علت درد سينه هنگام دست زدن

درد سينه يا ماستالژی چیست؟

درد سينه يا ماستالژی مشکل شايعی بين خانم ‌ها می باشد ؛ به‌ طوری که از هر ۱۰ خانم ۷ نفر در طول زندگی آن را تجربه می ‌کنند . در واقع در حدود ۱۰ درصد از زنان ، درد متوسط تا شديد پستان را لااقل در ۵ روز از ماه تجربه می ‌کنند و در برخی موارد ، در سرتاسر دوران قاعدگی چنين دردی وجود دارد . در این مقاله به بررسی ماستالژی یا درد سینه می پردازیم .

افسردگی |بارداری

به طور کلی ماستالژی در دو نوع دسته بندی می شود:

  • درد سینه دوره ای : ماستالژی دوره ای ، خانم هایی در دوره سنی ۲۰ تا ۴۰ سال را درگیر می کند . این درد در انتهای چرخه قاعدگی و یا قبل از شروع قاعدگی اتفاق می افتد . سینه ها در این زمان معمولا دردناک ، سفت و متورم هستند که این علائم پس از اتمام قاعدگی بهبود می یابند . درد معمولا در هر دو سینه ، مخصوصا قسمت بالایی و بیرونی سینه‌ ها ایجاد می‌ شود و به زیر بغل نیز گسترش می‌ یابد . بیشتر کیس های ماستالژی از نوع دوره ای هستند .
  • درد سینه غیر دوره ای : این نوع درد هیچگونه ارتباطی با الگوهای چرخه قاعدگی ندارد . ماستالژی غیر دوره ای معمولا به صورت دردی تیز یا احساس سوختن در یک یا چند نقطه از سینه احساس می شود ، در صورتیکه در ماستالژی دوره ای درد و سفتی در کل سینه احساس می شد . درد می تواند به صورت پیوسته و یا متناوب باشد . این نوع از ماستالژی بیشتر پس از یائسگی اتفاق می افتد .

عوامل موثر در ایجاد سینه درد در زنان

به طور دقیق نمی توان علت ماستالژی را مشخص کرد . اما بعضی از عوامل موثر در ایجاد سینه درد در زنان عبارت اند از :

  1. اختلال هورمون ها : از هر سه نفری که به درد سینه مبتلا هستند ، درد دو نفر از آنها مرتبط با چرخه قاعدگی یا بلوغ است و ناشی از نیست .
  2. ساختار سینه :برخی از درد های غیر دوره‌ای سینه از تغییرات ایجاد شده در مجاری یا غدد شیری ناشی می‌ شوند . این تغییرات ممکن است باعث ایجاد کیست‌ های سینه شوند . آسیب به سینه ، جراحی‌ های سینه در گذشته یا دیگر مشکلات موضعی سینه می‌ توانند باعث ایجاد درد در سینه شوند . همچنین ممکن است درد سینه از خارج سینه مثلا از دیواره قفسه سینه ، عضلات ، مفاصل یا قلب شروع شده و به سینه‌ ها گسترش یابند .
  3. اندازه سینه : زنانی که نسبت به بقیه سینه های بزرگتری دارند ، درد بیشتری در سینه های خود احساس می کنند .
  4. عدم تعادل اسید های چرب :عدم تعادل اسید های چرب در سلول‌ ها بر حساسیت بافت سینه نسبت به جریان هورمون‌ ها تاثیر می‌ گذارند .
  5. دارو ها : مصرف برخی داروهای هورمونی ، دارو های درمانناباروریودارو های خوراکی جلوگيری از بارداری ممکن است با مرتبط باشند . در اثر درمان با استروژن و پروژسترون ، ممکن است بافت سينه حساس و دردناک شود . ممکن است علت ايجاد درد پستان در خانم‌ های يائسه درمان‌ های هورمونی باشد . همچنين گزارش‌ هايی از درد پستان مرتبط با مصرف دارو های ضدافسردگی مانند داروهای فلوکستين و سرترالين وجود دارد .
  6. دوران بارداری به خصوص سه ماه اول بارداری

در صورت مشاهده موارد زیر حتما در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنید:

  • درد سینه به حدی شدید باشد که در فعالیت های روزمره شما اختلال ایجاد کند
  • دردی که به مدت دو هفته ادامه داشته باشد
  • درد در قسمت مشخصی از سینه باشد
  • درد که همراه با توده باشد
  • هرچند احتمال ابتلا به سرطان سینه در زنانی که مهم‌ ترین نشانه‌ موجود در آنها درد سینه است ، کم می‌ باشد ، اما اگر پزشک توصیه کرد که بیمار مورد معاینه و ارزیابی قرار گیرد ، باید دستورالعمل پزشک را دنبال کرد .
  • سوتین مناسب بپوشید : پوشیدن یک سوتین راحت که می تواند سینه های شما را بالا بکشد ، به شما کمک می کند تا درد را کاهش دهید و سینه هایتان را از تاثیرات گرانش محافظت کنید .
  • استفاده از بسته یخ : استفاده از بسته یخ روی مناطق دردناک سینه ، کمک می کند تا تورم را کاهش دهید و درد را تسکین دهید . سرما با بی حس کردن اعصاب ناراحتی شما را کاهش می دهد .
  • استفاده از گرما درمانی : استفاده از بسته های گرم ، حمام گرم و یا سایر درمان های گرمایی می توانند به بهبود درد سینه کمک کنند .
  • آب زیاد بنوشید : آب برای تسکین درد بسیار مفید است و همچنین به شما کمک می کند تا آرام شوید . حداقل ۲ لیتر آب در روز بنوشید و مصرف نمک خود را کاهش دهید .
  • استفاده از دارو : استفاده از ضد دردهای موضعی در ناحيه دردناک برای تسکين دردهای غيردوره‌ای کمک کننده است .
  • هنگام ورزش از لباس زیر ورزشی استفاده کنید ؛ به خصوص در مواقعی که سینه ها حساس تر هستند .
  • مصرف کافئین را کاهش دهید یا قطع کنید : این تغییر برای بسیاری از زنان مفید است ، هرچند مطالعات پزشکی روی تاثیر ‌کافئین بر درد سینه و دیگر علائم قبل از قاعدگی قطعی نیستند .

یکی از شایع‌ترین دلایلی که باعث می‌شود خانم‌ها به کلینیک‌های پستان مراجعه کنند، درد پستان است. تقریبا 70 تا 80 درصد خانم‌ها در طول زندگی به درد پستان مبتلا می شوند. اما درد پستان ممکن است طی چندماه به وجود بیاید و از بین برود و یا مشکلی باشد که سال های سال از سنین بلوغ تا قبل از یائسگی یک خانم را درگیر کند. اما آیا درد پستان نشان از سرطان یا بیماری خاصی است؟ چگونه می توان منشاء درد پستان را تشخیص داد؟ در ادامه مطلب علت درد سینه (پستان) و نحوه کنترل آن توضیح داده شده است. با ما همراه باشید.

در واقع یک نوع عکسبرداری است که با اشعه X انجام میشود. این روش از حدود 30 سال پیش ابداع شده وخطرات ناشی از برخورد اشعه X با پستان در ان بسیار ناچیز است و می تواند نادیده گرفته شود در حقیقت فایده ناشی از تشخیص زودرس توسط این روش بسیار بیشتر از خطرات احتمالی آن است چراکه میزان اشعه لازم برای ایجاد سرطان از اشعه ای که توسط ماموگرافی به پستان تابانده می شود بسیار بیش‌تر است و البته میزان نفوذ این اشعه نیز ناچیز است.

دکمه بازگشت به بالا