مراقبتهای بعد از جراحی لیپوماتیک

محتوای خبر پنهان کن

مروری بر نکات ضروری مراقبتی بعد از جراحی لیپوماتیک

یک روش کاربردی برای فرم دهی و پیکرتراشی بوده و به کمک آن، فرد می تواند چربی های اضافه در نواحی مختلف بدن خود که موفق به ازبین بردن آن ها نشده است را خارج کند. همانطور که می دانید مراقبت های بعد از هر عمل جراحی بسیار حائز اهمیت بوده و می تواند به روند بهبودی فرد کمک کند. در ادامه به مراقبت های بعد از لیپوماتیک می پردازیم. اما یکی از مواردی که در روند درمان بسیار حائز اهمیتمی باشد، انتخاب بهترین جراح لیپوماتیک در تهران است.

 مراقبت های بعد از لیپوماتیک به شرح زیر می باشد:

  • در قدم اول باید بدانید که پس از لیپوماتیک برای حفظ بهتر استایل جدید خود بهتر است از خوردن غذاهای چرب و غذاهایی که کالری بالایی دارند خودداری کرده و ورزش کردن را ترک نکنید.
  • دوران نقاهت بعد از عمل لیپوماتیک معمولا بین سه تا هفت روز می باشد.
  • توصیه می شود تا چند ساعت پس از لیپوماتیک استراحت مطلق داشته باشید.
  • چنانچه پس از عمل احساس درد و بی حسی داشتید، با مشورت پزشک خود مسکن مصرف کنید.
  • یکی از مراقبت های بعد از لیپوماتیک که بسیار پراهمیت است استفاده از گن های مخصوص لیپوماتیک می باشد. این گن ها باید طبق نظر جراح پلاستیک در مدتی که او مشخص می کند به صورت مداوم استفاده شود.
  • بهتر است تا چند روز بعد از عمل لیپوماتیک فقط دراز بکشید و روی صندلی ننشینید.
  • تا مدتی از داشتن فعالیت های سخت و سنگین اجتناب کرده و سعی کنید نواحی که جراحی شده اند تحت فشار قرار نگیرند.
  • کسانی که عمل لیپوماتیک انجام می دهند، ممکن است احساس ضعف و سرگیجه هنگام ایستادن داشته باشند که فورا باید بنشیند یا دراز بکشند. اگر اساس مشکل بعد از عمل را داشتید، می توانید با پزشکان و متخصصان مجموعه الو پزشک تماس بگیرید.

آنتی بیوتیک |استرس

دیگر مراقبت های بعد از لیپوماتیک :

  • از آنجایی که بدن طی عمل آب زیادی را از دست می دهد، بهتر است مایعات زیاد مصرف کنید.
  • تا مدتی پس از عمل لیپوماتیک از خوردن نمک خودداری کرده وهمچنین مواد غذایی که موجب یبوست می شود را استفاده نکنید.
  • یک روز پس از با لیپوماتیک استحمام کنید و محل جراحی شده را طبق نظر پزشک خود ماساژ دهید. این کار به خروج بهتر خونابه کمک می کند. در روزهای بعدی نیز سعی کنید یک الی دو بار در روز حمام بروید و به کمک ماساژ، مایعات ناحیه جراحی شده را خارج کنید. همچنین نواحی برش خورده را با آب و صابون شست و شو کرده و با حوله تمیز خشک کنید.
  • توجه داشته باشید که باید داروهایی که توسط پزشک متخصص تجویز شده است را به طور دقیق مصرف نمایید.
  • از مصرف مشروبات الکلی و استفاده از دخانیات حداقل تا زمان مشخص شده توسط جراح متخصص اجتناب کنید.
  • تا بهبودی کامل نواحی برش خورده، از رفتن به دریا، استخر، سونا، جکوزی و مکان های این چنینی که امکان آلودگی در آن ها وجود دارد خودداری نمایید.
  • تا بهبودی کامل از رانندگی خودداری کنید.
  • فرد حداقل 24 ساعت پس از لیپوماتیک باید ایستاده ادرار کند زیرا این کار باعث جلوگیری از ضعف و افتادن و آسیب جدی به فرد می شود.

سطح فعالیت فرد بعد از لیپوماتیک

پیاده روی آرام به کاهش خطر لخته شدن خون کمک می کند، لخته شدن خون عارضه ای است که امکان دارد، پس از هر جراحی رخ دهد.جراح پلاستیک شما به احتمال زیاد توصیه می کند که در عرض 48 ساعت پس از عمل ، از جای خود بلند شوید و شروع به حرکت کنید. از انجام ورزش های شدید به مدت 4 هفته اجتناب کنید.

