نحوه جوانه زدن گندم برای سمنو

در این مقاله قصد داریم به طریقه مصرف سبوس برنج قهوه ای دکتر بیز برای لاغری بپردازیم و طریقه مصرف سبوس برنج را به طور کامل توضیح دهیم و راجع به بهترین زمان مصرف سبوس برنج صحبت نماییم. احتمالا شما نیز نام سبوس برنج قهوه ای را شنیده اید و پیرامون منحصر به فرد بودن آن اطلاعاتی در دست دارید. این محصول در تمام سایت‌ های اینترنتی فروش محصولات لاغری و ریزش مو قابل خریداری می باشد و ما نیز به خاطر اهمیت آن قصد داریم آن را به شما معرفی نماییم. پس تا انتهای مطلب ما را همراهی نمایید.

طرز تهیه جوانه گندم از محصولات دکتر بیز را می توانید در سایت ما مشاهده بفرمایید و در منزل آن را به آسانی انجام بدهید. از آنجایی که انواع جوانه ها به خصوص جوانه گندم، منبع غذایی فوق العاده سالم هستند. حتما با گذاشتن آن در سبد غذایی خانواده، ارزش غذایی رژیم روزانه را بالا ببرید.

در ادامه طرز تهیه جوانه گندم سمنو را بصورت گام به گام و با جزییات کامل شرح می دهیم.

وسایل مورد نیاز

  1. پیمانه اندازه گیری (فنجان)
  2. آبکش
  3. کاسه جهت خیس کردن گندم
  4. یک شیشه یک لیتری دهان گشاد
  5. سرپوش مانند تور یا یک پارچه کشی یال یا لاستیکی به جهت محکم کردن سرپوش روی شیشه)
  6. کاسه برای ریختن آب اضافه

گام اول

در اولین مرحله، گندم ها را باید خوب بشویید و با صافی آب آن را بگیرید.

گام دوم

سپس آنها داخل ظرفی ریخته و مقداری آب بریزید؛ تا حدی که چند سانتیمتر روی گندم ها را بگیرد. به مدت یک شبانه روز در آب بماند.

گام سوم

بعد از سپری شدن یک روز، گندم ها را داخل صافی ریخته؛ سپس آنها را خوب شسته و مجددا آب را خالی نمایید.

گام چهارم

در این مرحله از طرز تهیه جوانه گندم در خانه، باید گندم های خیس خورده را داخل ظرف شیشه ای ریخته و درب آن را ببندید.

گام پنجم

برای پوشاندن ظرف شیشه ای، باید از پارچه توری استفاده کنید. با یک کش پلاستیکی درب آن را محکم و سفت نمایید.

گام ششم

در این مرحله باید ظرف را به گونه ای و با یک زاویه ای کج کنید تا هوا در جریان باشد. همچنین آب اضافی بتواند خارج شود. پس از تخلیه کامل آب، ظرف حاوی گندم را در یک فضایی دور از نور خورشید بگذارید. دمای هوای آن اتاق باید بین ۲۰ تا ۲۴ درجه سانتیگراد باشد.

گام هفتم

در مراحل پایانی طرز تهیه جوانه گندم خوراکی، باید هر ۱۲ ساعت، مقداری آب ریخته و آن را تکان داده تا تمامی دانه ها خیس بشوند. مجدد آب را بیرون ریخته و ظرف شیشه ای همانند گام ششم کج قرار بدهید.

گام هشتم

تبدیل شدن گندم ها به جوانه ۱ تا ۵ روز طول می کشد. زمانی که دم های آن را دیدید. نشان دهنده آماده شدن می باشد. مدت زمان انتظار می تواند بیشتر هم باشد تا اندازه جوانه ها بلند تر بشود.

گام نهایی

جوانه را شسته و بدون هیچ آبی اضافی در یخچال قرار داده. مدت نگهداری یک هفته می باشد. در صورت استشمام بوی بد از جوانه ها، یا لزج شدن آنها؛ بدانید که دیگر قابل استفاده نمی باشند.

این جوانه های گندم تازه، از مهمترین مواد لازم برای پخت می باشد.

جوانه گندم حاوی مقدار زیادی پروتئین است. مصرف پروتئین برای حجم‌دهی به عضلات بسیار ضروری است. بنابراین، با مصرف پودر جوانه گندم ماهیچه‌های صورت شما مواد مورد نیاز خود برای حجیم‌شدن را دریافت کرده و در نتیجه صورتی چاق و گونه‌هایی برجسته خواهید داشت. علاوه‌بر این، ماهیچه‌های صورت قوی‌تر شده و بهتر می‌تواند مانع افتادگی پوست صورت شما در اثر افزایش سن شود.

اصول اولیه در طرز تهیه جوانه گندم

در ابتدا باید دانه‌های گندم را در آب خیس کنید تا رطوبت آنها افزایش یابد و فیتیک اسید (phytic acid، ترکیبی آلی که در بسیاری از مواد غذایی گیاهی یافت می‌شود) موجود در آنها غیرفعال شود. گرچه در این مرحله غلات ما کاملا جوانه نمی‌زنند، ولی می‌توانیم این غلات خیس‌خورده را با شیرهای گیاهی (مانند شیربادام) مخلوط کنیم یا آنها را با استفاده از آب و زمان کمتری (نسبت‌به غلات خیس‌نشده) بپزیم.

