نیاز به افزایش تنوع در سیستم آموزش عالی بریتانیا

متخصصان آموزش عالی بریتانیا اظهار داشته اند که زمان مناسب برای تقویت و گسترش تنوع در سیستم آموزش عالی کشور فرا رسیده است. این مسئله به عنوان راهکاری برای جلوگیری از شکل گیری «سیستم های همگون» مطرح شده است که نه تنها باعث کاهش حمایت عمومی می شوند بلکه باعث از دست دادن بهترین بازده های اجتماعی و اقتصادی آموزش عالی نیز خواهد شد.
به گزارش خبرگزاری آنا بریوک استور-چرچ مدیرعامل گیلد اچئی (GuildHE) که نماینده دانشگاه های کوچک و تخصصی در حوزه های مهارت محور مانند مراقبت های بهداشتی ساختمان کشاورزی آموزش و هنرهای خلاقانه است گفت که دانشگاه های بریتانیا تحت فشار قرار گرفته اند تا به انعقاد ادغام یا همکاری بپردازند. او اضافه کرد که در پاسخ به کاهش درآمد این مؤسسات مجبور به تعطیلی برنامه ها و کاهش نیروی کار شده اند.
در نامه ای که وزیر آموزش و پرورش بریتانیا بریجیت فیلیپسون در ماه نوامبر به رهبران دانشگاهی ارسال کرد اصلاحات لازم توسط دولت مشخص شد. در این نامه تأکید بر نیاز به همکاری بیشتر بین دانشگاه ها برای افزایش کارآمدی وجود دارد. این موضوع منجر به تأسیس گروه کاری تغییر و کارآمدی توسط اتحادیه دانشگاه های بریتانیا (Universities UK) شد که توسط سر نیگل کارینگتون وکیل و سابق مستشار دانشگاه هنرهای لندن رهبری می شود.
گروه کاری در حال بررسی روش هایی است که دانشگاه ها می توانند از طریق مدل های و روش های کار جدید همکاری کنند و صرفه جویی در هزینه ایجاد کنند. گزارش نهایی این گروه که شامل پیشنهادات عملی قرار دارد در تابستان منتشر خواهد شد.
فشار برای ادغام یا همکاری در سراسر جهان
استور-چرچ که قبل از این در شورای تأمین مالی آموزش عالی انگلستان فعالیت می کرد اظهار داشت که فشار برای ادغام یا همکاری نه تنها در بریتانیا بلکه در بسیاری از سیستم های آموزش عالی جهانی نیز دیده می شود. او اشاره کرد که در آمریکا و استرالیا درس هایی درباره همگون سازی سیستم های آموزش عالی وجود دارد که نشان می دهد این رویکرد به حمایت عمومی از دانشگاه ها ضربه می زند.
در واکنش به فشارهای روزافزون در آموزش عالی گیلد اچئی در درخواستی به مرور مالی چندساله که به زودی توسط دولت بریتانیا انجام خواهد شد تاکید کرد که دولت باید تنوع سیستم آموزش عالی کشور را حفظ کرده و دیدگاه های سیاست گذاری را فراتر از دانشگاه های چنددانشکده ای عمومی گسترش دهد.
در این درخواست دو اصلی ترین پیشنهاد گیلد اچئی شامل موارد زیر است:
1. صندوق تخصصی: افزایش تخصیص بودجه برای دروس و رشته های مهم هزینه بر و تأثیرگذار که تنوع را حفظ می کنند. همچنین بهبود قالب نظارتی به نحوی که مؤسسات کوچک تر و تخصصی را تشجیع کند.
2. حمایت از دانشجویان: استفاده از هر بودجه اضافی برای افزایش مبلغ قرض های تحصیلی و بازگرداندن اعطای حقوق زندگی برای دانشجویان محروم تر. علاوه بر این تقویت برنامه های تبلیغاتی در زمینه های اولویت مند مانند مراقبت های بهداشتی ساختمان آموزش و کشاورزی.
مخالفت با افزایش حقوق تحصیلی
گیلد اچئی در مقابل گروه های دیگری مانند گروه راسل (Russell Group) قرار گرفته است که افزایش حقوق تحصیلی را برای دانشجویان داخلی در سال های آینده می طلبند. در این درخواست گیلد اچئی اعلام کرد: هرچند که افزایش بودجه الزامی است اما تحمیل این فشار مالی به دانشجویان قابل قبول نیست. حقوق تحصیلی در بریتانیا از بالاترین نرخ های جهانی برخوردار است در حالی که مشارکت دولتی فقط ۱۸٪ از هزینه کل آموزش عالی را شامل می شود.
انتقاد از فقدان حمایت برای مؤسسات تخصصی
در یک وبلاگ مشترک منتشر شده در سیاست آموزش عالی استور-چرچ و دکتر کیت ویکلو که به عنوان مدیر سیاست (بینش دسترسی و تجربه دانشجویی) در گیلد اچئی فعالیت می کند به این موضوع اشاره کردند که تنوع یکی از عناصر ضروری برای موفقیت و پایداری سیستم آموزش عالی است. آنها ادعا کردند که برخی چالش های فعلی دانشگاه های آمریکا ناشی از فقدان تنوع در اهداف و ویژگی های مخصوص مؤسسات است که باعث کاهش حمایت عمومی شده است.
متخصصان تاکید دارند که این پیشنهادات نه تنها می توانند به حل چالش های فعلی کمک کنند بلکه پایه هایی برای سیستم آموزش عالی پایدارتر و شمولی تر در آینده را فراهم خواهند کرد.
منبع: ana.ir