کولر گازی هایسنس – تشخیص و رفع آسان مشکلات رایج

کولر گازی هایسنس - تشخیص و رفع آسان مشکلات رایج

تشخیص مشکلات رایج کولر گازی هایسنس و تعمیرات: چگونه به راحتی مشکلات را شناسایی و رفع کنید؟

وقتی کولر گازی هایسنس تون شروع به اذیت کردن می کنه و دیگه مثل قبل کار نمیده، حسابی کلافه کننده میشه، نه؟ نگران نباشید، خیلی از این مشکلات رو میشه با یه کم اطلاعات و حوصله خودمون تو خونه حل کنیم. این مقاله یه راهنمای کامل و خودمونیه که بهتون یاد میده چطوری مشکل کولر گازی هایسنس تون رو پیدا کنید و خودتون دست به کار بشید تا دوباره خونه تون خنک و دلپذیر بشه.

چطور کدهای خطا (ارورها) رو توی کولر گازی هایسنس تون پیدا کنید؟

کولر گازی های هایسنس خیلی باهوشن و اگه مشکلی براشون پیش بیاد، معمولا با نشون دادن یه کد خطا یا همون ارور روی صفحه نمایش، بهمون اطلاع میدن. این کدها مثل یه زبان رمزی میمونن که اگه معنیشون رو بدونیم، خیلی راحت تر میتونیم مشکل رو تشخیص بدیم.

کدهای خطا معمولا توی سه جای مختلف نمایش داده میشن:

  • روی صفحه نمایش یونیت داخلی (همون بخشی که توی اتاق نصبه).
  • گاهی روی ریموت کنترل (اگه ریموت شما قابلیت نمایش ارور رو داشته باشه).
  • توی بعضی مدل ها، روی برد یونیت بیرونی (که البته دسترسی بهش آسون نیست و بهتره تکنسین چک کنه).

برای اینکه بتونید کد خطا رو استعلام کنید، باید دستگاه توی حالت استاندبای (Standby) باشه. بعد دکمه Emergency (اضطراری) رو برای حدود ۵ ثانیه نگه دارید. بعد از ۱۰ ثانیه، کد خطا روی صفحه نمایش داده میشه و بعد دوباره به حالت عادی برمی گرده. اگه کولرتون چند تا مشکل داشته باشه، نگران نباشید، کدها دونه دونه و به صورت متناوب بهتون نشون داده میشن. خوبیش اینه که حتی اگه برق قطع بشه، بعضی مدل ها کد خطا رو توی حافظه شون نگه می دارن و بعد از وصل شدن برق دوباره می تونید چکش کنید.

جدول کامل کدهای خطای کولر گازی هایسنس: از E تا F و بقیه!

حالا که میدونید چطور کدهای خطا رو پیدا کنید، وقتشه که معنیشون رو بفهمید. این جدول یه لیست جامع از کدهای خطای رایج کولر گازی های هایسنس رو بهتون میده و میگه هر کدوم نشونه چه مشکلیه و چیکار میشه کرد.

