پذیرش تحصیلی انگلیس از 0 تا 100

شرایط تحصیل در انگلستان با مدرک دیپلم

متقضیان برای ورود به‌ دانشگاه‌های انگلستان‌ در مقطع لیسانس، می بایست حداقل امتحانات سه درس از دوره A-Level را با موفقیت بگذرانندو یا اینکه دوره Foundation را بگذارانند. بر خلاف کشورهای دیگر که دوره لیسانس ۴ سال به طول می انجامد ، دوره ۳ساله است و فوق‌لیسانس در انگلستان تنها ۱ سال به درازا می‌کشد که این مساله خود از لحاظ شهریه و هزینه زندگی به نفع دانشجویان می باشد و این خود یکی از مهمترین دلایل تحصیل در انگلستان می باشد.

دارندگان‌ دیپلم‌ دبیرستان‌ از بیشتر كشورها نیز برای ورود به‌ دانشگاه های انگلستان‌ باید امتحانات‌ فوق‌ را بگذرانند. البته‌ طی سالیان‌ گذشته‌ در مواردی دانش‌آموزان‌ سال‌هايی آخر كالج‌ها و دبیرستان‌های جامع‌ از طریق‌ تكمیل‌ برگ‌ مخصوص‌ و جایابی مركز گزینش‌ دانشگاهی UCAS مجوز ورود به‌ دانشگاه‌ها را یافتند.

بدین‌ صورت‌ كه‌ UCAS مكاتبات‌ لازم‌ را با دانشگاه‌های انتخابی انجام‌ داده‌ و پس‌ از مدتی متقاضیان‌ واجد شرایط‌ را به‌ دانشگاه‌ معرفی می كند و دانشگاه‌ نظرات‌ خود را در مورد عدم‌ پذیرش، پذیرش‌ بدون‌ قید و شرط‌ و یا پذیرش‌ با شرط‌ نمره‌ در دروس‌ مخصوص‌ و مصاحبه‌ اعلام‌ می كند.

مهاجرت تحصیلی به انگلستان در صورتی كه‌ نمرات‌ دانشجو از حد نصاب‌ لازم‌ كمتر باشد، دانشگاه‌ در ضمن‌ مصاحبه‌ با دانشجو مشكل‌ را رفع‌ یا او را به‌ دانشگاه‌ها یا كالج‌هايی ديگر معرفی می كند. داوطلبان‌ بالای ۲۳ سال‌ در صورت‌ داشتن‌ سابقه‌ كاری مرتبط‌ با رشته‌ می توانند بدون‌ پشت‌ سر نهادن‌ دوره‌A-Level به عنوان‌Mature Student وارد دانشگاه‌ شوند.

طول دوره سه‌ سال‌ تحصیل‌ یا چهار سال‌ تحصیل‌ توأم با کار ( Sandwich Course ) ‌است. البته‌ داوطلبین‌ بدون‌ دارا بودن‌ نمره‌A-Level می توانند در برخی از دانشگاه‌ها دوره‌ Bachelor را به‌ شرط‌ پشت‌ سر نهادن‌ يك‌ سال‌ ابتدایی(Foundation Year) آغاز كنند كه‌ در مجموع‌ این‌ دوره‌ چهار سال‌ تحصیلی است. مدرك‌ دوره‌Bachelor به دو نوع‌ Honours وOrdinary تقسیم‌ می شود و مدرك‌Honours خود به‌ چهار نوع‌Second 1 (and 2), First وThird تقسیم‌ می شود.

بدیهی است‌ كه‌ مدرك‌Honours – First بالاترين، وOrdinary پایین‌ترین‌ سطح‌ را دارد. دوره‌هایBachelor سه سال‌ تحصیلی وSandwich Course ، علاوه‌ بر سه‌ سال‌ تحصیل، كار نظارت‌ شده‌ در كارخانه‌ را به‌ همراه‌ دارد كه‌ معمولاً‌ به‌ صورت‌ دو شش‌ ماه‌ یا یک سال‌ کارورزی بین‌ سال‌های تحصیل‌ است. این دوره‌ جنبه‌ عملی یا كاربردی و حرفه‌ای دارد و امكان‌ اشتغال‌ بیشتری را فراهم‌ می آورد.هر فرد متقاضی برای ورود به دوره لیسانس باید مدرک IELTS با نمره ۶-۵.۵ را دارا باشد.

