انواع hmi

HMI مخفف Human Machine Interface به معنای واسطه انسان و ماشین است و از این دستگاه برای کنترل عملکرد یک سیستم استفاده می شود. به طور کلی HMI ها به PLC ها متصل می شوند و مقادیر دریافتی از حسگرها و ورودی ها را از طریق پروتکل های خاص دریافت می کنند و به کاربر این امکان را می دهند که بسته به برنامه ای که به او داده می شود، فرآیندهای مختلف را کنترل کرده و پارامترهای مختلفی را تنظیم کند.

آلمان |پتروشیمی

اختراع hmi یک جهش بزرگ در زمینه اتوماسیون صنعتی است و کار را برای کاربران بسیار راحت کرده است. با فشار دادن یک دکمه یا لمس صفحه نمایش لمسی می توانید به راحتی سیستم را کنترل کنید.

انواع HMI

HMI ها را می توان بر اساس اندازه، وضوح صفحه نمایش، تعداد پورت ها و پروتکل ارتباطی، حافظه داخلی، قابلیت عملکرد چند رسانه ای، درجه حفاظت، قدرت پردازنده و غیره طبقه بندی کرد. اما مهم ترین طبقه بندی بر اساس ظاهر این است که HMI ها به دو دسته کلی صفحه کلید و صفحه نمایش لمسی تقسیم می شوند.

HMI با صفحه کلید

HMI و صفحه کلید

صفحه کلید HMI

این HMI ها علاوه بر صفحه نمایش دارای کلیدهایی هستند که کاربر می تواند برای کنترل سیستم از آنها استفاده کند. کلیدها می توانند از نوع فشاری یا LED باشند و تعداد آنها در انواع مختلف متفاوت است و معمولاً اندازه HMI بزرگتر است. کلیدهای بیشتر

HMI را لمس کنید

اما آنچه بیشتر کاربران از HMI خود می خواهند صفحه نمایشی با قابلیت ناوبری لمسی است که نیازی به فشار دادن کلید ندارد و استفاده از آن بسیار آسان است. اندازه صفحه نمایش لمسی از 2.2 اینچ به 21.5 اینچ قابل تغییر است. به طور کلی مدل این مانیتورها از نوع TFT COLOR می باشد. رزولوشن این صفحه نمایش ها نیز مهم است و در سایزهای بزرگتر رزولوشن بالاتری دارد.

پروتکل ارتباطی HMI

قرارداد یا پروتکل ارتباطی در شبکه های کامپیوتری مجموعه قوانینی است که ارتباطات را قانونی می کند. نقش پروتکل در دستگاه هایی مانند PLC و HMI مانند نقش زبان در انسان است. به طوری که برای ارتباط موفق بین دو دستگاه در شبکه، هر دو دستگاه باید از یک پروتکل استفاده کنند. بنابراین، پروتکل باید حاوی قوانینی باشد که داده ها را توصیف می کند. بنابراین، انتخاب پروتکل مناسب هنگام تهیه HMI ضروری به نظر می رسد. این پروتکل ها شامل اترنت ETHERNET، MODBUS Modbus، PROFIBUS PROFIBUS و…

پورت ارتباطی HMI:

بر اساس در دسترس بودن HMI هر یک از این پروتکل ها، HMI ها می توانند دارای پورت های سریال مانند پورت USB، RS232، RS422، RS485 و پورت اترنت و غیره باشند. علاوه بر این در برخی مدل ها از کارت حافظه SD برای انتقال اطلاعات استفاده می شود، قابلیت اتصال موس و چاپگر و همچنین بلندگوی پخش صدا در فرمت هایی مانند MP3، Wav و … را دارند. پخش ویدئو با فرمت هایی مانند MPEG1، MPEG2، VMV نیز به HMI اضافه شده است

HMI پاسخگو

در چند سال اخیر شاهد تولید HMI با قابلیت های قابل حمل یعنی بدون کابل های ارتباطی بوده ایم که اطلاعات را از طریق ارتباط بی سیم انتقال می دهند. این مدل ها که با نام MOBILE HMI شناخته می شوند، به کاربران اجازه کار می دهند. این HMI به طور گسترده در خطوط تولید گسترده و مستقل مانند خطوط تولید خودرو استفاده می شود.

برنامه HMI

با توجه به کاربردهای مختلف ذکر شده برای PLC و HMI در مشاغل بزرگ و کوچک و در سطوح مختلف، انواع کاربردهای HMI را می توان در مشاغل کوچک مانند پر کردن، رانندگی و نصب تجهیزات در کاربردهای صنعتی از کارخانه های فرآوری مواد غذایی و ساخت و ساز پیدا کرد. کارخانه ها به صنایع سنگین مانند متالورژی، پتروشیمی، نفت و گاز و نیروگاه ها. یکی از مهمترین موارد در HMI توانایی مقاومت در شرایط خاص و سخت در زمانی که دما یا رطوبت بالاتر از حد نرمال است می باشد.

نوع HMI

علائم تجاری بسیاری برای HMI در جهان ثبت شده است.

اگرچه برخی از برندها کیفیت بیشتری دارند و برخی دیگر ویژگی های خاصی دارند.

HMI چینی

صفحه نمایش های چینی در حال حاضر محبوب ترین در بازار هستند.

قیمت ارزان این HMI ها ویژگی اصلی آنهاست که مشتریان را برای خرید آنها جذب می کند.

از معروف ترین برندهای چینی می توان به DELTA اشاره کرد. می توان به فاتک و ال اس اشاره کرد.

HMI ژاپن

ژاپن پیشرو در صنعت محصولات اتوماسیون صنعتی است. علاوه بر کیفیت رضایت بخش، HMI های ژاپنی قیمت مناسبی نیز دارند. مهمترین برندهای ژاپنی OMRON، FUJI، TOSHIBA، MITSUBISHI و FANUC هستند.

سیامی HMI

برندهای آلمانی اغلب برترین برندها در صنعت ساخت ابزار دقیق محسوب می شوند و جزو برترین برندهای HMI هستند.

SIEMESE یکی از معروف ترین HMI آلمان است.

HMI آمریکایی

برندهای آمریکایی نیز از ماندگاری، استحکام و کارایی بالایی برخوردار هستند و در بین کارگران اتوماسیون طرفداران خاص خود را دارند. از معروف ترین برندهای آمریکایی hmi می توان به ALLEN BRADELY و BECKHOFF اشاره کرد.

ایران HMI

اخیراً در زمینه طراحی PLC و HMI برخی از مهندسان ایرانی با مهندسی معکوس محصولات پرطرفدار بازار محصولات با کیفیت قابل قبولی را ارائه کرده اند که می توانید در سایت مرجع کنترل و اتوماسیون از ما خریداری نمایید.

دکمه بازگشت به بالا