ماجرای جالب مشورت حاج قاسم سلیمانی با آیت الله هاشمی رفسنجانی برای خروج از سپاه

به گزارش بیگ نیوز؛ در اولین سالگرد شهادت سردار سرلشکر قاسم سلیمانی ، محسن هاشمی رفسنجانی ، فرزند ارشد آیت الله هاشمی رفسنجانی ، در مورد رابطه آیت الله هاشمی با سردار شهید سلیمانی از جمله مشورت های حاج قاسم با آیت الله هاشمی رفسنجانی صحبت کرد. از داستان او پرداخت شده از سپاه.

بخشی از گفتگوی محسن هاشمی را که جماران نقل می کند می توانید در زیر بخوانید:

آقای مهندس! ما در سالگرد شهادت سردار سلیمانی هستیم. در خاطرات آقای. هاشمی اغلب نام حاج قاسم را می بینیم. از آنجا که آنها همشهری بودند و وی همچنین فرمانده لشکر کرمان بود ، از دهه 60 ارتباط زیادی با آنها برقرار شده است. معلوم شد که این اتصال تا آخر بوده است. از کیفیت این اتصال برای ما بگویید.

سردار سلیمانی کرمانی بود و از ابتدای جنگ مسئولیت لشکر 41 ثارالله را بر عهده داشتند و با توجه به اینکه آیت الله هاشمی رفسنجانی نیز به عنوان فرمانده جنگ عمل می کرد ، روابط عمیقی بین این دو بزرگوار وجود داشت . پس از پایان جنگ ، وی مسئولیت هایی را در استان های کرمان و سیستان و بلوچستان به عهده گرفت ، به ویژه در مبارزه با مواد مخدر و قاچاق و مسائل مربوط به از بین بردن آسیب های اجتماعی در آن مناطق. بنابراین این ارتباط برقرار شد تا اینکه آنها فرمانده نیروی قدس شدند.

من به یاد می آورم که رهبر و سپاه در مورد برخی تصمیماتی که باید در مورد فعالیت های سپاه و اقدامات خارجی گرفته می شد ، مسئولیت هایی را به آیت الله هاشمی رفسنجانی می دادند و گزارشات مربوط به فعالیت ها به دست وی می رسید و می رفت. و جلسات زیادی بین حاج قاسم سلیمانی و آیت الله هاشمی رفسنجانی برگزار شده است و من همه جا در خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی می بینم که وی درباره اطلاعات حاج قاسم و کنترل اوضاع نوشت.

امسال بنا بر خواست خداوند ، خاطرات سال 77 را منتشر خواهیم کرد. جمله جالب آیت الله هاشمی رفسنجانی در سفر به منطقه کرمان و جنوب شرقی ایران با همراهی شهید حاج قاسم سلیمانی.

در خاطرات 27 آوریل 1996 است که “ما با هلی کوپتر به سمت جازموریان پرواز کردیم. در طول راه ، آقای سردار سلیمانی فرمانده لشکر 41 ثارالله توضیحات خوبی ارائه داد. او اطلاعات بیشتری نسبت به استانداری که با ما بود دارد. “زیرا محلی و هوشمندانه است.”

این مسئله تا پایان زندگی وی ادامه داشت و سردار سلیمانی در جلساتی که با آیت الله هاشمی رفسنجانی داشت و آیت الله هاشمی رفسنجانی نیز همیشه از وی گزارش می کرد و همچنین آیت الله هاشمی رفسنجانی سوالاتی را از وی ایجاد کرد و به نظر می رسد روابط بین پایان زندگی هر دو بزرگوار عالی و خوب بود.

شما گفتید که او در مورد نیروی قدس مسئولیت هایی دارد. دوره ریاست جمهوری آقای هاشمی در سال 1976 پایان یافت و شهید سلیمانی در اواخر سال 76 به عنوان فرمانده نیروی قدس منصوب شد. منظورم این است که این مسئولیت بعد از آقای بود ریاست جمهوری هاشمی؟

در آن زمان بحثی در مورد افغانستان بود و از آنجا که وی رئیس شورای تشخیص بود ، بنا به درخواست رهبر ، آنها در این امر به رهبر کمک کردند.

پس از مرگ آقای هاشمی با شهید سلیمانی مصاحبه کرد و گفت که آقای هاشمی شخصیتی ضد صهیونیستی بود ، اما تاکتیک های دیگری نسبت به دیگران داشت.

او گفت که آقای هاشمی هرگز سیاست های استکبارستیزی و ضد صهیونیستی خود را از دست نداد ، بلکه از روش ها و تاکتیک های مختلفی استفاده کرد. در کشور ما با موضوعی که آیت الله هاشمی رفسنجانی شروع به ترجمه و ترجمه کتاب اکرم زیتار (تاریخ فلسطین یا گزارش سیاه استعمار) کرد ، این کتاب در آن زمان به حدی موثر بود که حتی مرحوم مصدق نامه نوشت و گفت have that I am this book ، من آن را جایی دیدم و متاسف شدم كه این كتاب به دست مردم نرسید ، و آنها حتی هزینه آن را پرداخت كردند و 200 جلد خریدند و توسط آقای توزیع شد. مصدق

سرانجام ، نمی توان گفت که آیت الله هاشمی رفسنجانی مغرور و ضد صهیونیست نبود؛ آنها خیلی جدی گرفتند. اما همان جمله ای که گفتم در گذشته نیز مورد توجه بوده است. حتی در زمان امام و مقام معظم رهبری نیز همیشه این بحث وجود داشت که رژیم جمهوری اسلامی باید به توانایی های واقعی خود برای مبارزه با استکبار ادامه دهد و هر جا که فکر می کند این توانایی ها به او اجازه انجام عملیات فیزیکی را نمی دهد نه ، استفاده از بحث های سیاسی و دیپلماتیک ضروری است. گاهی اوقات در این موارد اختلاف نظر وجود دارد که باعث دردسر مردم ایران می شود.

وی گفت: “آقای هاشمی مشاور آزاد گروه های مقاومت بود.” غیر از موارد گزارش شده در رسانه ها ، آقای چه کرد هاشمی با گروه های مقاومت سر و کار دارد؟

بیشتر گروههای مقاومت که به ایران آمده بودند با آیت الله هاشمی رفسنجانی ملاقات می کردند و گاهی سفیران یا نمایندگان آنها در ایران با وی ملاقات می کردند. یکی از حسنات آیت الله هاشمی رفسنجانی این بود که آنها بسیار مطالعه می کردند و همه موارد را با دقت مطالعه می کردند و آنها در مورد اکثر مباحثی که شما مطرح می کنید اطلاعات بسیار خوبی داشتند و بر این اساس توانستند تحلیل های واقع بینانه ای انجام دهند.

این واقع گرایی و عمل گرایی بود که آنها را از سایر سیاستمداران متمایز می کرد ، و هنگامی که آنها به آنچه اتفاق می افتد گوش می دهند ، می توانند به مقامات کشور مشاوره واقع بینانه دهند.

در خاطرات سال 1976 است که آقای سلیمانی ظاهرا استعفا داده و پس از آقای هاشمی آمد و دبیر کمیسیون دفاع مجمع شد. درست است؟

آیت الله هاشمی رفسنجانی در خاطرات خود در تاریخ 5 نوامبر 1997 نوشت که سردار سلیمانی ، فرمانده لشکر 41 ثارالله ، به برنامه فرماندهان شهید استانهای کرمان و سیستان و بلوچستان گفته بود ؛ بسیار بزرگ است و بیش از 700 میلیون تومان هزینه شده است. از من خواست که در این مراسم شرکت کنم. من رد نکردم در مورد کار خود مشورت کرد او می خواهد سپاه را ترک کند.

بیگ نیوز

رسانه خبری بیگ نیوز علاقمند در زمینه اخبار فرهنگی،پزشکی و اجتماعی با بهرمندی از پایگاه های روز ایران و جهان می باشد.
دکمه بازگشت به بالا