از سبک زندگی بی تحرک اجتناب کنید. علاوه بر تمرینات هوازی ، باید سطح عمومی فعالیت خود را افزایش دهید تا خودتان را در شرایط بدنی فعال و خوب نگه دارید. البته روند افزایش سطح فعالیت هایتان باید تدریجی باشد.

رژیم غذایی

سلول های چربی که در طول لیپوماتیک برداشته شده اند، باز نمی گردند. اما اگر یک رژیم غذایی پرکالری و پرچرب داشته باشید ، سلول‌های چربی جدید را در مکان‌های اشتباه جمع خواهید کرد و دوباره دچار اضافه وزن خواهید شد. مطمئن شوید که مقدار زیادی فیبر در رژیم غذایی خود دارید و به جای استفاده از غذاهای سرخ کردنی یا استفاده ازمقدار زیادی کره ، روی روش‌های پخت و پز مانند کباب کردن ، آب پز کردن و پختن با روغن کم تمرکز کنید.

سبک زندگی آرام

استرس را کاهش دهید. استرس همچنان یکی از عوامل اصلی افزایش وزن است. این بدان معناست که برای جلوگیری از افزایش وزن ، باید آرام بودن را یاد بگیرید. استرس سطوح کورتیزول را در سیستم فرد افزایش می دهد که به نوبه خود میل به انواع غذاهای ناسالم را ایجاد می کند.

مراقبت از محل برش ها

تا زمانی که خونابه از محل برش خارج می شود باید محل برش پانسمان شود و پانسمان نیز تمیز نگه داشته شود. با گذشت 24 ساعت از خارج نشدن خونابه از بدن ، محل برش ها نیاز به پانسمان ندارند. جهت جلوگیری از عفونت محل برش ها ، آنتی بیوتیک های تجویز شده توسط پزشک باید در زمان مشخص مصرف شود.

از استفاده کمپرس سرد و گرم در محل برش ها خودداری شود. نیازی به استفاده از هرگونه محلول ضدعفونی کننده مانند بتادین برای پاکسازی محل برش نیست زیرا محل برش ها بدون این محلول ها زودتر بهبود می یابند.

نتایج و تاثیرات حاصل از عمل لیپوماتیک چیست؟

لیپوماتیک یک عمل زیبایی کم تهاجم می‌باشد که با کمترین خطرات و عوارض همراه است. پیکرتراشی برای از بین بردن چربی از نواحی خاص بدن مانند شکم، باسن، ران، بازو‌ها و… مورد استفاده قرار می‌گیرد. زمانی که از طریق رژیم‌های سخت غذایی و ورزش نتیجه نمی‌گیرد و به اندام ‌ایده‌آل خود نمی‌رسید، می‌توانید از لیپوماتیک استفاده کنید. عمل زیبایی پیکرتراشی گزینه مناسبی برای افرادی است که چربی زیاد در بخش‌هایی از بدن داشته و این چربی‌ها با رژیم غذایی و ورزش آب نشده‌اند.

دوران نقاهت بعد از لیپوماتیک

بسیاری از کسانی که نمی‌خواهند ریسک دوره‌ نقاهت طولانی مدت جراحی‌های زیبایی را داشته باشند، اکنون می‌توانند با عمل زیبایی لیپوماتیک در کم‌ترین زمان ممکن به نتایج عالی برسند. یکی از مهم‌ترین مزایای پیکرتراشی، دوران نقاهت کوتاه مدت آن است زیرا شدت زخم زیادی در بدن باقی نخواهد ماند. اما با این حال مدت زمان بهبود در هر فرد متفاوت است و به عواملی همچون نوع بی‌حس‌کننده‌ای که استفاده شده، نوع تکنیک درمان شما و منطقه‌ای که مورد درمان قرار گرفته است بستگی دارد.

در طی روند بهبودی، افراد پس از انجام عمل نیاز به پوشیدن گن مخصوص دارند. پوشیدن گن مطابق دستورالعمل بسیار مهم است زیرا تورم را کاهش می‌دهد و به بدن اجازه می‌دهد تا با شکل و فرم جدید خود مطابقت پیدا کند. حداقل از دو هفته باید از ورزش شدید پرهیز کنید.

عوارض و خطرات احتمالی لیپوماتیک

مانند هر عمل جراحی دیگر، لیپوماتیک نیز خطرات احتمالی مانند خونریزی و واکنش به بیهوشی را به همراه دارد. عوارض احتمالی مخصوص پیکرتراشی شامل موارد زیر است:

در صورتی که الاستیسیته پوست ضعیف باشد، ممکن است پوست دارای برآمدگی‌های موج‌دار و چروکیده باشد.

