پیگیری تعرفه‌های خدمات پرستاری در وزارت بهداشت / لزوم ساماندهی خدمات پرستاری در منزل

به گزارش شفافدکتر گفت: ما در ایران هستیم. بهرام عین اللهی در مراسم روز پرستار گفت. ایران نام بزرگی است و وقتی نام ایران در مجامع بین المللی مطرح می شود همه با احترام به این نام نگاه می کنند. زیرا ایران به معنای امام و ولی فقیه و …. امروز نام ایران نامی ارزشمند است و بر تن ابرقدرت ها و ظالمان می لرزد. ما ایران قدرتمند و قدرتمندی داریم. در واقع ما تاریخ می سازیم. اگر اکنون به هشت سال دفاع مقدس برگردیم، خواهیم دید که در آن تاریخ هشت ساله چه کرده ایم. تاریخ برگشت ناپذیر است و رسالت همه در تاریخ همزمان انجام می شود.

وی افزود: اقدامات جامعه پزشکی را می توان به پیش کرونری، کرونری و پس از کرونری تقسیم کرد. قبل از کرونا دوران باشکوهی از دفاع مقدس در پزشکی داشتیم که شاید در تاریخ جنگ های جهانی بی نظیر بود. در چه جنگی نیروهای بهداری در خط مقدم بودند؟ جامعه پزشکی و پرستاری ما در خط مقدم و زیر آتش و حمله شیمیایی دشمن مجروح و شکنجه حضور داشتند. افتخاری تاریخی بود.

عین اللهی گفت: جامعه پزشکی ما جامعه موفقی در جهان است. نگین درخشان علم و دانش کشورمان در جامعه پزشکی نهفته است. ما نه تنها در کشورمان به درمان بیماری ها می پردازیم بلکه کشورهای همسایه نیز برای درمان به ایران می آیند. با افتخار می توان گفت که علوم پزشکی ما مجهز به پیشرفته ترین دانش بشری است. اما دشمن ترسو به جامعه پزشکی حمله کرد. متاسفانه قبل از کرونا در بسیاری از نشریات، فضای مجازی و… شاهد حمله ناجوانمردانه به گروه پزشکی بودیم. ما حتی شاهد این حمله از سوی خودی ها نیز بوده ایم.

وزیر بهداشت گفت: برگ جدیدی از تاریخ در کرونا شکوفا شد. در کرونا، بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا که به امکانات خود بسیار افتخار می‌کنند اما در کرونا شکست خورده‌اند و در رسانه‌ها دیدیم که چه تعداد از بیماران روی زمین ماندند یا در بیمارستان بستری نشدند و چه تعداد پرستار و کادر پزشکی فرار کردند. بیماران، اما کرونا نقطه عطفی است و ما به تاریخ می بالیم چرا که جامعه پزشکی و پرستاری از خودگذشتگی و هویت خود را نشان دادند و شهدای گرانقدری را تقدیم کردند که درخت بزرگ انقلاب را آبیاری کردند. درس تاریخ بود.

عین اللهی گفت: به بیماری عروق ویروس کرونا مبتلا شده ام و شاهد فداکاری کادر درمانی با 70 درصد ریه در بیمارستان مسیح دانشوری بودم. در عین حال، به عنوان رئیس بیمارستان کرونا، به ویژه در اوج وحشتناک مرداد، که روزانه نزدیک به 50000 مورد، 700 مرگ و 15000 بستری و 7000 تا 8000 بستری در ICU داشتیم، پرستاران را دیدیم که نتوانستیم. یک لحظه استراحت کن این عزیزان وقتی همه در خانه بودند جان خود را فدا کردند.

او گفت: ما از هنرمندان و کارگردانان انتظار داریم این فداکاری ها را برای مردم به نمایش بگذارند. سریال پرستاران استرالیایی نشان می دهد که با فرهنگ ما همخوانی ندارد. آنچه جامعه پزشکی و پرستاری ما انجام داده است در هیچ کجا نشان داده نشده است. وزارت بهداشت نیز آماده کمک و پرداخت است.

وزیر بهداشت گفت: پرستاران در ارتقای سلامت و پیشگیری بسیار موثر هستند. نکته ای که امروزه باید مورد توجه قرار گیرد بحث تخصص و حرفه ای بودن پرستاری است. پرستاری که در ECU شرکت می کند باید حرفه ای باشد و مهارت های ECU را داشته باشد. پرستاران باید قبل از ورود به یک رشته تخصصی آموزش دیده باشند. موضوع دیگر حضور دانشکده های پرستاری در حوزه درمان است.

وزیر بهداشت گفت: مشکل دیگر این است که پرستاری به بیمارستان ها محدود نمی شود. بسیاری از بیماران را می توان در خانه مراقبت کرد. ما کاملا با این اقدام موافقیم. متاسفانه الان شرکت هایی هستند که اصلا پرستار ندارند اما به اسم پرستار افرادی را به خانه های مردم می فرستند که برای مردم مشکل ایجاد می کند. این موضوع و شرایط باید ساماندهی شود. در کرونا در مواردی توانستیم به این شکل خدمات ارائه دهیم.

وی درباره نرخ پرستاری نیز گفت: در ابتدای کارم کاملا به این موضوع اعتقاد داشتم. از معاونت توسعه و پرستاری خواستم این موضوع را پیگیری و به نتیجه برسانند. از آنجایی که فرمان مقام معظم رهبری برای ما حجت و تصمیم شرعی است، بر ما واجب است. از نظر تغییر شرایط، مردم هم وارد شرایط کرونا شدند و جان خود را از دست دادند و حالا که کرونا سبک شده است، باید امتیاز ویژه بگیرند. در بحث شهدای سلامت، کار نباید در پیچ و خم کارهای اداری و بروکراتیک باشد.

وی با اشاره به لزوم آموزش مستمر گفت: از سازمان نظام پرستاری می خواهیم این کار را برعهده بگیرد. آموزش ها باید به روز شوند. نکته دیگر بحث سلامت روان است. ما ریشه های مذهبی قوی داریم اما از سلامت روان اصلا استفاده نمی کنیم. باید از سلامت روان برای درمان استفاده کنیم.

وی گفت: موضوع توجه به پرستاری سخت افزاری و نرم افزاری نیز حائز اهمیت است. به طوری که اطلاعات از طریق نرم افزار و سخت افزار ثبت شده و پرستار به دست بیمار برسد.

وزیر بهداشت افزود: باید نظارت خود را در بخش خصوصی تقویت کنیم. اگر افرادی که پرستار نیستند اصلا در این بخش استخدام نشوند، تحمل نمی کنیم. اعتبارنامه نیز باید واقعی باشد.

وی گفت: دوستان در این مدت 100 روزه واکسینه شدند و به حدود 110 میلیون دوز واکسن رسیدیم که بی نظیر بود. هشتاد و شش درصد از جمعیت واکسینه شده بودند. در تهران 89 درصد دوز اول را مصرف کردند. با تلاش همه بود و باعث افتخار بود.

دکمه بازگشت به بالا