پوشش در کرمانشاه برگرفته از فرهنگ ماد و اشکانی است
این پست از سایت بیگ نیوز برگرفته از سایت ” www.khabaronline.ir ” در مورد مقاله ” پوشش در کرمانشاه برگرفته از فرهنگ ماد و اشکانی است ” ارائه شده است، در صورتی که محتوای این پست مورد توجه تان واقع شده است به دسته بندی مربوطه مراجعه نمایید.
احسان احمدی نصر در گفتگو با خبرنگار بیگ نیوز کرمانشاه، اظهار کرد: ایران سرزمین فرهنگها و هنرها است و استان کرمانشاه به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوایی در زمینه اقوام، لهجه و گویشها از گونههای قابل توجهی برخوردار است.
وی افزود: وجود حدود ۵۰۰ اثر تاریخی در استان کرمانشاه به نوعی باعث شده که این تنوع در همه ابعاد اجتماعی و فرهنگ مردم نقش آفرین باشد.
رئیس اداره گردشگری شهرداری کرمانشاه خاطرنشان کرد: پوشاک کرد را به چهار جبهه شمالی، جنوبی، شرقی و غربی تقسیم کردند که کرمانشاه در جبهه غربی قرار دارد.
وی خاطرنشان کرد: کرمانشاه دارای ۱۴ ایل و یک طایفه مستقل است که این ۱۴ ایل در تراکنش جمعیتی و جغرافیایی استان کرمانشاه شامل ۱۴ شهرستان و بیش از ۳۳ شهر است و هر یک داشتههای فرهنگی خاص خود را در حوزه پوشاک دارند.
وی خاطرنشان کرد: برای بررسی تاریخ پوشاک باید به مستندات تاریخی و نگارهها در استان کرمانشاه شامل سه نگاره نقش برجسته آنوبانینی، کتیبه داریوش در بیستون و سه اثر در طاقبستان رجوع کنیم.
وی گفت: برای نخستین بار نقش زنها در طاق بزرگ آناهیتا در کنار خسرو و در نیمکره بالای طاق قرار دارد و اسب موجود هم نشانههای اسب کرد را دارد.
وی گفت: آناهیتا پوشش کامل است و فقط گردی صورت آن مشخص است که این نشان میدهد پوشش زنان باستان لباس بلند و عبایی همچون شبه چادر بوده است.
احمدی نصر تشریح کرد: این علائم نشاندهنده این است که حجاب فقط برگرفته از ورود دین اسلام نبوده و ایرانیهای باستان پیشتر در غالب پوشش خاص خود به این موضوع توجه داشتند.
وی عنوان کرد: در ایران باستان پوشش اهمیت زیادی داشته و به عنوان یک فرهنگ و باور از پوشش برای معرفی خود بهره میگرفتند.
این مسئول بیان کرد: فرهنگ پوشش کرمانشاه از لحاظ جغرافیایی از فرهنگ مادها و اشکانی برگرفته شده و در شهر کرمانشاه اوایل قرن ۱۳ پوشش به شیوهای بوده که شلوار های آزاد استفاده میکردند و لباسها را با نخ به شلوار خود وصل میکردند.
وی اذعان کرد: بانوان با سربند کامل سر خود را بسته و لباس بلندی مانند عبا استفاده میکردند، موها بافته شده و به سمت چپ و راست انداخته میشد که جزو زینت لحاظ شده، سربند معمولا به رنگهای مشکی و قرمز و کفشها عمدتا گیوه بوده است.
احمدی نصر تاکید کرد: از سال ۱۳۲۰ به بعد ساختار کت ها تشکیل میگیرد و معمولا کت ها بلند تر بوده و به مرور زمان اندازه کت ها هم کوتاه شد و به نوعی فرهنگ بیگانه در پوشش ما نفوذ کرد.
۴۶