تحصیل در انگلستان کارشناسی ارشد

یکی از دوره هایی که مورد استقبال متقاضیان تحصیل در انگلستان می باشد دوره کارشناسی ارشد در انگلستان می باشد و یکی از بهترین تصمیمات تحصیلی دانشجویان می تواند باشد چرا که مدت زمان تحصیل فوق لیسانس در انگلستان برخلاف سایر کشورها که 2 سال به طول می انجامد 1 ساله می باشد که این مساله خود از لحاظ شهریه و هزینه زندگی به نفع دانشجویان می باشد.

دانشجویانی که می خواهند سریعتر فوق لیسانس بگیرند و جذب کار شوند و یا دانشجویان خارجی که نظام آموزشی آنها به صورت حضور در کلاس است ،دوره MSc یا MA انتخاب مناسب تری برای خواندن دوره کارشناسی ارشد می باشد.

دوره MA یا MSc یک دوره یکساله است که به صورت حضور در کلاس و انجام پروژه پایانی ارائه می شود. به این منظور ابتدای دوره با حضور در کلاس و شرکت در امتحانات انجام شده و پس از آن دانشجویان می توانند زیرنظر استاد راهنما در یکی از موضوع های مرتبط با رشته خود به تحقیقات بپردازند. معمولا ۶ ماه از ۱۲ ماه به صورت درس و امتحان و ۶ ماه برای پروژه می باشد.

شرایط تحصیل کارشناسی ارشد در انگلستان برای دانشجویان ایرانی

تحصیل دکتری در انگلستان

یکی از دوره هایی که مورد استقبال متقاضیان تحصیل در انگلستان می باشد دوره دکترا یا همان دوره PhD است. دوره دکترا در انگلستان غالبا تنها بر اساس تحقیق صورت می پذیرد. در این دوره دانشجو باید بر اساس تحصیلات قبلی و علائق خود و آ مادگی و پذیرش استاد راهنما موضوعی را انتخاب کرده، مجهولی را کشف و تحقیق نوینی را ارائه دهد. قابل توجه است اخیرا در بعضی از دانشگاه ها در رشته علوم تربیتی (Education) به صورت ترکیبی از کلاس و تحقیق ارائه می شود.

این دوره‌ منحصراً‌ با پژوهش‌ است‌ و در اين‌ پژوهش‌ بايد مجهولی را كشف نماید که برای بالا بردن‌ توان‌ نظری دانشجو چندین درس‌ يا سمينار نيز ارائه‌ می شود. مدت زمان نیز در مقایسه با سایر کشور ها بجای ۴ تا ۵ سال به طور متوسط ۳ سال به طول می انجامد.

دوره GCSE

تحصيل در انگلستاناز پنجسالگی آغاز می شود و طی يك‌ دوره‌ پنج‌ ساله‌ ابتدایی كودكان‌ با محيط‌ و نحوه‌ آموزش‌ و شرايط‌ محل‌ تحصيل‌ آشنا شده‌ و وارد دوره‌ متوسطه‌ می شوند كه‌ روابط‌ منظم‌تری دارد.

مخفف General Certificate Secondary Education می باشد که معمولا شامل سالهای ۸-۹-۱۰ ( سالهای اول دبیرستان ) می باشد و حداقل سن دانش آموز برای شروع در این دوره ۱۴ سال تمام و حداکثر سن 17 سال می باشد. دانش آموزان پس از گذراندن این دوره ها می توانند وارد دوره های پیش دانشگاهی یک یا دو ساله شوند . نمره دورهGCSE به صورت ۸۰% نمرات امتحانات نهایی که به صورت سراسری در انگلستان برگزار می شود و ۲۰% فعالیتهای کلاسی دانش آموز محاسبه می گردد.

