زلزله در ترکیه و سوریه؛ تایید فوت بیش از ۲۴ هزار نفر/برگزاری کنفرانس سازمان ملل در هفته آینده

بیش از ۱۰۰ ساعت از وقوع زلزله شدیدی که یکی از بدترین بلایای طبیعی قرن را رقم زده و تاکنون بیش از ۲۴ هزار کشته در سوریه و ترکیه برجای گذاشته، می‌گذرد.

به گزارش بیگ نیوز به نقل از آناتولی، وزیر بهداشت ترکیه در گزارشی تازه اعلام کرد: شمار جانباختگان زلزله در ۱۰ استان با کانون قهرمان ماراش تا کنون به ۲۰ هزار و ۲۱۳ نفر و تعداد مجروحان نیز به ۸۰ هزار و ۵۲ نفر رسیده است.

در سوریه نیز طبق گزارش اسپوتنیک فوت ۴۱۳۰ تن تاکنون تایید شده است.

این درحالیست که صدها امدادگر از کشورهای مختلف همچنان به سختی و در سرمای شدید مشغول به کارند تا افراد بیشتری را نجات دهند.

شبکه الجزیره نیز در گزارش به روز شده خود منتشر کرد: سوریه ارسال کمک های بشردوستانه به این کشور را تایید کرده است. 

همچنین به گفته رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، شمار جانباختگان این زمین لرزه در این کشور از تلفات زلزله ویرانگر سال ۱۹۹۹ فراتر رفته است.

در عین حال آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد ضمن درخواست کمک بین‌المللی از برگزاری کنفرانس اهداکنندگان کمک های بشردوستانه، در هفته آینده خبر داد.

احتمال بی خانمان شدن بیش از ۵ میلیون نفر در سوریه

از سوی دیگر سیوانکا داناپالا، نماینده کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان در سوریه در یک نشست خبری گفت: یک مقام سازمان ملل اعلام کرد: ممکن است تا ۵.۳ میلیون نفر در سوریه در اثر این زلزله ویرانگر بی خانمان شده باشند.

آمار تایید شده همچنین حاکیست، بر اثر این زلزله شدید تاکنون بیش از ۸۲ هزار نفر دچار مصدومیت غیرمرگبار، ۳۷۳ هزار و ۷۸۰ نفر بی خانمان و همچنین دست کم ۲۴ میلیون نفر تحت تاثیر پیامدهای سخت این حادثه قرار گرفته اند.

زلزله در ترکیه و سوریه؛ تایید فوت بیش از ۲۴ هزار نفر/ ارتباط احتمالی مرگ تعدادی نهنگ‌ با زلزله
عکس: رویترز

همچنین بنابر گزارش یورونیوز، ساکنان مناطق زلزله‌زده که اکنون در چادر یا در خودروهایشان زندگی می‌کنند، هر روز شاهد رفت و آمد امدادگرانی هستند که با استفاده از پهپادها و دوربین‌های تشخیص حرارتی، سعی در شناسایی مکان بازماندگان احتمالی دارند.

در آنتاکیا، شهری در جنوب ترکیه که زلزله آن را ویران کرده، حدود ۳۰ معدنچی نیز هزاران کیلومتر را طی کردند تا در ماموریت امداد و نجات مشارکت داشته باشند.

 مرگ نهنگ‌ها در سواحل قبرس و احتمال ارتباط آن با زلزله ترکیه

مقامات قبرس نیز روز جمعه اعلام کردند که تعدادی نهنگ‌ مرده را در سواحل شمالی این کشور پیدا کرده‌اند که احتمالا تحت تأثیر زمین‌لرزه‌های عظیم این هفته قرار گرفتند.

به گزارش اداره شیلات و تحقیقات دریایی قبرس، شش «نهنگ منقاری مرده» در روز جمعه و چهار نهنگ دیگر در روز پنجشنبه در ساحل پیدا شدند که در نهایت یکی از چهار نهنگ نیز جان باخته است.

گفته می‌شود که این حیوانات دارای یک سیستم اکولوکیشن هستند و می‌توانند تحت تأثیر صداهای دریا از جمله تمرینات نظامی، تمرینات لرزه‌نگاری یا زلزله‌های طبیعی در منطقه قرار بگیرند.

کشف نهنگ‌های منقاری در سواحل قبرس امر رایجی محسوب نمی‌شود.

انتهای پیام

بیگ نیوز

رسانه خبری بیگ نیوز علاقمند در زمینه اخبار فرهنگی،پزشکی و اجتماعی با بهرمندی از پایگاه های روز ایران و جهان می باشد.
دکمه بازگشت به بالا