کامپاند PVC: راه حلی نوین برای صنعت پلاستیک

این‌روزها کامپاند PVC  یا پلی وینیل کلرید جزء مواد پلیمری ترموپلاست محسوب می‌شود و با توجه به موادی که در آن وجود دارد در انواع سخت و نرم تولید می‌شود. این مواد پلیمری دارای خواص مکانیکی بسیار مناسب هستند و برای تولید بسیاری از اقلام در صنایع مختلف کاربرد دارند که از جمله این کاربردها می‌توان به صنعت ساختمان سازی و تولید لوله اشاره کرد. اگر جزء افرادی هستید که در این زمینه فعالیت دارند، به منظور تقویت خواص مکانیکی این ماده پلیمری می‌توانید برخی مواد افزودنی را به آن اضافه نمایید و کامپاند پی‌وی‌سی را داشته باشید. کامپاند pvc به جای پودر پی‌وی‌سی برای تولید محصولات پلیمری مورد استفاده قرار می‌گیرد و یک جایگزین برای پودر پی‌وی‌سی محسوب می‌شود.

پی‌وی‌سی جزء مواد پلیمری سخت شناخته شده است که با اضافه کردن برخی مواد نرم کننده مانند DOP می‌توان آن را نرم‌تر کرد و یا انعطاف پذیری و شکل پذیری آن را افزایش داد. می‌توانید مستقیماً برای خرید انواع کامپاند‌های پی‌وی‌سی به تولید کننده کامپاند pvc مراجعه کنید تا علاوه بر دریافت محصولی با کیفیت هزینه مناسبی پرداخت کنید. در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر در مورد تولید کنندگان و نحوه تولید کامپاند pvc با یکدیگر صحبت کنیم. برای دریافت اطلاعات بیشتر هم می‌توانید شماره‌های سایت تماس بگیرید تا مشاورین ما در مجموعه پولیکا نوین شما را راهنمایی کنند.

دستگاه کامپاندینگ PVC

پی‌وی‌سی‌های پلاستیکی دوام بالایی دارند و علاوه بر ارزان بودن فرایند پذیری آنها بسیار آسان است؛ اما برای اینکه از این پی‌وی‌سی‌ها بتوان به عنوان یک محصول نهایی استفاده کرد ابتدا باید یک سری مواد افزودنی را با آن ترکیب کرد که این مواد افزودنی توسط دستگاه اکسترودر دوماردون یا کامپاندر با یکدیگر ترکیب می‌شوند. افزودنی‌ها می‌توانند شامل تثبیت کننده‌های حرارتی، آنتی یو وی، افزودنی‌های کمک فرایند، اصلاح کننده ضربه و غیره باشند. دستگاه اکسترودر از دو مارپیچ موازی همسوگر تشکیل شده است که با توجه به دور بالای مارپیچ‌ها پراکندگی و خروجی بالا به همراه دمای مذاب بالا را شامل می‌شود.

تولیدکننده گرانول نرم

پی وی سی نرم همان نرم کننده یا پلاستیسایزر می‌باشد و در طیف گسترده‌ای از کاربردها مورد استفاده قرار می‌گیرد. پلی‌وینیل کلراید نرم و قابل تزریق حاوی ۱۵ تا حداکثر ۵۵ مواد نرم کننده هستند که در صورت استفاده پلاستیسایزر در مقدار کمتر از ۱۵ درصد، قطعه تولید شده کاملاً ترد و شکننده می‌باشد. در تهیه ترکیبات پی‌وی‌سی نرم از ترکیبات کلسیم و روی به صورت پودری، خمیری و مایع، ترکیبات باریوم و کادمیوم روی به صورت پودری و مایع، ترکیبات باریوم و سرب به صورت پودر یا گرانول استفاده می‌شود. گاهی وقت‌ها هم از فسفیت‌های عالی و ترکیبات اپوکسی به عنوان پایدار کننده‌های کمکی  و به میزان کمی از نرم کننده‌ها، روان کننده‌ها از جمله اسید استئاریک، واکس‌های بر پایه پلی الفین و استئارات کلسیم و روی استفاده می‌کنند.