دوره A-Level

یکی از مقاطع برای تحصیل در انگلستان A-Level می باشد. این دوره مناسب برای سن ۱۵ سال به بالا و کسانی که خواستارتحصیل دردوره های دارای اعتبار بینالمللی و ورود به بهترین دانشگاهها هستند می باشد.

در این دوره دانشجویان سه یا چهار درس را می خوانند و هرچه نمره ی A-level کسب شده بالاتر باشد، شانس ورود دانشجو به دانشگاه رده بالا بهتر خواهد بود ورود به اين‌ دوره‌ با شركت‌ در امتحانات‌ مربوط به سال دهم و اخذ گواهينامه‌General Certificate Secondary Education (G.C.S.E) ‌ و پایان سال دهم (دوم دبیرستان در نظام آموزشی سابق ایران) امکان پذیر می باشد. كساني‌ كه‌ مايل‌ به‌ ادامه‌ تحصيل‌ در دوره های دانشگاهی هستند، بايد پس‌ از گرفتن‌ گواهينامه‌ G.C.S.E را که دو سال به طول می انجامد با موفقيت‌ بگذرانند.

نمرات دروس دوره A-level به صورت A.B.C.D.E درجه بندی شده است و کسانی که حداقل در دو درس نمره های A.B.C را کسب نمایند مستقیمأ وارد دانشگاه می شوند (رتبه دانشگاه ارتباط مستقیم با این نمرات خواهد داشت) و افرادی که نمره آنان E.D باشد نمی توانند وارد دورهBachelor (لیسانس ) شوند و وارد دوره های پایین تر H.N.D یا مراکزی با کیفیت پایین می شوند.

سیستم آموزش و قوانین مربوط به آن در بخش‌های مختلف (انگلیس، ولز، اسکاتلند، ایرلند شمالی) اندکی با هم تفاوت دارد. بر اساس سیستم آموزشی کشور انگلیس، سن آموزش اجباری در مدارس انگلستان، 5 تا 16 سالگی است. از این رو، تحصیل در دبستان و دبیرستان های انگلستان برای تمامی دانش‌آموزان در این گروه سنی اجباری است.

کودکان در سن 5 سالگی، وارد سطحی از مدرسه ابتدایی می‌شوند که Reception نام دارد. در واقع دانش‌آموزان، از سن 5 تا 7 سالگی، در سال‌های اول و دوم سیستم آموزشی به تحصیل می‌پردازند. از سن 7 سالگی، کودکان وارد دبستان می‌شوند و تا 11 سالگی در سال‌های 3 تا 6 مدرسه، به تحصیل می‌پردازند.

در مدرسه متوسطه یا دبیرستان، دانش‌آموزان 11 تا 16 ساله تحصیل خود را در سال‌های 7 تا 11 سیستم آموزشی انگلستان، ادامه می‌دهند.

نوجوانان در سنین 16 تا 18 سالگی، می‌توانند تحصیل در مدرسه را ادامه دهند؛ در برنامه‌های آموزش حرفه‌ای یا کارورزی شرکت کنند؛ یا 20 ساعت در هفته به کار یا فعالیت‌های داوطلبانه بپردازند و بطور همزمان، در دوره‌های پاره‌وقت آموزشی شرکت کنند.

تحصیل در مدارس دولتی انگلستان، بدون شهریه و کاملا رایگان است. اما در مدارس خصوصی، دانش‌آموزان ملزم به پرداخت شهریه هستند و این شهریه، در مدارس خصوصی گوناگون با یکدیگر تفاوت‌های زیادی دارد و غالبا، هزینه لباس فرم و سفرهای مدرسه در این مبلغ گنجانده نشده است.

