نقاشی با پاستل: خلاصه کتاب تکنیک های آسان (مگی پرایس)

نقاشی با پاستل: خلاصه کتاب تکنیک های آسان (مگی پرایس)

خلاصه کتاب نقاشی با پاستل: تکنیک های آسان برای طراحی با پاستل ( نویسنده مگی پرایس )

کتاب نقاشی با پاستل: تکنیک های آسان برای طراحی با پاستل نوشته مگی پرایس، راهنمایی جامع و کاربردی است که به شما کمک می کند با دنیای رنگارنگ پاستل آشنا شوید، از انتخاب ابزار گرفته تا خلق نقاشی های حرفه ای. این کتاب به شما یاد می دهد چطور با رنگ ها عمق و حرکت ایجاد کنید و از فرایند خلاقانه پاستل نهایت لذت را ببرید.

اگه همیشه دوست داشتید نقاشی با پاستل رو تجربه کنید، یا حتی اگه مداد پاستلتون رو کنار گذاشتید چون فکر می کردید کار سختیه، این خلاصه دقیقاً برای شماست! مگی پرایس، هنرمند و معلم پاستل باسابقه، توی کتابش به ما یاد می ده که نقاشی با پاستل چقدر می تونه راحت و لذت بخش باشه. فکر کن رنگ ها رو روی کاغذ میاری و همون لحظه نتیجه نهایی رو می بینی، بدون اینکه نیاز باشه ساعت ها منتظر خشک شدنشون بمونی! این یکی از اون ویژگی های خاص پاستله که مگی پرایس خیلی روش تأکید می کنه و راستش رو بخواید، حق هم داره. توی این مقاله، می خوایم با هم یه گشتی توی دنیای این کتاب بزنیم و ببینیم مهم ترین درس ها و تکنیک هایی که مگی پرایس بهمون یاد می ده، چی هستن. هدفمون اینه که حتی اگه وقت نکردید کل کتاب رو بخونید، با همین خلاصه بتونید یه دید خوب پیدا کنید و شایدم همین الان یه پاستل بردارید و شروع کنید به خلق کردن!

گام های آغازین: آنچه برای شروع نقاشی با پاستل نیاز دارید

مگی پرایس توی فصل اول کتابش، خیلی دوستانه و قدم به قدم بهمون می گه که اصلاً نقاشی با پاستل از کجا شروع می شه. مثل هر کاری، اول باید ابزارش رو بشناسیم و بدونیم چی به چیه. این بخش، یه راهنمای عالی برای همه، چه مبتدی و چه کسایی که می خوان ابزارشون رو بهتر بشناسن.

انواع پاستل؛ رفیق رنگی تون رو بشناسید!

فکر نکنید پاستل فقط یه نوعه! مگی پرایس توضیح می ده که ما چند مدل پاستل داریم و هر کدومشون هم یه عالمه کاربرد خاص دارن:

  • پاستل های سخت: اینا محکم و سفتن، برای طراحی های اولیه و خطوط دقیق و جزئیات ظریف عالی عمل می کنن. چون پودر کمتری دارن، کمتر هم گرد و غبار ایجاد می کنن.
  • پاستل های نرم: اینا سلطان های رنگ های زنده و غلیظن! خیلی پودری و کرمی شکلن و وقتی باهاشون کار می کنی، رنگ رو خیلی راحت روی سطح پخش می کنن. برای لایه های رنگی زیاد، ترکیب رنگ ها و پوشش دادن سطح های بزرگ حسابی به کار میان.
  • پاستل های روغنی: فرقشون با بقیه اینه که با روغن ساخته شدن. این یعنی رنگ هاشون مات نیست و یه جور درخشش خاصی دارن. خیلی خوب روی هم می شینن و می تونید باهاشون لایه های رنگی ضخیم درست کنید. معمولاً هم با آب یا حلال های دیگه کار نمی کنن.
  • مداد پاستل: اینا ترکیب مداد و پاستلن، یعنی دقت مداد رو دارن و رنگ های پاستل رو. برای جزئیات و کارهایی که نیاز به ظرافت بیشتری دارن، حسابی به درد می خورن.

مگی پرایس توصیه می کنه که برای شروع، لازم نیست همه اینا رو داشته باشیم. می تونیم با یه مجموعه پاستل نرم یا ترکیبی از نرم و سخت شروع کنیم و کم کم با پیشرفتمون، ابزارمون رو کامل تر کنیم.

فضای کار و تمیز نگه داشتن ابزار: از کثیفی نترسید!

یکی از دغدغه های اصلی پاستل کارها، کثیف شدن دست و لباس و البته خود پاستل هاست. اما مگی پرایس راه حل های ساده و کاربردی داره:

  • ماسک و دستکش: برای اینکه از استنشاق گرد و غبار پاستل جلوگیری کنید (مخصوصاً اگه حساسیت دارید) و دست هاتون رنگی نشه، استفاده از ماسک و دستکش لاتکس یا پارچه ای می تونه خیلی کمک کننده باشه. بعضی ها حتی از کرم های مرطوب کننده قبل از شروع کار استفاده می کنن تا پودر پاستل کمتر به پوستشون بچسبه.
  • تمیز کردن پاستل ها: وقتی با پاستل کار می کنید، طبیعیه که انگشت ها یا دستکشتون رنگی می شه و ممکنه این رنگ به پاستل بعدی که برمی دارید منتقل بشه. اگه پاستل هاتون رو تمیز نگه ندارید، کم کم همه شون یه ته رنگ خاکستری پیدا می کنن و رنگ های اصلیشون رو از دست می دن.
    • دستمال کاغذی: ساده ترین راه اینه که حین کار، چوب های پاستل رو با یه دستمال کاغذی پاک کنید.
    • گندم یا برنج: مگی پرایس یه ایده جالب می ده! می تونید پالت کاریتون (یعنی پاستل هایی که برای یه نقاشی خاص انتخاب کردید) رو توی یه ظرف پر از گندم یا برنج نگه دارید. این کار باعث می شه پاستل ها تمیز بمونن.
    • جعبه های فوم دار: اگه جعبه پاستلتون آستر فوم داشته باشه، هر بار که درش رو می بندید، پاستل ها تا حدودی تمیز می شن.
  • بازیافت گرد و غبار: حیرت انگیز نیست؟ حتی می تونید از خرده ها و گرد و غبار پاستل های شکسته، پاستل جدید بسازید! گرد و غبار رو روی یه کاغذ مومی جمع کنید، کمی آب بهش اضافه کنید و با قاشق یا انگشت دستکش دار هم بزنید تا یه خمیر سفت مثل خمیر کوکی به دست بیاد. بعد با دستکش بهش شکل چوب بدید و بذارید یه روزی خشک بشه. اینجوری هیچ چیزی هدر نمی ره و کلی هم کیف می ده که پاستل خودتون رو ساختید!

انتخاب سطح مناسب: بوم شما، دنیای پاستل

کاغذ یا سطحی که روش نقاشی می کنید، توی نتیجه نهایی کارتون خیلی مهمه. مگی پرایس می گه بافت کاغذ تأثیر مستقیمی روی اینکه چقدر پاستل رو می پذیره و چقدر می تونید لایه لایه روش کار کنید، داره:

  • کاغذهای مخصوص پاستل: این کاغذها معمولاً بافت زبر و دندانه داری دارن که باعث می شه ذرات پاستل به خوبی روشون بچسبن. انواع مختلفی دارن؛ از ریز بافت تا درشت بافت.
  • مقواهای سمباده ای: اینا خیلی زبرن و پاستل رو حسابی نگه می دارن، برای لایه های زیاد و تکنیک های خاص عالی هستن.
  • سطوح دست ساز: حتی می تونید با آغشته کردن کاغذهای معمولی به مواد خاصی مثل ژسو یا چسب های اکریلیک، سطوح با بافت های دلخواه خودتون رو بسازید. اینجوری دستتون برای تجربه کردن حسابی بازه.
  • کار روی سطح رنگی: یکی از تکنیک های جالبی که مگی پرایس پیشنهاد می کنه، شروع نقاشی روی یه سطح رنگی هست. یعنی به جای کاغذ سفید، از کاغذ رنگی استفاده کنید یا قبل از شروع، یه لایه رنگ کمرنگ به عنوان زیرساخت روی کاغذتون بزنید. این کار می تونه بهتون کمک کنه که از ابتدا به ارزش های نوری و رنگی کارتون یه دید کلی داشته باشید.

رازهای ترکیب و رنگ: خلق عمق و حرکت

خب، حالا که ابزار رو می شناسیم، وقتشه بریم سراغ مغز اصلی نقاشی: رنگ و ترکیب بندی! مگی پرایس توی این بخش از کتابش، قشنگ ترین درس ها رو درباره اینکه چطور به نقاشی هامون روح و زندگی بدیم، بهمون یاد می ده.

انتخاب سوژه و ترکیب بندی پویا: از هر چیزی یه اثر هنری بساز!

مهم نیست چی می کشید، یه گل، یه منظره، یا حتی یه لیوان آب. مگی پرایس می گه مهم اینه که چطور بهش نگاه کنید و چطور توی کادرتون قرارش بدید. سوژه باید الهام بخش باشه، چیزی که واقعاً به دلتون بشینه و بخواید ساعت ها باهاش درگیر بشید. بعدش نوبت ترکیب بندیه؛ یعنی چیدن عناصر توی نقاشی طوری که چشم بیننده رو هدایت کنه و یه حس پویا و جذاب ایجاد کنه. از قانون یک سوم، خطوط راهنما و فضاهای مثبت و منفی استفاده کنید تا نقاشیتون جون بگیره.

اهمیت ارزش نوری (Value): تیرگی و روشنی، جادوی حجم!

اگه بخوایم نقاشی هامون تخت و بی بعد نباشن، باید مفهوم ارزش نوری رو خوب درک کنیم. ارزش نوری یعنی میزان تیرگی یا روشنی یه رنگ. مگی پرایس تأکید می کنه که حتی قبل از اینکه به رنگ ها فکر کنید، به تاریکی ها و روشنی ها فکر کنید. این تفاوت بین روشن ترین قسمت و تاریک ترین قسمت نقاشیه که باعث می شه اشیاء حجیم به نظر بیان، از صفحه بیرون بپرن و عمق پیدا کنن. اگه یه نقاشی ارزش های نوری قوی داشته باشه، حتی اگه بی رنگ هم باشه، باز هم تأثیرگذاره. پس همیشه حواستون باشه که کدوم قسمت ها روشن ترن، کدوم ها تیره تر و سایه ها کجاها می افتن.

طراحی با رنگ: رنگ ها رو از همون اول بازی بده!

خیلی وقت ها اول با مداد طراحی می کنیم و بعد رنگ رو اضافه می کنیم. اما مگی پرایس یه رویکرد دیگه رو پیشنهاد می کنه: «طراحی با رنگ». یعنی چی؟ یعنی از همون اول به جای اینکه با خطوط سیاه و سفید کار رو شروع کنید، با رنگ های خیلی کمرنگ و محو، طرح کلی رو بزنید. این کار بهتون کمک می کنه که از ابتدا به فکر رنگ و نور باشین، نه فقط خطوط. این تکنیک می تونه به نقاشی هاتون حس spontaneity (خودجوش بودن) و تازگی بده و باعث بشه رنگ ها طبیعی تر به نظر بیان.

تکنیک های عملی پاستل روی کاغذ: از ضربه تا ترکیب

این بخش، یعنی فصل سوم کتاب، جاییه که مگی پرایس آستین ها رو بالا می زنه و مهم ترین و کاربردی ترین تکنیک ها رو بهمون یاد می ده. اینجا دیگه فقط درباره «چی» نیست، بیشتر درباره «چطور» هست!

ضربه زدن با پاستل: رقص پاستل روی کاغذ

فکر نکنید پاستل رو فقط باید یه مدل روی کاغذ بکشید. کلی ضربه و حرکت مختلف هست که می تونه بافت ها و جلوه های باحالی ایجاد کنه:

  • ضربه های خطی: برای خطوط تیز و جزئیات دقیق.
  • ضربه های هاشور: مثل خطوط موازی که برای ایجاد سایه و بافت استفاده می شن.
  • ضربه های نقطه ای (Stippling): برای ایجاد جلوه های دانه دانه یا ترکیب رنگ از فاصله دور.
  • لایه گذاری (Layering): پاستل رو لایه لایه روی هم بزنید تا عمق و رنگ های جدید ایجاد کنید. هرچی لایه ها بیشتر باشن، رنگ غنی تر می شه.
  • ساییدن (Scumbling): پاستل رو خیلی آروم و با فشار کم روی سطح می کشیم تا یه بافت نیمه شفاف و پر از هوا داشته باشیم.
  • پاک کردن و برجسته سازی: گاهی اوقات باید قسمتی از پاستل رو پاک کنیم تا به رنگ زیرین برسیم یا جلوه های خاصی ایجاد کنیم. مگی پرایس می گه این خودش یه تکنیکه!

ترکیب رنگ ها: معجزه رنگین کمان

ترکیب رنگ ها با پاستل هم یه داستان دیگه داره. ما دو نوع ترکیب داریم: ترکیب نوری و ترکیب مکانیکی.

  • اختلاط نوری (Optical Blending): یعنی اینکه رنگ ها رو کنار هم می ذاریم، بدون اینکه فیزیکی ترکیبشون کنیم. چشم بیننده خودش از فاصله دور، این رنگ ها رو ترکیب شده می بینه. این تکنیک می تونه به نقاشیتون حس لرزش و زندگی بده.
  • ترکیب مکانیکی (Mechanical Blending): اینجا دیگه وارد عمل می شیم!
    • با انگشت: ساده ترین و رایج ترین راه! گرما و روغن طبیعی دستتون کمک می کنه پاستل نرم تر و یکدست تر بشه.
    • محوکن (Tortillion/Paper Stumps): یه ابزار کاغذی فشرده که برای ترکیب کردن جزئیات کوچک و خطوط ظریف خیلی خوبه.
    • پارچه یا اسفنج: برای ترکیب کردن سطوح بزرگ تر و ایجاد یه بافت یکدست.
    • براش: براش های مخصوص پاستل هم هستن که می تونن پودر رو پخش کنن یا حتی پاک کنن.

مگی پرایس تأکید می کنه که از ترکیب بیش از حد پرهیز کنیم. گاهی اوقات بهترین راه، اینه که بذاریم رنگ ها خودشون حرف بزنن!

یادتون باشه، نقاشی با پاستل مثل یه بازیه؛ هرچی بیشتر امتحان کنید، بیشتر یاد می گیرید و نتایج هیجان انگیزتری می بینید. هیچ قانونی نیست که نتونید بشکنید!

نقاشی زیرین (Underpainting): پی و اساس شاهکار شما

این یکی از قوی ترین نکات کتاب مگی پرایسه و خیلی به درد می خوره! Underpainting یا نقاشی زیرین یعنی اینکه قبل از اینکه پاستل رو شروع کنید، با یه متریال دیگه مثل آبرنگ، گواش یا حتی استون، یه لایه رنگی اولیه روی کاغذتون بزنید. این کار چند تا مزیت داره:

  • ایجاد پایه رنگی: زیر نقاشی می تونه رنگ اصلی کارتون رو مشخص کنه و بهش عمق اولیه بده. مثلاً اگه می خواید یه منظره سبز بکشید، می تونید با یه زیر نقاشی قرمز (رنگ مکمل سبز) شروع کنید. این کنتراست رنگی، نقاشی رو حسابی زنده می کنه.
  • کنترل ارزش نوری: با زیر نقاشی می تونید از همون اول تیرگی و روشنی ها رو تعیین کنید.
  • بافت و جلوه های خاص:
    • زیر نقاشی با آبرنگ: رنگ های شفاف آبرنگ می تونن پایه های رنگی فوق العاده ای ایجاد کنن و وقتی پاستل روشون میاد، یه جلوه خاص و لایه ای به کار می ده.
    • زیر نقاشی با گواش: گواش ماته و می تونه یه پایه رنگی محکم تر و پوشاننده تر ایجاد کنه.
    • استفاده از آب: حتی می تونید پاستل رو روی کاغذ بکشید و بعد با یه قلم موی خیس یا اسپری آب، رنگ رو پخش کنید. این کار یه جلوه آبرنگی به پاستل می ده.
    • استفاده از استون (Acetone): یکی از تکنیک های هیجان انگیز مگی پرایس استفاده از استونه! استون باعث می شه پاستل به سرعت روی کاغذ حل بشه و یه لایه رنگی یکدست و سریع خشک شونده ایجاد کنه. این تکنیک برای شروع کار و پوشش دادن سطوح بزرگ خیلی عالیه.
    • زیر رنگ آمیزی با لکه روغن: این روش هم می تونه به نقاشیتون عمق و غنای بیشتری بده.

مگی پرایس توی این بخش کلی مثال عملی و تصویری از نحوه استفاده از این تکنیک ها توی سوژه های مختلف مثل بازتاب ها توی آب، زیر نور خورشید و سایه، یا نقاشی آسمون ها می ده.

نقاشی از روی عکس: تبدیل واقعیت به هنر پاستل

خیلی وقت ها ما دوست داریم از روی عکس نقاشی کنیم، اما مگی پرایس یه نکته مهم رو یادآوری می کنه: ما قرار نیست یه کپی برابر اصل از عکس بکشیم، ما قراره یه اثر هنری خلق کنیم!

چالش های عکاسی: گول عکس ها رو نخورید!

مگی پرایس می گه عکس ها می تونن دوست شما باشن یا بدترین دشمنتون! یه عکس ممکنه جزئیاتی رو نشون بده که تو واقعیت به چشم نمیان، یا رنگ ها رو غیرواقعی کنه. کنتراست ها ممکنه خیلی زیاد یا خیلی کم باشن. پس باید یاد بگیریم چطور با محدودیت ها و گاهی تناقضات موجود توی عکس کنار بیایم و فقط بهش به چشم یه مرجع نگاه کنیم، نه یه قانون مطلق.

فراتر از کپی برداری: نقاشی رو بهتر از عکس کنید!

هدف این نیست که دقیقاً هر چیزی که توی عکس هست رو روی کاغذ بیاریم. مگی پرایس بهمون یاد می ده که چطور یه عکس رو ارتقاء بدیم و بهش روح هنری خودمون رو اضافه کنیم. می تونیم عناصر رو جابجا کنیم، رنگ ها رو تغییر بدیم، جزئیات غیرضروری رو حذف کنیم یا حتی چیزهایی اضافه کنیم که توی عکس نیستن. اینجا خلاقیت شماست که حرف اول رو می زنه. نقاشیتون رو شخصی تر و جذاب تر کنید.

کار از روی چند منبع: پازل رو کامل کن!

گاهی اوقات یه عکس برای خلق یه نقاشی کامل کافی نیست. مگی پرایس پیشنهاد می کنه که از چند عکس یا حتی اسلاید مختلف به عنوان مرجع استفاده کنیم. مثلاً اگه می خواید یه منظره بکشید، می تونید از یه عکس برای آسمون، از یه عکس دیگه برای درخت ها و از یه عکس سوم برای رودخونه الهام بگیرید و همه شون رو با هم ترکیب کنید تا یه اثر جدید و یونیک به وجود بیاد.

نقاشی از طبیعت و سوژه های زنده: روح زندگی در پاستل

نقاشی از سوژه های زنده یا طبیعت، یه حس و حال دیگه داره. مگی پرایس توی این فصل بهمون یاد می ده چطور این حس رو توی نقاشی هامون منعکس کنیم.

نقاشی فیگور انسان و پرتره: شکار لحظه ها

کشیدن از مدل زنده، چالش های خودش رو داره. مدل حرکت می کنه، نور تغییر می کنه و شما باید توی یه زمان محدود، بتونید مهم ترین ویژگی ها رو شکار کنید. مگی پرایس روی این نکته تأکید می کنه که به جای تمرکز روی جزئیات کوچک، به فرم کلی، ارزش های نوری و حالت بدن یا چهره توجه کنید. سرعت و جسارت اینجا خیلی مهمن.

طبیعت بی جان و منظره: آرامش در آتلیه، زندگی در فضای باز

چه توی آتلیه یه طبیعت بی جان رو بچینید و ازش نقاشی کنید، چه برید فضای باز (Plein Air) و از یه منظره نقاشی بکشید، مگی پرایس نکات جالبی داره. برای طبیعت بی جان، نورپردازی رو دست کم نگیرید و چیدمانتون رو با دقت انتخاب کنید. برای نقاشی در فضای باز هم سرعت عمل و توانایی ثبت حس و حال لحظه ای خیلی مهمه، چون نور و هوا مدام در حال تغییرن.

نقاشی شما کی تمام شد؟ دیدگاه یک هنرمند

یکی از سوال های همیشگی هنرمندها اینه که کی باید دست از نقاشی بکشم؟ مگی پرایس می گه این یه حس درونیه. وقتی نقاشیتون به اون نقطه ای رسید که دیگه نمی تونید چیزی بهش اضافه کنید یا چیزی ازش کم کنید بدون اینکه کل کار خراب بشه، یعنی کارتون تمومه. گاهی اوقات بهترین کار اینه که یه نقاشی رو برای مدتی کنار بذارید و بعد با یه نگاه تازه بهش برگردید. اینجوری می تونید ببینید واقعاً چیزی کم داره یا نه.

هنر نقاشی پاستل، دریچه ای رو به روی خلاقیت باز می کنه که شاید هیچ وقت فکرش رو نمی کردید. از اشتباهاتتون نترسید، اونا بهترین معلم های شما هستند.

