پرسونای مخاطب در اینستاگرام

پرسونا چیست؟

پرسونا (persona) در زبان انگلیسی به معنای ویژگی‌های خاصی از یک نفر است که توسط دیگران قابل تعریف باشد.
به عبارت دیگر، ویژگی‌های درونی فرد که شاید زیاد به چشم اطرافیان نیاید یا باید خیلی به فرد نزدیک شد تا آن‌ها را شناخت جزو پرسونا محسوب نمی‌شوند. بلکه ویژگی‌های بسیار بارز مانند مادر بودن، سن، شغل، میزان تحصیلات و موارد این‌چنینی را پرسونا می‌گویند. البته ویژگی‌های رفتاری و احساسی بیشتر درنظر گرفته می‌شوند.

معمولاً تولیدکنندگان محتوا و بازاریاب‌ها برای اینکه هدفمندتر عمل کنند، پرسونای مخاطب را طراحی می‌کنند تا بتوانند متناسب با سلیقه و ویژگی‌های او اقدام به تولید محتوا یا بازاریابی کنند. این موارد در گروه مردم‌شناسی یا دموگرافی قرار می‌گیرد.
این فهرست شامل خصوصیات زیر میشود:

پرسونای مشتری چیست؟

همین امر در مورد فروشندگان نیز صدق می‌کند. اگر شما یک فروشنده باشید بهتر است پرسونای مشتری خود را ترسیم کنید تا بهتر بتوانید محصولات یا خدماتتان را به مشتریان بفروشید.
برای مثال اگر شما محصولات مربوط به نوزاد بفروشید، پرسونای مشتری شما مادران یا پدران جوانی هستند که در انتظار فرزندشان هستند. در ادامه به شما خواهیم گفت چطور این اطلاعات باارزش به شما در افزایش فروش کمک خواهد کرد.

تفاوت پرسونای مشتری و پرسونای مخاطب چیست؟

همان طور که گفته شد، از پرسونای مخاطب برای جذب کاربران سایت به محتوا یا کلیک روی تبلیغات استفاده می‌شود. همان طور که در قسمت پرسونای مخاطب گفته شد، این خصوصیات شامل یک سری ویژگی‌های کلی مخاطبان می‌شود. ضمن اینکه در ابتدای قیف فروش شما به مخاطبان زیادی نیاز دارید که قرار است برخی از آنها در انتهای قیف به مشتری تبدیل شوند.
بنابراین برای نوشتن پرسونای مشتری باید دقیق‌تر شویم. به این منظور مخاطبان را بر اساس هدفی که برای خرید دارند، نوع نیازشان برای خرید و… دسته‌بندی می‌کنیم و ویژگی‌های هر دسته را به طور جزئی‌تر می‌نویسیم.
همان طور که مشاهده کردید، به طور کلی می‌توان گفت پرسونای مخاطب بسیار کلی‌تر بوده در حالی که پرسونای مشتری به جزئیات بیشتری توجه دارد و مخاطبان را به چند دسته جزئی‌تر تقسیم می‌کند.
ضرورت ایجاد و اهمیت پرسونای مشتری یا پرسونای مخاطب
برخلاف روش‌های قدیمی، بازاریابی نوین مشتری محور است. با شناخت مشتری خود، می‌توانید محتوایی تولید کنید که کاربران بپسندند. هم‌چنین با تولید پرسونای خریدار می‌دانید وقت و سرمایه خود را چگونه استفاده کنید که بیشترین بازدهی را برای شما داشته باشد و خریداران بیشتری را جذب نماید.

شناخت پرسونای افراد چه کاربردی در بازاریابی دارد؟

با شناخت پرسونای افراد متوجه خواهید شد هر دسته افراد جذب چه محتوایی می‌شوند و کدام اینفلوئنسرها بر ایشان تأثیر خواهند داشت. به این ترتیب می‌توانید با توجه به پرسونای خریدار برای محصولات خود به طور اختصاصی بازاریابی انجام دهید و در نتیجه بیشترین بازدهی را از تلاش‌های خود داشته باشید.