بطور کلی در مدارس خصوصی و دولتی انگلستان، دانش آموزان تحت سیستم‌های آموزشی معتبری آموزش خواهند دید. در دبیرستان های انگلستان، دانش‌آموزان تحصیل را تحت شروع می‎کنند که بر روی موضوعات اصلی مانند انگلیسی، ریاضی و علوم تمرکز دارد. پس از آن، در 16 سالگی، دانش‌آموزان می‌توانند مسیر تحصیلی خود را در مدارس یا کالج‌های Sixth-form ادامه می‌دهند و در پایان، با کسب نمرات قابل قبول در آزمون‌های A-level مسیر ورود خود به دانشگاه را ادامه می‌دهند.

در این مقاله، به معرفی سیستم آموزشی A-level می‌پردازیم و جزئیات و اطلاعات مربوط به سایر سیستم‌های آموزشی مورد استفاده در مدارس و دبیرستان های انگلستان (GCSE، IB، National Curriculum، BTEC و …) را در مقاله‌های بعدی شرح می‌دهیم.

سیستم آموزشی A-level چیست؟

A-level (یا Advanced Level qualifications) یک سیستم آموزشی مبتنی بر موضوع برای دانش آموزان 16 ساله بالا در کشور انگلستان است. دانش‌آموزان باید موضوعات درسی سیستم آموزشی A-level را در طول دو سال تحصیل کنند، که در پایان منجر به کسب صلاحیت لازم برای ورود به موسسات آموزش عالی در انگلستان و بسیاری از کشورهای دیگر جهان می‌شود. شرط ورود در بیشتر موسسات آموزش عالی، تحصیل در حداقل سه موضوع درسی است.

در مرحله کلیدی 5 (KS5) دانش‌آموزان وارد سطح Sixth-form می‌شوند و بر اساس دو سیستم آموزشی AS در سال اول یا سال 12 تحصیل (16 تا 17 سالگی) و A-level در سطح دوم یا سال 13 تحصیل (17 تا 18 سالگی)، به تحصیل در موضوعات دلخواه خود می‌پردازند. دانش‌آموزان معمولا با تحصیل در 3 تا 4 موضوع درسی، و کسب نمرات قابل قبول در آزمون‌های دوره A-level مربوطه، شرایط لازم برای ورود به را کسب می‌کنند.

با اینکه دوره A-level یک سیستم آموزشی در مدارس انگلستان است، ولی مدارس زیادی در سراسر دنیا از آن استفاده می‌کنند. بعلاوه، بیشتر دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی، A-level را یک پیش‌نیاز مناسب برای ورود در نظر می‌گیرند.

ممکن است با دوره AS-level هم آشنایی داشته باشید، بعد از اصلاحات انجام‌شده بین سال‌های 2016 تا 2018 میلادی، AS-level بعنوان سیستم آموزشی مجزا در نظر گرفته می‌شوند. علیرغم آنکه AS-level معادل تحصیل در سال اول دوره دو ساله A-level است، ولی بیشتر دانشگاه ها AS-level را بعنوان یک شرط کافی برای ورود در نظر نمی‌گیرند.

چرا باید سیستم آموزشی A-level را برای تحصیل در دبیرستان انتخاب کنیم؟

سیستم آموزشی A-level گزینه بسیار مناسبی برای آن دسته از دانش آموزان است که می‌دانند در کدام موضوعات درسی، توانمندی بیشتری دارد. یا، بعبارت دیگر، دانش‌آموزانی که دارای نقاط قوت در یک موضوع خاص هستند. مثلا، دانش‌آموزی که در درس ریاضی قوی است ولی در ادبیات انگلیسی دارای ضعف است، از مزایای تمرکز بر روی ریاضیات و صرفنظر از انگلیسی بهره‌مند خواهند شد. تمرکز بر روی موضوعات درسی خاص، در سیستم آموزشی IB که دارای موضوعات آموزشی گسترده‌تری است، امکان‌پذیر نیست.

اهمیت آزمون نهایی کتبی بدین معناست که A-level برای دانش‌آموزانی که در آزمون‌های کتبی نقاط قوت بیشتری دارند، مناسب است. سیستم آموزشی A-level برای دانش‌آموزانی مناسب‌تر است که می‌توانند در امتحان‌های زمان‌دار عملکرد بهتری داشته باشند.

از همه مهم‌تر، دانش‌آموزان در این سیستم آموزشی برای هر یک از موضوعات درسی که نمره قبولی کسب کنند، یک مدرک جداگانه دریافت خواهند کرد. در سیستم آموزشی IB، یک مدرک کلی برای دانش‌آموز صادر می‌شود.

عبارت linear A-level به چه معناست؟

ممکن است دیده باشید که سیستم آموزشی A-level را با عنوان Linear توصیف می‌کنند. این عبارت برای توضیح این واقعیت استفاده می‌شود که نمرات دوره A-level با توجه به نتایج کسب‌شده دانش آموز در پایان سال 13 تحصیل در مدارس انگلستان، تعیین می‌شود.

امروزه، می‌توان گفت تقریبا تمامی دوره های A-level بصورت linear هستند ولی تا سال 2015، دانش‌آموزان برای تعیین نمره نهایی‌شان، باید در آزمون‌های مستمر شرکت می‌کردند.

معمولاً برای کارگرانی که به دلیل دریافت پیشنهاد رسمی کار از یک شرکت واجد شرایط بریتانیا با مجوز مربوطه برای حامی مالی به بریتانیا می آیند، یا اگر در حال جابجایی به بریتانیا هستید، نیاز است. از طرف دیگر، اگر مهارتی دارید که از نظر دولت در بریتانیا کمبود دارد، ممکن است واجد شرایط دریافت ویزا باشید بر این اساس که مشاغل در بخش شما به طور گسترده ای برای شما در دسترس است.

انواع مختلفی از ویزای کار وجود دارد که به شما امکان می دهد با موفقیت کار در انگلستان را شروع کنید. نوع مجوز کار یا ویزای کاری انگلستان که برای شما بهترین است به عوامل مختلفی مانند حرفه شما، تقاضا برای نقش انتخابی شما و مدت زمانی که می خواهید برای کار در بریتانیا بگذرانید بستگی دارد.

بریتانیا یک مقصد برتر گردشگری و تحصیلی است که در جذب سهم بزرگی از کارگران خارج از کشور موفق شده است. با اقتصاد بسیار توسعه یافته و بازار محور، انگلستان مشاغل خالی و حقوق بالا را به کارمندان ارائه می دهد. شرایط کاری خوب که در آن حقوق کارگران رعایت می شود، آن را حتی بیشتر به یک کشور ایده آل برای کار تبدیل می کند.

یکی از مولفه های اصلی توانایی کار در انگلستان دریافت ویزای کاری مناسب است. بسته به حرفه و صلاحیت شما چندین ویزای کاری برای انگلستان وجود دارد.

ویزاهای استخدامی انگلستان در 4 گروه اصلی به شرح زیر دسته بندی می شوند:

  1. ویزای کاری کوتاه مدت
  2. ویزای کاری طولانی مدت
  3. ویزای سرمایه گذار، توسعه کسب و کار و استعداد.
  4. سایر ویزاهای کاری

ویزای Skilled Worker به متخصصان ماهر اجازه می دهد تا حرفه خود را در انگلستان ایجاد کنند. مدت زمان اقامت طبق Skilled Worker انگلستان حداکثر برای مدت 5 سال است ویزای Skilled Worker یک ویزای امتیازی است و متقاضیان باید حداقل 70 امتیاز را کسب کنند تا درخواست آنها بررسی شود. امتیازها بر اساس موارد زیر تعلق می گیرد:

اگر این پارامترها را برآورده کنید، می توانید برای ویزای کارگر ماهر اقدام کنید. درصورتیکه ویزای Skilled Worker را با موفقیت دریافت کرده اید، می توانید:

خروج از نسخه موبایل