هزینه‌های کمرشکن سلامت در روستاها بیشتر از شهرها/نابرابری در شاخصهای عدالت در سلامت در استان‌ها

روند نزولی هزینه های بهداشتی از سال 1992 ، هزینه های مخرب بهداشت در مناطق روستایی ، نابرابری در شاخص های عدالت سلامت در استان های مختلف ، بدهی برخی از تولیدکنندگان واکسن در جهان نسبت به تعهدات خود نسبت به سایر کشورها و غیره در وبینار بحث شده است. گروه مشترک اخلاق و آموزش پزشکی آکادمی علوم پزشکی مطرح شده است.

به گزارش بیگ نیوز ، در وبینار مشترک گروه اخلاق و آموزش پزشکی آکادمی علوم پزشکی ، که روز گذشته برگزار شد ، دکتر باقر لاریجانی – نایب رئیس کمیته ملی اخلاق پزشکی ، عدالت را یکی از این چهار اصل خواند. از اخلاق پزشکی و اضافه کرد: هر کس فرصت مناسب برای رسیدن به سلامت کامل بالقوه خود را دارد.

لاریجانی گفت: طی چهار دهه پس از انقلاب اسلامی ، ایران پیشرفت چشمگیری در ارتقا health سلامت ، افزایش امید به زندگی ، بهبود کیفیت زندگی ، بهبود زیرساخت ها و خدمات ، از جمله در زمینه بهداشت ، به ویژه در مناطق محروم و مستضعف داشته است. وی افزود: البته ما هنوز با چشم انداز ایده آل مورد انتظار فاصله داریم.

رئیس گروه آموزش پزشکی آکادمی علوم پزشکی ، با تأکید بر تأثیر عوامل اجتماعی موثر بر سلامت ، انتخاب روش های مختلف تأمین منابع و بازپرداخت هزینه ها ، در بسیاری از کشورها پوشش بیمه جامعه را یک چالش مهم عنوان می کند.

وی برخی شاخص های وضعیت نابرابری سلامت در ایران را برجسته کرد و گفت: هزینه های بهداشتی در کشور از 2.51 درصد در سال 1392 (یک سال قبل از شروع طرح تحول سلامت) به 2.4 درصد در سال 1397 کاهش یافت. مقایسه ده ساله این تغییرات براساس مناطق جغرافیایی نشان می دهد که خانوارهای روستایی بیشتر از خانوارهای شهری در معرض وخیم هزینه های بهداشتی هستند.

نایب رئیس کمیته ملی اخلاق پزشکی خاطرنشان کرد: دسترسی به تخت های بیمارستانی نمونه ای از دسترسی به خدمات بهداشتی است و در این راستا اختلاف در سرانه تخت های بیمارستانی نشان دهنده تفاوت دسترسی به خدمات بهداشتی در سراسر کشور است ، بنابراین این توزیع مقایسه می شود: تخت های بیمارستانی در استان های مختلف در سال 1396 نشان می دهد که تعداد سرانه تخت فعال در استان یزد بیشترین و در استان های سیستان و بلوچستان و البرز کمترین میزان است.

نابرابری بین استانهای مختلف کشور در شاخص های عدالت سلامت

لاریجانی ادامه می دهد: “به طور کلی ، روند مهمترین شاخص امید به زندگی در کشور طی 13 سال گذشته در هر دو جنس رو به بالا بوده است ، اما دو دوره کاهش (به ویژه در زنان) در سال های 2009 و 2016 را می توان در شاخص امید به زندگی “کاهش این شاخص در سال 2009 به حدی بود که تأثیر کمتری بر امید به زندگی در کشور داشت.

وی ضمن اعلام خطر تصادفات ناشی از حوادث در استان های کشور گفت: متاسفانه کشور ما از این نظر در منطقه و جهان جایگاه مناسبی ندارد.

لاریجانی همچنین به اختلاف شش برابری برخی استانهای کشور از نظر میزان مرگ و میر ناشی از بیماری های واگیر دار ، مادران ، نوزادان و تغذیه و اختلاف دو برابر میزان مرگ و میر ناشی از بیماری های غیرواگیر در استان های کشور اشاره دارد.

رئیس شبکه تحقیقاتی عوامل اجتماعی تأثیرگذار بر سلامت با اشاره به دوره زمانی بروز و میزان مرگ و میر ناشی از همه سرطان ها در استان ها گفت: اگرچه کشور از نظر میزان مرگ و میر ناشی از سرطان همزمان است اما استان ها از نظر ادغام شاخص بروز سرطان “و یک اختلاف سه برابری بین پایین ترین و بالاترین استان های کشور وجود دارد.

