دیزل ژنراتور چیست و چگونه کار می کند؟

دیزل ژنراتور چیست و چگونه کار می کند دیزل ژنراتورها که از ترکیب موتور دیزل، ژنراتور برق (ژنراتور) و سایر قطعات ساخته شده اند، ابزاری برای تامین برق در شرایط مختلف هستند. اینها از منبع تغذیه اضطراری در عرض چند دقیقه تا انتقال برق و قطارها را شامل می شود. کار شرکت های فعال در این زمینه شامل ارائه خدمات ویژه برای تعمیر، نگهداری و اتصال دیزل ژنراتورها می باشد.

در تولید برق، ژنراتور ماشینی است که انرژی مکانیکی را از طریق القای الکترومغناطیسی به انرژی الکتریکی تبدیل می کند. در عوض، انرژی الکتریکی توسط یک موتور الکتریکی به انرژی مکانیکی تبدیل می شود. موتورها و ژنراتورهای الکتریکی از بسیاری جهات بسیار شبیه به هم هستند. منابع انرژی مکانیکی می توانند توربین های بخار، توربین های آبی، توربین های بادی یا موتورهای احتراق داخلی باشند.

نحوه عملکرد دیزل ژنراتور

دیزل ژنراتور وسیله ای است که سوخت دیزل را به برق تبدیل می کند. این دستگاه مستقل از دو قسمت تشکیل شده است: یک موتور دیزل و یک ژنراتور. موتورهای دیزل سوخت دیزل را برای تولید حرکت ژنراتور می سوزانند، که سپس این حرکت را از طریق نیروهای الکترومغناطیسی به الکتریسیته تبدیل می کند. این دو جزء (موتور و ژنراتور الکترومغناطیسی) از طریق میل لنگ به یکدیگر متصل می شوند و به این ترتیب حرکت تولید شده توسط موتور دیزل به آهنربای ژنراتور منتقل می شود.

یک موتور دیزل با یک موتور احتراق داخلی کوچک شروع به کار می کند. یک سوپاپ در موتور دیزل نصب می شود که سوخت را تنظیم می کند و سرعت موتور دیزل را تنظیم می کند. توان خروجی ژنراتور را کمیت می کند. برای اطلاع از قیمت دیزل ژنراتور با ما تماس بگیرید.

همزمان با چرخاندن میل لنگ توسط موتور دیزلی متصل به ژنراتور، محور اصلی موتور در محفظه دینام می چرخد ​​و این سرعت بالا باعث ترسناک شدن آهنربای داخل ماشین آتش نشانی می شود.

سپس با استفاده از قانون القای الکتریکی، الکتریسیته تولید می کند. سوئیچ گاورنر همچنین به شما این امکان را می دهد که در صورت افزایش یا کاهش ناگهانی مصرف، میزان تولید انرژی را کنترل کرده و در صورت افزایش مصرف با افزایش سرعت، توان مورد نیاز را تامین کنید.

دیزل ژنراتور با تبدیل سوخت دیزل به برق می تواند برق مورد نیاز کارخانه ها، پروژه های ساختمانی، محیط های صنعتی، جاده ها و راه آهن، بیمارستان ها، موسسات و ادارات، سینماها، مجموعه های ورزشی و برخی پروژه های بین شهری را تامین و مسافت را تامین کند. کاربرد اصلی دیزل ژنراتور در مواقعی است که دسترسی به برق شهری امکان پذیر نیست و گاهی برای کاهش هزینه های مصرف انرژی از آن استفاده می شود.

استفاده از دیزل ژنراتور

امروزه با گسترش سیستم برق رسانی دنیا، برق سه فاز یا تک فاز به راحتی در دسترس کاربران قرار گرفته است، اما این سیستم هنوز به طور کامل پاسخگوی تمام نیازهای کاربران نیست و با قطعی برق، سیستم تامین برق خارج است. منطقه تحت پوشش عملا دسترسی ما را به آن قطع می کند و در چنین شرایطی دستگاه های مولد برق کار می کنند و دیزل ژنراتورها یکی از مناسب ترین گزینه ها در چنین شرایطی هستند.

استفاده از دیزل ژنراتور

استفاده از دیزل ژنراتور در منازل مسکونی، ساختمان ها و ادارات: قطعی مکرر برق و قطعی برق می تواند مشکلات زیادی را در واحدهای مسکونی، ساختمان ها و ادارات ایجاد کند، بنابراین از دیزل ژنراتورها استفاده می شود. منبع تغذیه اضطراری ساختمان ها و ادارات می باشد.

استفاده از دیزل ژنراتورها در بیمارستان ها و مراکز حساس: تامین برق اضطراری بیمارستان ها و مراکز داده بسیار حائز اهمیت است زیرا در صورت قطع برق و عدم تامین برق ممکن است صدمات جبران ناپذیری رخ دهد و از این رو وجود چندین ژنراتور برق وجود دارد. مراجعه همزمان به این مراکز.

استفاده از دیزل ژنراتور در صنایع غذایی: وجود دیزل ژنراتور در صنایع غذایی به دلیل تامین برق یخچال فریزر و ظروف نگهداری مواد غذایی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

استفاده از دیزل ژنراتورها در کشاورزی: ​​دیزل ژنراتورها می توانند برق مورد نیاز بخش کشاورزی را به دلیل دوری از شهر تامین کنند و از تجهیزاتی مانند پمپ های آبیاری، تراکتور و آبپاش استفاده شود.

موارد استفاده از دیزل ژنراتورها در صنعت معدن: یکی دیگر از کاربردهای دیزل ژنراتور تامین برق معادن برای استخراج مواد معدنی و منابع طبیعی است.

مراحل کار دیزل ژنراتور

به طور کلی نحوه عملکرد دیزل ژنراتور را می توان در مراحل زیر شرح داد:

سینه

در مرحله مکش، سوپاپ ورودی باز می شود و با دور شدن پیستون از مرکز، هوا به داخل سیلندر کشیده می شود. هنگامی که هوا با فشار کافی وارد می شود، دریچه مکش بسته می شود.

سوزش

در این مرحله، سوخت وارد هوای گرم و متراکم می شود و شروع به سوختن می کند تا زمانی که به بالا می رسد، جایی که سوخت متوقف می شود.

تزریق سوخت تا پایان مرحله مکش و رسیدن به نقطه قطع ادامه می یابد و پس از آن دریچه های ورودی و خروجی بسته می شوند.

سپس گاز هوا فشرده شده و در سیلندر توزیع می شود و پیستون به سمت پایین حرکت می کند.

حمل دریایی

در مرحله تخلیه، پیستون دوباره به سمت بالا حرکت می کند و دریچه تخلیه را باز می کند و دریچه سوخت را می بندد.

در اثر انبساط گازهای احتراق سوخته از طریق حرکت پیستون به سمت بالا خارج می شوند و در نهایت گازهای باقیمانده از طریق دریچه اگزوز آزاد می شوند.

وقتی این مرحله تمام شد، لوله های فاضلاب بسته شده و چرخه کامل می شود.

چگونه می توانم باتری دیزل ژنراتور را در صورت لزوم تعویض کنم؟

برای تعویض باتری دیزل ژنراتور مراحل زیر را دنبال کنید:

1. مطمئن شوید که ژنراتور خاموش است و اتصالات الکتریکی وجود ندارد. این امر ایمنی شما را تضمین می کند.

2. منبع تغذیه را قطع کنید: مطمئن شوید که دوشاخه یا کلید برق ژنراتور خاموش است تا برق در دستگاه نباشد.

3. محل باتری: محل باتری در دیزل ژنراتور معمولا نزدیک موتور یا در عقب ژنراتور است. باتری را پیدا کنید و مطمئن شوید که می توانید به آن دسترسی داشته باشید.

4. حفاظت شخصی: قبل از انجام هر کاری، دستکش محافظ یا عینک ایمنی بپوشید تا از آسیب اسید باتری محافظت کنید.

5. خارج کردن: قبل از تعویض باتری، اتصالات الکتریکی را جدا کنید. ابتدا ترمینال مثبت (+) را با استفاده از ابزار چین یا ابزار مشابهی که در اختیار دارید باز کنید. سپس قطب منفی (-) را باز کنید. با این کار باتری از سیستم الکتریکی جدا می شود.

6. باتری را تعویض کنید: باتری قدیمی را با یک باتری جدید جایگزین کنید. ابتدا باتری جدید را در جای خود قرار دهید و سپس قطب منفی (-) را تعویض کنید. سپس قطب مثبت (+) را جایگزین کنید. اطمینان حاصل کنید که اتصالات محکم و صحیح هستند.

7. وصل مجدد: پس از تعویض باتری، اتصالات الکتریکی را دوباره وصل کنید. ابتدا قطب منفی (-) را به باتری وصل کنید سپس قطب مثبت (+) را وصل کنید. مطمئن شوید که اتصالات محکم هستند.

8. بررسی عملکرد: پس از تعویض باتری، ژنراتور را روشن کنید و عملکرد را بررسی کنید. اطمینان حاصل کنید که برق به درستی تامین شده و ژنراتور به درستی کار می کند.

توجه: توصیه می شود قبل از تعویض باتری دیزل ژنراتور، ابتدا دستورالعمل ها و توصیه های سازنده ژنراتور خود را مطالعه کنید. ممکن است مراحل خاصی برای تعویض باتری دستگاه شما وجود داشته باشد. به خصوص اگر تجربه یا دانش کافی در آن زمینه نداشته باشید. بهتر است باتری را برای تعویض باتری به یک تکنسین مجرب یا حرفه ای بسپارید.

نحوه دریافت برق در موتور دیزل

دیزل ژنراتور دارای موتوری است که با سوخت دیزل کار می کند. در طی فرآیند احتراق، انرژی شیمیایی سوخت به انرژی مکانیکی تبدیل می‌شود و سپس انرژی مکانیکی حاصل به انرژی الکتریکی تبدیل می‌شود که می‌توان در هنگام قطع برق از آن استفاده کرد.

هنگامی که یک دیزل ژنراتور روشن می شود، موتور چهار فرآیند احتراق را طی می کند. یعنی:

گرفتن، فشرده سازی، قدرت و خستگی.

در نتیجه انرژی شیمیایی سوخت به انرژی مکانیکی تبدیل می شود که به عنوان محصول از طریق موتور دریافت می کنیم.

این شفت دوار اکنون برای چرخاندن روتور دینام استفاده می شود. روتور و استاتور یک دینام اجزایی هستند که برق تولید می کنند.

روتور، یک عنصر استوانه ای است که توسط آهنربا احاطه شده است، در داخل یک استاتور با یک سیستم سیم کشی مسی ثابت می چرخد. هنگامی که آهنربا در امتداد یک سیم حرکت می کند، الکتریسیته تولید می شود.

بیگ نیوز

رسانه خبری بیگ نیوز علاقمند در زمینه اخبار فرهنگی،پزشکی و اجتماعی با بهرمندی از پایگاه های روز ایران و جهان می باشد.
دکمه بازگشت به بالا