از بین بردن پرز شال و روسری

پرز شال و روسری چیست؟

همواره به هنگام خرید شال و یا هر نوع لباس دیگر، می بایست به این فکر باشیم که بهترین جنس ها را خریداری کنیم یا جنسی را خریداری کنیم که پس از مدتی استفاده پرز نمی دهند یا کمتر پرز می دهند. اما به طور کلی پرز چیست و برای از بین بردن پرز شال و روسری باید چه کار کرد؟ ابتدای امر به تعریف پرز به طور کلی روی می آوریم. شاید برای شما هم پیش آمده باشد که پس از شستشو یا پس از مدت زمانی استفاده از شال و روسری خود، متوجه وجود توده ای از الیاف در هم پیچیده به صورت گلوله هایی می شوید که روی سطوح پارچه ایجاد شده اند. مسئله ای نگران کننده که ممکن است شما را به این فکر فرو ببرد که دیگر نمی توانید از و روسری محبوب و دوست داشتنی خود استفاده به عمل آورید.

روسری زنانه‬‎ |روسری نخی‬‎

پرز شال و روسری چگونه به وجود می آید؟

یکی مواردی که قبل از خرید شال و روسری باید بدانید این است که این الیاف آزاد شده که به صورت پرز روی شال و روسری پدیدار می شوند؛ از درون نخ ها خارج می شوند و با توجه به نیروی اصطکاک، به شکل گلوله گلوله در می آیند و به همین ترتیب به شکل پرز روی سطح پارچه باقی می مانند و ظاهر زیبای شال و روسری ما را از بین می برند و صورتی ناخوشایند به آن می بخشند. اما با این وجود جایی برای نگرانی وجود ندارد. چون با استفاده از روش هایی می توان به از بین بردن پرز شال و روسری مبادرت ورزید.

 جلوگیری از پرز دادن شال و روسری

اگر نمی خواهید پس از خرید و استفاده از شال و روسری، پرز ندهند و عملا بی استفاده نشوند؛ در گام نخست، می بایست جنس شال و روسری ها را شناخته و از خرید شال و روسری هایی که بیشتر پرز می دهند؛ جلوگیری کنید. در نظر داشته باشید که بیشترین جنسی که بیش از همه پرز می دهند، پارچه هایی از الیاف غیر طبیعی و مصنوعی است.

کدام جنس پارچه بیشتر پرز می دهد؟

بدین ترتیب که پارچه های الیاف مصنوعی، همچون: پلی استر و مخلوط های آن، اکریلیک یا نایلون نسبت به سایر جنس های دیگر، بیشتر پرز می دهند که باید از خرید آن ها صرف نظر کرد. چرا که این نوع از الیاف ها، استحکام بالایی دارند و همین عامل سبب می شود تا نتوانند به راحتی گلوله های پرز را از سطح پارچه جدا کنند. به همین علت بهتر است شال و روسری هایی را خریداری کنید که الیاف های آن هامانند پارچه ابریشم و لنین دارای تارهای بلندتری هستند و جزء الیاف های طبیعی هستند.

شال و روسری های ساتن، ابریشم، حریر و نخ طبیعی به طور کلی جزء الیاف های طبیعی به شمار می آیند که پرز نمی دهند و شما را با این مشکل رو به رو نمی ساند. البته باید در نظر داشته باشید که برخی از الیاف های طبیعی همچون الیاف های پشمی و موهر شال و روسری ها، در عین حال که از الیاف طبیعی هستند؛ باز هم کمی پرز می دهند که برای از بین بردن پرز شال و روسری هایی از این جنس، باید اصولی را رعایت کرد. ولی به طور کلی هر چقدر بافت پارچه محکم تر باشد؛ به همان میزان پرزدهی آن ها هم کمتر خواهد بود. پس باید از خرید پارچه هایی با الیاف شل تر، جلوگیری کرد.

از بین بردن پرز شال و روسری

حال که با پرز و چگونگی آن آشنا شدید؛ در صورتی که شال و روسری هایی را خریداری کردید که پس از مدتی پرز دادند؛ بدانید که با استفاده از راهکارهایی ساده و کاربردی، می توان به از بین بردن پرز شال و روسری مبادرت ورزید. از جمله این راهکارها، عبارتند از:

شستشو با آب و سرکه

اولین روش از بین بردن پرز شال و روسری، شستشوی آن ها با آب سرکه است. به این صورت که با یک فنجان سرکه سفید و ترکیب آن با مایع نرم کننده، می توانید شال و روسری های خود را درون آن بشویید تا بدین ترتیب پرزهای شال و روسری شما از بین برود. چون سرکه سفید سبب شل کردن الیاف ها می شود و در نتیجه باعث از بین بردن پرز شال و روسری های شما می گردد.