ایجاد یک بانک اطلاعاتی جامع ، قابل اعتماد و به روز از اوضاع اجتماعی ، اقتصادی ، بهداشتی و بیماری های همه افراد جامعه ، یک راه حل و گزینه برای بهبود قانون در سلامت کشور

در بخشی دیگر از جلسه ، دکتر علیرضا اولیایی منش ، رئیس مرکز تحقیقات عدالت دادگستری دانشگاه علوم پزشکی تهران ، همچنین با بیان اینکه به دلیل عدم تعادل جبران ناپذیر در توزیع امکانات و دسترسی به گروه های مختلف اجتماعی و یا جوامع مختلف ، همیشه در پیامدهای سلامتی تفاوت وجود دارد. به امکانات ، بی عدالتی در سلامتی رخ داده است. عوامل اقتصادی و اجتماعی م affectثر بر سلامتی ، مانند نابرابری درآمد ، سواد و محیط زندگی ، مهمترین دلایل نابرابری در سیستم بهداشتی کشور است و لایه های مختلف آن را توضیح داده است.

وی در پاسخ به این سال که چرا عوامل اجتماعی تأثیرگذار بر سلامتی مهم هستند ، گفت: این عوامل علت نابرابری هستند ، هم افزایی دارند ، با این تفاوت که قابل کنترل هستند و شاید تنها راه ارتقا health سلامت باشد.

رئیس مرکز تحقیقات عدالت سلامت دانشگاه علوم پزشکی تهران با استناد به بررسی تجربه سایر کشورها در این زمینه ، تجزیه و تحلیل شاخص های سلامت در کشور و مشاوره کارشناسان بهداشت برای تعیین مهمترین عوامل اجتماعی مضر برای سلامتی در کشور است.

اولیایی ایجاد یک بانک اطلاعاتی جامع ، قابل اعتماد و به روز از وضعیت اجتماعی ، اقتصادی ، بهداشتی و بیماری های همه افراد جامعه را راهی برای بهبود عدالت در سلامت کشور عنوان کرد و گفت: “قبل از ایجاد پایگاه داده ، دولت باید یک سیستم جامع از حمایت و حمایت اجتماعی ایجاد کند و پشتیبانی خود را با تقویت ساختار بیمه گسترش دهد.

استفاده از واکسن ها به عنوان ابزاری برای توسعه نفوذ سیاسی کشورهای جهان

در قسمت آخر این وبینار ، دکتر احسان شمسی کوشکی ، دبیر کمیته ملی اخلاق در تحقیقات پزشکی ، موارد مربوط به ملاحظات اخلاقی و عدالت در واکسیناسیون Covid-19 را بیان کرد.

وی چالش های اخلاقی در زمینه تحقیقات واکسن کرونا در کشور را زیرساخت های نظارتی ناکافی ، کمبود م interسسات واسطه ای برای تحقیقات گسترده مانند CRO ، مسئله استقلال محققان ، نحوه همکاری م institutionsسسات علمی و دانشگاهی با شرکت های تولیدی یا چالش های انجام مراحل بالینی برای انجام رضایت آگاهانه ، انجام آزمایشات بالینی بر روی شرکت کنندگانی که طبق سند ملی وقت واکسیناسیون دارند و عدم تأیید برخی از مجریان در کمیته اخلاق ملی در مورد ممنوعیت مصاحبه با ناظران پروژه .

وی همچنین با اشاره به موانع بحث در مورد خرید و واردات واکسن کرونا به کشور گفت: خطر خرید واکسن ، انتخاب واکسن از سبد کواکس ، تأیید سازمان بهداشت جهانی ، دریافت دوز دوم این واکسن کشور واکسن ، ثبت واکسن و دریافت دوزهای هدیه ، فاصله دریافت دوز دوم و واردات واکسن از طریق شرکت های خصوصی همه از نظر اخلاقی چالش برانگیز است.

دبیر کمیته ملی اخلاق در تحقیقات علوم پزشکی از استفاده از واکسن به عنوان ابزاری برای توسعه نفوذ سیاسی کشورهای جهان ، مسئله ای مهم و چالش برانگیز یاد می کند و می گوید: “در بسیاری از موارد ، تولیدکنندگان واکسن فاقد تعهدات برآورده نشده به کشورهای دیگر ”

وی تهیه راهنما برای اولویت بندی توزیع واکسن در کشور را یک اتفاق تاریخی و بسیار مفید خواند و افزود: “متأسفانه در برخی موارد سند نقض شد ، اما به طور کلی تابعیت سند در کشور بسیار بالا بود و همه مقامات به طور مکرر اطاعت می کنند. “آن زمان ما مورد توجه قرار گرفتیم.

انتهای پیام

بیگ نیوز

رسانه خبری بیگ نیوز علاقمند در زمینه اخبار فرهنگی،پزشکی و اجتماعی با بهرمندی از پایگاه های روز ایران و جهان می باشد.
دکمه بازگشت به بالا