قیمت روز نهال سیب + اصول کاشت استاندارد آن

نهال سیب

نهال سیب از انواع نهال می باشد که دارای محصول پرطرافدار می باشد. این نهال به میزان بالایی در مناطق مختلف کشور کاشت می شود. با وجود کشت بالای این نهال همچنان بازار خوبی برای محصولات باغداران وجود دارد. سیب دارای انواع بسیار مختلف می باشد که نوع نژاد سیب در قیمت نهال نیز تاثیر گذار می باشد. برخی از گونه ها دارای محصولات با کیفیت تر بوده و محبوبیت بیشتری دارند. همچنین برخی از نهال ها باردهی سالانه بسیار بالایی دارند.

انواع نهال سیب ممکن است به دلیل ویژگی های متفاوتی که دارند کابردهای متنوعی نیز داشته باشند. برخی از ارقام سیب برای مصرف تازه خوری مناسب است. برخی برای تهیه کمپوت کاربرد دارند. همچنین ماندگاری برخی گونه ها بیشتر بوده و تا مدت 6 ماه نیز در انبار نگه داری می شوند. بنابراین قبل از خرید نهال سیب باید به این نکات توجه داشت که هدف ما از کاشت نهال به چه منظور است.

اگر شما قصد احداث باغ سیب دارید باید توجه داشته باشید که انتخاب نهال مناسب برای منطقه مورد نظر نیاز به تجربه و تخصص دارد. هر نهالی مناسب کاشت در مناطق مختلف نیست.  نهالستان آکین نهال انواع نهال سیب پایه بذری، پایه پیوندی و اصلاح شده را در باغ مادر خود تهیه و عرضه می نماید. این نهالستان علاوه بر عرضه انواع نهال دارای کارشناسان مجرب می باشد که آماده ارائه مشاوره لازم جهت خرید نهال مناسب، همچنین عملیات لازم برای کاشت و مراقبت از نهال ها و همچنین زمان و نحوه برداشت محصولات ارائه می نماید.

انتخاب نهال سیب مناسب

انواع نهال سیب دارای نیاز ها و مشخصات مختلف می باشند. بنابراین در هنگام خرید نهال بسیار مهم می باشد که پس از بررسی شرایط اقلیمی منطقه کاشت نهال، از مناسب بودن نهال انتخاب شده برای آب و هوای منطقه مورد نظر مطمئن شویم. اغلب ارقام سیب مناسب کاشت در مناطقی با آب و هوای معتدل می باشند.

تعدادی از نهال های سیب به دلیل این که نسبت به گونه های دیگر نیاز سرمایی بالاتری دارند، نیاز به زمستان های بسیار شدید برای تامین نیاز سرمایی خود دارند تا گلدهی مناسب و محصول دهی داشته باشند. این نهال ها مناسب کاشت در نواحی سردسیر، کوهستانی و همچنین ارتفاعت می باشند. اغلب نهال های سردسیر به دلیل دیرگل بودن از سرمای بهاره در امان می مانند. از جمله این نهال های دیرگل می توان به سیب پنج پر، سیب گالا و سیب دو رنگ اشاره کرد.

ارقام دیگری از نهال سیب وجود دارد که نیاز سرمایی کمتری دارد و زودتر از نهال های دیگر گلدهی خود را آغاز می نمایند. این گونه از نهال ها به هیچ وجه مناسب کاشت در مناطق سردسیر نمی باشند. زیرا در این مناطق به دلیل ریسک سرمای دیررس بهاره ممکن است تمام شکوفه های نهال از بین بروند و در نتیجه محصولی نخواهیم داشت. این نهال ها معمولا برای داشتن محصولات با کیفیت و شیرین نیاز به گرمای تابستان دارند. بنابراین کاشت این ارقام در مناطق گرمسیر بازدهی بسیار خوبی را خواهد داشت. از جمله ارقام زودگل می توان به نهال سیب گلاب، سیب مشهدی، سیب قرمز فرانسه و سیب زرد اشاره کرد.

