کنترل سرعت مجاز در جاده
همچنین بر اساس ماده 3 قانون جدید مدیریت تخلفات رانندگی توسط مأموران در شهرها (شهرداری ها) و جاده ای، یعنی. در خارج از شهرها و وزارت راه و ترابری (سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای مراکز کشور)، نصب علائم شروع و پایان با هماهنگی اداره راهنمایی و رانندگی و محدوده سرعت مجاز تردد ضروری است. پلیس در کل شبکه راه های عمومی (جاده ها، بزرگراه ها و راه های فرعی، به ویژه ورودی بزرگراه ها و سایر راه ها). مناطق کنترل سرعت) باید به عنوان اقدامی ضروری و ضروری برای جلوگیری از نقض حقوق شهروندی در حوزه مهندسی ترافیک در اولویت قرار گیرد.
یادآور می شود، بر اساس ماده 126 آیین نامه، سرعت جاده به شرح زیر است:
قوانین رانندگی – سرعت
در جاده ها و مناطقی که سرعت رانندگی با علائم یا سایر علائم راهنمایی و رانندگی مشخص نمی شود، سرعت مجاز وسیله نقلیه به شرح زیر است.
عمدتاً در شهرها و مناطق مسکونی
الف) معابر شریانی درجه یک
1- بزرگراه ها حداقل 70 و حداکثر 120 کیلومتر در ساعت هستند.
2- اتوبان حداکثر 100 کیلومتر در ساعت.
ب) کانال شریانی کلاس II
1- خیابان های اصلی 60 کیلومتر بر ساعت.
2- جاده های تا 50 کیلومتر در ساعت طبق هنر.
یکی از مهمترین مزایای اجاره خودرو کیا در دبی این است که اختیار مدیریت سفرتان را در دست میگیرید. شرکتهای رنت خودرو در دبی گزینههای متنوعی را پیش پایتان میگذارند تا بهترینها را با توجه به نیازتان انتخاب کنید. شاید کارتان با خودرویی کوچک و اقتصادی راه بیفتد یا ترجیح دهید خودرویی بزرگ و لوکس زیر پایتان باشد. میتوانید به انواع پریمیوم نیز بیندیشید که در سطحی متوسط هستند
همراه داشتن مدارک (کارت ، بیمه نامه شخص ثالث، گواهینامه) مهمترین اصل است که لازم است قبل از حرکت آنها را آماده کنید.
کلاه ایمنی استاندارد را هرگز فراموش نکنید.(خود وترک نشین را حتماً به آن مجهز کنید مطمئن با شید کلاه ایمنی تنها کلاهی است که تو زندگی اگر سرمان برود اشکالی ندارد).
از سالم بودن موتورسیکلت کاملاً اطمینان حاصل فرمایید.(آیینه های بغل،لاستیک،زنجیر،چرخها و خصوصاً چراغهای جلو و عقب و راهنما) چون اکثر مواقع هنگام بازگشت با تاریکی و شب مواجه خواهید شد.(توصیه می شود بدلیل نقص احتمالی برق وسیستم روشنایی موتورسیکلت حتماً۲ عدد شبرنگ درروی کمکهای جلو وعقب نصب نمایید).
از جابجایی بار غیر متعارف با موتورسیکلت جداًخودداری کنید، وسایل عریض مانند بیل و ادوات کشاورزی را طوریکه تعادل شمارا برهم می زند یا سبب تصادف خواهد شد را همراه خود حمل نکنید و هرگز چیزی را به فرمان آویزان نکنید و هرگز اشیاء را روی باک نگذارید.
از سوارنمودن سرنشین اضافی (چند نفره)خصوصاً در شب خودداری فرمایید.
باحواس جمع وکامل وباصبروحوصله وبه دورازهرگونه هیجان،اضطراب وعجله حرکت ومواظب سایر وسایل نقلیه هنگام : کنارکشیدن ، توقف ، گردش ها و ورود فرعی به اصلی باشد.
برابر مقررات وآیین نامه رانندگی حرکت در هنگام بارندگی و لغزندگی راه ممنوع است. لطفاً در این صورت تدبیر نمایید.(با وسیله دیگر).
با حرکات دیگر راکبین و رانندگان پر خطر هرگز احساساتی نشوید و با سرعت مطمئنه برانید.
توجه : موتورسیکلت از خطرناکترین وسایل نقلیه ایست که هنگام تصادف درصد بالایی از تلفات جانی را به خود اختصاص داده و دومین عامل مرگ و میر در تصادفات مازندران را رقم می زند.فقط راننده اش می تواند آن را مهار کند و از این همه حوادث جلوگیری نماید.
خیلی از تصادفات و اتفاقات مازندران و خطه شمالی کشور در سال های گذشته ناشی از استفاده ناصحیح از وسایل نقلیه کشاورزی همانند تیلر، تراکتور، یدک های متصل و کِشنده به وقوع پیوسته ، البته در سال های اخیر با همکاری و بینش خوب شما مردم عزیز و ارتقاء فرهنگ ترافیک و کسب مهارت رانندگی از این حوادث کاسته شده است.
بنابراین وسایل نقلیه کشاورزی مختص زمین های کشاورزی و در صورت ورود به معابر باید از حداقل تجهیزات یاد شده در آیین نامه شامل چراغ های سالم در جلو که فاصله ۱۵۰ متری قابل رؤیت باشد و دو عدد چراغ با نور سفید برای مشخص بودن عرض وسیله نقلیه ، ۲ عدد چراغ خطر با نور قرمز برای ترمز کردن و نشان دادن خطر و ۲عدد مثلث شبرنگ نورتاب مجهز باشد.
چنانچه چنین تجهیزاتی در وسیله مورد نظر قادر به نصب و بکارگیری نباشد الزاماً می بایست بوسیله سایر وسایل نقلیه (وانت و …) به مزارع حمل و انتقال گردد.
در صورت اجبار از استفاده سطح سواره رو حتماً از کنارگذرها یا شانه های خاکی منتهی الیه راست جاده استفاه نمایید تا تصادفی حادث نگردد.
عدم استفاده از تجهیزات در وسایل نقلیه اعم از کشاورزی و سایر وسایل نقلیه نقص فنی محسوب گردیده و راننده آن به استناد ماده ۲۰۰ آیین نامه راهنمایی و رانندگی مستوجب اعمال قانون و اعزام به پارکینگ تا حصول شرایط لازم خواهد بود در صورت وقوع تصادف ضامن پرداخت خسارت می باشد.
از طرفی دیگر قانونگذار با استناد تبصره ۲ ماده ۲ آیین نامه راهنمایی و رانندگی مصوب ۱۳۸۴ کلیه وسایل نقلیه اعم از وسایل نقلیه بار و مسافربری ، سواری، کشاورزی، یدک ها و شبه یدک ها همچنین صنعتی و عمرانی را موظف به نصب پلاک نموده و تردد آن ها را ممنوع اعلام داشته است.مأموران راهنمایی و رانندگی و پلیس راه از تردد وسایط نقلیه منظور را تا انجام شماره گذاری ، جلوگیری به عمل می آورند.
چندی پیش پلیس راهور از افزایش ۲۶۰ درصدی سرعت غیر مجاز در تهران خبر داد . این در حالی است که مهمترین و اصلی ترین عامل تصادفات فوتی در جاده ها سرعت غیر مجاز و به واسطه این سرعت ، خارج شدن کنترل اتومبیل از دست راننده است .
در حال حاضر هر چند بیشتر بزرگراه ها، شریان های اصلی شهر و همچنین جاده های کشور به دوربین ثبت تخلف مجهزند؛ اما با گستردگی خودروهای لوکس وارداتی و پرسرعت وضعیت سرعت در کشور نسبت به زمانی که خودروها از سیستم قدیمی بهره مند بودند تا حدودی تغییر پیدا کرده است. با این اوصاف سرعت بیش از حد و عدم کنترل خودرو یکی از مهم ترین و شایع ترین عوامل تصادفات و مرگ میر در حوادث ترافیکی است، این در حالی است که در تمامی کشورها از جمله ایران رانندگی با خودرو از ضوابطی تابعیت می کند که تعیین حداقل و حداکثر سرعت یکی از آنها محسوب می شود. هم اکنون در ایران حداقل سرعت رانندگی در آزادراه ها برابر ۷۰ کیلومتر بر ساعت و حداکثر سرعت مجاز برای خودروهای سواری و وانت ها ۱۲۰ و برای انواع اتوبوس، مینی بوس، تریلر، کامیون و کامیونت برابر ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت است.
در خیابان های اصلی نیز حداکثر سرعت ۷۰ کیلومتر در فرعی ها نیز ۶۰ کیلومتر بر ساعت است. این در شرایطی است که قانون حداکثر سرعت مجاز و همچنین جرایم آن در تمامی کشورها متفاوت می باشد. در نشریه پیشبرد ایمنی رنو سرعت مجاز برخی از کشورها مورد بررسی قرار گرفته است، مثلا در فرانسه قانون حداکثر سرعت مجاز در زمان بحران انرژی به اجرا گذاشته شد. دلیل آن هم صرفه جویی در مصرف انرژی بود. به همین دلیل نیز تا مدت ها سقف ۵۰ کیلومتر در ساعت در مناطق مسکونی، سقف ۹۰ تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت در بزرگراه ها و ۱۳۰ کیلومتر در ساعت در آزادراه ها جنبه راهبردی راهنمایی داشت.
در کشورهای در حال توسعه نیز قوانین تا حدودی متفاوت است این در شرایطی است که بیشترین میزان تلفات در تصادفات جاده ای در کشورهای در حال توسعه اتفاق می افتد. در واقع ۹۰ درصد کل تلفات جاده ای در دنیا در این کشورها رخ می دهد. بر همین اساس بیشترین میزان مرگ و میر متعلق به کشورهای آسیای جنوب شرقی است و کمترین امید به زندگی نیز در آفریقا دیده می شود. قانون حداکثر سرعت امروزه در بیشتر کشورهای آفریقایی حاکم شده است.
بر اساس این قنون سرعت۵۰ تا ۶۰ کیلومتر در ساعت در مناطق شهری و ۸۰ تا ۱۲۰ کیلومتر در ساعت تا جاده های بیرون شهر مجاز دانسته می شود؛ اما اجرای آن در همه این کشورها با مشکلات مشابهی روبه رو شده است. مشکلاتی از قبیل کمبود علائم هشدار دهنده در جاده ها، عدم آگاهی افراد از جرائم رانندگی، ناتوانی در اجرای این قوانین و دیگر مشکلات، اما در آلمان وضعیت تا حدودی با دیگر کشورهای اروپایی متفاوت است به طوری که در آزاد راه های این کشور محدودیتی برای سرعت وجود ندارد؛ این در حالی است که حداکثر سرعت ۱۳۰ کیلومتر در ساعت در آزادراه های آلمان بیشتر جنبه راهنمایی دارد تا محدودیت قانونی. گذشته از آن در این کشور ۱۲ هزار کیلومتر آزادراه وجود دارد که قوانین حاکم بر یک سوم این مسیرها انعطاف پذیر هستند.
طبق این قوانین حداکثر سرعت مجاز بسته به شرایط ترافیک تغییرپذیر است. به عنوان مثال ممکن است از خودروسواران خواسته شود با رسیدن به مناطق مسکونی سرعت خود را کاهش دهند تا خطر تصادف و آلودگی های صوتی را پایین بیاورند. ویژگی عجیب دیگری که تنها در آلمان وجود دارد این است که رانندگان حق دارند علیه قضاتی که محدوده سرعت را وضع کرده اند تقاضای دادخواست کرده و حکم ایشان را به بهانه غیر قابل توجیه بودن نقض کنند. با وجود آنکه قوانین تردد در بزرگرا ه های آلمان چندان دست و پا گیر نیستند؛ اما مردم با وسواس زیادی به این قوانین احترام می گذارند. به همین دلیل هم آمار تلفات در آلمان بسیار پایین تر از کشوری مانند فرانسه است که در همسایگی آن قرار دارد،