نحوه عملکرد پمپ کفکش

آموزش طرز کار و طریقه نصب پمپ کف کش

از همان زمانی که بشر متوجه شد برای مصرف آب نیاز است تا آن را از عمق زمین بیرون بکشد، ایده ساخت پمپ‌ها در ذهن انسان زده شد، بر اساس پژوهش‌های به‌دست‌آمده از دوران باستان، مشخص شده که برای نخستین‌بار، مصریان توانسته بودند از نوعی پمپ برای انتقال آب استفاده کنند. جالب اینکه، مصریان این کار را حدود ۴ هزار سال پیش انجام داده‌اند!

بر اساس آنچه باستان‌شناسان کشف کرده‌اند، مصریان با استفاده از این پمپ می‌توانستند آب را از عمق ۶ متری زمین بیرون آورند. اینکه چقدر این موضوعات صحت دارد اصل ماجرا که مسئله انتقال آب و اهمیت آن در طول دوران تاریخی است را زیر سوال نمی‌برد، حالا باگذشت آن دوران، پمپ و انتقال آب هنوز هم از صورت‌مسئله انسان امروزی پاک نشده، اما به‌جای ابزارهای ابتدایی، امروزه از پمپ‌های مختلفی استفاده می‌شود که کار را برای همه ما راحت کرده است.

یکی از انواع پمپ‌هایی که کاربرد بسیار فراوانی دارد، پمپ کف کش است. این پمپ برای کشیدن آب چاه، آب استخر، آب مخزن و غیره بسیار مناسب است. همان کاری که درگذشته باید با دلو انجام می‌شد، امروز با استفاده از پمپ کف کش قابل انجام است. حالا اگر یک پمپ کف کش دارید و می‌خواهید از آن استفاده کنید اما طریقه نصب پمپ کف کش و طرز کار پمپ کف کش را نمی‌دانید و از قیمت پمپ کف کش خبر ندارید، خوب جایی آمده‌اید؛ چراکه در این مطلب می‌خواهیم به همین موضوعات بپردازیم.

طرز کار پمپ کف کش چگونه است؟

این نوع پمپ‌ها به‌وسیله نیروی گریزازمرکز کار می‌کنند؛ اگر می‌خواهید خیلی واضح، منظور از نیروی گریز مرکز را درک کنید تا در نهایت با طرز کار پمپ کف کش آشنا شوید، مثال زیر را بخوانید:

حتماً خیلی از شما حداقل یکبار از جاده چالوس به سمت مناطق شمالی کشور حرکت کرده‌اید. همان‌طور که می‌دانید جاده چالوس یکی از جاده‌های پر پیچ‌وخم کشور است که همین امر به‌علاوه مناظر بکر و زیبای آن باعث شده است تا ایرانی‌ها سال‌ها با این جاده خاطره بازی کنند.

کافی است در گوشه‌ای از سکوت این جاده، درحالی‌که گرمای خفیف آفتاب، پوست شما را نوازش می‌کند بایستید و نسیمی که به صورتتان می‌خورد را در آغوش بگیرید. احتمالاً این وضعیت را باید بعد از پشت سر گذاشتن پیچ‌وخم‌های زیاد جاده تجربه کنید چون به دلیل همین نیروی گریزازمرکز در هنگام پیچیدن‌ها، حال خیلی از افراد بد می‌شود.

نیروی گریزازمرکز دقیقاً همان نیرویی است که وقتی ماشین در یک پیچ جاده به سمت چپ می‌پیچد، شما را به سمت مخالف پرتاب می‌کند. این نیرو امروزه در بسیاری از فرایندها و تجهیزات صنعتی و ساختمانی و غیره نیز به کار می‌رود.
گفته می‌شود اگر نیروی گریزازمرکز وجود نداشت، اجرام و سیارات منظومه ما فرو می‌ریختند!

حتماً می‌پرسید چرا؟ چون اگر چنین نیرویی نبود به دلیل جاذبه خورشید، این سیارات باید به داخل خورشید سرازیر می‌شدند اما این اتفاق نمی‌افتد چون نیروی گریزازمرکز سیارات به دلیل چرخش به‌دور خود، جاذبه را خنثی کرده و باعث می‌شود آن‌ها میلیاردها سال در مدار خود باقی بمانند.

کفکش راد پمپ و بیشتر پمپ‌های آب نیز امروزه با استفاده از همین نیرو آب را پمپاژ می‌کنند و مصریان ۴ هزار سال پیش هم با همین روش توانسته بودند آب را از عمق ۶ متری زمین بیرون بکشند؛ بنابراین طرز کار پمپ کف کش یا خیلی دیگر از پمپ‌ها نیز در چارچوب همین فرایند انجام می‌گیرد. در ادامه طریقه استفاده پمپ کف کش را به شما آموزش خواهیم داد.

طریقه نصب پمپ کف کش در 2 دقیقه

پمپ کف کش همان گونه که از نام آن پیداست پمپی است که برای تخلیه کردن استخر آب، چاه آب، مخازن آب، کشیدن آب از چشمه و غیره مناسب است و سیستم آن به‌گونه‌ای طراحی شده که داخل آب قرار می‌گیرد. به همین جهت به این نوع پمپ‌ها، پمپ مستغرق، شناور یا غوطه‌ور هم گفته می‌شود و در زبان انگلیسی این‌گونه پمپ‌ها را سابمرسیبل پمپ می‌خوانند که همان معنی غوطه‌ور را می‌دهد.

تمامی پمپ‌های کفکش باید داخل آب قرار بگیرند و پمپ کفکشی که بیرون از آب باشد نداریم. مزیت این نوع پمپ‌ها خنک شوندگی آن‌ها به‌وسیله آب است. یکی از مشکلات انواع موتورهای برقی، بنزینی یا هر موتور دیگری، گرم‌شدن آن‌ها است اما پمپ‌های کف کش به دلیل اینکه داخل آب قرار می‌گیرند کمترین گرما را در خود نگه‌داشته به همین جهت عمر مفید آن‌ها بالاتر است.

طریقه نصب پمپ کف کش آن‌قدر راحت است که در چند خط و در چند کلام می‌توان آن را آموزش داد، به همین ترتیب طریقه استفاده پمپ کف کش نیز بسیار آسان است. برای این کار مراحل زیر را طی کنید:

این تمام چیزی است که در طریقه کار پمپ کف کش باید انجام دهید. یک نکته مهم دیگر در طریقه استفاده از پمپ کف کش این است که اگر حجم آب انتقالی زیاد بود، بهتر است هر یک ساعت یک‌بار به مدت 10 دقیقه پمپ را خاموش کنید.

نحوه استفاده صحیح از پمپ کفکش

پمپ کفکش همانطور که از نامش مشخص است از قسمت پایینی و یا کفی پمپ مکش دارد. کفکش در کاربرد های مختلف از تخلیه استخر گرفته تا تخلیه آب های زیر زمینی استفاده می شود. قبل از استفاده از پمپ و انتقال سیال به ارتفاع بالاتر، باید یک نقطه زهکشی (یا تخلیه) پیدا کنید. شلنگ را به پمپ وصل کرده و سپس آن را به منبع تغذیه وصل کنید. در عرض چند دقیقه ، پمپ کفکش باید شروع به کار کند.

1) در ابتدا قبل از روشن کردن دقت کنید برق محلی که قرار است آب در آن جا تخلیه شود را قطع نمایید. هم چنین برای جلوگیری از خشک کار کردن پمپ اطمینان حاصل کنید که میزان آب در محلی که کفکش را در آن قرار می دهید کافی است. همچنین می توانید از کفکش فلوتر دار استفاده کنید که به صورت خودکار با پایین امدن سطح آب به پمپ فرمان خاموش شدن را می دهد.

2) قبل از راه اندازی کفکش ، شلنگ را به پمپ وصل کنید. یک شلنگ  باغی و یا شلنگ چاهی را به قسمت بالایی پمپ وصل کنید و اطمینان حاصل کنید که اتصال محکم و آب بندی شده است. برای تخلیه آب تمیز از یک شلنگ استاندارد مورد استفاده برای باغ استفاده کنید. البته شاید بخواهید از یک شلنگ جداگانه برای آب غیر زلال استفاده نمایید.

3) هنگام خرید دقت کنید که کفکش به همراه فلوتر یا شناور باشد. فلوتر یک قطعه پلاستیکی کوچک است که به صورت شناور بر روی سطح آب قرار می گیرد و مانند یک سوئیچ قطع و وصل عمل می کند. کم شدن سطح آب، به پمپ فرمان خاموش شدن را می دهد تا پمپ به صورت خشک و بدون آب کار نکند. در نتیجه پیشنهاد گروه بازرگانی آی ناین این است که از مدل های به همراه فلوتر استفاده کنید. هم چنین دقت نمایید که اتصالات ضد آب باشند.

4) اگر پمپ کفکش شما مجهز به فلوتر نیست، می توانید خودتان یک سوئیچ شناوری  نصب کنید. که به راحتی با استفاده از یک گیره و یک پیچ گوشتی امکان پذیر است. برای اتصال سوئیچ، در قسمت بالایی پمپ، گیره را برداشته و از اتصال رزوه ای سوئیچ را به پمپ نصب کنید و دقت کنید که آب بندی به درستی صورت گیرد و بتوانید آن را در آب قرار دهید. گروه بازرگانی آی ناین انواع فلوتر برقی و مکانیکی را با بالاترین کیفیت عرضه می کند.

5) پمپ را به منبع تغذیه و یا منبع برق وصل کنید. سیم برق متصل به پمپ کفکش در زیر آب غالباً ضد آب و آب بندی شده است، بنابراین تمام کاری که باید بکنید این است که اتصال آن را برقرار کنید. هم چنین اگر پریز برق در نزدیکی شما نبود، از یک سیم با طول بیشتر استفاده کنید.

نکته : پمپ کفکش نیز یک نوع است که به دلیل ماهیت عملکرد توانایی غوطه وری در آب را داراست. به همین دلیل تمامی اتصالات آن ضد آب بوده و همچنین سیم های برق به خوبی عایق بندی شده است. توصیه می شود در نگهداری از این پمپ و سیم برق آن دقت لازم اعمال شده و در صورت مشاهده هرگونه زدگی در سیم و لختی سیم، از استفاده و در آب انداختن آن پیش از رفع آن جداً بپرهیزید.

نحوه تخلیه آب به کمک پمپ کفکش

انواع پمپ کفکش در انواع سایز ها و ارتفاع ها با بالاترین کیفیت در گروه بازرگانی آی ناین عرضه می گردد. جهت کسب اطلاعات فنی بیشتر و مشاوره فنی رایگان با ما در تماس باشید. هم چنین می توانید سفارشات خود را به صورت اینترنتی در سایت ما ثبت نموده و همچنین را در لینک مشخص شده ملاحظه کنید.

منبع: need sanat

خروج از نسخه موبایل