این عارضه  می‌تواند تا چندین هفته ادامه‌دار باشد.

التهاب و تورم پوست ممکن است تا ۶ ماه طول بکشد.

التهاب به دلیل لخته شدن خون در ورید سطحی رخ می‌دهد.

مناطق تحت درمان ممکن است برای مدت زمان کوتاهی بی‌حس باشند اما جای نگرانی وجود ندارد زیرا موقتی است.

به ندرت پیش می‌آید که عفونت پس از لیپوماتیک به وجود آید. استریل نبودن تجهیزات و محیط عمل و همچنین عدم رعایت نکات بهداشتی در دوره نقاهت، شرایط را برای عفونت فراهم خواهد کرد.

این حالت خیلی نادر است و تماما به مهارت متخصص در تنظیم عمق سوراخ بستگی دارد

اهمیت ورزش بعد از عمل لیپوماتیک

بعد از اینکه زخم‌های شما بعد از انجام عمل لیپوماتیک به طور کامل بهبود یافت ورزش کردن گزینه بسیار خوبی برای حفظ تناسب اندام شما خواهد بود. به طوری که خیلی‌ها تصور می‌کنند بعد از انجام لیپوماتیک دیگر نیازی به انجام ورزش نیست و تناسب اندام آن‌ها دائمی خواهد بود.

اما سوال دیگری که ایجاد می‌شود این است که کی می‌توان انجام فعالیت‌های ورزشی را شروع کرد؟ توصیه می‌شود در سه هفته اول از انجام هر گونه فعالیت سنگین فیزیکی و بدنی خودداری کنید. اما بعد از آن می‌توانید به آرامی شروع به ورزش کردن کنید. بهتر است فعالیت‌های ورزشی سخت بعد از ۶ هفته شروع شود.

علت درد و تورم و راهکارهای درمانی آن بعد از انجام لیپوماتیک

یکی از شایع‌ترین عوارض جانبی که به طور موقت بعد از انجام لیپوماتیک ایجاد می‌شود احساس درد و تورم است. زمانی که اثر بی‌حسی از بدن خارج شود، درد شروع خواهد شد. علت بروز تورم نیز دستکاری بافت‌ها و تجمع مایعات در محل زخم‌ها است. مراقبت بعد از عمل لیپوماتیک اگر اصولی و صحیح انجام شود میزان درد و تورم بسیار کمتر شده و خیلی سریع بهبود پیدا می‌کند. از جمله این مراقبت‌ها می‌توان به مصرف صحیح داروهای تجویز شده، استراحت، رعایت نکات بهداشتی و … اشاره کرد.

اهمیت کنترل وزن بعد از انجام لیپوماتیک

از جمله باورهای غلطی که در خصوص لیپوماتیک وجود دارد این است که افراد تصور می‌کنند انجام آن سبب می‌شود تا همیشه وزنی ثابت و ایده‌آل داشته باشید. در حالی که این یک تصور کاملا غلط بوده و اگر وزن خود را با انجام ورزش‌های اصولی و رژیم غذایی مناسب کنترل نکنید شاهد افزایش وزن بسیاری خواهید بود.

پس حتما مراقبت‌هایی که پزشک در خصوص کنترل وزن تاکید می‌کند را به درستی رعایت کنید تا زحمات و هزینه‌های شما هدر نرود. فراموش نکنید که بدون اهمیت دادن به مراقبت پس از جراحی لیپوماتیک احتمال بازگشت به وزن سابق خود دور از انتظار نخواهد بود.

رژیم غذایی مناسب بعد از لیپوماتیک

برای سلامتی داوطلبان لیپوماتیک و تسریع دوران بهبودی، از آن‌ها خواسته می‌شود که تغذیه و داشتن رژیم غذایی سالم را در حین مراقبت‌ های بعد از جراحی پیکرتراشی فراموش نکنند. برای این منظور می‌توانید با خوردن غذاهای آبکی و میوه‌ها، بدن خود را هیدراته نگه دارید. همچنین توصیه می‌شود مصرف مشروبات الکلی، دخانیات و نوشیدنی‌های کافئین‌دار را برای مدتی کنار بگذارید.