نکات کاشت نهال سیب

پس از خرید نهال سیب نوبت به کاشت نهال می رسد. هر نهال با توجه به نژاد خاصی که دارد دارای نکاتی مخصوص برای کاشت می باشد. اما معمولا زمان مناسب برای کاشت اغلب گونه های نهال سیب اواخر پاییز و حداکثر اوایل زمستان می باشد زیرا این زمان شروع خواب زمستانی نهال می باشد.

نهال سیب برای رشد مناسب و عملیات فتوسنتز خود نیاز دارد که روزانه حداقل 6 الی 8 ساعت در معرض نور خورشید قرار بگیرد. بنابراین در هنگام کاشت نهال ها باید به فاصله ی میان نهال ها دقت داشته باشیم. زیرا نهال ها پس از بلوغ دارای شاخ و برگ گسترده ای خواهند شد. فاصله مناسب در بین نهال ها به نوع و نزاد نهال سیب بستگی دارد. زیرا هر یکی از نهال ها دارای رشد عرضی و گستردگی تاج و شاخ و برگ متوفاوت می باشند. اما معمولا فاصله مناسب در بین درختان سیب به صورت 6 * 6 متر می باشد.

پس از تعیین محل کاشت نهال ها باید چالکودهایی در این مکان ها حفر گردد. این چالکودها باید دارای عمق تقریبی 1 متر و قطر 50 سانتی متر باشند. البته عمق و عرض چالکود باید متناسب با ریشه نهال سیب خریداری شده باشد. قسمت زیرین گودال را با کود پوسیده دامی مناسب پر کرده و سپس نهال را به صورت عمود در گودال قرار می دهیم. اطراف گودال را نیز با خاک مناسب پر می کینم. پس از کاشت نهال آبیاری اولیه بسیار ضروری و موجب ثبات ریشه می باشد.

میزان نیاز آبی نهال، فواصل آبیاری و نوع آن در انواع نهال های مختلف با یکدیگر متفاوت می باشد. در سایت آکین نهال انواع نهال سیب و نکات لازم برای کاشت آن ها ذکر شده است. می توانید با مراجعه به بخش نهال سیب و انتخاب نهال مورد نظر اطلاعات لازم را کسب نمایید.

چرا کاشت این نهال به صرفه می باشد؟

نهال سیب معمولا از سال های اولیه پس از کاشت باردهی خود آغاز می نماید. اما از سال سوم باردهی نهال ها توجیه اقتصادی خواهد داشت. با بلوغ نهال ها میزان باردهی سالانه افزایش می یابد. نهال های سیب با توجه به نوع نژاد آن دارای عمر اقتصادی 70 الی 100 سال می باشند. همچنین باید توجه داشت که میزان باردهی نهال های سیب بسیار بالا می باشد. در واقع، شما با خرید این نهال و مراقبت ها و رسیدگی های اصولی از آن می توانید تا مدت ها سود دهی اقتصادی داشته باشید.

اما نکته ای که در این میان بسیار پر اهمیت می باشد خرید نهال با کیفیت، مرغوب و سالم می باشد. تصور کنید در صورتی که نهال خریداری شده دارای کیفیت مطلوب نباشد یا پیوند صورت گرفته روی آن مناسب نباشد، چگونه می توان از آن انتظار محصول مرغوب داشت. خرید نهال سیب از نهالستان های معتبر به شما اطمینان خواهد داد که نهال ها دارای کیفیت مرغوب می باشد.

نهال ها در نهالستان آکین نهال همراه با شناسنامه سلامت از طرف جهاد کشاورزی ارائه می شود. در شناسنامه نهال اطلاعاتی از قبیل نژاد نهال، سن و تاریخ تولید نهال، شرکت تولید کننده، نوع پایه و نوع پیوند درج شده است. همچنین انواع نهال سیب دارای فاکتور فروش و ضمانت مرجوعی می باشد. شما با نگهداشتن با فاکتور اطمینان دارید چناچه نهال های خریداری شده با نهال درخواستی شما مطابقت نداشت، می توانید خسارت سنگینی را از نهالستان دریافت می کنید.

منبع:

https://akinnahal.com/

خروج از نسخه موبایل