روش‌های جمع‌آوری اطلاعات برای طراحی پرسونای مشتری

اکنون سؤال اینجاست که چطور می‌توان برای طراحی پرسونای مخاطب یا مشتری اطلاعات موردنظر را به دست آورد. به عبارت دیگر از کجا بدانیم مشتریان ما چه ویژگی‌هایی دارند، به چه چیزهایی علاقه‌مندند، درآمدشان چقدر است، هدفشان از خرید چیست و…
برای این منظور ابزار مختلفی وجود دارد که در ادامه به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت:

مصاحبه

یکی از بهترین روش‌های تهیه پرسونای مشتری، مصاحبه با افرادی است که به‌تازگی از شما خرید کرده‌اند. این افراد از آن جهت که از شما خریدی انجام داده‌اند، دقیقاً می‌توانند ویژگی‌های یک فرد خریدار واقعی را نشان دهند. به علاوه چون یک محصول جدید خریده‌اند هیجان‌زده بوده و لذا بیشتر همکاری خواهند کرد.

حتی شاید برخی از این خریداران از خریدشان راضی نباشند. باید با ایشان هم مصاحبه کنید. شاید تعداد این خریداران بیشتر از خریداران راضی باشد. در این صورت از مشکلاتی که این خریداران با محصولات داشتند نیز آگاه خواهید شد. مثلاً شاید به شما بگویند کار کردن با محصول مشکل بوده است!

پرسشنامه

یکی دیگر از ابزار مناسب برای تهیه پرسونای خریدار یا مخاطب تهیه پرسشنامه است. شما می‌توانید در یک پرسشنامه، سؤالات موردنظر خود را بنویسید و سپس آن را برای خریداران آنلاین یا مخاطبان وب‌سایت خود ایمیل کنید و از ایشان بخواهید برای خدمات‌رسانی بهتر به سؤالات شما جواب دهند. برای اینکه انگیزه‌ای برای پاسخ‌دهی ایجاد کنید، بهتر است یک کد تخفیف برای پاسخ‌دهندگان در نظر بگیرید.

آزمون A/B

تست A/B معمولاً در طراحی سایت برای تشخیص اینکه کدام نسخه از دو حالت متنوع تأثیر بیشتری در جذب کاربر دارد استفاده می‌شود. به این صورت که دو نسخه کاملاً مشابه از یک صفحه وب طراحی می‌شود و فقط یک عنصر مورد آزمایش (مثلاً رنگ دکمه call to action) در دو صفحه متفاوت است. سپس این دو صفحه را در زمان مساوی در دسترس تعداد کاربران مساوی قرار می‌دهند تا ببینند کدام مورد با استقبال بیشتری مواجه می‌شود و مثلاً بیشتر کلیک می‌خورد.

به این ترتیب متوجه می‌شویم کدام رنگ در مشتریان ما بیشتر باعث جلب‌توجه و کلیک کردن روی دکمه موردنظر ما خواهد شد. به همین ترتیب می‌توانیم سایر عناصر وب‌سایت را نیز بر روی مشتریان تست کنیم و پرسونای کامل‌تری از مخاطبان تهیه نماییم.

دسترسی به شبکه‌های اجتماعی مشتری

از دیگر روش‌های تهیه پرسونای مشتری یا مخاطب، استفاده از شبکه‌های اجتماعی مشتری است. بسیاری از مشتریان در پروفایل فیس‌بوک یا لینکدین خود مشخصاتشان را کامل می‌کنند و شما می‌توانید با دسترسی به پروفایل ایشان در این شبکه‌ها، یک پرسونای تقریباً کامل تهیه کنید. هم‌چنین با پیدا کردن صفحه اینستاگرام افراد می‌توانید به سبک زندگی ایشان پی ببرید و از این طریق با لوازم‌خانگی موردنیاز وی و بسیاری نیازهای دیگر ایشان آشنا شوید.