نکات کلیدی و آموزه های ماندگار از مگی پرایس

اگه بخوایم عصاره کتاب مگی پرایس رو بکشیم بیرون، چند تا پیام اصلی و فلسفه هنری هست که همیشه توی ذهن آدم می مونه:

  • نقاشی پاستل، آسان و لذت بخشه: شاید مهم ترین پیام کتاب همین باشه. مگی پرایس مدام تأکید می کنه که پاستل ابزاری نیست که بخواد شما رو بترسونه. میشه خیلی راحت باهاش ارتباط برقرار کرد و از فرایند خلق لذت برد، چون نیازی به حلال، خشک شدن یا کلی تمیزکاری نداره.
  • رنگ های زنده و بی واسطه: این هنرمند عاشق زنده بودن رنگ های پاستله. رنگ رو مستقیم روی سطح میارید و همون لحظه اثرش رو می بینید، بدون هیچ واسطه ای. این حس بی واسطه بودن، خیلی انرژی بخشه.
  • کاوش و آزمایش: مگی پرایس تشویق می کنه که نترسید و امتحان کنید. تکنیک های مختلف رو یاد بگیرید، اما بعدش اون ها رو به سبک خودتون تغییر بدید. هیچ قانون سفت و سختی وجود نداره که مانع خلاقیت شما بشه.
  • اهمیت ارزش نوری: حتی با وجود تمرکز روی رنگ، مگی پرایس بارها اهمیت ارزش نوری (تیرگی و روشنی) رو یادآوری می کنه. این پایه و اساس هر نقاشی موفقه.
  • دیدن، نه صرفاً نگاه کردن: هنرمند واقعی، دنیا رو متفاوت می بینه. یاد بگیرید به اطراف با نگاه یک نقاش نگاه کنید، به نورها، سایه ها، فرم ها و ترکیب بندی های طبیعی.

آموزه های مگی پرایس نه تنها جنبه تکنیکی دارن، بلکه انگیزشی هم هستن. اون بهتون می گه که هیچ وقت برای شروع دیر نیست و با تمرین و کمی جسارت، می تونید نقاشی های پاستل شگفت انگیزی خلق کنید.

کلام پایانی: دعوتی به دنیای پاستل

خب، رسیدیم به آخر این سفر رنگی توی دنیای پاستل با مگی پرایس! اگه تا الان فکر می کردید نقاشی با پاستل فقط برای حرفه ای هاست یا ابزار پیچیده ایه، امیدوارم این خلاصه نظرتون رو عوض کرده باشه. کتاب نقاشی با پاستل: تکنیک های آسان برای طراحی با پاستل واقعاً یه گنجینه از اطلاعات کاربردی و الهام بخشه که از همون گام های اول تا تکنیک های پیشرفته تر، دستتون رو می گیره و راه رو بهتون نشون می ده.

مگی پرایس با لحن گرم و معلم گونه اش، نه تنها تکنیک ها رو آموزش می ده، بلکه بهتون این اعتماد به نفس رو می ده که می تونید خلق کنید و ازش لذت ببرید. چه هنرجوی مبتدی باشید که تازه می خواد شروع کنه، چه یه هنرمند باسابقه که دنبال ایده های جدیده، این کتاب براتون حرف هایی برای گفتن داره. اگه وقت داشتید و حسابی دلتون خواست که بیشتر توی این دنیای رنگی غرق بشید، حتماً یه سر به کتاب اصلی بزنید. ترجمه روان این کتاب به همت فرنوش استاد لطفی انجام شده و انتشارات افریز اون رو منتشر کرده، که خودش یه امتیاز بزرگه تا بتونیم به راحتی از آموزه های این هنرمند بزرگ استفاده کنیم. پس معطل نکنید، یه بسته پاستل بگیرید و شروع کنید به رنگ بخشیدن به دنیاتون!

مشخصات کتاب اصلی (برای مرجع)

عنوان فارسی عنوان انگلیسی
نقاشی با پاستل: تکنیک های آسان برای طراحی با پاستل Painting with Pastels: Easy Techniques to Master the Medium
جزئیات مقدار
نویسنده مگی پرایس (Maggie Price)
مترجم فرنوش استاد لطفی
ناشر انتشارات افریز
سال انتشار ۱۴۰۲ (بر اساس اطلاعات موجود)
تعداد صفحات حدود ۲۳۰ صفحه
شابک (ISBN) ۹۷۸-۶۲۲-۷۴۰۸-۲۵-۶ (بر اساس اطلاعات موجود)
موضوع نقاشی، آموزش هنر، پاستل
فرمت چاپی، الکترونیک (EPUB)

دکمه بازگشت به بالا