علوم انسانی معلم اخلاق هوش مصنوعی می‌شود

این پست از سایت بیگ نیوز برگرفته از سایت ” ana.ir ” در مورد مقاله ” علوم انسانی معلم اخلاق هوش مصنوعی می‌شود ” ارائه شده است، در صورتی که محتوای این پست مورد توجه تان واقع شده است به دسته بندی مربوطه مراجعه نمایید.

رئیس انجمن هوش مصنوعی ایران در گفت‌وگو با آنا:

علوم انسانی معلم اخلاق هوش مصنوعی می‌شود

مدیر کل آمار،  فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی وزارت علوم از نقش رشته‌های علوم انسانی برای حل چالش‌های اخلاقی در هوش مصنوعی خبر داد.

محمدهادی زاهدی رئیس انجمن هوش مصنوعی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، درباره برنامه‌های وزارت علوم برای توجه به حوزه هوش مصنوعی در علوم انسانی اظهار کرد: هوش مصنوعی مجموعه‌ای از فناوری‌ها و علوم بوده و دارای ابعاد مختلف مانند اخلاق است.

وی افزود: یکی از موضوعات مهم در دنیا شامل مباحث اخلاق در هوش مصنوعی است، یعنی وقتی از هوش مصنوعی موضوعی را درخواست می‌کنیم محتوای سوژه را در اختیار قرار می‌دهد.

زاهدی تصریح کرد: یک اصطلاح انگلیسی تحت عنوان Toxic وجود دارد که به معنای هوش مصنوعی مخرب یا آسیب شناخته شده است، هوش مصنوعی با وجود تمام فرصت‌ها، اما دارای چالش‌هایی است؛ که رسیدگی به چالش‌های حوزه هوش مصنوعی در حوزه علوم انسانی مثل روانشناسی، علوم اجتماعی، اخلاق و … قابل بررسی است. پس، علوم انسانی‌ها باید به صورت جد مباحث اخلاق در عرصه هوش مصنوعی را پیش ببرند.

مدیر کل آمار،  فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی وزارت علوم ادامه داد: در حال حاضر، یک بعد از هوش مصنوعی رباتیک است. اصطلاحی به نام دو قلوی دیجیتال داریم که به آن همتای دیجیتال هم می‌گویند و بر این تاکید دارد که افراد بجای ازدواج می‌توانند با آن شخص درد و دل کنند، این موضوع در حوزه جامعه شناسی مطرح است که علوم انسانی از طریق اخلاق باید به چالش‌های پیش رو اقدام کند.

زاهدی درباره چگونگی استفاده هوش مصنوعی از علوم انسانی گفت: در هوش مصنوعی با برخی از الگوریتم‌هایی تحت عنوان یادگیری عمیق یا یادگیری ماشینی رو به رو هستیم که وظیفه تحلیل داده‌ها را بر عهده دارند و کمک کننده هستند. برای مثال در حوزه رسانه داده‌های زیادی در فضای مجازی و سایت‌ها و اخبار‌ها وجود دارد. برای مثال، می‌توان از روی تحلیل داده وضعیت مذاق ایران نسبت به انتخابات را بررسی کرد که در قالب تحلیل احساسات یا تحلیل هیجان مردم ایران بر اساس الگوریتم‌های هوش مصنوعی انجام می‌شود.

رئیس انجمن هوش مصنوعی ایران گفت: هوش مصنوعی در علوم انسانی و علوم انسانی در هوش مصنوعی ۲ بعد موجود در عرصه فناوری جدید هستند که الگوریتم‌ها کمک کننده تحلیل‌های حوزه علوم انسانی هستند.

زاهدی در پایان اضافه کرد: ۲ واحد درس آشنایی با هوش مصنوعی به صورت عمومی مثل دروس معارف قرآن، انقلاب و … از آنلاین ۱۴۰۳ در مقطع کارشناسی گنجانده می‌شود.

دکمه بازگشت به بالا