کد خطا شرح مشکل علت احتمالی (کوتاه) راهکار پیشنهادی (چکار باید کرد)
E1 مشکل سنسور دمای محیط یا داخلی سنسور دما آسیب دیده، اتصالات شل است. سنسور دما و اتصالاتش رو بررسی و تمیز کنید. اگه لازم شد تعویض کنید.
E2 و 43 مشکل سنسور تبخیر (اواپراتور) یا دمای بالای کویل داخلی سنسور تبخیر معیوب یا شل، دمای کویل داخلی بالاست. سنسور تبخیر رو بررسی و تعویض کنید. دمای لوله داخلی رو پایین بیارید.
E3 دمای پایین بیش از حد / خطر یخ زدگی مشکل ترموستات، کمبود گاز مبرد. ترموستات رو تنظیم کنید. برای بررسی گاز مبرد با تکنسین تماس بگیرید.
E4 مشکل در عملکرد کمپرسور یا فن داخلی خرابی کمپرسور/موتور فن، انسداد فن، شل شدن سیم فن. انسداد فن رو برطرف کنید، سیم ها رو چک کنید. برای کمپرسور با تکنسین تماس بگیرید.
E5 مدار فشرده سازی بیش از حد بارگذاری شده (Overload) مشکل در کمپرسور یا سیستم های خنک کننده. سیستم های خنک کننده و کمپرسور رو چک کنید. در صورت نیاز با تکنسین تماس بگیرید.
E6 اشکال در برد الکترونیکی نوسانات برق، آسیب فیزیکی به برد. برق دستگاه رو چک کنید. برای برد با تکنسین تماس بگیرید.
E7 مشکل در عملکرد موتور فن خرابی موتور فن داخلی/خارجی، اتصالات شل. موتور فن و اتصالاتش رو بررسی کنید. در صورت نیاز تعمیر یا تعویض کنید.
E8 خرابی سنسور فشار (کمپرسور) یا دمای اگزوز سنسور فشار/اگزوز مشکل داره. سنسور فشار رو بررسی و در صورت نیاز تعویض کنید.
E9 نقص در ارتباط با برد اصلی (Compressor Communication) قطع ارتباط برد با کمپرسور، خرابی برد یا سیم کشی. سیم کشی و اتصالات برد اصلی رو بررسی کنید. با تکنسین تماس بگیرید.
EA مشکل در برد صفحه نمایش یا برد کنترل مشکل در اتصال بردها، خرابی برد یونیت داخلی. برای برد با تکنسین متخصص تماس بگیرید.
F1 مشکلات عملکرد فن داخلی گرفتگی یا خرابی موتور فن داخلی. فن داخلی رو تمیز کنید. موتور فن رو بررسی و در صورت نیاز تعویض کنید.
F2 عملکرد غیرعادی دمای محیط دمای محیط خیلی گرم یا خیلی سرده. دمای محیط رو بررسی و تنظیم کنید.
F3 نقص در سیستم تنظیم دما خرابی ترموستات یا سیستم تنظیم دما. ترموستات و سیستم تنظیم دما رو بررسی و در صورت لزوم تعویض کنید.
F4 خرابی در سیستم اتصال به Wi-Fi (در مدل های هوشمند) تنظیمات Wi-Fi اشتباه، ضعف یا قطع اینترنت. تنظیمات Wi-Fi رو بررسی و دوباره وصل کنید.
F5 اختلال در عملکرد سیستم تهویه هوا مسدود شدن فیلترها، کثیفی مسیر هوا، خرابی فن ها. فیلترها و مسیر هوا رو بررسی و تمیز کنید.
1 خرابی یا شل شدن سنسور دمای یونیت خارجی سنسور دمای خارجی یا اتصالاتش مشکل داره. اتصالات سنسور دمای خارجی رو بررسی و در صورت لزوم تعمیر یا تعویض کنید.
2 اتصال کوتاه یا باز در سنسور دمای کویل های بیرونی مشکل در مدار سنسور دمای کویل های پنل بیرونی. نیاز به تعمیر تخصصی توسط تکنسین دارد.
3 محافظت دستگاه در برابر ایرادات دستگاه برای جلوگیری از آسیب، خودشو محافظت کرده. برای تشخیص دقیق مشکل و رفع اون با تکنسین تماس بگیرید.
4 خطا در داده EEPROM یا تراشه EE مشکل در قطعات داخلی برد. مشاوره با تعمیرکار متخصص لازم است.
5 دمای کویل های داخلی خنک کننده خیلی پایینه یا گرم کننده خیلی بالا. مشکل در کویل ها یا سنسورها. نیاز به تعمیرکار متخصص دارد.
6 خرابی موتور (عموماً موتور یونیت خارجی) موتور دستگاه مشکل داره. موتور باید تعمیر یا تعویض شود.
7 عدم ارتباط یونیت بیرونی با داخلی پنل بیرونی حداقل ۲ دقیقه سیگنالی از پنل داخلی نگرفته. نیاز به کمک از مرکز تعمیرات کولر گازی دارد.
8 عدم تعادل جریان فاز مشکل در برق رسانی یا مدار داخلی. نیاز به بررسی توسط تکنسین جهت تشخیص علت عدم تعادل جریان فاز.
11 خطای توالی در خط سیم کشی منبع تغذیه سه فاز مشکل در برق رسانی سه فاز. نیاز به بررسی توسط تکنسین متخصص.
13 از کار افتادن محافظ کمپرسور گرم شدن بیش از حد کمپرسور یا خرابی محافظ. تکنسین متخصص باید دلیل از کار افتادن محافظ کمپرسور رو بررسی و رفع کنه.
14 قطعی سیستم حفاظت در برابر فشار بالا فشار بیش از حد بالا در سیستم، خرابی سنسور فشار. نیاز به کمک از تعمیرکار کولر گازی دارد.
15 قطعی سیستم حفاظت در برابر فشار پایین فشار کم در سیستم، خرابی سنسور فشار. نیاز به بررسی توسط تعمیرکار متخصص.
16 دمای کویل های یونیت بیرونی برای محافظت از سرما بالاست مشکل در سیستم تبرید یا فن. نیاز به بررسی تخصصی.
17 و 19 اتصال کوتاه یا باز در سنسور دمای اگزوز مشکل در سنسور دمای اگزوز. سنسور و اتصالاتش رو چک کنید.
18 ولتاژ برق ورودی به دستگاه بسیار بالا یا پایین مشکل در ولتاژ برق منزل. ولتاژ برق ورودی رو چک کنید.
20 مشکل در موتور فن یونیت بیرونی سیم موتور فن شل/معیوب، انسداد مسیر هوا، خرابی برد یونیت خارجی. سیم و موتور فن رو چک و تمیز کنید. برای برد با تکنسین تماس بگیرید.
21 و 22 اتصال کوتاه یا باز در خروجی سنسور دمای کندانسور مشکل در سنسور دمای کندانسور. نیاز به بررسی تخصصی سنسور کندانسور.
2326 اتصال کوتاه یا باز در سنسور لوله های شیر انبساط (A, B, C, D) مشکل در سنسورهای مرتبط با شیر انبساط. نیاز به بررسی تخصصی شیر انبساط.
27 خرابی سوئیچ فشار یا برد کنترل یونیت خارجی سوئیچ فشار یا برد خارجی مشکل داره. سوئیچ فشار و برد کنترل پنل خارجی رو تعویض کنید.
2830 اتصال کوتاه یا باز در سنسور لوله های ضخیم شیر انبساط (B, C, D) مشکل در سنسورهای مرتبط با شیر انبساط. نیاز به بررسی تخصصی شیر انبساط.
33 خرابی سنسور دما و برد کنترل پنل داخلی سنسور دمای پنل داخلی یا برد کنترل داخلی مشکل داره. سنسور و برد کنترل داخلی رو چک/تعویض کنید.
34 سنسور دمای معیوب کویل های پنل داخلی یا خرابی برد کنترل سنسور دمای کویل ها یا برد کنترل یونیت داخلی مشکل داره. سنسور و برد رو چک/تعویض کنید.
36 اتصالات شل سیم ها یا از کار افتادن برد داخلی/بیرونی سیم کشی شل یا خرابی برد. اتصالات سیم ها و برد کنترل داخلی/بیرونی رو چک کنید.
38 تراشه EEPROM شل یا خرابی برد کنترل واحد داخلی مشکل در تراشه حافظه یا برد داخلی. تراشه EEPROM رو محکم کنید. اگه برد داخلی مشکل داره تعویض کنید.
39 انسداد مسیر گردش هوای موتور فن یا خرابی سیم/برد یونیت داخلی گرفتگی فن، سیم فن یا برد داخلی مشکل داره. مسیر هوای فن رو باز کنید، سیم فن رو چک و در صورت نیاز برد رو تعویض کنید.
41 برد کنترل یونیت داخلی کولر گازی هایسنس خراب است. خرابی برد داخلی. نیاز به تعمیر یا تعویض برد کنترل یونیت داخلی.
42 خرابی سنسور دمای کویل و برد کنترل پنل داخلی (یخ زدگی) دمای لوله داخلی زیر ۱- درجه سانتی گراد یا سنسور/برد مشکل داره. سنسور دمای کویل داخلی رو محکم/تعویض کنید. برد داخلی رو هم چک کنید.
44 خطای سنسور فشار L مشکل در سنسور فشار پایین. نیاز به بررسی تخصصی سنسور فشار.
45 خطا در IPM (ماژول قدرت هوشمند) مشکل در ماژول IPM که فن یونیت خارجی رو کنترل می کنه. نیاز به تکنسین متخصص برای بررسی IPM.
46 خطا در ارتباط IPM مشکل در ارتباط با ماژول IPM. نیاز به تکنسین متخصص برای بررسی IPM.
47 دمای اگزوز برای رسیدن به دمای خاموش شدن خیلی زیاد است. افزایش دمای خروجی. نیاز به بررسی سیستم تبرید توسط تکنسین.
48 و 49 مشکل در فن DC واحد خارجی خرابی موتور فن DC یا مدارش. نیاز به بررسی و تعمیر فن DC یونیت خارجی.
90 شیر انبساط اجباری مشکل در عملکرد شیر انبساط. نیاز به بررسی و تعمیر شیر انبساط توسط تکنسین.
91 دمای IPM برای رسیدن به دمای خاموش شدن خیلی زیاد است. افزایش دمای ماژول IPM. نیاز به بررسی تخصصی IPM.
92 نسبت تراکم زیاد است. مشکل در کمپرسور یا سیستم تبرید. نیاز به بررسی تخصصی کمپرسور و سیستم تبرید.
97 خرابی تبدیل شیر چهار طرفه مشکل در شیر چهار طرفه که مسئول تغییر حالت سرمایش/گرمایش است. نیاز به بررسی و تعمیر شیر چهار طرفه توسط تکنسین.