مراقبت از زخم در دوران نقاهت بعد از انجام لیپوماتیک

یکی از شایع‌ترین عوارض جانبی که می‌تواند بعد از انجام لیپوماتیک شما را به دردسر بیاندازد عفونت زخم‌ها است. اما این مشکل با رعایت نکات بهداشتی و مراقبت اصولی از زخم‌ها، هیچگونه نگرانی برای شما در پی نخواهد داشت. تاکید می‌شود در ۴۸ ساعت اول از برخورد آب به پانسمان‌ها و زخم‌های خود اجتناب کنید. همچنین تا بهبودی کامل، زخم‌ها را با توجه به توصیه پزشک مرتبا شست و شو داده و در تمیز نگه داشتن آن‌ها دقت کنید

روند بهبودی بعد لیپوماتیک

هر هفته بعد جراحی مراقبت های خاصی نیاز داره که در ادامه به اونا اشاره می کنیم:

• 3 روز بعد جراحی

تا سه روز اول بعد عمل باید یه گن مخصوص بپوشین تا تورمی که بعد عمل به وجود اومده رو کم کنه. علاوه بر این به بهتر شدن زخم ها هم کمک می کنه. بعد عمل تا چند روز ممکنه درد داشته باشین که البته با مسکن هایی که پزشک تجویز می کنه، می شه این درد رو کنترل کرد. هم مسکن و هم دارویی که پزشک برای این مدت توصیه می کنه رو حتما طبق دستورالعمل و سروقت مصرف کنین. تو این چند روز هم حتماً باید یه همراه داشته باشین که حواسش به شما باشه؛ چون به هیچ وجه نباید به خودتون فشار بیارین. توجه داشته باشید که تا 48 ساعت بعد عمل باید استراحت مطلق داشته باشین؛ یعنی اصلا تکون نخورین مگر برای موارد ضروری.

• یک تا دو هفته بعد جراحی

پس از اینکه چند روز خوب استراحت کردین و نکات لازم رو رعایت کردین، می بینین که دردتون کمتر شده. حتی بعضیا می تونن به سرکارشون برگردن و به فعالیت های قبلی خودشون ادامه بدن؛ البته بستگی به این داره که وسعت جراحی بیمار چقدر باشه.

• سه تا پنج هفته بعد جراحی

تو این مدت تورم و درد کلاً فروکش می کنه. البته باز هم بستگی به توان بدنی بیمار داره که ممکنه تو بعضی از بیمارها کمی بیشتر طول بکشه. تو این مدت می تونید ورزش رو هم از سر بگیرید؛ اما حواستون باشد که به هیچ وجه ورزش سنگین انجام ندین.

• هفته ششم بعد جراحی

با وارد شدن به هفته سوم، با نظر پزشک می تونید گن رو کنار بذارین و هیچ محدودیتی هم در انجام هیچ کاری نداشته باشین.

مراقبت های بعد لیپوماتیک

تا الان گفتیم که روند بهبودی در دوره نقاهت چطوری پیش میره، حالا باید مطابق با هر مرحله نکاتی رو رعایت کنین:

• قدم زدن

اگه در روزهای اول به آهستگی قدم بزنید، نه تنها ضرری نداره بلکه به روند بهبودی هم کمک می کنه.

• تغذیه

لیپوماتیک عملیه که قبل از انجام آون پزشک وضعیت جسمانی و سلامتی شما را بررسی می کنه و در صورتی که مطمئن شد برای عمل اقدام می کنه. ولی این به این معنی نیست که به دستورات غذایی مناسب دوره نقاهت بی توجه باشید. بررسی ها نشون داده کسایی که تو این مدت به تغذیه خودشون می رسن و در برنامه غذاییشون انواع ویتامین ها و پروتئین ها رو دریافت می کنن، روند بهبودی سریع تر و بهتری رو تجربه می کنن.
همچنین باید بعد از عمل به مقداری کافی آب بنوشین و از آب میوه های طبیعی و غذاهای آهکی استفاده کنید؛ به نوعی خودتون را هیدارته نگه دارین.

• لیپوماتیک

نه تنها بعد لیپوماتیک بلکه بعد هر نوع جراحی، استراحت یه امر واجبه. استراحت کافی باعث می شه بدن بتونه خودشو ریکاوری کنه و قوای از دست رفته خودشو برگردونه.

• مواظبت از زخم ها

در زمان عمل زخم هایی ایجاد میشه که بعد عمل باید مراقب بود تا دچار عفونت نشن. به همین خاطر تا 48 ساعت بعد لیپوماتیک به هیچ وجه حمام نکنین. بعد از این مدت هم باید هر روز دو بار پانسمان رو عوض کنین تا جای زخم تمیز بمونه.

