مهم ترین گمرک های ایران برای ترخیص کالا [6 مورد]

سازمان گمرک در واقع محلی است که در مرزهای کشورها وجود دارد. با توجه به قوانینی که هر کشوری دارد، میتوان از طریق گمرکات کالا و خدمات دیگری به کشور ها ارسال نمود و یا از طریق دیگر کشور ها وارد نمود؛ ما در این مقاله قصد داریم از سوی شرکت ققنوس ترخیص به لیست گمرکات ایران و هر آنچه راجع به آن باید بدانید آشنا شوید. همچنین در مورد اداره گمرک بندر عباس و نحوه ترخیص کالا آشنا شوید. در ادامه همراه ما باشید.

گمرک چیست؟

سازمان گمرک در بسیاری از کشور های جهان مرجعی جهت دریافت تعرفه های گمرکی و حقوق ورودی کالا ها در نظر گرفته میشود. در  واقع میتوان گفت کشور ایران نیز به همین شکل میباشد و سازمان گمرک وظیفه کنترل ورودی و خروجی انواع کالاها، افراد، حیوانات و سایر موارد از سایر مرزهای کشور را دارد. در واقع میتوان گفت به طور کلی سازمان گمرک وظیفه دریافت انواع مالیات ها ، واردات و صادرات کالاها و محصولات و همچنین فراهم کردن امنیت و تسهیل امورات تجاری را عهده دار میباشد. که در ادامه این مطلب به شکل گسترده تر به لیست گمرکات ایران جهت ترخیص کالا را به شما توضیح خواهیم داد.

تعریف کلی گمرک ایران چیست؟

گمرک ایران نهادی ضروری و کارآمد میباشد که جهت تامین درآمد و تسهیل تجارت و همچنین حفاظت از مرزها جهت حکومت در نظر گرفته میشود. گمرک ایران سازمانی بسیار بزرگ میباشد که وظیفه کنترل عبور و مرور و جا به جایی انواع کالاها و مسافران را در سطح بین المللی مدیریت مینماید. در نتیجه میتوان گفت دولت نیز جهت اجرای انواع برنامه ها و سیاست های اقتصادی و مالی و اجتماعی خود به سازمانی قدرتمند مانند سازمان امور گمرکی نیازمند میباشد که به شکل کارآمد و موثر امور را پیگیری  کند.

گمرک سازمانی است که در مرزهای کشورها قرار دارد و می توان از طریق آن کالا های مورد نیاز کشور را به کشور وارد کرد یا مازاد تولیدات داخلی را به کشور های دیگر صادر کرد. از این رو هر تاجری باید به عنوان یک وارد کننده یا صادر کننده با مهم ترین مراکز گمرکی کشور آشنا باشد. در این مقاله قصد داریم شما را با گمرکات اصلی کشور تحت قالب لیست گمرکات ایران آشنا کنیم، پس تا انتها همراه ما باشید.

گمرک شهریاراولین گمرک افتتاح شده در سال 1355 در تهران است که در کیلومتر 7 جاده قدیم تهران – کرج واقع شده است. گمرکات غرب و جنوب تهران نیز از زیرمجموعه های گمرک شهریار هستند. این گمرک به دلیل موقعیت جغرافیایی و امکاناتی که دارد روند امور گمرکی و ترخیص کالا را ساده کرده است و تبدیل به گمرک اصلی پایتخت شده است، از این رو در صدر لیست گمرکات زمینی ایران قرار می گیرد. در این گمرک فرش‌های ماشینی، چرم، پارچه، تلفن همراه و غیره ترخیص می شوند.

