هزینه تامین دلیل چقدر است؟ | راهنمای کامل و به روز ۱۴۰۳

هزینه تامین دلیل چقدر است؟ | راهنمای کامل و به روز ۱۴۰۳

هزینه تامین دلیل چقدر است؟

اگه بخوایم رک و راست بگیم، هزینه تامین دلیل کلاً دو بخش اصلی داره: اول یه هزینه ثابت برای ثبت درخواست توی دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و دوم یه هزینه متغیر برای کارشناسی، اگه پرونده تون نیاز به نظر کارشناس داشته باشه. این مبلغ با هزینه دادرسی کلی دادگاه ها فرق می کنه و نباید این دو تا رو با هم اشتباه گرفت. دونستن این هزینه ها حسابی بهتون کمک می کنه تا با چشم باز وارد این پروسه بشید و غافلگیر نشید.

خیلی وقت ها پیش میاد که برای اثبات حقمون تو یه دعوای حقوقی، کلی مدرک و دلیل داریم. اما چی میشه اگه این دلایل مهم، قبل از اینکه به دادگاه برسن، از بین برن یا دسترسی بهشون سخت بشه؟ مثلاً یه تصادف بزرگ شده و ماشینتون داغون شده، یا ساختمونتون آسیب دیده و اگه زود اقدام نکنید، آثار تخریب از بین میره. اینجا دقیقاً جاییه که پای تامین دلیل وسط میاد. تامین دلیل یعنی یه جورایی بیایم و از همین الان، مدرک و شاهدمون رو ثبت و ضبط کنیم تا بعداً بتونیم با خیال راحت ازشون تو دادگاه استفاده کنیم. این کار مثل این می مونه که یه عکس فوری از وضعیت فعلی بگیریم که بعداً کسی نتونه منکرش بشه.

تامین دلیل چیه؟ (یه ذره عمیق تر برای درک بهتر هزینه ها)

بذارید یه مثال بزنم. تصور کنید یه ساختمون تازه ساخت اجاره کردید، اما بعد از چند وقت می بینید دیوارها نم کشیدن یا لوله کشی مشکل داره. اگه شما این خونه رو تعمیر کنید و بعدش بخواید از صاحب خونه شکایت کنید، شاید اون بگه: آقا، اصلاً همچین مشکلی نبوده! اینجا چطوری ثابت می کنید که نم کشیدن واقعاً وجود داشته؟ دقیقاً همینجاست که تامین دلیل به کارتون میاد. شما می تونید قبل از هر کاری، از شورای حل اختلاف بخواهید که یه کارشناس بفرسته تا وضعیت رو صورت برداری کنه و یه گزارش رسمی ازش تهیه بشه.

تامین دلیل، بر اساس ماده ۱۴۹ و ۱۵۰ قانون آیین دادرسی مدنی، یعنی اینکه شما از دادگاه یا شورای حل اختلاف درخواست می کنید که بیاد و از دلایلی که ممکنه بعداً از بین برن یا دسترسی بهشون سخت بشه، صورت برداری کنه. این صورت برداری یه جور حفظ سند برای آینده است. مثلاً برای چی ها به تامین دلیل نیاز پیدا می کنیم؟

  • خسارت های وارد شده به یه ملک یا ماشین بعد از تصادف.
  • عیب و نقص در کالاهای خریداری شده که ممکنه بعد از استفاده از بین برن.
  • مشکلات فنی تو یه پروژه ساختمانی که ممکنه با ادامه کار، قابل تشخیص نباشن.
  • تشخیص اصالت یه خط یا امضا روی سند (که کارشناس میاد و نظر میده).
  • مواردی که ممکنه شهود مهم پرونده، بعداً به دلایل مختلف در دسترس نباشن یا چیزی رو فراموش کنن.

یه نکته مهم اینه که تامین دلیل خودش یه دعوای حقوقی نیست، بلکه یه درخواست برای صدور یه قرار قضایی هست. یعنی قراره که یه کاری انجام بشه تا دلایل شما حفظ بشه. این موضوع با مفاهیم دیگه مثل معاینه محل یا تحقیق محلی فرق داره؛ اینجا هدف اصلی، جلوگیری از نابودی یا دشواری دسترسی به مدارک موجوده.

