هالیوود، نهادی در خدمت سیاست آمریکا است
در نشست هنر پژوهشی مطرح شد؛
سومین نشست «هنر پژوهشی» گروه پژوهش هنر پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی با موضوع «هالیوود اسلام هراسی و جامعه ایرانی» با سخنرانی سید رضا شاکری (عضو هئیت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی) و افشین داور پناه دبیر نشست و عضو هئیت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی سه شنبه ۸ آبان ماه برگزار شد.
به گزارش خبرنگار گروه پژوهش خبرگزاری آنا؛ در ابتدای این نشست افشین داورپناه در خصوص هدف از این نشست ها که سعی دارد به نگاه بینارشته ای بپردازد گفت: در این نشست ها در تلاش هستیم تا به موضوعات سینما تجسمی تئاتر و … از نگاه و دریچه مباحث علوم انسانی پرداخته شود. هدف از این نشست ها که موضوعات متعددی را در بر می گیرد کمک به رشد و توسعه موضوعات بین رشته ای و هنری است تا هر کدام از اعضای هیئت علمی پژوهشگاه بر اساس تخصصی که دارند بر روی موضوع خاصی بحث کنند تا هم به مسائل مهم هنر کشور و هم مسائل مهم علوم انسانی پرداخته شود.
در این نشست که سومین نشست از سلسله نشست های هنر پژوهی است سعی داریم تا به تاثیرات ژانر های مختلف سینمای هالیوود در دنیا پرداخته شود.
هالیوود در واقع قدرتمند ترین صنعت سینما است و در ده سال اخیر چیزی در حدود ۸۰۰ فیلم را در حوزه تجاری و صنعتی تولید کرده است و فقط ۶ کمپانی فعال در آن بیش از یک سوم گردش مالی صنعت سینما در جهان را به خود اختصاص داده است و تقریبا با ۳۵۰۰ سینمای فعال جزو یکی از پرفروش ترین گیشه های سینما در جهان است. حتی در سال های اخیر با پیدایش شبکه های اجتماعی نیز هنوز توانسته این شرایط را حفظ کند.
طبیعتا همه کشور های دنیا از جمله فرانسه آلمان و … و در شرق کشور هایی مثل ژاپن ایران هندوستان و … سینما های آن ها در خودشان تضادی را با سینمای هالیوود احساس کردند. حتی از زاویه تاثیرگذاری سینمای هالیوود بر مسائل مختلف اجتماعی و سیاسی در دنیا نیز مطالب مختلفی تالیف شده است.
هالیوود نهادی در خدمت سیاست آمریکا است
در ادامه سید رضا شاکری (عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی) در خصوص کارکرد های هالیوود در اسلام هراسی و جامعه ایرانی گفت: هنر و سیاست از دیرباز میان متفکران مطرح بوده و دیدگاه های متفاوتی ارائه شده است و حتی در محیط های رسانه ای و آکادمیک نیز محل اندیشه بوده است. افلاطون اولین کسی بود که به رابطه هنر و سیاست پرداخت و به دنبال این بود که هنر چه استفاده هایی را می تواند در تشکیل مدینه فاضله داشته باشد.
وی ادامه داد: افلاطون اصالتا به هنر نمی پرداخت و دنبال این بود که کارکرد های هنر را در خدمت مدینه فاضله قرار دهد حتی در کتاب جمهور هم به این موضوع پرداخته است.
وی مطرح کرد: اما چرا اسلام هراسی؛ مسئله اصلی هالیوود شد و از کی تولید شد و به هالیوود راه پیدا کرد و چرا پروژه کاری در هالیوود شد؟!
هالیوود از همان اول که در دهه ۳۰ تولید شد و بر اساس پژوهشی که در این زمینه صورت گرفت نشان داد که در بیش از ۱۰۰۰ فیلم مورد بررسی قرار گرفته؛ هالیوود سعی دارد تا چهره بدی را از اعراب ارائه دهد.
شاکری خاطر نشان کرد: هالیوود به مثابه یک کارخانه ریسندگی و بافندگی است که سعی دارد تا تصویر غیر واقعی را از اعراب ارائه کند. در این مدت فعالیتی که داشته است سعی داشته تا از تروریسم تا خشونت تا فرهنگ پایین اعراب را در فیلمسازی خود ارائه کند. در طول این سال های فعالیت همواره پرداختن به مسائلی از قبیل لانه جاسوسی و واقعه ۱۱ سپتامبر و … باعث شد تا مسئله اسلام هراسی به نوعی در هالیوود پررنگ تر شود.
وی تصریح کرد: متفکران علم سیاست معتقدند که یکی از قابلیت های آمریکا به عنوان قدرت برتر دنیا به این بر می گردد که همواره توانسته است یک دیگری را از خودش ترسیم کند که در صدد نابودی او است. در دوره ای شوروی و جنگ سرد به عنوان دشمن مطرح بود. با فروپاشی شوروی دیگر این دشمن معنایی نداشت و امنیت ملی آمریکا باید به دنبال دشمن دیگری بود. بر طبق تعریف و استراتژی که در امنیت ملی آمریکا تعریف شده است موضوعاتی چون سرزمین آمریکا دموکراسی و سبک زندگی آمریکایی از جمله مواردی است که در چارچوب امنیت ملی آمریکا تعریف شده است.
عضو هئیت علمی پژوهشگاه علوم انسانی افزود: پروژه تشکیل هالیوود به عنوان مرکزی برای فیلمسازی از ابتدای تاسیسش تا الان دگردیسی داشته است بطوریکه در برهه های مختلفی از هنر کلاسیک فاصله گرفته است و بیشتر به سمت صنعت و فناوری حرکت کرده است.
در دهه ۳۰ حدود ۵۶ درصد مردم آمریکا با هالیوود دوست شدند. در دهه ۴۰ پیشرفت فنی فیلم صورت گرفت بطوریکه در کیفیت تصاویر و صدا تغییرات شگرفی رخ داد. در دهه ۵۰ در واقع بعد از جنگ امریکایی ها به عنوان قهرمان جنگ معرفی می شوند که به سمت دوستی و همکاری با کشور های دیگر گام بر می دارند.
این توسعه فرهنگ آمریکا به بیرون در دهه ۱۹۵۰ سبب پیوندی با فرهنگ اروپاییان شد و در همین دوران تلویزیون تهدیدی برای هالیوود شد اما با استفاده از قدرت خودش توانست در مقابل تلویزیون قدم علم کند و با تلاشی که داشت افکار عمومی را با خودش همراه کند. در دهه ۱۹۶۰ تغییرات اجتماعی در جامعه آمریکا اتفاق می افتد و از طرفی رخ دادن جنگ ویتنام باعث شد تا قدرت هالیوود به منصه ظهور برسد و سعی می کند تا برای تلویزیون کار کند.
در دهه ۱۹۹۰ هم بازار هالیوود با تولید سی دی تغییر پیدا می کند و یک رویکرد تازه ای به خود می گیرد؛ بنابراین می بینیم که فناوری یک جنبه مهمی در هالیوود است که مبتنی با جنبه اقتصاد و بازار است.
پیوند ناگسستنی میان هالیوود و وزارت امور خارجه پنتاگون و سازمان سیا برقرار است تا در جهت نیل به رسیدن اهداف امنیت آمریکا صنعت فیلمسازی این کشور گام هایی را بردارد
وی گفت: در علم سیاست یک نظریه نهادی داریم که در کتابی هم در کشور ترجمه شده است و مبنای درس های زیادی در دپارتمان سیاسی در دنیا است.
در جامعه یک نهاد غیر رسمی داریم که در آن ها ارزش ها و ایدئولوژی هایی نهادینه می شود که در مجموع این نظریه نهادی اعلام می کند که قواعد نانوشته میان ذینفعان و فعالان یک حوزه شکل می گیرد که به ترتیب منافع آن ها را تامین می کند تا بتوانند بدون هزینه تاثیرگذاری های گسترده ای را داشته باشند و به منافعی دست پیدا کنند.
شاکری عنوان کرد: پژوهش های زیادی در مورد اسلام هراسی در دنیا انجام شده است و حتی با نشانه شناسی تحلیل های انتقادی خیلی خوبی هم در این زمینه انجام شده که به رهیافت های قابل اعتنایی هم رسیده ایم. در این تحلیل ها به این نتیجه رسیدیم که پیوند ناگسستنی میان هالیوود و وزارت امور خارجه پنتاگون و سازمان سیا برقرار است تا در جهت نیل به رسیدن اهداف امنیت آمریکا صنعت فیلمسازی این کشور گام هایی را بردارد بطوریکه در این خصوص حمایت های بالایی را از فیلم هایی با موضوع اسلام هراسی انجام می دهند. موضوعی مطرح است در سیستم امنیت ملی آمریکا با این عنوان که هالیوود خودش دگری است و تمام سینما های جهان ذیل آن تعریف می شود. هالیوود باید در تعارض با همه این سینما ها دیده شود. با این دیدگاه اروپا سعی کرده است تا با برگزاری جشنوار ها و فعالیت های مختلف در عرصه فیلمسازی در تقابل با این صنعت قد علم کند.
این صنعت تا جایی پیش رفته است که حتی اگر فیلمی در مورد مسائل چپ و کارگران ساخته شود را کنار می گذارد.
وی خاطر نشان کرد: همیشه آمریکا در هالیوود به عنوان قدرت برتر مطرح بوده است و توسط بخشنامه اعلام شده است که یک وجهه بسیار مثبتی را از جامعه آمریکا ارئه دهند.
باید گفت که در مجموع هالیوود نهادی در خدمت سیاست آمریکا است و این قدرت را از هنر می گیرد و هالیوود خودش فهمیده است با ۳ عامل در خدمت سیاست است و بازار اقتصاد هنر زیبایی شناسی و یا فناوری باعث شده تا در مقابل دولت و دستگاه وزارت امور خارجه و دولت آمریکا مستقل باشد با خودش را حفظ کند اما روابط حسنه ای داشته است.
منبع: ana.ir