استفاده از کوکی‌ها

حتماً دیده‌اید که خیلی از سایت‌ها بعد از ورود اطلاع می‌دهند که این سایت از کوکی‌های شما استفاده می‌کند. شما نیز می‌توانید با استفاده از ابزارهایی این قابلیت را بر روی وب‌سایت خود داشته باشید و از طریق کوکی‌های افرادی که به وب‌سایت شما سر می‌زنند به علایقشان پی ببرید. ببینید به چه صفحاتی سر می‌زنند. وقتشان را در اینترنت چگونه می‌گذرانند و بسیاری اطلاعات دیگر.

پرسونای مشتری چگونه به افزایش فروش کمک می‌کند؟

در ساده‌ترین حالت، با تقسیم‌بندی مشتریان بر اساس پرسونا می‌توانید به جای ارسال ایمیل گروهی به تمام افرادی که ایمیل آن‌ها را در اختیار دارید، بر اساس علایق و پرسونای مخاطب، آن‌ها را دسته‌بندی کرده و برای هر دسته بر اساس علایق و نیازهایشان ایمیل ارسال کنید. به این وسیله بازدهی ایمیل مارکتینگ خود را افزایش خواهید داد.
به علاوه با تولید محتوای هدفمند و بر اساس پرسونای خریدار، می‌توانید خریدارانی را که قصد خرید دارند به صفحه موردنظر بکشانید و بعد از یک محتوای ترغیب‌کننده، متناسب با علایق و نیاز مخاطب، با تعبیه یک دکمه call to action فرد را به سوی خرید سوق دهید.

. افرادی را که با شما تعاملات بیشتری دارند دنبال کنید.

از آمار استوری ها، کامنت ها یا دایرکت ها، افرادی را که با شما تعامل نسبتاً خوبی دارند دنبال کنید و دریابید که:

پاسخ ها را یک جا یادداشت کنید.

نکته: اگر می خواهید مخاطبان گسترده تری داشته باشید، افرادی را که با شما تعاملات کمتری دارند نیز بررسی کنید تا با بررسی نیازها، دغدغه ها و مشوق های این افراد بتوانید برای جذب آن ها هم برنامه ریزی کنید.

مهمترین راهکارهای جلب نظر مخاطب هدف به فرآیند بازاریابی در اینستاگرام

بدون تردید بازاریابی در هر پلتفرمی نیازمند برخی تکنیک ها و راهکارهای مناسب است. درست به همین خاطر شما هم برای بازاریابی در اینستاگرام به مجموعه ای از تکنیک های کاربردی نیاز دارید، در غیر این صورت نتیجه فرآیند بازاریابی تان به هیچ وجه راضی کننده نخواهد بود. اولین کاری که شما در این مسیر باید انجام دهید، پیدا کردن راهکاری برای جلب نظر مخاطب در اینستاگرام است. برند شما تا زمانی که توجه مخاطب هدف را جلب نکند، هیچ شانسی برای تاثیرگذاری بر روی آنها نخواهد داشت. اینطوری کسب و کارتان پس از مدت زمانی طولانی هم در بازار ناشناخته باقی خواهد ماند.

هدف اصلی در این مقاله بررسی برخی از مهمترین راهکارها برای جلب نظر مخاطب هدف به فرآیند بازاریابی برندهاست. محور اصلی بحث ما نیز اینستاگرام به عنوان یکی از مهمترین شبکه های اجتماعی در سراسر دنیا خواهد بود. اگر شما هم به دنبال راهکاری برای جلب نظر مخاطب هدف در این پلتفرم هستید، به هیچ وجه نکات مورد بحث در این مقاله را از دست ندهید.

بارگذاری محتوای بصری باکیفیت به طور مداوم

کاربران وقتی اینستاگرام را باز می کنند، اول از همه با محتوای بصری رو به رو خواهند شد. این امر یکی از ویژگی های اصلی اینستاگرام را شامل می شود. با این حساب شما باید برنامه ای ویژه برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف براساس این شیوه داشته باشید. متاسفانه برخی از برندها نسبت به تفاوت اینستاگرام با دیگر شبکه های اجتماعی بی توجه هستند. به همین خاطر توانایی لازم برای جلب نظر کاربران را از دست می دهند.