کولر گازی هایسنس تون ارور نمیده ولی مشکل داره؟ بیا عیب یابی کنیم!

گاهی اوقات کولر گازی هایسنس شما ممکنه کد خطایی نشون نده، اما حسابی قاطی کرده باشه و درست کار نکنه. نگران نباشید، این مشکلات هم راه حل دارن! خیلی وقت ها میشه بدون اینکه دست به آچار بشید یا تخصصی داشته باشید، خودتون اوضاع رو سر و سامون بدید. بیایید نگاهی بندازیم به رایج ترین این مشکلات و راه حل هاشون.

کولر گازی روشن نمیشه یا کار نمی کنه؟

حتماً برای شما هم پیش اومده که با یه کولر گازی سایلنت و بی حرکت روبرو بشید و ندونید مشکل از کجاست. قبل از هر کاری، این چند تا مورد رو چک کنید:

  • برق وصله؟ اولین و ساده ترین قدم، بررسی پریز برق و کابل کولره. مطمئن بشید دوشاخه درست توی پریزه و کابل هم سالم و بدون پارگی یا آسیب دیدگیه. گاهی اوقات یه نوسان برق کوچیک باعث میشه فیوز بپره، پس فیوزها رو هم چک کنید.
  • ریموت کنترل جون داره؟ باتری های ریموت کنترل رو عوض کنید. شاید مشکل به همین سادگی حل بشه.
  • دکمه ها گیر نکرده باشن؟ گاهی اوقات دکمه های روی پنل کولر (اگه مدل تون دکمه فیزیکی داشته باشه) گیر می کنن یا کثیف میشن و فرمان نمیدن. یه تمیزکاری ساده میتونه مشکل رو حل کنه.
  • یه ریست ساده چطوره؟ گاهی اوقات یه ریست ساده، مثل کامپیوتر، میتونه مشکلات نرم افزاری کوچیک رو حل کنه. برای این کار، کولر گازی رو از برق بکشید، حدود ۲-۳ دقیقه صبر کنید و دوباره وصلش کنید.

اگه با این کارها باز هم مشکل حل نشد و کولرتون روشن نشد، احتمالاً پای یه مشکل جدی تر مثل خرابی برد الکترونیکی در میونه که اون وقت باید با یه تکنسین متخصص تماس بگیرید.

کولر باد خنک (یا گرم) نمیده؟

یکی از بدترین سناریوها اینه که کولر روشنه ولی خبری از باد خنک (یا گرمای مطلوب تو زمستون) نیست. این مشکل هم میتونه دلایل مختلفی داشته باشه:

  • فیلترها کثیف شدن؟ فیلترهای هوا اگه کثیف بشن، جلوی جریان هوا رو می گیرن و باعث میشن کولر درست کار نکنه. حداقل ماهی یک بار فیلترها رو تمیز کنید.
  • مسیر هوا مسدود نیست؟ ممکنه چیزی جلوی دریچه های ورودی یا خروجی هوا رو گرفته باشه. مثلاً پرده، مبلمان یا حتی گرد و خاک زیاد. اطراف یونیت داخلی و خارجی رو چک کنید تا هیچ مانعی نباشه.
  • تنظیمات رو درست انجام دادید؟ مطمئن بشید که کولر روی حالت سرمایش (Cool) یا گرمایش (Heat) تنظیم شده و دمای مورد نظرتون هم درسته. گاهی اوقات اشتباهی روی حالت فن (Fan) یا خشک کن (Dry) قرار گرفته و خنک نمی کنه.

اگه بعد از تمیز کردن فیلترها و بررسی تنظیمات باز هم مشکل پابرجا بود، ممکنه کولر گاز مبرد (فریون) کم داشته باشه یا کمپرسور و فنش مشکل پیدا کرده باشن. در این صورت، حتماً با تکنسین تماس بگیرید، چون کار با گاز مبرد نیاز به تخصص داره و خطرناکه.

بوی بد از کولر گازی میاد؟

گاهی اوقات کولر گازی به جای هوای تازه و مطبوع، بوی نامطبوعی پخش می کنه که حسابی آزاردهنده ست.

  • فیلترها و کویل ها کثیف شدن؟ رایج ترین دلیل بوی بد، رشد قارچ و باکتری روی فیلترها و کویل های اواپراتور (یونیت داخلی) هست. این آلودگی ها با رطوبت ترکیب میشن و بوی کپک یا ماندگی ایجاد می کنن. یه تمیزکاری عمیق فیلترها و شستشوی کویل ها (اگه دسترسی دارید و میدونید چطور) میتونه مشکل رو حل کنه.
  • بوهای محیطی جذب شدن؟ کولر گازی مثل یه جاروبرقی، هوا رو به داخل میکشه. اگه تو محیط بوی سیگار، بوی غذا یا بوی دیگه ای باشه، ممکنه کولر اون رو جذب کنه و دوباره توی فضا پخش کنه. تهویه مناسب محیط و تمیز کردن کولر میتونه کمک کنه.

میتونید از اسپری های ضدعفونی کننده مخصوص کولر گازی هم استفاده کنید، اما حواستون باشه که راه حل اصلی تمیز کردن و رفع عامل بوی بده.

کولر آب میده بیرون؟

دیدن آب زیر یونیت داخلی کولر گازی می تونه حسابی نگران کننده باشه.

  • لوله درین (تخلیه آب) مسدود شده؟ کولر گازی موقع کار کردن رطوبت هوا رو می گیره و به آب تبدیل می کنه. این آب باید از طریق یه لوله به بیرون تخلیه بشه. اگه این لوله به خاطر گرد و خاک، جلبک یا موجودات ریز مسدود بشه، آب راه خروج پیدا نمی کنه و از داخل یونیت سرازیر میشه. میتونید با یه فنر بلند یا دمیدن هوا توی لوله، سعی کنید انسداد رو برطرف کنید.
  • کویل اواپراتور یخ زده؟ اگه فیلترها خیلی کثیف باشن یا گاز مبرد کولر کم باشه، کویل های اواپراتور ممکنه یخ بزنن. وقتی این یخ آب میشه، آب زیادی تولید میشه که لوله تخلیه نمیتونه هندلش کنه و ممکنه آب از کولر بریزه.

اگه بعد از بررسی و پاکسازی لوله درین، مشکل نشت آب ادامه داشت، ممکنه پمپ درین مشکل داشته باشه یا حتی سیستم خنک کننده دچار نقص جدی شده باشه که در این صورت، حتماً باید با تکنسین متخصص تماس بگیرید.