مولفه های اصلی هزینه تامین دلیل: بخش بندی و شفاف سازی

حالا که فهمیدیم تامین دلیل چیه، بریم سر اصل مطلب، یعنی هزینه هاش. هزینه های تامین دلیل، همونطور که گفتم، از دو بخش اصلی تشکیل میشه که باید با دقت بهشون توجه کرد:

  1. هزینه ثبت و رسیدگی به درخواست: این یه مبلغ ثابت و مشخصه که موقع ثبت درخواستتون توی دفاتر خدمات الکترونیک قضایی پرداخت می کنید.
  2. هزینه کارشناسی (اگه نیاز باشه): این بخش متغیره و اگه قاضی یا شورای حل اختلاف تشخیص بده که برای صورت برداری از دلایل شما نیاز به نظر تخصصی یه کارشناس رسمی دادگستری هست، این هزینه رو باید بپردازید.

باید بدونید که درخواست تامین دلیل، ماهیتش مالی نیست. یعنی شما تو این درخواست، دنبال پول یا مال مشخصی نیستید، فقط می خواهید مدارکتون رو حفظ کنید. همین ماهیت غیرمالی بودن، روی مبلغ ثابت ثبت درخواست تاثیر میذاره.

بخش اول: هزینه ثبت و رسیدگی به درخواست تامین دلیل

خب، بریم سراغ اولین قدم. وقتی تصمیم می گیرید درخواست تامین دلیل بدید، باید اول یه مبلغی رو برای ثبت این درخواست پرداخت کنید. این هزینه توی دفاتر خدمات الکترونیک قضایی دریافت میشه.

میزان دقیق هزینه ثبت درخواست تامین دلیل

هزینه ثبت درخواست تامین دلیل جزء دعاوی غیرمالی محسوب میشه و برای همین یه مبلغ ثابت و مشخص داره. بر اساس آخرین آیین نامه های تعرفه خدمات قضایی و بودجه سال جاری (1403)، این هزینه معمولاً بین ۲۰۰ هزار ریال تا ۱ میلیون ریال (۲۰ هزار تومان تا ۱۰۰ هزار تومان) متغیره. این مبلغ هر سال توسط قوه قضاییه تعیین و اعلام میشه، پس همیشه بهتره قبل از اقدام، از دفاتر خدمات قضایی یا سایت های رسمی، نرخ دقیق رو استعلام کنید. این مبلغ ثابت هست و به میزان خسارت یا نوع دلیلی که می خواید تامین کنید، ارتباطی نداره.

مبنای قانونی و نحوه پرداخت

این هزینه ها بر اساس مصوبات قانونی و بودجه سالیانه تعیین میشن. برای پرداختش هم کار سختی ندارید:

  1. اولین کاری که باید بکنید، مراجعه به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضاییه.
  2. درخواست تامین دلیلتون رو ثبت می کنید.
  3. متصدی دفتر، فیش مربوط به هزینه ثبت رو بهتون میده.
  4. این مبلغ رو می تونید همونجا با کارتخوان پرداخت کنید یا از طریق درگاه های بانکی آنلاین واریز کنید.

این هزینه، یه جورایی ورودی پرونده شماست و بدون پرداخت اون، درخواستتون ثبت نمیشه. یادتون باشه که این مبلغ فقط برای ثبت و رسیدگی اولیه به درخواست شماست و اگه نیاز به کارشناس باشه، هزینه های دیگه ای هم خواهید داشت.

بخش دوم: هزینه کارشناسی در تامین دلیل (اصلی ترین بخش متغیر)

حالا رسیدیم به قسمت پرنوسان و البته مهم هزینه ها؛ یعنی حق الزحمه کارشناس. راستش رو بخواهید، توی اکثر پرونده های تامین دلیل، نیاز به نظر یه کارشناس رسمی دادگستری هست. چرا؟ چون معمولاً دلایلی که می خوایم ثبت کنیم، ماهیت فنی، تخصصی یا نیاز به بررسی دقیق دارن که فقط یه متخصص می تونه اون ها رو صورت برداری و ارزش گذاری کنه.