بر اساس آمار، میزان ترخیص کالا از گمرک بندر عباس در سال 1395 از گمرک 540 تن و به ارزش سه میلیارد و هفتصد هزار تومان بوده است که در آن محموله های تجارگمرک بازرگان یکی دیگر از مهم ترین گمرکات در لیست گمرکات ایران است که 4000 متر مربع وسعت دارد و در یک کیلومتری مرز بازرگان، شهرستان ماکو، ترکیه و در استان آذربایجان غربی قرار گرفته است. از این رو این گمرک به دلیل نزدیکی به ترکیه، ارمنستان، گرجستان، آذربایجان و روسیه هزینه‌های حمل و نقل را برای تاجران کاهش داده است. به همین دلیل اهمیت این گمرک برای تاجران دوچندان شد است و تبدیل به درگاهی برای ارتباط با اروپا شده است. به علاوه گمرک بازرگان با همکاری با گمرک یلدشت، صنم بلاغی و بازارچه های ساری مو روند ترخیصو صادرات کالا را برای تاجران سرعت بخشیده است و راحت تر کرده است.

همچنین خوب است بدانید در این گمرک محموله هایی چون درب‌های اتوماتیک، انواع پارچه، پلاستیک، انواع سنگ، خشکبار، تجهیزات ساختمانی وارد، صادر و ترخیص می شوند. از این رو این گمرک روزانه محل تردد مسافران داخلی و خارجی و کامیون های حامل محموله های وارداتی و صادراتی بسیاری بوده است.ی 96 کشور مختلف در سال 95 از این گمرک ترخیص شده اند. در این مرحله، بازرگانان موظف به طی کردن مراحل قانونی ترخیص کالا هستند و برای این امر باید مجوزات لازم را متناسب با قوانین کالای وارداتی خود ارائه کنند. قبل از اینکه با قوانین گمرکی آشنا شوید باید اطلاعاتی در رابطه با لیست گمرکات تخصصی ترخیص کالا به دست آورده باشید.

قوانین گمرکی به دست مجلس شورای اسلامی تصویب شده و کلیه گمرکات تخصصی ترخیص کالا موظف به اجرای این قوانین هستند. گمرکات ایران شامل ۳ نوع گمرک دریایی، هوایی و زمینی می شوند و هریک از آنها قوانین منحصر به فرد خود را خواهند داشت. شرکت تجارت جویان به عنوان مجری ترخیص کالا قانونی، کلیه راهنمایی های مورد نیاز را در اختیار شما قرار خواهد داد. در این مطلب قصد معرفی برخی از مهمترین گمرکات تخصصی ترخیص کالا کشور ایران را داریم و می توانید کالاهای وارداتی خود را از طریق این گمرکات ترخیص نمایید.

گمرک شهید رجایی بندرعباس

گمرک شهید رجایی به عنوان پرچمدار گمرکات تخصصی ترخیص کالا از نظر میزان ورود کالا به کشور شناخته می شود. به عبارتی می توان گفت: ۷۰ درصد از میزان واردات کشور از طریق گمرک شهید رجایی بندرعباس صورت می گیرد. گمرک شهید رجایی به عنوان اولین ایستگاه واردات کالا به کشور شناخته می شود و به همین دلیل رئیس این گمرک توصیه می کند که به منظور کاهش میزان هزینه های حمل و نقل، اجناس خود را از گمرک شهید رجایی ترخیص کنید. چنانچه به دنبال سود بیشتر از واردات خود هستید، توصیه می کنیم که اجناس وارداتی خود را به صورت مستقیم از گمرک شهید رجایی ترخیص نمایید. شرکت تجارت جویان کلیه مراحل ترخیص کالا را برای شما انجام داده و تاثیر بسیاری در کاهش هزینه های واردات خواهد گذاشت. گمرک؛ مهم‌ترین نهاد در امر واردات

برای وارد کردن کالاهای مختلف و یا صادرات آن‌ها باید بتوان این محصولات را از طریق پایانه‌های مختلفی که در کشور وجود دارند، ترخیص کرد. این پایانه‌ها گمرک نام دارند و تاجران و بازرگانان می‌توانند با داشتن مجوز، فرآیند ترخیص کالای خود را انجام دهند. اما نکته‌ای که باید در نظر داشت این است که کدام یک از گمرک‌های ایران کار ترخیص کالا را در مدت زمان کمتری انجام می‌دهند یا کدامیک از آن‌ها پرکارتر هستند. با بازرگانی الین در معرفی گمرک های معروف ایران همراه باشید.

خروج از نسخه موبایل