مقایسه صندلی دانش آموزی پلاستیکی، فلزی و چوبی

در چندین دهه‌ی گذشته در مدارس و دانشگاه‌ها و سایر مراکز آموزشی، استفاده از صندلی دانش آموزی MDF با ساختاری بسیار محکم یکی از ملزومات جدانشدنی از محیط کلاس‌ها بود. صندلی‌هایی با ظاهری نه‌چندان زیبا با آثار خردگی‌هایی در سطح MDF آن که نشستن بر روی آنها حتی برای مدت‌زمان کوتاه بسیار خسته‌کننده بود.
اما به مرور با افزایش تقاضا برای جایگزینی نیمکت‌ها و صندلی‌های قدیمی با صندلی دانش آموزی جدید، تولید کنندگانی مانند شرکت شیدکو که بازار تقاضا و نیاز مشتریان به محصولات جدید را به طور دقیق رصد می‌کنند، طرح‌هایی جدید و متنوع از انواع صندلی‌های MDF و همچنین صندلی‌های فایبرگلاس را طراحی و تولید کردند که قابل استفاده در فضاهای آموزشی هستند. هر نوع از این صندلی‌ها ویژگی‌های مخصوص به خود را دارد که می‌تواند طبق سلیقه‌ی کاربران و متناسب با تقاضای آنها انتخاب و تهیه شود.
ترک‌خوردن یا آسیب دیدن صندلی‌های چوبی به طور کلی غیر معمول نیست. اما اگر تولید کننده در استفاده از بهترین جنس MDF دقت کرده باشد این اتفاق رخ نخواهد داد. در شرکت شیدکو از MDF بسیار ویژه به‌صورت منحنی جهت تولید صندلی‌های دانشجویی استفاده می‌شود. این منحنی در قسمت تکیه‌گاه و کف صندلی باعث ایجاد راحتی و عدم خستگی دانش آموزان می‌شود. عدم آسیب به کمر، کتف و گردن از مهم‌ترین ویژگی‌های یک صندلی استاندارد است که صندلی MDF شرکت شیدکو این مزیت را دارا است.
صندلی‌های MDF از قدیمی‌ترین صندلی‌های دانشجویی و دانش آموزی در مراکز آموزشی هستند. اما در طراحی‌های جدیدتر این صندلی‌ها، شرکت شیدکو نهایت تلاش خود را در جهت رفع عیوب صندلی‌های قدیمی موجود در بازار با ارائه ی طرحی نوین، کرده است.
از ویژگی‌های صندلی محصلی MDF می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• طراحی ویژه

این صندلی‌ها مانند صندلی‌های پلاستیکی دانش آموزی شیدکو، دارای طراحی بسیار مدرن و رسمی هستند. در قسمت کناری اسکلت صندلی یک قلاب برای آویزان کردن کیف دانش آموزان قرار دارد. در قسمت زیر صندلی نیز، با ارتفاع مناسب از سطح زمین سبدی برای قراردادن کتاب و سایر وسایل دانش آموزان وجود دارد.

• اسکلت صندلی فلزی

صندلی‌های دانش آموزی MDF شیدکو از اسکلت بسیار محکم دارای رنگ کوره‌ای ساخته شده‌اند. در قسمت دسته ی صندلی از اتصالات بسیار با کیفیت استفاده شده است، از این رو بازو بسته کردن دسته (میز متصل) به سهولت انجام می شود و با گذشت زمان اتصالات بکار رفته در آن دچار فرسایش نخواهند شد.

  • انواع متنوعصندلی دانش آموزی که به آن صندلی محصلی، آموزشی یا صندلی دانشجویی نیز گفته می شود بیشترین کاربرد آن در مدارس، آموزشگاه ها و دانشگاه ها می باشد. به دلیل طراحی خاص این نوع صندلی که نشانه بارز آن وجود میز تحریر کوچکی در قسمت دسته است.
    همانطور که می دانید دانش آموزان زمان زیادی را در کلاس درس می گذرانند و خرید صندلی محصلی یکی از نیازهای کلاس های درسی می باشد. از فروشگاه های معتبر که تولید کننده مبلمان اداری و تجهیزات اداری هستند راحت تر می توانید تهیه نمایید. تامین لوازم و تجهیزات آموزشی استاندارد برای کلاس های درسی باعث می شود کلاس برای دانش آموزان محیطی راحت و شاد باشد و هم اینکه یادگیری دروس برای آن ها دلپذیر باشد.

