نسخه نویسی الکترونیک به تکامل تدریجی نیاز دارد

الکترونیک

معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران با اشاره به اینکه نسخه الکترونیک باید به تدریج توسعه یابد، گفت: روش هایی که به صورت سنتی انجام می شود باید تغییر کند، فرآیندها تغییر کند و سپس الکترونیکی شود و اکنون این دو فرآیند باید به طور همزمان انجام شود.” بودن.

به گزارش بیگ نیوز، دکتر مهدی رضایی در خصوص سازوکار نحوه اجرای نسخه الکترونیک در کشور گفت: در مرحله گذار از روش سنتی به روش الکترونیکی هستیم. در ابتدا اجرای این برنامه نیاز به زیرساخت هایی از جمله قابلیت شناسایی بیمه شدگان سازمان بدون نیاز به دفترچه کاغذی در کلیه مراکز خدماتی داشت که خوشبختانه در سال گذشته انجام شد و توانستیم دفترچه های کاغذی بیمه شدگان را حذف کنیم. سازمان.

وی ادامه می دهد: دومین گام برای ثبت استاندارد داده های پزشکی، طرح نسخه الکترونیکی بود که در قالب سامانه الکترونیک سلامت در دستور کار قرار گرفت، به طوری که از سال گذشته به طور میانگین حدود 65 تا 70 درصد نسخه ها داشته اند. تولید شده است. در کشور مربوط به بیمه شدگان بیمه سلامت به صورت الکترونیکی صادر می شود.

معاون بیمه ای و خدمات درمانی سازمان بیمه سلامت ایران افزود: البته درصد پراکندگی نسخه های الکترونیکی در برخی استان ها 90 درصد بهبود یافته و در برخی استان ها پیشرفت کمتری داشته است، بنابراین بزرگترین مشکل ما در کلانشهرهایی مانند است. تهران.”

وی همچنین گفت: شرایطی فراهم شده تا افراد فاقد پوشش بیمه ای بتوانند در سامانه نسخه الکترونیکی خدمات دریافت کنند و فرد مجبور به بیمه نباشد.

رضایی با اشاره به اینکه در اسناد بالادستی به ویژه از برنامه چهارم بر اصلاح روند درمان نظام سلامت تاکید شده است، گفت: در قوانین بودجه سنواتی به ویژه قانون بودجه 1400 نیز بر این موضوع تاکید شده بود. برای این منظور در نظر گرفته شد که از دی ماه امسال شرکت های بیمه برای کپی غیر از الکترونیک هیچ گونه پرداختی نداشته باشند.

وی به سختی ها و چالش های اجرای این برنامه اشاره کرد و گفت: با توجه به تضاد با موضوع کرونا و شروع به کار دولت جدید، اختلالاتی در مراکز دولتی که سهم قابل توجهی از خدمات را ارائه می دهند، به وجود آمده است. از طرفی سرپرست اصلی این برنامه وزارت بهداشت بود که باعث شد دستگاه هماهنگ کننده نقش خود را به خوبی ایفا نکند و از برنامه عقب بیفتیم.

معاون بیمه و خدمات درمانی سازمان بیمه سلامت ایران تصریح کرد: بر اساس قانون بودجه سال 99، وزارت بهداشت موظف شد پس از 3 ماه سامانه هایی را برای سازمان های بیمه گر برای ارائه خدمات در داخل وزارت بهداشت فراهم کند که این سامانه ها را در اختیار سازمان های بیمه گر قرار دهد. عنوان کارگروه اجرایی فناوری اطلاعات در ریاست جمهوری وقت رهبری کار را بر عهده گرفت و طبق قانون بودجه به شرکت های بیمه اعلام شد که خودشان وارد این کار شوند.

وی افزود: سازمان بیمه سلامت ایران و سازمان تامین سیستم های خود را توسعه دادند و در نهایت بحث نسخه نویسی الکترونیک به صورت جداگانه انجام شد. سازمان های دولتی بنا به دلایلی که ذکر شد از اجرای این طرح عقب ماندند، بنابراین وزیر بهداشت درخواست کرد که این برنامه برای تامین زیرساخت ها و آمادگی کامل، شش ماه دیگر تمدید شود.

رضایی با تاکید بر اینکه بحث دیجیتالی شدن موضوعی اجتناب ناپذیر است و باید این واقعیت را بپذیریم، گفت: نهاد متولی در این زمینه وزارت بهداشت است و ما در کنار وزارت بهداشت به عنوان یک سازمان بیمه ای تعریف شده ایم.

وی گفت: موضوع رونویسی الکترونیکی باید به تدریج توسعه یابد. روش‌هایی که به‌طور سنتی انجام می‌شود ابتدا باید تغییر کند، فرآیندها تطبیق داده شود و سپس به صورت الکترونیکی انجام شود و اکنون این دو فرآیند باید به طور همزمان انجام شوند.

معاون بیمه و خدمات درمانی سازمان بیمه سلامت ایران نیز گفت: در نسخه الکترونیکی تمامی قوانین و مقررات بیمه آنلاین بررسی می شود و بر اساس بررسی های انجام شده کسورات کمتر از یک درصد است.

به گزارش پایگاه خبری بیمه سلامت، رضایی افزود: برای استقرار نسخه الکترونیکی باید تمهیدات لازم را انجام دهیم و وارد عصر ارتباطات شده ایم و نباید هر روز فاصله ما با دنیای پیشرفته بیشتر شود. اگر بخواهیم به این هدف برسیم باید گام های بلندی از جمله در نظام سلامت الکترونیک برداریم.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا