حضور در فرودگاه برای پروازهای داخلی ۲ ساعت قبل از زمان پرواز است. (به طور مثال اگر پروازتان ساعت 7 صبح است باید 5 صبح در فرودگاه باشید.) توجه: مسافران عزیز لطفا توجه داشته باشید که برای پروازهای داخلی گیشه های دریافت کارت پرواز 30 الی 40 دقیقه قبل از پرواز بسته می شوند و امکان عبور مسافران بعد از این زمان به هیچ وجه وجود ندارد.

در صورتی که پرواز شما خارجی باشد مدت زمان حضور شما در فرودگاه 3 ساعت قبلتر از پروازتان است. توجه: در پروازهای خارجی گیشه های دریافت کارت پرواز بین 40 تا 45 دقیقه قبل از پرواز بسته می شود؛ در صورتی که بعد از این ساعت برسید به هیچ وجه قابل قبول نیست.

خروج از نسخه موبایل