صندلی دانش آموزی استاندارد

برای استاندارد بودن این نوع لازم است که برخی اصول طراحی در آن رعایت شده باشد. به طور مثال صندلی دانش آموزی باید به گونه ای باشد که پای فرد محصل هنگام نشستن روی آن به طور کامل روی زمین قرار بگیرد. تذکر اینکه این نوع صندلی برای دانش آموزان ابتدایی که جثه کوچکی دارند مناسب نمی باشد. در حالت استاندارد و ایده آل این نوع صندلی باید متناسب با میانگین قد و وزن افراد منطقه یا کشور تولید شود. از مواردی که در زمان خرید باید توجه داشت که صندلی تولید داخل و با معیار و اطلاعات ایرانی تولید شده باشد.

اهمیت استفاده از صندلی محصلی

در مدارس کشور اغلب میز و نیم کت ها یا صندلی های فاقد استاندارد های لازم استفاده می شود که در مدت زمان طولانی صدمات جبران ناپذیر به بدن شخص از جمله کمر و ستون فقرات وارد می کند. به دلیل اینکه زمان استفاده از این صندلی طولانی است باید از جهت مقاومت، استحکام و هم از لحاظ رعایت اصول ارگونومی دارای استاندارد باشد.

کاربری جدید صندلی دانش آموزی

تصور ذهنی مردم از صندلی محصلی یک صندلی چوبی و فلزی سفت و سخت با یک جای دسته پهن که امروزه علاوه بر این دسته پهن که می توان باز و بسته کرد نکات دیگری در طراحی و تولید این محصول لحاظ شده است تا تجربه ی کاربری آن ارتقا پیدا کند.
امروزه از کفی فوم سرد که به شدت به کاربر احساس راحتی بهتری می دهد استفاده می شود. وجود یک طبقه در زیر کفی برای اینکه کیف یا کتاب و وسایل اضافی خود را قرار دهید طراحی شده است. پشتی پلاستیکی با درصدی انحنا برای حمایت از کمر و اندکی انعطاف پذیری و نرمی نیز از دیگر گزینه‌هایی است که می‌تواند تجربه‌ی نشستن در کلاس را بهبود ببخشد. صندلی‌های دانشجویی استاندارد باید تحمل وزن تا ۱۵۰ کیلوگرم را داشته باشند.

Comparison of plastic, metal and wooden student chairs

صندلی آموزشی به دلیل اینکه فرد محصل زمان طولانی را بر روی آن می نشیند و در کلاس حضور دارد باید به گونه ای باشد که آسیب های جسمی جبران ناپذیری را به دانش آموزان وارد نکند. از همین روی ضروری است که مدارس و آموزشگاه ها نسبت به خرید صندلی محصلی مناسب اقدام نموده و در زمان خرید به ابعاد و امکانات و رعایت اصول ارگونومی آن توجه داشته باشند.

صندلی‌های MDF

شیدکو نیز مانند صندلی‌های پلاستیکی دانش آموزی، به‌صورت تک نفره، دونفره یا چند نفره تولید می‌شوند. اسکلت و ساختار این صندلی‌ها بسیار محکم و اصولی ساخته شده‌اند که دچار تکان خوردن‌های بی‌دلیل نشده و از ثبات کافی برخوردار هستند. این صندلی‌ها در مکان‌های آموزشی یا غیرآموزشی قابل نصب بر روی زمین نیز هستند. یکی از ضروری‌ترین تجهیزات لازم که با شروع سال تحصیلی باید به آن اهمیت داد، صندلی دانش‌آموزی است. به صندلی دانش آموزشی، صندلی محصلی یا صندلی دانشجویی هم می‌گویند، این صندلی‌ها در مدارس، دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و علمی، کاربرد بسیار فراوان و مهمی دارد. یکی از بارزترین ویژگی‌های صندلی‌های دانش آموزی یا دانشجویی، وجود دسته‌ای است که حکم میز تحریر را دارد.

مقایسه صندلی ‌های دانش‌آموزی از جهات مختلف

صندلی‌های دانش‌آموزی از جنس پلاستیک، چوب یا فلز ساخته می‌شوند و هرکدام ویژگی‌های خاصی دارند در ادامه این صندلی‌ها را از جهت ویژگی های مختلف با هم مقایسه می‌کنیم.

تنوع رنگ

  • صندلی‌های پلاستیکی، در رنگ بندی های مختلفی تولید می‌شوند.
  • صندلی‌های چوبی، رنگبندی خاصی ندارند و بیشتر در رنگ‌های چوبی تولید می‌شوند.
  • صندلی‌های فلزی، فریم فلزی دارند که رنگ‌بندی فریم‌های فلزی تنوع بالایی ندارند.

وزن صندلی

  • صندلی‌های پلاستیکی سبک‌وزن هستند؛ از این رو حمل این صندلی‌ها بسیار راحت است.
  • صندلی‌های چوبی، نسبت به صندلی‌های پلاستیکی وزن بیشتری دارند.
  • صندلی‌های فلزی، نسبت به دو جنس صندلی دیگر وزن سنگین‌تری دارند و حمل کردن آن‌ها خیلی راحت نیست.

قیمت صندلی

  • صندلی‌های پلاستیکی قیمت بسیار کمی دارند و بسیار به‌صرفه و اقتصادی هستند.
  • صندلی‌های چوبی قیمتی بالاتر از صندلی‌های پلاستیکی دارند.
  • صندلی‌های فلزی قیمت بسیار بالاتری نسبت به دو صندلی دیگر دارند.

استحکام صندلی

  • صندلی‌های پلاستیکی، استحکام بالایی نسبت به دو صندلی دیگر ندارند ولی این‌گونه هم نیست که با افتادن رو زمین بشکند ولی در اثر فشار و ضربه شدید ممکن است دچار آسیب شوند.
  • صندلی‌های چوبی، استحکام بالاتری نسبت به صندلی‌های پلاستیکی دارند. فریم صندلی‌های چوبی، فلزی است که استحکام خوبی دارد. کفی، پشتی و دسته صندلی هم از جنس چوبی است که مقاومت کافی را دارد.
  • صندلی‌های فلزی استحکام بسیار بالاتری نسبت به صندلی‌های پلاستیکی دارند و شکستنی نیستند مگر این‌که جنس فریم به کار رفته در ساخت صندلی بی‌کیفیت و آسیب‌پذیر باشد.

جنس صندلی

  • صندلی‌های پلاستیکی از نوعی پلیمر به نام پروپیلین که انعطاف‌پذیر هستند، ساخته می‌شوند. این مواد از بازیافت مواد پلاستیکی که در زندگی روزانه ما بسیار استفاده می‌شوند و دور ریختنی هستند، به وجود می‌آیند. این تجدیدپذیری به حفظ محیط زیست کمک می‌کند.
  • برای ساخت صندلی‌های چوبی از چوب و فلز استفاده می‌شود. چوب درختان برای ساخت نشیمن‌گاه، تکیه گاه و دسته این صندلی‌ها مورد استفاده قرار می گیرد که به محیط زیست آسیب می‌زند. از فلز برای ساخت چارچوب صندلی چوبی استفاده می شود.
  • صندلی‌های فلزی، فریم فلزی دارند که از نوعی آلیاژ در کیفیت‌های مختلف ساخته می‌شوند.

راحتی صندلی

  • صندلی‌های پلاستیکی به دلیل ا‌ین‌که انعطاف کمی دارند، نسبتا راحت هستند. البته کیفیت‌ صندلی‌ها با یکدیگر متفاوت است و نمی‌توان در مورد همه صندلی‌های پلاستیکی نظر یکسانی داد، اما در مدت زمان طولانی نشستن روی صندلی پلاستیکی ممکن است موجب عرق‌سوز شدن شود.

علاوه بر این، برخی از صندلی‌های پلاستیکی مطابق با بدن انسان طراحی و ساخته نشده‌اند و در طولانی مدت موجب آسیب به ستون فقرات و کمر می‌شوند.

  • صندلی‌های چوبی اصلأ انعطاف ندارند و در طولانی‌مدت موجب خستگی و آسیب به کمر و گردن می‌شوند.
  • صندلی‌های فلزی فقط فریم فلزی دارند، اما مکانیزم طراحی تکیه گاه و نشیمن‌گاه، جای مانور زیادی دارد که راحتی بسیار بالاتری را نسبت به صندلی پلاستیکی و چوبی فراهم می‌کند.

ارگونومی صندلی

  • صندلی‌های پلاستیکی ارگونومی ندارند، ولی نسبت به صندلی‌های چوبی تکیه‌گاه بهتری دارند.
  • می‌توان گفت که صندلی‌های چوبی اصلأ ارگونومی ندارند!
  • صندلی‌های فلزی در مدل‌های بسیار متفاوتی ساخته می‌شوند و ارگونومی بسیار خوبی دارند.

بهداشت صندلی

  • صندلی‌های پلاستیکی را به راحتی می‌توان شست. این نوع صندلی‌ها ضد آب هستند و در محیط‌های مرطوب می‌توان از صندلی‌های پلاستیکی استفاده کرد.
  • صندلی‌های چوبی را می‌توان شست به شرطی که بعدش سریع خشک شوند تا موجب زنگ ضدگی چهارچوب صندلی نشوند.
  • صندلی‌های فلزی را نمی‌توان شست؛ زیرا تکیه‌گاه و پشتی این نوع صندلی‌ها معمولأ از پارچه و فوم تولید شده است.

سخن پایانی

به پایان مقاله «مقایسه صندلی دانش آموزی پلاستیکی، فلزی و چوبی» رسیدیم. در این محتوا، انواع ویژگی‌های صندلی‌های دانشجویی و محصلی را مقایسه کردیم تا در هنگام خرید، با در نظر گرفتن همه موارد صندلی مورد نظر خود را تهیه کنید.

دکمه بازگشت به بالا