با شناخت علائم خرابی کمک فنر، آسوده رانندگی کنید!
کمکفنرها در خودروها به سواری نرم، هندلینگ عالی و عمر طولانیتر لاستیک و سیستم تعلیق کمک میکنند. هنگامیکه این قطعات فرسوده میشوند، چندین اتفاق میافتد. معمولا در صورت خرابی کمکفنر متوجه از دستدادن کنترل خودرو، سواری ناخوشایند و نگرانیهای کلی در مورد خودرو خواهید شد. به احتمال زیاد خرابی کمکفنر در ابتدا تشخیص داده نشود. برای پیدا کردن این مشکل باید علائم خرابی کمک فنر باشید. اما علائم شامل چه مواردی هستند؟ در ادامه این مطلب به بررسی همه علائم خرابی کمک فنر میپردازیم تا شما بتوانید خیلی سریع مشکل خودروی خودتان را پیدا کنید.
۱۰ مورد از علائم خرابی کمک فنر که بسیار مهم هستند
خرابی کمکفنر میتواند با علائم مختلفی همراه باشد. اگر شما علائم خرابی کمک فنر را بشناسید، میتوانید خیلی زود مشکل را برطرف کنید تا به هزینههای گزاف منجر نشود. در زیر به ۱۰ مورد از علائم خرابی این قطعه میپردازیم.
۱. مسافت توقف طولانیتر
یکی از رایجترین علائم خرابی کمک فنر، طولانیشدن مسافت توقف است. یکی از وظایف کمکفنر نگه داشتن لاستیکها روی زمین است. اگر کمکفنرها فرسوده شوند، نمیتوانند با پرش چرخها مقابله کنند. لاستیکها هنگام محدود بودن چسبندگی جاده، به ترمز پاسخ نمیدهند. ازآنجاییکه این مشکل جدی است باید در اسرعوقت آن را برطرف کنید. البته باید به این نکته هم توجه داشته باشید که طولانیشدن مسافت توقف میتواند برای تعداد زیادی از مشکلات ایجاد شود.
۲. سایش نامتوازن لاستیکها
سایش نامتوازن تایرها میتواند به دلایل مختلفی در خودرو رخ دهد و تنها به خرابی کمک فنرها محدود نمیشود. این مشکل ممکن است ناشی از تنظیم نادرست زاویههای چرخ، فشار نامناسب تایرها یا خرابی در سیستم تعلیق و فرمان باشد. ازاینرو، توصیه میشود که سایر عوامل مؤثر بر سایش تایرها را هم بررسی و رد کنید. سایش نامتوازن تایرها نباید نادیده گرفته شود؛ چراکه میتواند نشانهای از مشکلات جدیتر در خودرو باشد.
۳. انحراف خودرو
یکی دیگر از علائم خرابی کمک فنر، انحراف خودرو است. کمکفنرها نقش مهمی در جلوگیری از تابخوردن خودرو در باد دارند. اگر این کمکفنرها قدیمی و فرسوده باشند، نمیتوانند این عملکرد مهم را به درستی انجام دهند؛ در نتیجه خودرو به ویژه در باد شدید بیشازحد تاب میخورد. این تاب خوردن نهتنها باعث کاهش ثبات و کنترل خودرو میشود؛ بلکه میتواند ایمنی سرنشینان را هم به خطر بیندازد. اگر شما این مشکل را تجربه میکنید و مشکوک به خرابی کمکفنرها هستید، باید کل واحد کمکفنر را تعویض کنید تا عملکرد بهینه خودرو برگردد.
۴. صدای تقتق خودرو
کمکفنرها برای نرمکردن حرکت بالا و پایین سیستم تعلیق و فنر طراحی شدهاند. آنها همچنین به جذب لرزش از طریق بوشها کمک میکنند. هنگامیکه بوشها فرسوده یا خراب میشوند، دیگر نمیتوانند لرزشها را از بین ببرند. در نتیجه، احتمالا هنگام رانندگی صدای تقتق بشنوید. این صدا ممکن است از کمکفنرهای جلو یا عقب باشد. البته این مشکل به نوع کمکفنر بستگی دارد.
۵. نشت مایع از کمک فنر
نشت مایع از کمک فنر یکی از نشانههای قطعی خرابی کمک فنر، به خصوص خرابی مهر و مومها است. وجود روغن بر روی دیوارههای جانبی کمک فنر یا حتی لکههای روغنی روی زمین نشاندهنده نشتی کمک فنر است. کمک فنرهایی که نشتی دارند، عملکرد مناسبی ندارد و قادر به کنترل نوسانات شاسی و فنرهای تعلیق نخواهند بود. این نشتیها میتوانند علاوه بر ایجاد مشکلات در کنترل خودرو، سفرهای ناخوشایند و خستهکنندهای را نیز به همراه داشته باشند.
۶. لرزش بیشازحد در فرمان
هنگام رانندگی در جادههای ناهموار، احتمالا فرمان خودروی شما لرزش داشته باشد. اما پس از بازگشت به جادههای معمولی، این لرزش باید متوقف شود. اگر این اتفاق نیفتاد، احتمالا با کمکفنرهای معیوب سروکار دارید و بهتر است خودرو را به یک تعمیرگاه نشان دهید.
عکس / 2: اگر فرمان خودرو بلرزد، احتمالاً کمک فنر ماشین نیاز به تعویض دارد.
۷. شیرجهزدن در هنگام ترمزگرفتن
آیا احساس میکنید که قسمت جلویی خودروی شما هنگام ترمز گرفتن به سرعت به سمت زمین شیرجه میرود؟ شیرجهزدن خودرو هنگام ترمز کردن به دلیل آسیب و فرسوده شدن کمکفنرها رخ میدهد و مایع از طریق درزها نشت میکند. در نتیجه، پیستون سیلندر بیش از حد حرکت میکند. به همین دلیل بعد از ترمزگرفتن، جلوی خودرو به دلیل نوسان وزن بیشتر از حالت عادی، شیرجه میرود.
۸. چمپاتهزدن در هنگام شتابگرفتن
یکی دیگر از مشکلاتی که بعد از خرابی کمکفنرها ایجاد میشود، چمپاتهزدن عقب خودرو هنگام شتابگیری است. کمکفنرهای مناسب حرکت تعلیق را هنگام شتاب گرفتن تثبیت میکنند. هنگامیکه این قطعه در خودرو شما خراب میشود، میتواند باعث چمپاتهزدن عقب ماشین در هنگام فشار دادن پدال گاز شود. در این شرایط حرکت خودرو به عقب منتقل میشود و در نتیجه با بلندشدن جلو خودرو همراه خواهد بود.
۹. پرش هنگام برخورد به مانع
پرش بیشازحد خودرو هنگام برخورد با دستانداز میتواند نشانهای از عدم کارکرد موثر کمکفنرها باشد. خودروی شما باید پس از برخورد با دستانداز ثابت شود و به پرش ادامه ندهد. در واقع کمکفنرهای فرسوده نمیتوانند ضربات جاده را به طور موثر جذب و نرم کنند.
۱۰. تاب برداشتن خودرو
یکی دیگر از علائم خرابی کمک فنر، تاببرداشتن خودرو به ویژه در پیچهاست. اگر خودروی شما هنگام پیچیدن تاب بردارد، نهتنها آزاردهنده است؛ بلکه نگرانکننده هم خواهد بود؛ چراکه این احساس به شما دست میدهد که کنترل خودروی خودتان را ندارید. اگر کمکفنرها فرسوده شوند، آنها توانایی خود را در کنترل میزان انتقال وزن هنگام پیچیدن از دست میدهند؛ همچنین این مشکل ممکن است باعث افزایش نیاز به چرخش فرمان برای هدایت در پیچها شود.
چگونه خرابی کمکفنر را تشخیص دهیم؟
بعد از اینکه با علائم خرابی کمک فنر آشنا شدید، باید بهطور کامل از ایراد داشتن این قطعه مطمئن شوید. برای این کار روشهای تست مختلفی وجود دارد. شما قبل از اینکه به تعمیرگاه مراجعه کنید، میتوانید خودتان چند تست ساده را انجام دهید تا از خرابی کمکفنر مطمئن شوید. در زیر سه روش تست ساده آورده شده است:
-
خودروی خودتان را روی سطحی صاف پارک کنید؛ اگر احساس کردید که ارتفاع ماشین کمتر یا بیشتر از همیشه است، به احتمال زیاد ایراد از طرف کمکفنرهاست.
-
کمکفنرهای خودرو را از نظر فرسودگی بررسی کنید. فرسودگی میتواند باعث تغییر شکل در این قطعه شود.
-
هر دو دست خودتان را روی گلگیر خودرو بگذارید و تا حد ممکن آن را به سمت پایین فشار دهید. درصورتیکه با برداشتن فشار، خودرو به راحتی بالا نیامد یا حتی نوسان زیادی داشت، مطمئن باشید که کمکفنر خودرو ایراد دارد. بنابراین باید به فکر تعمیر یا تعویض آن باشید.
اگر خرابی کمکفنر شدید نباشد، میتوانید آن را تعمیر کنید. البته باید به این نکته توجه داشت که این قطعه انواع مختلفی دارد و تعمیر هر کدام از آنها میتواند فرق داشته باشد. اما در بیشتر موارد کمکفنر باید تعویض شود.
چهزمانی باید کمکفنر را تعویض کرد؟
بر اساس نظر کارشناسان باید هر ۸۰ هزار کیلومتر رانندگی، کمکفنر را تعویض کرد. البته عوامل دیگر نظیر نوع رانندگی، کیفیت جادهها، کیفیت خودرو و … در افزایش یا کاهش این عدد تاثیرگذار هستند. اگر احساس میکنید که کمکفنر خودروی شما یکی از علائم بالا را دارد، باید آن را تعویض کرد.
معمولا پیشنهاد میشود، کمکفنرهای عقب و جلو بهصورت همزمان جفتی تعویض شوند. شما باید این نکته را در نظر داشته باشید که اگر دو قطعه کهنه و نو با هم کار کنند، قطعه قدیمیتر میتواند قطعه جدید را هم خراب کند. پس اگر کمکفنر خودرو شما ایراد دارد،
کلام آخر
کمک فنرها نقش مهمی در سیستم تعلیق خودرو دارند و خرابی آنها میتواند به مشکلات جدی در کنترل و ایمنی ماشین منجر شود. علائم خرابی کمک فنرها شامل سایش نامتوازن تایرها، صدای تق ق، نشت مایع، شیرجهزدن خودرو هنگام ترمز کردن، چمباتهزدن ماشین هنگام شتابگیری، انحراف خودرو، طولانیشدن زمان توقف، لرزش بیشازحد فرمان، پرش هنگام برخورد به موانع، تاببرداشت ماشین است. تشخیص به موقع و تعمیر یا تعویض کمک فنرهای خراب میتواند از بروز حوادث ناگوار جلوگیری کند و تجربه رانندگی را بهبود بخشد. بنابراین، بررسی دورهای کمک فنرها و توجه به علائم خرابی آنها بسیار ضروری است.
منابع: این سایت
https://www.linkedin.com/pulse/9-faulty-shock-absorber-signs-symptoms-malik-ahad/