ژنی که باعث لاغری می‌شود

اگرچه دانشمندان هنوز آن را کاملاً درک نکرده اند و از نظر فردی متفاوت است ، اما ارتباطی بین چاقی و ژنتیک وجود دارد ، به همین دلیل احتمالاً برخی از افراد با خوردن انواع غذاها هنوز لاغر هستند.

محققان اکنون ژنی را کشف کرده اند که می تواند در چاقی نقش داشته و آن را ALK (لنفوم کیناز آناپلاستیک) بنامد. جهش های موجود در این ژن قبلاً با سرطان های خاصی در ارتباط است و شناخته شده است که باعث رشد تومور می شود.

ژنی که باعث کاهش وزن می شود.

جوزف پنینگر ، متخصص ژنتیک در دانشگاه انگلستان ، می گوید: “بیشتر محققان چاقی در حال ژنتیک در مورد چاقی هستند.” اما این بار ، ما تحقیق در مورد لاغری و ژنهای مرتبط را آغاز کردیم.

در آزمایشاتی که روی موش ها و مگسهای میوه انجام شده است ، حیواناتی که ژن ALK در آن خاموش شده است ، نازک تر از حد معمول باقی مانده و حتی تحت رژیم غذایی به نام مک دونالد قرار دارند. آزمایش های بیشتر نشان داده اند که موش های بدون ژن ALK دارای وزن طبیعی و چربی بدن کمتری هستند. به گفته محققان ، ژن موجود در مغز نقش مهمی در چربی سوزی و انرژی حاصل از آن دارد.

ژنی که باعث کاهش وزن می شود.

با این حال ، این دستاوردها در مگس های میوه ای و موش ها وجود دارد و محققان از نقش دقیق ALK در بدن انسان خبر ندارند. به گفته پنینگر ، از مهار کننده های ALK برای درمان سرطان استفاده می شود و می توان آنها را کنترل یا خاموش کرد.

اگرچه آزمایش ها و نتایج حاصل از موش ها و مگس ها بسیار خوب است ، اما برای درک بهتر اسرار این ژن در بدن انسان به اطلاعات بیشتری نیاز است.

sciencealert.com

2121

بیگ نیوز

رسانه خبری بیگ نیوز علاقمند در زمینه اخبار فرهنگی،پزشکی و اجتماعی با بهرمندی از پایگاه های روز ایران و جهان می باشد.
دکمه بازگشت به بالا