سم زدایی بدن بعد از ترک سیگار

براساس آمار انجمن ریه آمریکا، تنها در ایالات متحده آمریکا، مصرف سیگار جان ۴۸۰ هزار نفر را می‌گیرد. این آمار در سطح جهانی بیش از ۸ میلیون نفر در روز بوده که با همه‌گیری بیماری کرونا و ضعف ریوی افرادی که سیگار می‌کشند، بیشتر شده است. آیا می‌دانستید در هر ۳ دقیقه یک نفر بر اثر سیگار کشیدن جان خود را از دست می‌دهد؟ دلیل این موضوع چیست؟ بهتر است بدانید افرادی که عادت به‌ مصرف انواع دخانیات دارند بیش از سایرین در معرض مرگ هستند. اطلاع از عوارض سیگار کشیدن طولانی‌مدت، آشنایی با راه‌های ترک اعتیاد موثر و بسیار موارد دیگر می‌تواند نجات‌بخش زندگی فرد و اطرافیان او باشد.

آلزایمر |استرس

ترک سیگار یعنی چه و برای ترک سیگار چه کنیم؟

ترک سیگار در زبان عامیانه تعریف ساده‌ای است، اما در پزشکی عبارت است از روند حاوی نیکوتین مانند تنباکو و نیکوتین موجود در سیگار و قلیان. رهایی و سم‌زدایی نیکوتین از بدن توسط  فیلتر دستگاه سم زدایی روندی طولانی و سخت است. فرد در این راه باید اراده بالایی داشته باشد، چرا که ترک مصرف سیگار با کاهش دوپامین در مغز همراه است که احساس افسردگی، کلافگی و حتی افکار منفی همراه است. مصرف دخانیات یکی از اصلی‌ترین عوامل مرگ‌ومیر در جهان است. ترک سیگار و تنباکو می‌توان خطر بروز بیماری‌هایی از جمله موارد زیر را کاهش دهد:

  • بیماری سرخرگ کرونری
  • سرطان ریه
  • سرطان پستان
  • مشکلات نعوظ و زناشویی
  • سکته قلبی
  • آلزایمر

اغلب سیگاری‌هایی که خودسرانه اقدام به ترک سیگار می‌کنند تنها ۳ تا ۶ درصد موفق به ترک طولانی‌مدت هستند. افراد برای ترک سیگار و دوران پس از مراحل سختی را گذرانده و باید با وسوسه بازگشت به مصرف آن مقابله کنند. به علت اعتیادآور بودن نیکوتین، ترک سیگار باعث علائمی از جمله اضطراب، بی‌تابی؛ افسردگی و چاقی می‌شود. به‌همین دلیل فرد باید به کمک یک تراپیست و مشاور و تحت‌نظر پزشک اقدام به ترک کند.

راه های ترک سیگار: توصیه هایی برای موفقیت در ترک سیگار

حال که با تمام آنچه که در مورد ترک سیگار نیاز داشتید، آشنا شدید، وقت آن رسیده که روش‌های خود مراقبتی را نیز یاد بگیرید. همواره اولین و مهم‌ترین گام باید از سوی فرد برای درمان برداشته‌شود، بنابراین با افزایش آگاهی می‌توانید وی را به ترک و انجام کارهای زیر برای موفقیت در این ترغیب کنید؛

۱. دلیل خود را برای ترک سیگار پیدا کنید ترک سیگار انگیزه می‌خواهد و برای داشتن انگیزه شما به یک دلیل شخصی و قوی برای ترک سیگار نیاز دارید، مانند محافظت از سلامت خانواده و فرزندان یا جوان ماندن و یا کاهش ریسک حملات قلبی و بیماری‌های مرتبط. دلیلی بیابید با اهمیت که انگیزه و وسوسه سیگار روشن کردن را کمرنگ کند.

۲. پیش از اینکه یکدفعه سیگار کشیدن را ترک کنید خود را آماده کنید سیگار کشیدن نوعی اعتیاد است. مغز به نیکوتین وابسته شده است. پیش از ترک سیگار پشتیبانی آن را مهیا کنید. از دکتر خود در مورد تمام روش‌های کمکی مانند کلاسها و برنامه های ترک سیگار؛ مشاوره و یا استفاده از دارو بپرسید و برای روزی که سیگار را ترک می‌کنید آماده باشید.

۳. درمان های جایگزین نیکوتین را در نظر بگیرید ترک کردن نیکوتین می‌توانید باعث سردرد شما شود و یا بر روحیه شما تاثیر بگذارد و انرژی شما را کم کند. مقاومت در برابر ولع یکبار کشیدن کمی دشوار است. مطالعات نشان می‌دهد درمانهای جایگزین نیکوتین مانند آدامس و یا قرص آن شانس موفقیت شما برای ترک سیگار را بیشتر می‌کند.

۴. در مورد قرصهای تجویزی اطلاعات کسب کنید برخی داروها می‌توانند انگیزه سیکار کشیدن و همچنین اثرات موقت و محتمل ترک سیگار، مانند افسردگی و یا عدم تمرکز را کاهش دهند. در مورد این داروها با پزشک مشورت کنید.

۵. به کسانی که دوستشان دارید تکیه کنید به کسانی که دوستشان دارید، بگویید که دارید سیگار را ترک می‌کنید. آنها مشوقان خوبی در این راه می‌شوند مخصوصاً زمانیکه برای یک نخ سیگار وسوسه می‌شوید. جلسات مشاوره و یا گروه درمانی نیز می‌تواند مؤثر باشد.

۶. به خودتان استراحت دهید یکی از دلایل سیگار کشیدن این است که نیکوتین به ریلکس شدن فرد کمک می‌کند. بنابراین سعی کنید که در هفته‌های ابتدایی ترک سیگار از موقعیت‌های استرس‌زا دور باشید. همچنین برای آرامش بیشتر به موسیقی مورد علاقه خود گوش کنید؛ فعالیت ورزشی داشته‌باشید با دوستانتان در تماس باشید و یا خودتان را به ماساژ گرفتن مهمان کنید.

۷. از الکل و دیگر محرک ها دوری کنید وقتی نوشیدنی الکلی مصرف می‌کنید نکشیدن سیگار دشوار است. بنابراین در ابتدای ترک سیگار نوشیدن الکل را محدود کنید. اگر با نوشیدن قهوه سیگار می‌کشید به جای آن چای بنوشید. اگر عادت به سیگار کشیدن بعد از غذا دارید چیز دیگری مثل جویدن آدامس؛ مسواک زدن و یا قدم زدن را جایگزین کنید.

۸. خانه را تمیز کنید وقتی آخرین سیگارتان را کشیدید همه فندک‌ها و زیرسیگاری‌ها را دوربریزید و فرش‌ها و لوازم خانه را تمیز کنید. برای از بین بردن بوی سیگار از خوشبوکننده هوا استفاده کنید. اگر ماشین شما بوی سیگار می‌دهد آن را هم تمیز کنید.

۹. از ترک سیگار ناامید نشوید برخی از افراد نیاز به سعی دوباره برای ترک سیگار دارند. اگر سیگاری روشن کردید؛ امید و انگیزه‌تان را از دست ندهید. فکر کنید چه چیزی باعث برگشت شما شده است؛ احساساتتان و یا دوستان و محیطی که در آن بودید. با کشف علت تعهد خود را به ترک سیگار قوی‌تر کنید.

۱۰. فعالیت بدنی داشته باشید فعال بودن وسوسه نیکوتین را کاهش داده و علائم ترک را تخفیف می‌دهد. سوزاندن کالری به کاهش وزن شما بعد از ترک سیگار نیز کمک می‌کند.

۱۱. سبزیجات و میوه بخورید در هنگام ترک سیگار سعی نکنید رژیم بگیرید. محرومیت بیش از حد می‌تواند نتیجه معکوس داشته‌باشد. به جای آن میوه، سبزی، غلات سبوس‌دار و پروتئین بدون چربی مصرف کنید که برایتان مفید است.

۱۲. به خودتان جایزه بدهید به جز خوبی‌های ترک سیگار برای سلامتی؛ هزینه خرید سیگار برای شما ذخیره می‌شود و شما از نظر مالی قوی‌تر می‌شوید. بخشی از این پول را می‌توانید برای چیزی که دوست دارید خرج کنید.

۱۳. فواید ترک سیگار را به خاطر داشته باشید به محض اینکه سیگار را ترک کنید متوجه اثرات آن بر سلامتی خود می‌شوید. بعد از ۲۰ دقیقه ضربان قلب‌تان عادی می شود. بعد از یک روز سطح مونوکسیدکربن خون شما کاهش پیدا می‌کند. بعد از ۲ یا ۳ هفته خطر حمله قلبی برای شما کاهش می‌یابد و بعد از مدت طولانی خطر ابتلا به و دیگر سرطان‌ها برای شما کم می‌شود.

بهترین روش ترک سیگار چیست؟

حال که با عوارض سیگار و مصرف نیکوتین آشنا شدید، وقت آن رسیده به فکر درمان و ترک آن باشید. ترک سیگار یکی از مهم‌ترین اقدامات برای سلامت انسان در کوتاه مدت است. تنها طی چند روز پس از شروع ترک، فرد اثرات آن را خواهد دید. اگر دچار مشکلات روحی و روانی یا زناشویی هستید؛ در این می‌توانید از کمک تراپیبست برای ترک استفاده کنید. بهتر است بدانید ترک هر ماده مخدری با عوارض متعددی همراه است، بنابراین بهترین پیشنهاد آن است که تحت نظر پزشک درمان را شروع کنید؛ زیرا ترک سیگار نیز با علائمی همراه است که در مواردی می‌تواند خطر آفرین باشد. ترک سیگار چند روز طول میکشد؟ (چند روز بعد از ترک سیگار نیکوتین از بدن خارج میشود) ترک سیگار ۲۱ روز یا سه هفته کامل طول می‌کشد.

  • وسوسه شدید برای مصرف دوباره سیگار حتی با بوییدن دود آن
  • عرق کردن دست و پا
  • سوزش کف دست و پا
  • تعریق بیش از حد
  • تهوع و سرگیجه
  • بی‌حالی و پرخوابی
  • سرفه و گلودرد
  • عدم تمرکز
  • بی‌خوابی
  • اضطراب
  • افسردگی
  • تحریک‌پذیری
  • خلق‌ و خوی بد
  • افزایش وزن
  • کلافگی و بی‌حوصلگی
  • مشکلات گوارشی مانند یبوست
  • خارش بدن

نتیجه گیری و راهنمای دکترتو برای ترک سیگار

شاید این روزها سیگار کشیدن تبدیل به یک عرف یا عادت در جامعه شده باشد، اما با آمار روزافزون جوانان و نوجوانانی که به مصرف سیگار روی می‌آورند، باید اعتیاد جوانان و عوارض طولانی‌مدت مصرف سیگار در آن‌ها را جدی گرفت. در این میان والدین نقش بسیار مهمی دارند، الگوی تربیتی مناسب، صحبت و آگاهی خانوادگی از پیامدهای سیگار کشیدن و غیره، همگی بر جلوگیری از سیگاری شدن افراد موثر است. اگر شما هم قصد ترک سیگار را دارید، می‌توانید برای اطلاعات بیشتر، مشاوره و نوبت‌گیری آنلاین و آشنایی با بهترین تراپیست‌ها در این زمینه به‌ وب‌سایت «دکترتو» مراجعه کنید. همین حالا وارد سایت نوبت دهی آنلاین دکترتو شوید و از یا نوبت بگیرید. برای دریافت مشاوره آنلاین از لینک‌های زیر کمک بگیرید .

دکمه بازگشت به بالا