• درست خوابیدن

یکی از موارد بسیار مهم پس از، نحوه استراحت و خوابیدن بیماره. اگر این مورد به درستی رعایت نشه، می تونه باعث عفونت، خونریزی، کبودی، تورم و التهاب بشه. به هنگام خواب در دوره نقاهت لیپوماتیک زیر پاهای خودتون یه بالش بذارین تا بافت های قسمت جراحی شده بتونن مواد مغذی از خون دریافت کنن. در واقع پاها باید زاویه 45 درجه با بالاتنه داشته باشن تا ورم قسمت جراحی شده زودتر برطرف بشه.
همچنین برای نتیجه بهتر حتماً باید تا 4 هفته بعد عمل، به صورت مداوم و حتی تو خواب، از گن مخصوص استفاده کنید.

تورم و پوشیدن گن پس از لیپوماتیک

تورم پس از جراحی لیپوماتیک بدین صورت است در چند روز ابتدایی پس از جراحی افزایش می یابد، به نوعی که فرد احساس می کند سایز و وزن کم نکرده است، اما به تدریج در هفته های دوم و سوم پس از جراحی تورم کاهش می یابد.

به طور معمول حدود ۷۰ درصد از تورم جراحی در دو ماه ابتدایی و حدود ۹۰ تا ۹۵ درصد در شش ماه کاهش می یابد. در حالت کلی بگوییم، که به دلیل کاهش تورم ۹۵ درصدی پس از شش ماه، لذا نتیجه جراحی پس از شش ماه مشخص می شود.

پوشیدن گن به مدت دو ماه پس از جراحی ضروری خواهد بود و بهتر است بین ۱۸ تا ۲۰ ساعت در روز از گن استفاده شود. در این بین استفاده از گن کمک می نماید تا تورم ناشی از جراحی با فشار ایجاد شده ناشی از جراحی برطرف شود.

تخلیه مایعات خونابه

به طور معمول به مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت از نواحی سوراخ های که کانولا وارد شده است، خروج مایعات به صورت خونابه وجود خواهد داشت و این یک امر طبیعی است. برخی از جراحان توصیه می نمایند تا فرد پس از جراحی ماساژ انجام دهد، در حقیقت ماساژ پس از جراحی لیپوماتیک جهت تخلیه خونابه اهمیتی چندانی ندارد زیرا خونابه ها ناخودآگاه جذب خواهند شد.

نحوه خوابیدن پس از لیپوماتیک

پس از جراحی نحوه خوابیدن خاصی توصیه نمی شود، به طور معمول فرد می تواند به هر طریق که راحت است، استراحت نماید. به طور مثال فردی که عمل لیپوماتیک شکم و پهلو را انجام داده است، بهترین نحوه خوابیدن به پشت می باشد زیرا در چنین شرایطی فرد راحت تر خواهد بود.

همچنین فردی که تحت جراحی لیپوماتیک پهلو و پشت قرار گرفته مناسب ترین طریق خوابیدن به شکم می باشد. لذا نحوه خوابیدن فرد پس از جراحی بسته به ناحیه جراحی و احساس راحتی او بستگی دارد.

تغذیه پس از عمل لیپوماتیک

تغذیه پس از جراحی لیپوماتیک بسیار حائز اهمیت می باشد، فردی که تحت جراحی قرار می گیرد می بایست کالری که دریافت می کند تحت کنترل و میزان کالری دریافتی رعایت شود. زیرا در صورت آنکه فردی بیش از حد کالری دریافت نمایند، مجدد چربی  کشیده شده جایگزین خواهد شد.

 فیبروز و سفتی پس از عمل لیپوماتیک

فیبروز و سفتی پس از جراحی ایجاد خواهد شد و علت تشکیل آن ناشی از جراحی و دستکاری بافت بدن می باشد. همچنین علت سفت شدن پس از جراحی این است که هر گونه دستکاری در بافت بدن انجام شود به علت روند ترمیم در آن ناحیه و رسوب بافت های فیبروزه در قسمت های که دچار آسیب شده اند دچار سفتی می شود.

به طور معمول این سفتی حدود شش ماه می باشد و پس از شش ماه نرم شده و به حالت طبیعی بازمی گردد.

اما اگر لیپوماتیک به صورت یکسان انجام نشده باشد، بعد از انکه تورم می خوابد ممکن است حالت پستی و بلندی داشته باشد که یک حالت پستی و بلندی و ناهمواری داشته باشد که اصلاح آن بسیار مشکل خواهد بود.

منبع : (https://drgoya.com/blog/)

خبرهای کسب و کار

علاقمند به جدیدترین مقالات روز کسب و کارها در ایران و جهان با رویکرد علمی و فرهنگی، علاقمند به فناوری های روز و حمایت از پلتفرمهای جدید که خدماتی به مردم جهت رفاه و آسایش آنها میدهد.
دکمه بازگشت به بالا