صداهای عجیب غریب (تق تق، جیرجیر، وزوز) شنیدی؟

کولر گازی باید موقع کار کردن نسبتاً ساکت باشه. اگه صداهای عجیب و غریب ازش شنیدید، احتمالاً مشکلی پیش اومده:

  • تق تق یا ضربه ای: این صداها ممکنه به خاطر شل شدن قطعات داخلی، برخورد پره های فن با چیزی (مثل یه برگ یا جسم خارجی) یا حتی انبساط و انقباض طبیعی قطعات پلاستیکی به خاطر تغییر دما باشه. (اگه صداهای طبیعیه، نگران نباشید.)
  • جیرجیر یا خراشیدگی: معمولاً از بلبرینگ های موتور فن یونیت داخلی یا خارجی میاد که نیاز به روغن کاری دارن یا خراب شدن.
  • وزوز یا زوزه: این صداها می تونن نشونه مشکل در کمپرسور، کمبود گاز مبرد یا حتی نوسانات برق باشن.

خیلی وقت ها، اگه کولرتون صداهای تق تق کوچیک میده، به خاطر انبساط و انقباض طبیعی قطعات پلاستیکیه و جای نگرانی نداره. اما اگه صداها بلند و مداوم هستن، حتماً باید بررسی بشن.

برای صداهای تق تق، میتونید یونیت داخلی رو باز کنید (اگه بلد هستید) و اطراف فن رو چک کنید. پیچ های شل رو هم محکم کنید. اما برای صداهای مربوط به کمپرسور یا بلبرینگ های خراب، حتماً باید با تکنسین تماس بگیرید.

کولر دائم خاموش و روشن میشه (Cycle ON/OFF)؟

وقتی کولر گازی پشت سر هم خاموش و روشن میشه، هم اعصاب خردکنه و هم نشونه یه مشکل جدیه که مصرف برق رو هم بالا میبره.

  • سنسور دما مشکل داره؟ سنسور دما اگه کثیف یا خراب باشه، اطلاعات غلط به برد میده و کولر نمیدونه کی باید خاموش یا روشن بشه. میتونید سنسور رو تمیز کنید.
  • ترموستات تنظیم نیست؟ تنظیمات ترموستات رو چک کنید. شاید خیلی پایین یا خیلی بالا تنظیم شده باشه.
  • گاز مبرد کمه؟ کمبود گاز مبرد هم میتونه باعث بشه کمپرسور دائم خاموش و روشن بشه تا به دمای مطلوب برسه.

اگه با بررسی تنظیمات و تمیز کردن سنسور، مشکل حل نشد، احتمالاً پای مشکلات پیچیده تری مثل خرابی برد الکترونیکی یا سیستم تبرید در میونه که نیاز به تکنسین داره.

کنترل دما کار نمیکنه؟

اگه دما رو روی ریموت تنظیم می کنید ولی کولر اصلاً بهش واکنش نشون نمیده، چند تا چیز رو باید چک کنید:

  • سنسور دما رو تمیز کردید؟ مثل مشکل خاموش/روشن شدن مداوم، سنسور دما نقش مهمی داره. مطمئن بشید تمیزه.
  • ترموستات درسته؟ ممکنه خود ترموستات یا تنظیماتش ایراد پیدا کرده باشه. یک بار ترموستات رو ریست یا تنظیماتش رو تغییر بدید و دوباره امتحان کنید.

در صورت ادامه مشکل، ممکنه برد کنترل یا سیم کشی ها خراب شده باشن که باز هم کار تکنسینه.

بقیه مشکلات رایج (که طبیعیه و جای نگرانی نداره!)

بعضی وقت ها چیزایی می بینیم که فکر می کنیم مشکله ولی در واقع طبیعیه و نباید نگرانشون بشیم:

  • تداخل در عملکرد: اگه کولرتون یهو قاطی کرد، ممکنه به خاطر الکتریسیته ساکن یا نوسان برق کوچیک باشه. دستگاه رو ریست کنید (از برق بکشید و دوباره وصل کنید).
  • تأخیر در شروع به کار بعد از تغییر حالت: مثلاً از گرمایش به سرمایش تغییر میدید و کولر بلافاصله روشن نمیشه. این طبیعیه! دستگاه حدود ۳ دقیقه طول میکشه تا خودش رو با حالت جدید وفق بده.
  • صدای جاری شدن آب: این صدا معمولاً به خاطر حرکت گاز مبرد داخل لوله ها یا فرآیند یخ زدایی در حالت گرمایش هست و کاملاً طبیعیه.
  • صدای ترک خوردن: همونطور که گفتیم، قطعات پلاستیکی کولر به خاطر تغییر دما منبسط و منقبض میشن و این صدا طبیعیه.
  • خروج بخار یا مه از دریچه: وقتی کولر گازی روی حالت سرمایش (COOL) یا خشک کن (DRY) کار میکنه و هوا خیلی خنک میشه، ممکنه بخار یا مه ازش خارج بشه. این هم طبیعیه و نشونه اینه که کولر داره رطوبت هوا رو می گیره.
  • روشن شدن چراغ قرمز کمپرسور و توقف فن داخلی: تو حالت گرمایش، گاهی کولر میره روی حالت یخ زدایی تا یخ های روی یونیت خارجی رو آب کنه. تو این حالت چراغ قرمز روشن میشه و فن داخلی متوقف میشه. نگران نباشید، بعد از حدود ۱۰ دقیقه خودش به حالت عادی برمی گرده.

