نظام سلامت، در فلسطین اشغالی تحت فشار شدید فعالیت می‌کند

این پست از سایت سایت اطلاع رسانی بیگ نیوز برگرفته از سایت ” www.isna.ir ” در مورد مقاله ” نظام سلامت، در فلسطین اشغالی تحت فشار شدید فعالیت می‌کند ” ارائه شده است، در صورتی که محتوای این پست مورد توجه تان واقع شده است به دسته بندی مربوطه مراجعه نمایید.

حقوق |درمان

دستیار ویژه وزیر و مدیرکل همکاری‌های بین‌الملل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: محدویت‌های اعمال شده در جابجایی بیماران، کارکنان سلامت و کالاها فعالیت و توسعه نظام سلامت را در فلسطین با مانع مواجه کرده است و بحران سلامت را سرعت بخشیده است.

به گزارش بیگ نیوز، دکتر محمدحسین نیکنام دستیار ویژه وزیر و مدیرکل همکاری‌های بین الملل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امروز (پنج‌شنبه ۴ خرادماه) در جلسه تصویب سند توجه به  وضعیت بهداشت سرزمین های اشغالی و بلندی های جولان و تصمیم علیه رژیم اشغالگر در هفتاد و ششمین مجمع جهانی سلامت اظهار داشت: هیات جمهوری اسلامی ایران از گزارش مدیر کل و دبیرخانه سازمان جهانی بهداشت برای تلاش مستمر در راستای بهبود وضعیت سلامت در فلسطین اشغالی تشکر می‌کند.   

وی افزود: براساس آخرین گزارش سازمان جهانی بهداشت به شماره ۱۵/ َ۷۶ مورخ ۱۷ می ۲۰۲۳ نظام سلامت، در فلسطین اشغالی تحت فشار شدید فعالیت می کند و همه ابعاد زندگی از جمله همه ابعاد مولفه های سلامت با اشغال طولانی مدت و آوارگی و محاصره فلسطینیان عمیقا متاثر شده است.

دکتر نیکنام یادآور شد: صدمه گسترده به زیر ساخت ها از جمله بیمارستان ها، کلینیک ها و آمبولانس ها و تاسیسات آموزشی، آب و بهداشتی، به مقدار زیادی دسترسی به خدمات اولیه را محدود کرده است.

دستیار ویژه وزیر و مدیرکل همکاری‌های بین الملل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خاطرنشان کرد: همانگونه که در اساسنامه سازمان جهانی بهداشت آمده است، برخوداری از بالاترین استاندارد قابل حصول در عرصه سلامت، یکی از حقوق اساسی هر انسانی بدون تبعیض است. اما مردم فلسطین برای دهه‌ها با وضعیت بسیار بد سلامت بلاخص در نوار غزه که در محاصره غیر انسانی و زیر حملات نظامی است، مواجهند.

وی با تاکید بر اینکه کارکنان سلامت و امکانات فلسطین اشغالی از این حملات مستثنی نیستند، افزود:حملات هوایی موجب کشتار کارکنان سلامت و تخریب بسیاری از کلینیک‌ها شده است.

نیکنام تاکید کرد: همانطور که گزارش به درستی مشخص می‌کند، شرایط هشدار دهنده است و محدودیت اعمال شده در تردد و جابجایی مردم باقی است، وجود توقفگاه‌ها و موانع در کرانه باختری و روش اخذ مجوز برای سفر همگی مغایر با اهداف و اصول سازمان جهانی بهداشت است.  

بنابر اعلام وزارت بهداشت و به گفته دستیار ویژه وزیر و مدیرکل همکاری‌های بین الملل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، محدویت‌های اعمال شده در جابجایی بیماران، کارکنان سلامت و کالاها فعالیت و توسعه نظام سلامت را در فلسطین با مانع مواجه کرده است و بحران سلامت را سرعت بخشیده است.

وی ادامه داد: سازمان جهانی بهداشت به گونه‌ای ساختارمند وضعیت زندانیان در زندان‌های رژیم صهیونیستی را زیر نظر داشته و بطور منظم آن را  به مجمع عمومی سازمان جهانی بهداشت گزارش کند.

نیکنام خاطرنشان کرد: سال گذشته، تصمیم WHA ۷۵/۱۰ مجمع عمومی سازمان جهانی بهداشت از مدیر کل درخواست کرد که براساس ارزیابی‌های میدانی توسط سازمان جهانی بهداشت، در مورد شرایط جمعیتی سوری در بلندی‌های جولان اشغالی شامل زندانیان و بازداشت شدگان گزارش دهد و از دسترسی کافی به خدمات سلامت روان، جسم و محیط مطمئن شود و در مورد کم و کیف تامین آنها با کمک‌های فنی مرتبط گزارش دهند.

دستیار ویژه وزیر و مدیرکل همکاری‌های بین‌الملل وزارت بهداشت با اظهار نگرانی عمیق از این که سازمان جهانی بهداشت به اطلاعات جولان اشغال شده سوریه دسترسی ندارد، گفت: سازمان جهانی بهداشت با وجود عدم دسترسی نمی‌تواند مستقیما گزارش از وضع موجود تهیه کند.

وی افزود: در راستای موضع همیشگی‌مان، بخش‌هایی از تصمیمات و گزارش مندرج در سند A۷۶/۱۵  را که ممکن است موجب به رسمیت شناخته شدن رژیم اشغالگر باشد، قبول نداریم.

انتهای پیام

بیگ نیوز

رسانه خبری بیگ نیوز علاقمند در زمینه اخبار فرهنگی،پزشکی و اجتماعی با بهرمندی از پایگاه های روز ایران و جهان می باشد.
دکمه بازگشت به بالا