راه‌اندازی قرارگاه جهادی رفع تداخلات اراضی در قزوین

به گزارش خبرگزاری بیگ نیوز قزوین؛ رضا افلاطونی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در نشستی با مدیرکل، معاونین و مدیران منابع طبیعی و آبخیزداری استان که صبح پنجشنبه در اتاق جلسات ریاست جمهوری برگزار شد، گفت: بعدی: کشاورزی یکی از حقوق مردم است و باید با صرف انرژی و تلاش مضاعف در اجرای این طرح ها تسریع کرد.

وی سند یک صفحه ای را گامی مهم در حذف مداخلات در حوزه کشاورزی و شناسایی اراضی دانست و گفت: در حال حاضر موضوع مالکیت یکی از مشکلات کشاورزان استان است که سرمایه گذاری در بخش کشاورزی این امر را فراهم می کند. مبنایی برای نظارت و کنترل بر تولید محصولات کشاورزی و همچنین حفاظت و صیانت از عرصه های طبیعی بیش از پیش.

این مقام مسئول در ادامه با بیان اینکه حفاظت از منابع طبیعی تنها با کمک مردم امکان پذیر است و مشارکت مستقیم آنها در رعایت قوانین حفاظتی امری بدیهی برای حفاظت از مراتع استان است، گفت: شما به عنوان دستگاه مسئول باید نظارت داشته باشید. و در این موارد رعایت قوانین حمایتی مانند رعایت چرای دام، نیاز به دام و تعادل چرا را پاسخگو بداند.

پلاتو اجرای طرح آبخیزداری در استان را از دیگر اولویت هایی عنوان کرد که باید در اولویت قرار گیرد و گفت: یکی از اتفاقات ارزشمند در حوزه جنگل ها و مراتع ایجاد پارک های آبخیزداری است که علاوه بر اهدافی مانند آب ، زمین و پوشش گیاهی حفاظت شده.” و مدیریت سیل هایی که به شهرها هجوم می آورند، موضوع تحکیم رابطه انسان و طبیعت نیز در قالب پارک های آبخیزداری مطرح می شود و می تواند در آموزش و آگاهی عمومی نسبت به منابع طبیعی با حفظ استفاده از خاک های طبیعی موثر باشد. نگهداری؛ بنابراین این موضوع باید با جدیت پیگیری شود.

وی همچنین با تاکید بر اهمیت پایش هوشمند، بر لزوم راه اندازی مرکز پایش و پایش هوشمند منابع طبیعی تاکید کرد و گفت: استفاده از فناوری های نوین مانند سامانه های مانیتورینگ و تصاویر ماهواره ای، نصب دوربین در مناطق بحرانی، استفاده از پهپاد. و استفاده از سیستم رادیویی بی سیم می تواند در ارتقای حفاظت از عرصه های ملی و منابع طبیعی بسیار موثر باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در پایان بر استفاده از همه ظرفیت ها برای همراهی هر چه بیشتر و همکاری در جهت پیشبرد امور محوله تاکید کرد.

48

دکمه بازگشت به بالا