امروزه کاربران بیش از هر فرمت محتوایی دیگری به ویدئو و سپس عکس تمایل دارند. اینستاگرام هم به دلیل پشتیبانی وسیع از این دو فرمت میان بسیاری از بازاریاب ها محبوبیت دارد. شما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف فقط باید طراحی محتوای باکیفیت در این رابطه را مد نظر قرار دهید. به این ترتیب شانس تاثیرگذاری تان بر روی مخاطب هدف به طور قابل ملاحظه ای افزایش پیدا خواهد کرد.  اگر در جست و جوی و فکر خرید فالوور واقعی فعال ایرانی هستید می توانید ان را از طریق سایت ما خریداری نمایید.

شاید در نگاه نخست طراحی محتوای بصری کار ساده ای به نظر برسد، اما سختی های این مسیر بسیار بیشتر است. اگر شما به دنبال طراحی محتوای جذاب برای مخاطب تان هستید، همیشه باید پرسونای برندتان را در اولویت قرار دهید. این امر شامل طراحی محتوا براساس ویژگی های مرکزی برندتان است. به این ترتیب بدون دردسر امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان را پیدا می کنید. این امر در بلندمدت شما را بدل به برندی محبوب در میان مشتریان خواهد کرد.

پرسونای برند شامل ویژگی ها و ارزش های محوری هر برند در رابطه با تولید محصول، بازاریابی و همچنین تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف است. برندهایی که از این شیوه برای در شبکه های اجتماعی استفاده می کنند، همیشه تاثیرگذاری بالاتری بر روی مخاطب هدف شان دارند. بنابراین شما هم در این بش باید از همین شیوه برای جلب نظر مشتریان تان استفاده نمایید. در غیر این صورت فرآیند تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف بدل به یک چالش اساسی برای تان خواهد شد.

هماهنگی با آپدیت های اینستاگرام

اینستاگرام در طول نزدیک به یک دهه حضور در عرصه رقابت میان شبکه های اجتماعی تغییرات بسیار زیادی را داشته است. بدون شک کاربران ابتدایی این پلتفرم دیگر هیچ شباهتی میان اینستاگرام در روزهای ابتدایی اش با آخرین نسخه های فعلی نخواهند دید. معنای این امر تغییر مداوم اینستاگرام به عنوان یکی از پلتفرم های جذاب برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف است.

اگر برند شما در زمینه بازاریابی نسبت به آپدیت های اینستاگرام بی توجه باشد، خیلی زود توانایی تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را از دست خواهید داد. دلیل این امر نیز تمایل کاربران در اینستاگرام برای مشاهده محتوای به روز و مطابق با آخرین تغییرات این پلتفرم است. کار شما در این بخش شاید تا اندازه ای سخت باشد، اما اگر بتوانید همیشه به عنوان اولین برند از آپدیت های اینستاگرام در زمینه تولید محتوا سود ببرید، دیگر هیچ مشکلی برای جلب نظر کاربران نخواهید داشت.

یکی از تجربه های موفق درباره استفاده از آپدیت اینستاگرام مربوط به سرویس IGTV است. این سرویس زمانی که عرضه شد، هدف اصلی اش رقابت با یوتیوب بود. نکته جالب اینکه بسیاری از برندها در عمل برای جلب نظر مخاطب هدف شان به سوی استفاده از IGTV رفتند. چنین امری به دلیل نوآوری قابل ملاحظه ای امکان توسعه سریع کسب و کار را به برندها داد.

چنین ماجرایی درباره فیلترهای واقعیت افزوده اینستاگرام نیز مصداق داد. چنین فیلترهایی در رقابت مستقیم با اسنپ چت برای کاربران راه اندازی شد. نکته جالب اینکه بسیاری از برندها برای سرگرم ساختن مخاطب هدف شان از چنین ویژگی ای سود بردند. شما به عنوان بازاریاب باید همیشه به دنبال راهکارهایی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان باشید. این امر برندتان را همیشه در فهرست کسب و کارهای مورد علاقه مشتریان نگه خواهد داشت. به این ترتیب هیچ مشکلی پیش روی تان برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف نخواهد بود.

توجه به خواسته های مشتریان

بازاریابی در اینستاگرام و جلب نظر کاربران باید یک امر مهم و دقیق حساب شود. متاسفانه بسیاری از برندها به گمان اینکه هر محتوایی در این پلتفرم مورد توجه کاربران قرار می گیرد، اقدام به تولید محتوا می کنند. نتیجه این امر مواجهه با مشکلات گسترده در زمینه تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف خواهد بود.

امروز یکی از ویژگی های اصلی بازاریاب های موفق توانایی شناخت سلیقه و خواسته های مشتریان است. چنین امری به برندها امکان تاثیرگذاری حرفه ای بر روی مخاطب هدف را می دهد. بنابراین اگر شما به دنبال جلب نظر مخاطب هدف به طور حرفه ای هستید، باید همیشه رابطه نزدیکی با مشتریان داشته باشید، در غیر این صورت کمتر شانسی برای تعامل مناسب با مخاطب هدف تان خواهید یافت.

گاهی اوقات بازاریاب ها ترندهای رایج در زمینه بازاریابی را با خواسته های مشتریان اشتباه می گیرند. این امر شاید در نگاه نخست بدون هیچ ایرادی باشد، اما گاهی اوقات مشتریان را نسبت به برندتان دلسرد خواهد کرد. یکی از راهکارهای مناسب در این میان تقویت کانال های ارتباطی میان برندتان با مشتریان خواهد بود. این امر به شما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف کمک خواهد کرد. همچنین استفاده از انواع نظرسنجی ها نیز ایده جذابی خواهد بود.

اگر شما دامنه مشخصی از مشتریان وفادار دارید، استفاده از نظرات آنها برای بازاریابی مناسب بهترین ایده ممکن خواهد بود. چنین امری شما را به طور قابل ملاحظه ای بدل به برند مورد علاقه مشتریان خواهد کرد. بنابراین تقریبا هیچ مشکلی در این میان پیش روی تان نخواهد بود.

زمان بندی مناسب برای انتشار محتوا

وقتی شما یک ایده مناسب برای تولید محتوا دارید، باید به نکات جانبی نیز توجه نشان دهید. یکی از نکات مهم در این میان زمان بندی برای انتشار محتواست. بسیاری از برندها به چنین نکته مهمی توجه لازم را نشان نمی دهند. به همین خاطر حتی بهترین ایده های بازاریابی شان را نیز با زمان بندی نامناسب از بین می برند.

امروز الگوریتم اینستاگرام به طور مداوم در حال تغییر است. همین امر تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را بدل به امری سخت و دشوار کرده است. یکی از تکنیک های مناسب در این میان برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف استفاده از زمان بندی مناسب است. به طور معمول بهترین زمان بندی برای انتظار بین 11 صبح تا 2 بعدازظهر است. در این زمان اغلب کاربران آنلاین بوده و شما امکان جلب بازدید کننده بیشتر برای محتوای تان را خواهید یافت.

بدون تردید بارگذاری محتوا در ساعت های پایانی شب نیز به خاطر تعامل مشتریان با مخاطب هدف امری مناسب خواهد بود. بنابراین شما مشکلی در راستای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف در این ساعت ها نخواهید داشت. یکی از نکات مهم در این میان شخصی سازی زمان بندی مورد نظر براساس نیاز کسب و کارتان است. چنین امری به شما برای پرهیز از هرگونه ریسکی در زمینه تعامل با مشتریان کمک خواهد کرد.

وقتی شما بالایی بر روی بازاریابی در اینستاگرام کرده اید، هرگونه مشکلی در این میان به شدت برای تان پرهزینه خواهد بود. به همین خاطر استفاده از ابزارهای زمان بندی انتشار محتوا یکی از ایده های مناسب برای بازاریابی عالی در اینستاگرام خواهد بود. از میان ابزارهای مختلف در این مورد، پیشنهاد ما ابزار انتشار محتوای Sprout Social است. این ابزار به شما امکان زمان بندی دقیق انتشار محتوا در شبکه های اجتماعی را می دهد. به این ترتیب دیگر هیچ وقت برای انتشار پست های تان زمان طلایی را از دست نخواهید داد.

خروج از نسخه موبایل