پتروکارت برای بندر ماهشهر نعمت بود یا نقمت؟

این پست از سایت بیگ نیوز برگرفته از سایت ” www.khabaronline.ir ” در مورد مقاله ” پتروکارت برای بندر ماهشهر نعمت بود یا نقمت؟ ” ارائه شده است، در صورتی که محتوای این پست مورد توجه تان واقع شده است به دسته بندی مربوطه مراجعه نمایید.

پتروکارت برای بندر ماهشهر نعمت بود یا نقمت؟

مهدی حساکره: قبل از اجرای طرح پتروکارت تنها ۸۵۰۰ نفر مشمول دریافت این کارت بودند اما با تغییر سیاست‌های حمایتی از پرسنل در دوره جدید این خدمات در حال حاضر به ۳۵ هزار نفر از پرسنل با همه انواع قراردادها ارائه می‌شود، با محاسبه خانواده‌های پرسنل این عدد به ۱۳۵ هزار نفر می‌رسد.

از تخلفات تا تبعیض قبل از اجرای این طرح:

قبل از پتروکارت تعداد محدودی از نفرات شاغل در پتروشیمی(نیروهای رسمی) این خدمات رفاهی را دریافت میکرده اند و چند رستوران محدود طرف قرارداد با شرکت ها بود که این نفرات ناچار بوده اند از این چند رستوران فقط خرید کنند که علاوه بر نبود کیفیت مناسب غذا، قیمت های بالایی هم داشت، و اگر خرید نکنند سهمیه آنها می‌سوزد!

کارکنان ارکان ثالث هم مشمول این خدمات رفاهی نبوده اند، اما با اجرای این طرح تمامی پرسنل زحمتکش صنعت پتروشیمی شامل ارائه خدمات رفاهی شده اند.

از انحصار تا احتمال تخلف زیاد این چند رستوران طرف قرارداد

بر فرض مثال یک شرکت در ماه برای کارکنان خود ۱۰۰۰ غذا در نظر می‌گرفت و این غذا ها متشکل از ۳۰۰ پرس چلوکباب با قیمت صد هزار تومان ۳۰۰پرس جوجه باقیمت نود هزار تومان ۳۰۰ عدد پیتزا با قیمت نود هزار تومان و ۱۰۰ عدد متفرقه بود، اما آخر ماه رستوران ها هزار عدد غذا را با درج کردن قیمت های بالا با اسم های چلو کباب شیشلیک به قیمت ۳۰۰ هزار تومان، گردن گوسفند با قیمت ۳۵۰ هزار تومان و غیره می کردن و قیمت های فاکتور خود را چند برابر برای شرکت های می‌فرستادند، غذاهای که وجود خارجی نداشت! اما عده ای از این انحصار بوجود آمده با صدور فاکتور ها هر روز جیب خود را پر پول تر می کردن(مستندات موجود است)

پس بی دلیل نیست این پیمانکاران و مافیای غذا متوسل شده اند به رسانه های استجاری و پیچ های اینستاگرام این طرح را فاجعه بار توصیف کنند.

از ایجاد اشتغال تا گردش مالی ۱۰۰ میلیارد تومانی در منطقه

شرکت عملیات غیرصنعتی با فراخوان دادن به تمامی رستوران ها، اماکن ورزشی و فرهنگی اعلام کرد که آماده بستن قرارداد با تمامی طرف ها را دارد.

با گذشتن چند ماه تقریبا اکثر رستوران ها، اماکن ورزشی، هیئت های ورزشی، اماکن فرهنگی و سینما با پتروکارت قرارداد بستن و آماده ارائه خدمات به نیروهای زحمتکش صنعت پتروشیمی شده اند.

با این طرح علاوه بر نجات اصناف مختلف از ورشکستگی و رونق دادن به کسب و کار در شهرستان، باعث شکست انحصار عده ای محدود که این حجم بالای گردش مالی را برای خود می‌خواستند شد.

نظارت بر اصناف مختلف با کیست؟

شرکتی که توانسته چنین ارزش افزوده ای در حوزه اقتصادی و اشتغال به منطقه هدیه کند، مسئولیت کنترل قیمت ها را ندارد، بلکه وظیفه دستگاه های نظاراتی شهرستان است که بر افزایش قیمت ها نظارت کنند.

به طور مثال: چلوکباب قبل پتروکارت ۱۰۰ هزار تومان بود با در نظر گرفتن سود ۱۰ الی ۲۰ درصدی شرکت عملیات، باید به قیمت۱۲۰ هزار تومان فروخته شود نه ۲۰۰ هزار تومان!

لازم به ذکر است؛ بنده با پیگیری که در دوماه قبل کرده ام متوجه شدم نرخ نامه اتحادیه اغذیه چهار سال است که تغییر نکرده و نرخ نامه جدیدی ابلاغ نشده بود، که با اطلاع دادن به فرماندار محترم شهرستان خیلی زود پیگیر این موضوع شد و نرخ نامه جدید ابلاغ شد.

راه حل برای جلوگیری از تخلف چیست؟

در جلسه ای با فرماندار و مدیر عامل شرکت عملیات غیرصنعتی پیشنهاد کردم همزمان با افزایش نظارت نامحسوس از اصناف و اماکن طرف قرارداد در صورت احراز تخلف علاوه بر فسخ قرارداد ۳۰ درصد از فروش سه ماه اخیر شخص متخلف، به عنوان جریمه اخذ شود و پول به دست آمده صرف امور خیریه به نیازمندان(کمیته امداد، بهزیستی) شود.

کلام آخر: با این اوصاف میتوان پتروکارت را ناجی بزرگ اصناف و کسب و کارهای محلی شهرستان بندرماهشهر دانست که پس از رستورانها، حالا باشگاه ها، ورزشگاه ها، اماکن آموزشی، سینماها و اماکن فرهنگی را یکی یکی رونق خواهد بخشید و از رکود نجات خواهد داد.

۴۶

دکمه بازگشت به بالا