تولیدکننده کامپاند pvc سخت

کامپاند pvc سخت، جز محصولاتی است که به دلیل خاصیت منحصر به فردی که دارد با کاربردهای مختلفی استفاده می‌شوند. در تولید این مواد از افزودنی‌های مختلف با خاصیت‌های متفاوت استفاده می‌شود که می‌توان در صنایع گوناگون از آنها استفاده کرد. از جمله افزودنی‌های کامپاند پی‌وی‌سی سخت می‌توان به پایدار کننده‌ها، پر کننده‌ها، تقویت کننده‌ها، روغن‌ها و روان کننده‌ها، رنگدانه‌ها و مستر بچ‌های رنگی، کمک فرایندها، پایدار کننده‌های یووی و آنتی اکسیدان‌ها اشاره کرد. از این محصول می‌توان در ساختمان و ساخت و ساز، صنایع خودرو، برق و الکترونیک، بهداشت، درمان و دارو و کشاورزی استفاده کرد.

شما می‌توانید انواع محصولات با کاربردهای بهینه و با بهترین کیفیت را برای مصارف شرکت‌های تولیدی داخلی و صادرات به کشورهای همسایه استفاده نمایید. برای اطلاعات بیشتر حتماً با کارشناسان ما در مجموعه تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنند و با توجه به هدفتان مواد لازم را در اختیار شما قرار دهند، مجموعه پولیکا نوین همواره در تلاش است که رضایت شما را جلب کند. همچنین برای راحتی کار شما، امکان خرید عمده به صورت غیر حضوری را هم فراهم کرده است و تنها کافیست با شماره‌های مندرج تماس بگیرید تا متخصصین ما شما را راهنمایی و مراحل ثبت سفارش را برای شما توضیح دهند.

میکسر سرد پی وی سی

در میکسر PVC از نوع سرد معمولا اختلاط در دمای زیر ۵۰ درجه سانتی گراد و با سرعت کم انجام شده، زمان میکس در این نوع اختلاط معمولا زیاد می‌باشد و مخلوط یا powder blend به شکل کاملا خشک نیست و به صورت free-flowing نمی‌باشد(به ویژه زمانی که میزان نرم کننده زیاد است.). به همین دلایل معمولا از این نوع روش مکیس معمولا برای پیش-اختلاط در فرآیند کامپاندینگ مذاب يا استفاده می‌شود. در این روش کامپاندینگ توزیع (distributive) مواد اتفاق می‌افتد، اما اکثر افزودنی‌ها حالت اولیه خود را حفظ می‌کنند (اگرجه نرم کننده تا حدود زیادی در پی وی سی جذب خواهد شد.). از جمله میکسرهای که با این روش عمل می‌کنند می‌توان به ribbon blender اشاره کرد. در شکل زیر نمونه ای از میکسر سرد به صورت شماتیک نشان داده شده است.

میکسر گرم پی وی سی

میکس و اختلاط گرم پی وی سی معمولا در میکسرهایی با سرعت بالا انجام می‌شود(البته ممکن است گاهی در میکسر با سرعت کم هم انجام شود). دمای مواد طی فرآیند اختلاط تا ۱۰۰ درجه سانتی گراد و حتی بالاتر نیز افزایش می‌یابد. در این روش علاوه بر توزیع مواد پراکنش (dispersive) نیز اتفاق می‌افتد. در نتیجه پراکنش مواد خواص مواد نیز بهبود می یابد، همچنین ، و در مقایس‌های مختلف در پی وی سی جذب می‌شوند. کامپاند حاصل معمولا جامد  و به حالت free-flowing بوده و با نام dry powder شناخته می‌شود.

اجزا میکسر توربو پی وی سی

  • محفظه اختلاط
  • پوشش
  • ابزار مخلوط کردن
  • یاتاقان و آب بندی شفت
  • بلبرینگ شافت
  • اندازه گیری دما
  • دو سنسور ، یکی برای کنترل تخلیه و دیگری برای محافظت در برابر حرارت.
  • موتورمحرک
  • دستگاه باز کردن درب
  • صفحه تخلیه
  • پارامترهای فنی

تولید گرما در میکسر گرم PVC

فرآیند اختلاط با در میکسرهایی با سرعت بالا تقریبا یک سیستم شبه آدیپاتیک است. در واقع گرما در درجه اول در اثر برخورد با سطح موثر پره‌های میکسر و همچین در اثر برخورد متقابل ذرات به یکدیگر ایجاد می‌شود. عامل دیگر در ایجاد گرما اصطکاک بین تجهیزات میکسر و مواد اولیه، اصطکاک بین ذرات، اصطکاک بین ذرات و دیواره میکسر و… می‌باشد. در صورت طراحی بهینه میکسر وجود هیترها (ژاکت گرمایی) غیر ضروری است، فقط در موارد خاصی مانند میکسر پی وی سی امولوسیون با درصد بالای نرم کننده. برای میکس این نوع از پی وی سی به انرژی در حدود ۱ کیلوات به ازای هر کیلوگرم مورد نیاز است در صورتی که در میکس فرمولاسیون‌های معمول، نیرویی در حدود ۰.۴ تا ۰.۶ کیلو وات بر کیلوگرم کافی است.

استفاده از میکسر سرد در کنار میکسر گرم

امکان استفاده از میکسر گرم به تنهایی وجود دارد و کامپاند تولید شده را می‌توان مستقیما وارد اکستروردر یا کامپاندینگ مذاب کرد؛ صنعت خودروسازی از کاربرد کامپاند PVC در تولید قطعات داخلی خودروها به منظور افزایش مقاومت و کیفیت استفاده می‌کند . با این حال در عمل در کنار میکسر گرم از یک میکسر سرد نیز استفاده می‌شود. در ادامه به بررسی دلایل استفاده از میکسرهای گرم/ سرد پرداخته می‌شود. دلایل استفاده از میکسر گرم/ سرد

  1. کامپاند ایجاد شده باید به جهت جلوگیری از مشکلاتی مثل ایجاد توده و مشکل lumping و caking تا دمای ۵۰ درجه سانتی گراد خنک شود.
  2. اگر چه بعد از گذشتن زمان مشخص کامپاند گرم پی وی سی به دمای مورد نظر می‌رسد، اما با استفاده از میکسر سرد یک شوک سرمایی به پی وی سی وارد شده که باعث کاهش اقامت حرارت و بهبود خواص جریان پذیری(free-flowing) آن می‌شود.

نکته: به جهت پایین بودن هدایت حرارتی پی وی سی میکسرهای سرد را از نظر حجم چند برابر بزرگتر از میکسر گرم می‌سازند تا زمان سرد شدن PVC کاهش یابد.

  1. در طی فرآیند میکس پی وی سی سوپانسیون و یا بالک در اثر اصطکاک امکان ایجاد بار الکترواستاتیک وجود دارد که سبب ضعیف شدن خواص پی وی سی از جمله خواص جریان پذیری می‌شود. (به ویژه پی وی سی با دانسیته بالک پایین) یک راه حل برای حل این مشکل سرد کردن سریع پی وی سی تا دمای ۴۰ درجه سانتی گراد است.

معیار تخیله و زمان میکس در میکسر سرد و گرم( توربو میکسر سرد/گرم) زمان هر پروسه میکسر در حدود 10 دقیقه می‌باشد. این زمان معمولا با رسیدن میکسر به یک دمای مکازیمیم که معمولا بین ۱۰۰ تا ۱۳۰ درجه سانتی گراد است تعیین می‌شود. میزان ماکزیمیم دمای مناسب برای انجام فرآیند میکس معمولا توسط اپراتور و با توجه به عوامل مانند free-flowing و ایجاد میکس یکنواخت و… مشخص می‌شود. در واقع رسیدن میکس به این شرایط معیاری برای انتخاب دمای تخلیه یا آمپر است.

خلاصه و نتیجه گیری میکس و کامپاندینگ پی وی سی

پی وی سی باید با افزودنی‌هایی چون استابلایزر، روان کننده، نرم کننده، فیلر، براق کننده، کمک فرآیند، اصلاح کننده ضربه و … ترکیب شود تا قابل تولید شود و خواص مورد نظر در آن ایجاد شود. در صنعت پی وی سی عمدتا از دو نوع میکسر آرام گرد و توربو استفاده می‌شود. رعایت اصولی سبب بهبود میکس تهیه شده می‌شود. از جمله می‌توان صحیح بودن طراحی پره میکسر، طراحی اصولی مخزن، نصب تیغه ثابت میکس و در نهایت نحوه و ترتیب اصولی میکس.  صد خرید عمده دارید می‌توانید با مراجعه به تولیدکننده کامپاند PVC تمامی محصولات مورد نظر را خریداری کنید. امکان خرید آنلاین نیز برای شما فراهم شده است و می‌توانید تمامی محصولات را درون سایت مشاهده کنید و با توجه به نیاز خود آنها را خریداری نمایید.

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.
دکمه بازگشت به بالا