ضرورت کارشناسی

تصور کنید سقف خونه تون خراب شده یا یه مشکل بزرگ توی سیستم برق کشی ساختمان پیش اومده. یه قاضی یا حتی شما، شاید نتونید دقیقاً تشخیص بدید که میزان خسارت چقدره یا علت اصلی مشکل چیه. اینجا کارشناس رسمی دادگستری که تو رشته خودش تخصص داره (مثلاً مهندس عمران یا برق)، میاد و با دقت بررسی می کنه، عکس و فیلم می گیره، اندازه گیری می کنه و در نهایت یه گزارش رسمی و مستند از وضعیت موجود تهیه می کنه. این گزارش بعداً میشه سند محکم و غیرقابل انکاری برای اثبات ادعای شما تو دادگاه.

عوامل مؤثر بر حق الزحمه کارشناس

تعرفه کارشناسی یه مبلغ ثابت نیست و به چند تا عامل مهم بستگی داره:

  • نوع موضوع تامین دلیل: مسلماً بررسی خسارت یه تصادف ساده با بررسی عیوب فنی یه پالایشگاه بزرگ، از نظر هزینه فرق داره.
  • میزان پیچیدگی و حجم کار: هرچی کار کارشناسی پیچیده تر، زمان برتر و نیاز به بررسی های دقیق تری داشته باشه، هزینه بیشتری هم داره.
  • نیاز به آزمایش ها و نمونه برداری های تخصصی: اگه کارشناس برای نظر دادن نیاز به ارسال نمونه به آزمایشگاه یا انجام تست های خاص داشته باشه، این هزینه ها جداگانه به حق الزحمه کارشناس اضافه میشن.
  • موقعیت مکانی و مسافت: اگه محل مورد کارشناسی خیلی دور باشه و کارشناس مجبور به طی مسافت طولانی یا اقامت در محل باشه، این هزینه ها هم در نظر گرفته میشن.
  • تعداد کارشناسان: تو بعضی پرونده های خیلی حساس یا پیچیده، ممکنه یه هیئت کارشناسی (یعنی چند تا کارشناس با تخصص های مختلف) برای بررسی اعزام بشن که خب طبیعتاً هزینه هم بیشتر میشه.

مبنای قانونی حق الزحمه کارشناس

حق الزحمه کارشناس ها هم بر اساس آیین نامه تعرفه کارشناسان رسمی دادگستری تعیین میشه. این آیین نامه هر چند سال یکبار توسط ریاست قوه قضاییه تغییر می کنه و مبالغ جدید اعلام میشه. پس لازمه همیشه به آخرین نسخه این آیین نامه مراجعه کرد.

ارائه جدول یا محدوده تقریبی هزینه کارشناسی

حالا که عوامل موثر رو دونستیم، بیاید یه محدوده تقریبی از هزینه های کارشناسی رو براتون بگم. البته این ها فقط «حدودی» هستن و ممکنه با توجه به پیچیدگی پرونده و نظر کارشناس، تغییر کنن. حواستون باشه که این ارقام برای سال جاری (مثلاً ۱۴۰۳) تقریبی هستن:

موضوع تامین دلیل محدوده تقریبی هزینه کارشناسی (تومان) توضیحات
خسارت خودرو (جزئی) ۱,۰۰۰,۰۰۰ – ۳,۰۰۰,۰۰۰ بررسی میزان آسیب و برآورد هزینه تعمیر برای یک خودرو.
خسارت ساختمان (متوسط) ۳,۰۰۰,۰۰۰ – ۱۰,۰۰۰,۰۰۰ بررسی نم دیدگی، ترک خوردگی، نقص در تاسیسات برای یک واحد مسکونی.
ارزیابی اموال منقول (معمولی) ۱,۵۰۰,۰۰۰ – ۵,۰۰۰,۰۰۰ برآورد ارزش یک یا چند قلم شیء (مثلاً لوازم منزل).
تشخیص خط و امضا ۲,۰۰۰,۰۰۰ – ۶,۰۰۰,۰۰۰ بررسی اصالت امضا یا دستخط روی اسناد.
مسائل فنی و تخصصی (صنعتی/مهندسی) از ۵,۰۰۰,۰۰۰ به بالا موضوعات پیچیده تر، نیاز به تخصص های ویژه و زمان برتر.
اختلافات پیمانکاری/فسخ قرارداد از ۷,۰۰۰,۰۰۰ به بالا بررسی تعهدات طرفین و خسارات ناشی از نقض قرارداد.

همیشه قبل از اینکه کارشناس شروع به کار کنه، ازش بخواهید که یه برآورد تقریبی از هزینه های کارشناسی بهتون بده تا بتونید با دید باز تصمیم بگیرید و بعداً با مبلغ غیرمنتظره ای روبرو نشید.

نحوه پرداخت حق الزحمه کارشناس

بعد از اینکه درخواست تامین دلیل شما ثبت شد و مرجع قضایی (شورای حل اختلاف یا دادگاه) تشخیص داد که پرونده نیاز به کارشناسی داره، یه کارشناس معرفی میشه. شما باید حق الزحمه این کارشناس رو به حسابی که دادگستری اعلام می کنه (معمولاً به عنوان ودیعه کارشناسی) واریز کنید. تا وقتی این مبلغ واریز نشه، کارشناس ماموریت خودش رو شروع نمی کنه. فیش واریزی رو هم باید به دفتر خدمات قضایی تحویل بدید تا به پرونده ضمیمه بشه.

مرجع صالح برای درخواست تامین دلیل و تاثیر آن بر هزینه ها

خب، حالا که از هزینه ها حرف زدیم، شاید براتون سوال باشه که اصلاً برای این درخواست باید بریم کجا؟ شورای حل اختلاف یا دادگاه؟

شورای حل اختلاف: صلاحیت اصلی

بیشتر درخواست های تامین دلیل، مخصوصاً اگه موضوعش خیلی پیچیده و بزرگ نباشه، تو صلاحیت شوراهای حل اختلافه. بر اساس ماده ۲۲ قانون شوراهای حل اختلاف، این شوراها مسئولیت رسیدگی به درخواست های تامین دلیل رو به عهده دارن. در واقع، شورای حل اختلاف، مرجع اصلی و دسترس پذیرتری برای این جور درخواست هاست.

دادگاه عمومی: موارد استثنایی

اگه تو یه منطقه ای شورای حل اختلاف وجود نداشته باشه یا موضوع تامین دلیل از اون چیزی باشه که تو صلاحیت خاص شورا نیست و نیاز به بررسی های قضایی عمیق تری داره (که البته خیلی کم پیش میاد و بیشتر مربوط به اصل دعواست)، اون وقت درخواست شما به دادگاه عمومی ارجاع داده میشه.

تاثیر مرجع بر هزینه

یه نکته مهم اینه که معمولاً مرجع رسیدگی کننده (چه شورای حل اختلاف باشه چه دادگاه عمومی)، روی میزان تعرفه های قانونی تامین دلیل (همون هزینه ثبت و حق الزحمه کارشناس) تاثیر مستقیمی نداره. یعنی نرخ هایی که برای این خدمات تعیین شدن، ثابتن و فرقی نمی کنه کجا پرونده شما بررسی میشه. اما خب ممکنه از نظر روند اداری و سرعت کار، تفاوت هایی بین شورا و دادگاه وجود داشته باشه که البته این ها جزو هزینه های مستقیم شما محسوب نمیشن.

خلاصه که برای تامین دلیل، اولویت با شورای حل اختلافیه که یا محل اقامت خوانده (اون کسی که دلایل رو علیه اش میخواید استفاده کنید) اونجاست، یا اگه موضوع ملکیه، شورای حل اختلاف محل وقوع ملک.

هزینه های جانبی و نکات مهم تکمیلی در مورد تامین دلیل

همیشه تو کارهای حقوقی، علاوه بر هزینه های اصلی، یه سری هزینه های جانبی و نکات مهم هم هست که دونستنشون حسابی به دردتون می خوره.

هزینه وکیل برای تامین دلیل

شاید بپرسید: «آیا برای تامین دلیل حتماً باید وکیل بگیرم؟» پاسخ اینه که نه، اجباری نیست، اما به شدت توصیه میشه! چرا؟ چون وکیل، هم به قوانین و ظرافت های حقوقی مسلطه، هم میدونه چطور باید درخواست رو تنظیم کرد که بدون نقص باشه، هم مراحل اداری رو سریع تر پیش میبره و هم میتونه بهترین کارشناس رو برای پرونده شما معرفی کنه.

دستمزد وکیل برای تامین دلیل به عوامل مختلفی بستگی داره:

  • تجربه و تخصص وکیل
  • پیچیدگی موضوع تامین دلیل شما
  • توافقی که با وکیل می کنید (ممکنه یه مبلغ ثابت باشه یا بر اساس ساعت کاری)

معمولاً برای یک درخواست تامین دلیل ساده، وکیل هزینه ای بین ۵,۰۰۰,۰۰۰ تا ۱۵,۰۰۰,۰۰۰ ریال (پانصد هزار تا یک و نیم میلیون تومان) دریافت می کنه. البته این محدوده خیلی متغیره و می تونه کمتر یا بیشتر هم بشه. بهترین کار اینه که با چند وکیل صحبت کنید و با توجه به بودجه و نیازهاتون، بهترین گزینه رو انتخاب کنید.

امکان اعسار از پرداخت هزینه تامین دلیل

این یه خبر خوبه برای کسانی که شاید توان مالی کافی برای پرداخت هزینه های تامین دلیل رو نداشته باشن. بله، مثل سایر هزینه های دادرسی، امکان درخواست اعسار از پرداخت هزینه تامین دلیل هم وجود داره. یعنی اگه واقعاً نتونید این هزینه ها رو بپردازید، می تونید از دادگاه بخواهید که شما رو از پرداخت معاف کنه یا بهتون فرصت بده که به صورت قسطی پرداخت کنید.

شرایط و مراحل درخواست اعسار کمی پیچیده ست و معمولاً با ارائه استشهادیه از سوی شاهدان یا مدارک مالی انجام میشه. اگه فکر می کنید شرایط اعسار رو دارید، حتماً با یه وکیل مشورت کنید تا راهنماییتون کنه.

مسئولیت پرداخت اولیه هزینه ها

کی باید اول هزینه رو پرداخت کنه؟ کسی که درخواست تامین دلیل رو میده، یعنی خواهان تامین دلیل. پس اول باید خودتون این مبالغ رو بپردازید.

امکان مطالبه هزینه ها از طرف مقابل

حالا یه سوال مهم: اگه تو دعوای اصلی برنده بشید، میتونید این هزینه هایی که برای تامین دلیل دادید رو از طرف مقابل بگیرید؟ بله، خوشبختانه این امکان وجود داره! هزینه های تامین دلیل، جزء خسارات دادرسی محسوب میشن و در صورت پیروزی شما تو دعوای اصلی، می تونید از محکوم علیه (کسی که حکم علیه اش صادر شده) بخواهید که این هزینه ها رو هم بهتون برگردونه.

اهمیت به روز بودن تعرفه ها

تعرفه ها و قوانین حقوقی، ثابت نیستن و ممکنه هر سال با تصویب بودجه های جدید یا آیین نامه های تازه، تغییر کنن. برای همین، همیشه تاکید می کنیم که قبل از هر اقدامی، از مراجع رسمی مثل سایت قوه قضاییه، دفاتر خدمات الکترونیک قضایی یا وکیل خودتون، از آخرین و به روزترین تعرفه ها مطلع بشید. اینجوری هیچ غافلگیری مالی ای براتون پیش نمیاد.

مراحل کلی درخواست و پرداخت هزینه تامین دلیل (خلاصه گام ها)

حالا که حسابی با همه جوانب کار و هزینه ها آشنا شدیم، اجازه بدید یه نگاه کلی و قدم به قدم بندازیم به کل این فرآیند تا ذهنتون برای اقدام آماده بشه:

  1. تنظیم و ثبت درخواست:

    • اولین کار، اینه که درخواست تامین دلیل رو دقیق و کامل تنظیم کنید. می تونید این کار رو با کمک یه وکیل انجام بدید.
    • بعد از تنظیم، باید با مدارک شناسایی و درخواستتون به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کنید.
  2. پرداخت هزینه ثبت:

    • همونجا تو دفتر خدمات قضایی، هزینه ثابت ثبت درخواست رو (که معمولاً بین ۲۰ تا ۱۰۰ هزار تومان هست) پرداخت می کنید.
  3. ارجاع پرونده به مرجع صالح:

    • بعد از ثبت، پرونده شما به شورای حل اختلاف یا دادگاه عمومی صالح (بسته به محل و نوع پرونده) فرستاده میشه.
  4. صدور قرار تامین دلیل:

    • مرجع قضایی درخواست شما رو بررسی می کنه و اگه همه چی درست باشه، قرار تامین دلیل رو صادر می کنه.
  5. معرفی کارشناس و پرداخت حق الزحمه (در صورت نیاز):

    • اگه پرونده تون نیاز به کارشناسی داشته باشه، یه کارشناس رسمی دادگستری معرفی میشه.
    • شما باید حق الزحمه این کارشناس رو طبق تعرفه به حساب دادگستری واریز کنید و فیش رو تحویل بدید.
  6. اجرای قرار و تنظیم صورت مجلس:

    • کارشناس به محل مراجعه می کنه و از دلایل شما صورت برداری و گزارش خودش رو تهیه می کنه.
    • این گزارش یا صورت مجلس، به پرونده ضمیمه میشه و در آینده قابل استناد خواهد بود.

همونطور که دیدید، فرآیند تامین دلیل با اینکه خیلی پیچیده نیست، اما نیاز به دقت و توجه به جزئیات داره. با دونستن این مراحل و هزینه ها، می تونید با خیال راحت تری از حقوقتون دفاع کنید.

جمع بندی و نتیجه گیری

حفظ مدارک و دلایل، تو هر پرونده حقوقی، مثل نگه داشتن برگ برنده تو دست می مونه. تامین دلیل دقیقاً همین کار رو براتون می کنه؛ یه سپر محکم برای دلایل شماست که نذاره زمان یا اتفاقات دیگه، اونا رو از بین ببرن یا قابل استفاده نباشن. تو این مقاله سعی کردیم تمام جنبه های هزینه تامین دلیل رو شفاف کنیم، از هزینه ثابت ثبت درخواست گرفته تا هزینه های متغیر کارشناسی که اصلی ترین بخش ماجراست. دیدیم که این هزینه ها با هزینه دادرسی فرق دارن و باید حواسمون به این تفاوت باشه.

شناختن عواملی که روی هزینه کارشناسی تاثیر میذارن، مثل نوع موضوع، پیچیدگی کار یا تعداد کارشناسان، بهتون کمک می کنه تا بهتر برآورد مالی داشته باشید. یادتون باشه که اگه براتون امکانش هست، حتماً از مشاوره و کمک یه وکیل حقوقی کاربلد استفاده کنید. وکیل نه تنها تو تنظیم درخواست و پیگیری مراحل کمکتون می کنه، بلکه میتونه بهترین برآورد رو از هزینه تامین دلیل بهتون بده و حتی تو موارد اعسار هم راهنمایی تون کنه.

در نهایت، تامین دلیل یه گام هوشمندانه و پیشگیرانه برای حفظ حقوق شماست. با آگاهی کامل از جنبه های مالی و مراحل اداری اون، می تونید با آرامش خاطر بیشتری وارد مسیر احقاق حق خودتون بشید.

دکمه بازگشت به بالا