ریزبینانه به کدهای خطای کولر گازی هایسنس نگاه کنیم: راهنمای جزئیات و راه حل ها

همونطور که دیدید، کدهای خطا می تونن ما رو مستقیم به ریشه مشکل برسونن. حالا بیایید با جزئیات بیشتری به دسته بندی های اصلی خطاها و راه حل های دقیق ترشون نگاه کنیم.

کدهای خطای مرتبط با سنسورها (مثلاً E1, E2, E8, 1, 2, 17, 19, 21-26, 28-30, 33, 34, 42)

سنسورها چشم و گوش کولر گازی شما هستند. اگه یکی از این سنسورها (که دمای هوا، دمای کویل ها، فشار گاز و … رو اندازه گیری می کنن) مشکل پیدا کنه، کل سیستم بهم می ریزه.

  • شرح کد و علت آن: این کدها معمولا به خرابی یا شل شدن اتصال سنسورهای مختلف مثل سنسور دمای محیط، سنسور دمای اواپراتور (پنل داخلی)، سنسور دمای کندانسور (پنل خارجی)، سنسور فشار گاز، سنسور دمای اگزوز کمپرسور یا سنسورهای لوله های شیر انبساط اشاره دارن. اگه سنسور خراب بشه، اطلاعات اشتباه به برد فرستاده میشه و کولر نمیدونه باید چیکار کنه.

  • راه حل های DIY: اگه می تونید به سنسور دسترسی پیدا کنید، اول اتصالاتش رو چک کنید که شل نباشن. گاهی اوقات تمیز کردن سنسور از گرد و غبار هم می تونه کمک کنه. البته این کار نیاز به دقت داره و باید با احتیاط انجام بشه.

  • چه زمانی نیاز به تکنسین است؟ معمولا اگه سنسور واقعا معیوب شده باشه یا مشکل از برد الکترونیکی باشه که اطلاعات سنسور رو درست پردازش نمی کنه، نیاز به تعویض سنسور یا تعمیر برد هست که این کارها کاملاً تخصصیه و باید توسط یه تکنسین ماهر انجام بشه.

کدهای خطای مرتبط با فن (مثلاً E4, E7, F1, 20, 39)

فن ها مسئول گردش هوا و انتقال گرما یا سرما هستن. اگه فن ها درست کار نکنن، کولر نه خنک می کنه و نه گرم!

  • شرح کد و علت آن: این خطاها معمولا نشونه مشکلاتی مثل انسداد پره های فن (چیزی گیر کرده باشه)، خرابی موتور فن (فن دیگه نمی چرخه یا دورش کمه) یا شل شدن سیم کشی موتور فن هستن. فن یونیت داخلی یا خارجی ممکنه درگیر باشه.

  • راه حل های DIY: اول از همه، دستگاه رو خاموش و از برق بکشید. بعد با دقت اطراف پره های فن رو بررسی کنید تا چیزی مثل برگ، پلاستیک یا گرد و خاک زیاد گیر نکرده باشه. اگه می تونید، پره ها رو تمیز کنید. اتصالات سیم های فن رو هم چک کنید که شل نشده باشن.

  • چه زمانی نیاز به تکنسین است؟ اگه با تمیز کردن و بررسی اتصالات، مشکل حل نشد، احتمالاً موتور فن خراب شده و باید تعویض بشه. گاهی اوقات هم مشکل از برد کنترل فن هست که هر دو مورد نیاز به تخصص تکنسین دارن.

کدهای خطای مرتبط با کمپرسور و سیستم تبرید (مثلاً E3, E4, E5, E8, 13, 14, 15, 16, 27, 47, 92)

کمپرسور قلب کولر گازی شماست و سیستم تبرید هم رگ های اونه. هر مشکلی تو این بخش ها می تونه عملکرد کولر رو کاملاً فلج کنه.

  • شرح کد و علت آن: این کدها خیلی مهم هستن و معمولا نشونه مشکلات جدی مثل یخ زدگی سیستم، اضافه بار روی کمپرسور، خرابی خود کمپرسور، مشکلات مربوط به سنسور فشار (فشار بالا یا پایین غیرعادی)، دمای اگزوز کمپرسور خیلی زیاد، یا نسبت تراکم غیرعادی هستن. مثلاً E3 می تونه نشونه یخ زدگی باشه که معمولا به خاطر کمبود گاز یا کثیفی زیاد فیلترهاست.

  • راه حل های DIY: واقعیتش اینه که برای این دسته از مشکلات، کارهای DIY محدوده و گاهی خطرناک! تنها کاری که می تونید انجام بدید، بررسی کثیفی فیلترها یا یخ زدگی احتمالی روی کویل هاست که ممکنه نشونه کمبود گاز باشه. اما دستکاری کمپرسور یا سیستم گاز مبرد به هیچ وجه توصیه نمیشه.

  • چه زمانی نیاز به تکنسین است؟ تقریباً همیشه! این مشکلات پیچیده هستن و نیاز به ابزار و دانش تخصصی دارن. کار با گاز مبرد خطرناکه و اگه بلد نباشید، ممکنه به خودتون یا دستگاه آسیب جدی بزنید. پس برای این کدها، بدون معطلی با تکنسین مجاز تماس بگیرید.

کدهای خطای مرتبط با برد الکترونیکی و ارتباطات (مثلاً E6, E9, EA, 4, 7, 9, 11, 36, 38, 41, 45, 46)

برد الکترونیکی مغز متفکر کولر گازی شماست و تمام فرمان ها و اطلاعات رو پردازش می کنه. مشکلات برد می تونه باعث اختلالات عجیب و غریب تو عملکرد دستگاه بشه.

  • شرح کد و علت آن: این خطاها می تونن نشونه خرابی خود برد الکترونیکی (هم یونیت داخلی و هم خارجی)، مشکلات ارتباطی بین بردها (که باعث میشه اطلاعات درست منتقل نشه)، خرابی تراشه حافظه (EEPROM)، یا مشکلات فاز برق باشن. مثلاً E6 معمولا مستقیم به خرابی برد اشاره داره.

  • راه حل های DIY: تنها کاری که می تونید انجام بدید، بررسی اتصالات سیم کشی بین یونیت داخلی و خارجی هست. حتماً قبلش برق دستگاه رو قطع کنید! سیم ها رو چک کنید که شل نباشن یا قطع نشده باشن. اما به هیچ وجه برد رو دستکاری نکنید، چون خیلی حساسه.

  • چه زمانی نیاز به تکنسین است؟ برای مشکلات برد الکترونیکی، تقریباً همیشه نیاز به تکنسین متخصص هست. تعمیر یا تعویض برد کار هر کسی نیست و نیاز به دانش الکترونیک داره. دستکاری اشتباه می تونه باعث سوختن کامل برد یا حتی خطر برق گرفتگی بشه.

کدهای خطای متفرقه (مثلاً F2, F3, F4, F5, 90, 91, 97)

این کدها ممکنه به بخش های مختلفی از دستگاه مربوط بشن که توی دسته بندی های قبلی نگنجیدن.

  • شرح کد و علت آن: این خطاها می تونن نشونه چیزایی مثل دمای غیرعادی محیط (F2)، نقص در سیستم تنظیم دما (F3)، مشکل در اتصال Wi-Fi (F4 برای مدل های هوشمند)، اختلال در تهویه هوا (F5)، یا حتی خرابی شیر انبساط (90) و شیر چهار طرفه (97) باشن.

  • راه حل های DIY: برای بعضی ها مثل F2 یا F4، می تونید تنظیمات دما رو چک کنید، فیلترها رو تمیز کنید، یا اتصال Wi-Fi رو دوباره برقرار کنید. اگه مشکل F5 دارید، مسیرهای تهویه و فیلترها رو بررسی و تمیز کنید.

  • چه زمانی نیاز به تکنسین است؟ بسته به پیچیدگی مشکل، ممکنه نیاز به تکنسین باشه. مثلاً مشکلات مربوط به شیر انبساط یا شیر چهار طرفه کاملاً تخصصی هستن و باید توسط افراد ماهر انجام بشن.

چطور از بروز مشکل برای کولر گازی هایسنس تون پیشگیری کنید؟ (نکات نگهداری)

بهترین راه برای اینکه کولر گازی هایسنس تون همیشه مثل ساعت کار کنه و عمر طولانی داشته باشه، مراقبت و نگهداری درست از اونه. با رعایت چند تا نکته ساده، می تونید از خیلی از مشکلات و هزینه های اضافی جلوگیری کنید.

  1. سرویس دوره ای رو جدی بگیرید: مثل هر وسیله دیگه ای، کولر گازی هم نیاز به چکاپ منظم داره. حداقل سالی یک بار (قبل از شروع فصل گرما) از یه متخصص مجاز بخواید که بیاد و کولرتون رو سرویس کنه. اونها گاز مبرد رو چک می کنن، کویل ها رو تمیز می کنن و اگه مشکلی در راه باشه، قبل از جدی شدن رفعش می کنن.

  2. فیلترها رو تمیز نگه دارید: این یکی رو خودتون میتونید انجام بدید! فیلترهای هوای یونیت داخلی رو هر دو هفته تا یک ماه (بسته به میزان استفاده و گرد و غبار محیط) تمیز کنید. فیلتر کثیف نه تنها باعث میشه کولر کمتر خنک کنه، بلکه فشار زیادی به کمپرسور میاره و بوی بد هم ایجاد می کنه.