برای اینکه گندم‌ها کاملا جوانه بزنند، باید دانه‌های خیس‌شده را بشوییم، آب آنها را تخلیه کنیم و سپس آنها را به‌مدت ۱ تا ۵ روز به‌صورت مرطوب در شیشه‌ای نگهداری کنیم. معمولا جوانهٔ گندم به‌صورت خام یا کمی پخته‌ مصرف می‌شود یا از آن آرد تهیه می‌شود. برای خشک کردن جوانهٔ غلات می‌توان از دستگاه میوه‌خشک‌کن استفاده کرد یا آنها داخل فِری با دمای پایین یا زیر نور خورشید قرار داد.

ظرف مناسب برای تهیه جوانه گندم

از هر ظرف شیشه‌ای می‌توانید برای تهیهٔ جوانه گندم استفاده کنید. البته در نظر داشته باشید که حجم غلات، پس از جوانه زدن افزایش می‌یابد. برای نمونه برای نصف فنجان گندم، یک شیشهٔ دهن‌گشاد ۱ لیتری مناسب است.

نکات و ملاحظات ایمنی

دانه‌های غلات و حبوبات، برای جوانه زدن و رشد کردن به محیطی گرم و مرطوب نیاز دارند. ولی این شرایط برای رشد باکتری‌هایی مانند سالمونلا (Salmonella)، لیستریا (Listeria) و اشریشیا کلی (E. coli) نیز بسیار مناسب است.

ادارهٔ مواد غذایی و دارویی ایالات متحدهٔ آمریکا (FDA) هشدار می‌دهد که «باکتری‌ها می‌توانند از طریق شکاف‌های موجود در پوسته و قبل از رشد جوانه‌ها، وارد دانه‌ها شوند و از بین بردن آنها با شست‌وشو تقریبا غیرممکن است. اگر داخل یا روی دانه‌ها باکتری‌های بیماری‌زایی وجود داشته باشند، حتی در شرایط بهداشتی نیز می‌توانند در طول جوانه زدن به‌میزان زیادی افزایش پیدا کنند.» FDA توصیه می‌کند که برای کاهش خطر ابتلابه بیماری، جوانه‌ها را پیش از مصرف کاملا بپزیم.

متخصص تغذیه، رینگل، می‌گوید: «احتمال آلوده بودن جوانه‌های خریداری‌شده از مغازه به باکتری اشریشیا کلی بیشتر است. جوانه‌های تهیه‌شده در خانه از مزیت ایمنی و سلامتی برخوردار هستند. بدیهی است که شما برای تهیهٔ جوانه از شیشه‌ای تمیز استفاده می‌کنید. مزیت دیگر تهیهٔ جوانه در خانه این است که جوانه‌های خریداری‌شده به‌سرعت گندیده و خراب می‌شوند، چون احتمالا یک تا دو هفته از زمان تهیهٔ آنها گذشته است. ولی جوانه‌های خانگی، خوب و تازه هستند.»

طریقه مصرف سبوس برنج قهوه ای دکتر بیز برای لاغری

نکات مهم در خصوص جوانه گندم

  • جوانه‌ زنی گندم‌ها در محلی با دمای بین ۲۰ الی ۲۴ درجه سانتیگراد اتفاق می‌افتد.
    • پس اگر در منطقه‌ ای سرد زندگی می‌کنید یا ظرف حاوی این دانه‌‌ها را در نقطه‌ ای سرد قرار داده‌ اید، خالی از لطف نیست که بدانید مدت زمانی که در هوای سرد طول می‌کشد تا مراحل جوانه‌ زنی آن کامل شود، ممکن است از ۲۴ الی ۳۶ ساعت باشد.
  • از آنجایی که روغن‌های طبیعی در جوانه گندم خام باقی می‌ماند، باید آن را در یخچال نگهداری کنید تا طراوت و مواد مغذی آن حفظ شود.
    • در واقع جوانه گندم، چیزی است که تازگی آن اهمیت دارد پس اگر این دانه را در کیسه‌‌ ای از جنس پلی‌ اتیلن نگهداری کنید، می‌توانید آن را حدود دو هفته در یخچال به صورت سالم حفظ کنید.
    • چراکه اگر به درستی در یخچال یا فریزر نگهداری نشود و در یک فضایی دور از نور خورشید نباشد، می‌تواند فاسد گردد.
  • لزج شدن جوانه‌ها یا استشمام بوی بد از آن‌ها نشانه این است که فاسد شده‌ اند.
  • بهتر است جوانه گندم را زیاد نپزید زیرا روغن‌هایی که حاوی ویتامین آ و ای هستند، در صورت حرارت دیدن می‌توانند مقداری از کیفیت غذایی خود را از دست بدهند.

 

دکمه بازگشت به بالا