رهبر کودتاچیان نیجر: با هرجنگی مقابله خواهیم کرد

این پست از سایت بیگ نیوز برگرفته از سایت ” www.khabaronline.ir ” در مورد مقاله ” رهبر کودتاچیان نیجر: با هرجنگی مقابله خواهیم کرد ” ارائه شده است، در صورتی که محتوای این پست مورد توجه تان واقع شده است به دسته بندی مربوطه مراجعه نمایید.

جنگ |ریاست جمهوری

رهبر کودتاچیان نیجر افزود: به نظر می رسد اکوواس از اینکه نیجر کلیدی است که از بی ثبات کردن منطقه توسط تروریست ها جلوگیری می‌کند، بی اطلاع است.

وی اضافه کرد، واکنش مردمی ایجاب می‌کند که نیروهای مسلح پشت سر شورای ملی برای حفاظت از کشور متحد شوند.

چیانی همچنین با بیان اینکه ما به دنبال تصاحب قدرت نیستیم و آماده پذیرش هر گزینه‌ای هستیم که مردم نیجر تعیین کنند، گفت: ما برای هر گفت وگویی که نظر مردم و حاکمیت ملی را در نظر بگیرد، آماده‌ایم.

رهبر کودتاچیان افزود: ما به اصل آزادی انتخاب مردم پایبند هستیم و باید یک سیستم شفاف برای انتخاب مردم وجود داشته باشد.

وی اضافه کرد، نه ارتش و نه مردم نیجر خواهان جنگ نیستند اما ما با هر جنگی که علیه ما انجام شود مقابله خواهیم کرد و اگر با هر تجاوزی مواجه شدیم سکوت نمی‌کنیم و در مقابل آن می‌ایستیم.

چیانی گفت: من همه اقشار مردم را به گفت وگو برای تعیین شکل نظام قانون اساسی کشور فرا می‌خوانم.

رهبر کودتاچیان افزود: دولت اطلاع داده که اقداماتی را برای سازماندهی گفت وگو برای بحث در مورد مبانی جدید قانون اساسی اتخاذ کرده است و من مطمئن هستم که می‌توانیم راه حل‌هایی پیدا کنیم که برای مردم ما قابل قبول و خوب باشد.

پیش تر هیاتی از نمایندگان اکوواس در پایتخت نیجر با محمد بازوم رئیس جمهور برکنار شده نیجر دیدار کرده بودند.

در این دیدار که با حضور نیروهای نظامی نیجر برگزار شد هیچ بحث جدی مطرح نشده است و نمایندگان اکوواس در درجه اول برای آشنایی با شرایط زندگی بازوم خواستار برگزاری این دیدار شده بودند.

نمایندگان اکوواس پیش از دیدار با بازوم با رهبران کودتا از جمله ژنرال عبدالرحمن چیانی ملاقات کرده و از آنها خواستار آزادی بازوم و بارگشت به نظم و قانون اساسی در نیجر شده بودند.

به گزارش ایرنا، نیروهای گارد ریاست جمهوری نیجر چهارم مردادماه جاری محمد بازوم رئیس جمهور این کشور را در داخل کاخ ریاست جمهوری در بازداشت قرار دادند و سپس او را از مقامش برکنار کردند.

نظامیان نیجر در تلویزیون دولتی این کشور پس از برکناری بازوم از بسته شدن مرزها و برقراری منع آمد و شد خبر دادند.

کودتاچیان نیجر ششم مرداد ماه ژنرال عبدالرحمن چیانی را به عنوان رئیس شورای انتقالی این کشور منصوب کردند.

پس از اینکه کودتاچیان نیجر از ضرب‌الاجل اکوواس برای بازگرداندن رئیس جمهور برکنار شده این کشور سرپیچی کردند، رهبران بلوک منطقه‌ای اکوواس روز ۱۰ آگوست (۱۹ مرداد) برای بحث در مورد گام‌های بعدی دیدار کردند.

اکوواس پیش از این کودتا در نیجر را محکوم و تحریم‌های اقتصادی و مسافرتی بر این کشور اعمال کرده و همچنین بر روی یک برنامه اقدام نظامی احتمالی در صورت عدم آزادی و بازگرداندن بازوم به توافق رسیده است.

عبدالفتو موصح کمیسر امور سیاسی، صلح و امنیت اکوواس روز جمعه و در پی نشست روسای ستاد کل نیروهای مسلح کشورهای عضو اکوواس در پایتخت غنا گفت که تاریخ دقیق آغاز مداخله نظامی از سوی نیروهای نظامی اکوواس در نیجر مشخص شده است اما در حال حاضر این تاریخ اعلام نخواهد شد.

310310

نشر بین المللی

نویسنده اخبار بین‌المللی با تمرکز بر رویدادهای صنعتی و تجاری جهانی. با دانش در زمینه بازارهای جهانی و تجارت بین‌الملل، به شما اخبار جذاب و تحلیل‌هایی را درباره رویدادهای صنعتی، شرکت‌ها و تاثیرات آن‌ها بر جوامع ارائه می‌دهم. با استفاده از روش‌های تحلیلی و بازاریابی، به شما دیدی جامع از تحولات صنعتی و تجاری جهانی می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا