معرفی اجمالی سقف شیب‌دار و روش اجرای سقف شیروانی در ساختمان

سقف شیب دار چیست؟

در اجرای سقف شیروانی به سقف با حداقل شیب 15 درجه تا حداکثر 70 درجه سقف شیب دار گفته می‌شود. در آب و هوای سرد و بارانی معمولاً از سقف‌های شیب دار برای جلوگیری از ورود آب به ساختمان استفاده می‌شود. در این نوع سقف، ساختار سقف توسط آهن و بعضی اوقات فلزات دیگر ایجاد می‌شود و پوشش سقف شیب دار روی آن نصب شده است، این پوشش می‌تواند کاشی سینی اردواز، سفال، چوب یا سایر مواد متداول باشد.

سقف بخشی جدایی ناپذیراز هر بنایی است که در هر منطقه به صورت‌های مختلف ساخته می‌شود. سقف‌های صاف، گنبدی یا شیب دار از جمله سقف‌هایی است که امروزه در اقلیم‌های مختلف کشور استفاده می‌شود. برای آنکه نحوه اجرای سقف شیروانی درهوای بارانی را بررسی کنید، به سایت ما بپیوند.

انواع سقف شیب دار

اجرای سقف شیروانی و ساختار نگهدارنده سقف شیب دار کم و بیش در همه نوع یکسان است و در واقع نوع پوشش نهایی مورد استفاده در سقف نوع سقف شیب دار را تعیین می‌کند. در گذشته سقف‌های بام شیب دار به طور کلی از خشت ساخته شده بود و قسمت پشت آن از سفال ساخته شده بود که دارای سوراخ‌هایی بود و عملاً با سیم فلزی بر روی سازه قاشقکاری پوشانده شده بود. اما امروزه معمولاً از مواد مصنوعی و عایق رطوبت برای پوشاندن سقف‌های شیب دار استفاده می‌شود که از نظر وزن سبک‌تر و از نظر ظاهری بهتر از همتایان قدیمی خود هستند.

اجرای سقف شیب دار

ساخت سقف شیب دار دارای پله‌ها است. ابتدا سازه فولادی در طبقه فوقانی ساختمان سوار شده و سقف شیب دار روی آن قرار می‌گیرد. در مرحله بعدی انواع عایق حرارتی و صوتی در زیر سازه و با دستکش‌هایی که از سازه اصلی ساخته شده‌اند استفاده می‌شود. سقف کاذب برپا می‌شود.

ساختار شیب از چهار عنصر اصلی تشکیل شده است:

اسکلت توسط خرپا و شاسی ساخته می‌شود که معمولاً با یک قوطی فلزی انجام می‌شود. در این مرحله که به آن headboard نیز گفته می‌شود، دامنه‌های سقف مطابق نقشه طراحی شده اجرا می‌شوند.

اجرای شاسی‌های چوبی برای ایجاد یک شبکه یکپارچه به منظور ایجاد بستر مناسب برای بام نهایی.

اجرای عایق حرارتی (در صورت نیاز سقف گرم) و همچنین در این مرحله در صورت لزوم می‌توان از لایه‌های قیر قیر استفاده کرد تا از نشت آب، رطوبت و تعریق جلوگیری شود.

سرانجام، اجرای کاشی کاری سقف شیب دار با توجه به اصول نصب بستگی به نوع پوشش سقف مورد استفاده دارد.

مزایا و مضرات سقف‌های شیب دار

سهولت کار، وزن کمتری نسبت به سقف‌های مسطح، و سازگاری با آب و هوای بارانی از جمله مزایایی است که می‌توان برای یک سقف شیب دار در نظر گرفت و شاید یکی از معایب آن، شکلی باشد که به ساختمان تحمیل می‌کند، اگرچه این فرم گاهی باعث می‌شود. زیباتر. ساخت بنا نیز مهم است، اما باید توجه داشت که درصد شیب در زیبایی نمای ساختمان بسیار مؤثر است. این باید در نظر گرفته شود.

اگر در حال ساختن خانه یا ویلا هستید و می‌خواهید در طراحی سقف و سقف خانه خود مجدداً مورد تجدید نظر قرار دهید و آن را از حالت معمول مسطح بیرون بیاورید و به دنبال متخصصین باشید، سقف افراد را از همان ایده اولیه تا آخرین مرحله اجرای کنار شماست. می‌توانید به بخش‌های فعال در زمینه سقف‌های کاذب و دیوارها یا اجرای سقف مراجعه کرده و در این راهنما از آنها سؤال کنید.

مرجع مقاله:

https://www.contemporist.com/16-examples-of-modern-houses-with-a-sloped-roof/

https://www.designingbuildings.co.uk/wiki/Pitched_roof

بیگ نیوز

رسانه خبری بیگ نیوز علاقمند در زمینه اخبار فرهنگی،پزشکی و اجتماعی با بهرمندی از پایگاه های روز ایران و جهان می باشد.
دکمه بازگشت به بالا