استفاده از نوار چسب

با استفاده از نوار چسب های پهن هم شما می توانید پرزهای شال و روسری خود را از بین ببرید. به این صورت که قسمتی از نوار چسب را دور دست خود حلقه می کنید یا با استفاده از یک غلتک دور دست خود می پیچید و با چند با عمل بالا و پایین کردن نرم و آهسته روی شال و روسری خود، به همین راحتی پرزها را از بین ببرید.

استفاده از غلتک

علاوه بر چسب نواری، می توانید با استفاده از غلتک های آماده در سوپرمارکت ها و فروشگاه های پارچه و.. اقدام به از بین بردن پرز شال و روسری کنید. البته شما می توانید غلتک های دست ساز خانگی را هم استفاده کنید. در هر صورت با حرکت های آهسته بالا و پایین روی سطح شال و روسری های خود، پرزهای آن ها روی غلتک چسبیده و به طور کامل از بین می روند.

استفاده از ریش تراش الکتریکی

با استفاده از ریش تراش الکتریکی و روش کردن آن نیز می توان پرزهای شال و روسری را از بین برد. البته در صورت استفاده از ریش تراش، می بایست احتیاط کنید. چون در صورت کشیدن محکم ریش تراش روی سطح پارچه، امکان آسیب به بافت آن ها بالاست. بنابراین خیلی نرم و آهسته با چرخاندن آن روی سطح پارچه، می توانید پرزها را بردارید و آن ها را از بین ببرید.

 استفاده از تیغ و ژیلت

با استفاده از تیغ و ژیلت هم می توان با کمترین هزینه ممکن اقدام به از بین بردن پرز شال و روسری کنید. به این صورت که در جهت پارچه، می بایست تیغ یا ژیلت را بکشید و با دقت نظر بالا و خیلی نرم و آهسته – به گونه ای که پارچه شال و روسری پاره نشود- با کمترین فشار ممکن، پرزهای روی شال و روسری را از بین ببرید. البته در نظر داشته باشید که در صورت استفاده از تیغ و ژیلت، نباید از تیغ های صابون دار و خیس استفاده کرد.

سنگ پا

روش دیگر برای از بین بردن پرز شال و روسری، استفاده از سنگ پا می باشد. در این روش، می بایست ابتدا جهت پارچه را تشخیص دهید و سپس با استفاده از سنگ پا خیلی نرم، اقدام به از بین بردن پرزها کنید. البته نباید سنگ پا را برای از بین بردن پرزهای شال و روسری ابریشم و ساتن و حریر به کار برد. چون باعث پاره شدن و آسیب به این پارچه های لطیف می گردد.

پارچه یا جوراب نایلونی

روش دیگر، استفاده از پارچه و جوراب نایلونی است که سبب از بین بردن پرزهای شال و روسری شما می گردد. در این روش، جوراب های نایلونی را بایستی دست کنید و با حرکت بالا و پایین روی سطح پارچه، پرزهای لباس را جمع کنید. چون پارچه و جوراب نایلونی، به راحتی سبب جذب پرزهای لباس به خود می شوند و سبب از بین رفتن آن ها روی سطح پارچه شال و روسری می گردند.

استفاده از اسفنج یا پد

با یک اسفنج مرطوب هم می توان پرزهای شال و روسری را از بین برد. به این صورت که اسفنج را باید خیس کرد و رطوبت آن را گرفت و سپس با کشیدن روی شال و روسری و حرکت دادن برخلاف جهت اسفنج رو به پایین، سبب از بین رفتن پرزها شد.

قرار دادن شال و روسری در فضای باز

شما می توانید با قرار دادن شال و روسری های خود در فضای باز هم بدون هیچ گونه عمل دیگری، اقدام به از بین بردن پرز شال و روسری کنید. در صورتی که شال و روسری های خود را به جهت خشک کردن در فضای باز در برابر نور غیر مستقیم قرار دهید؛ پرزهای آن از بین می روند.

استفاده از دستکش لاستیکی

با توجه به چسبیدن پرزها روی دستکش لاستیکی و جمع شدن آن ها در یک منطقه، می توانید از این روش هم برای از بین بردن پرز شال و روسری استفاده کنید.  به طور کلی با استفاده هر یک از روش های فوق، می توان پرزهای شال و روسری را از بین برد. دقت داشته باشید برای از بین بردن پرز شال و روسری های بسیار نازک و تابستانه که بافت نرمی دارند از روشهای لطیف استفاده کنید تا بافت پارچه آسیب نبیند. امیدوارم از این مقاله استفاده کرده باشید.

به نقل از: limeroad.com

خبرهای کسب و کار

علاقمند به جدیدترین مقالات روز کسب و کارها در ایران و جهان با رویکرد علمی و فرهنگی، علاقمند به فناوری های روز و حمایت از پلتفرمهای جدید که خدماتی به مردم جهت رفاه و آسایش آنها میدهد.
دکمه بازگشت به بالا