  3. یونیت داخلی و خارجی رو زیر نظر داشته باشید: مطمئن بشید که اطراف یونیت خارجی، هیچ مانعی (مثل برگ، شاخ و برگ درخت یا آشغال) جلوی جریان هوا رو نگرفته. یونیت داخلی هم باید تمیز باشه و دریچه هاش مسدود نشده باشن.

  4. تنظیم صحیح دما: دمای کولر رو روی یک حالت متعادل نگه دارید (مثلاً ۲۴ تا ۲۶ درجه سانتی گراد). تنظیم دمای خیلی پایین باعث میشه کولر دائم کار کنه و هم مصرف برق بالا بره و هم به دستگاه فشار بیاد.

  5. نکات ایمنی برق رو رعایت کنید: همیشه از سالم بودن سیم کشی و پریز برق کولر گازی مطمئن باشید. اگه قصد تمیزکاری یا هر نوع دستکاری دارید، حتماً قبلش برق دستگاه رو قطع کنید تا خدای نکرده دچار برق گرفتگی نشید.

با رعایت این نکات ساده، کولر گازی هایسنس شما برای سال ها براتون آسایش و خنکی میاره و کمتر به تعمیرات نیاز پیدا می کنه.

سوالات متداول درباره کولر گازی هایسنس

چطور عمر کولر گازی هایسنس رو بیشتر کنیم؟

برای اینکه عمر کولر گازی هایسنس تون رو طولانی تر کنید، تمیز کردن منظم فیلترها، سرویس سالیانه توسط تکنسین متخصص، اطمینان از جریان هوای مناسب اطراف یونیت های داخلی و خارجی و تنظیم دمای بهینه (نه خیلی پایین) خیلی مهمه. این کارها باعث میشن دستگاه کمتر تحت فشار باشه و قطعاتش دیرتر فرسوده بشن.

هر چند وقت یکبار باید کولر گازی هایسنس رو سرویس کنیم؟

معمولاً توصیه میشه کولر گازی هایسنس رو حداقل سالی یک بار، ترجیحاً قبل از شروع فصل گرما، سرویس کنید. اگه در محیطی با گرد و غبار زیاد زندگی می کنید یا از کولر به صورت مداوم استفاده می کنید، ممکنه نیاز به سرویس هر ۶ ماه یکبار هم داشته باشید.

میتونم خودم گاز کولر گازی رو شارژ کنم؟

به هیچ وجه! شارژ گاز کولر گازی نیاز به دانش فنی، ابزار مخصوص و تجربه داره. گازهای مبرد تحت فشار هستن و کار با اونها خطرناکه. علاوه بر این، کمبود گاز معمولاً نشونه نشتیه که باید پیدا و رفع بشه. اگه گاز کولرتون کمه، حتماً با تکنسین متخصص تماس بگیرید.

فرق ارور و مشکل بدون ارور چیه؟

ارور یا کد خطا، پیغامیه که خود دستگاه (معمولاً روی نمایشگر) به صورت یک کد عددی یا حرفی به شما نشون میده و میگه دقیقاً کجای سیستمش مشکل داره. اما مشکل بدون ارور حالتیه که دستگاه کار نمی کنه یا درست کار نمی کنه ولی هیچ کد خطایی رو نمایش نمیده. این مشکلات اغلب با راه حل های ساده و DIY قابل حل هستن، مثل کثیفی فیلترها یا ایراد ریموت کنترل.

آیا تعمیر برد کولر گازی هایسنس توی خونه ممکنه؟

خیر، به هیچ عنوان! برد الکترونیکی کولر گازی قطعه ای بسیار حساس و پیچیده است که تعمیرش نیاز به دانش تخصصی الکترونیک، ابزار دقیق و مهارت بالا داره. دستکاری برد نه تنها می تونه بهش آسیب جدی تر بزنه، بلکه خطر برق گرفتگی هم داره. اگه مشکل از برد کولر گازی تون هست، حتماً با تکنسین متخصص و مجاز تماس بگیرید.

حرف آخر: هوای خونه تون دوباره خنک میشه!

دیدید که خیلی از مشکلات رایج کولر گازی هایسنس رو میشه با یه کم حوصله و دانش، خودتون تو خونه حل کنید و نیازی به هزینه های سنگین تعمیرکار نباشه. از تمیز کردن فیلترها گرفته تا بررسی اتصالات برق و ریست کردن ساده دستگاه، این کارهای کوچیک می تونن کولر شما رو دوباره سرپا کنن.

اما یادتون باشه، وقتی با کدهای خطای پیچیده یا مشکلات مربوط به کمپرسور، سیستم گاز مبرد و برد الکترونیکی روبرو شدید، بهترین و ایمن ترین کار اینه که با یه تکنسین متخصص و مجاز کولر گازی هایسنس تماس بگیرید. ایمنی شما و سلامت دستگاه تون از هر چیزی مهم تره.

امیدواریم این راهنمای جامع به کارتون اومده باشه و بتونید از هوای خنک و مطبوع کولر گازی هایسنس تون نهایت لذت رو ببرید. اگه تجربه مشابهی داشتید یا سوالی براتون پیش اومد، حتماً در بخش نظرات با ما به اشتراک بذارید.

دکمه بازگشت به بالا