در صورت گم شدن سوئیچ موتور سیکلت راه حل روشن کردن موتور

کلید سازی موتور سیکلت امروزه با پیشرفت کردن علم و فناوری نسل موتور سیکلت ها رو به پیشرفت زیادی رفته و مدل های گوناگونی از این وسیله نقلیه در بازار می توان یافت.

موتور

در مقابل این همه تکنولوژی و پیشرفت سارقان موتور سیکلت ها هم حرفه ای تر شده اند و آمار سرقت این وسیله نقلیه هر روز بیشتر گزارش می شود.

بدون شک قفل موتور سیکلت و داشتن یک کلید مناسب از مهم ترین وسیله ها در ایجاد امنیت برای آن است.

سوئیچ نمی چرخد:

این مورد ممکن است به چند دلیل پیش بیاید: واضح ترین دلیل احتمالی این است که کلیدی که استفاده می کنید برای این ماشین نیست یا کلیدتان فرسوده شده است. اگر کلید یدکی دارد بهتر است یکبار هم آن را امتحان کنید. یکی دیگر از مشکلات رایجی که منجر به نچرخیدن سوئیچ می شود این است که هنگام پارک کردن همه چرخ های خودرو به یک طرف چرخیده اند و شما هم سوئیچ را در این حالت در آورده اید. دراین حالت وقتی می خواهید سوئیچ را بچرخانید فشار بسیار زیاد روی فرمان مانع از چرخیدن کلید می شود. برای رفع این مشکل، درحالیکه سوئیچ را می چرخانید فرمان را ابتدا به یک سمت و سپس به سمت دیگر بچرخانید. اینکار فشار را کاهش می دهد و باعث چرخیدن کلید می شود.

برخی کسانی که تازه ماشین خریده اند یا ماشین سوار شده اند و دارای تجربه قبلی نیستند دچار یک اشتباه و بی اطلاعی فاحش می شوند.

وقتی سوئیچ ماشین را در جای خود می گذارید و با فشارد آوردن کلید تکان نخورد دست چپ خود را روی فرمان بگذارید و کمی فرمان را حرکت دهید تا کلید آزاد شود و باز شود.

حالت اول LOCK ( لاک یا لُک ) یا همان قفل می باشد. با قرار دادن سوئیچ در این حالت علاوه بر اینکه موتور خاموش می باشد فرمان نیز در حالت قفل قرار خواهد داشت؛ بدین معنی که غربیلک فرمان قابلیت چرخش نخواهد داشت. لازم به ذکر است تنها در این حالت است که سوئیچ قابلیت خارج شدن را دارا می باشد.

حالت سوم ON ( آن ) یا روشن می باشد. با قرار گرفتن سوئیچ در این حالت سیستم های برقی، مدار جرقه زنی و نشانه ها و هشدارهای نمایشگر جلو داشبورد روشن می گردند اما موتور خودرو همچنان خاموش خواهد بود. بنابراین منظور از ON یا روشن بودن در این وضعیت، روشن بودن موتور نمی باشد بلکه منظور باز بودن مدارات الکتریکی خودرو می باشد.

( اگر در این مرحله خودرو خاموش شد احتمالا مغزی سوئیچ شما خراب شده است و باید تعویش شود که برای تست آن می توانید یک سیم از مثبت باطری به مثبت کوئیل متصل کنید و بعد دنده را در حالت خلاص قرار داده و مجدداً استارت بزنید که در این صورت اگر با برداشتن دست از روی سوئیچ دیگر خودرو خاموش نشد سوئیچ یا مغزی سوئیچ را تعویض کنید و در صورتی که باز هم خاموش شد احتمالا کوئیل شما ضعیف شده یا خراب شده است … )

سوئیچ استارت می تواند انواع بسیار متفاوتی داشته باشد. که از آن جمله می توان به انواع سوئیچ های معمولی ، سوئیچ های دارای ایموبلایزر ( تراشه ای که بواسطه ی یک کد مشترک بین سوئیچ و خودرو موجب شناسایی و ارتباط سوئیچ با خودرو می شود )، سوئیچ های کنترلی از راه دور، سوئیچ های اثر انگشتی و یا حتی به صورت یک اپلیکشن و برنامه نصب شده روی تلفن همراه و …

اگر سوئیچ خود را گم کرده اید – راه حل چیست ؟!

گاهی پیش می آید که شخصی در مسافرت و یا در شرایطی سخت سوئیچ خود را گم می کند ، نمی تواند با جایی ارتباط داشته باشد ، موقعیت بسیار خطرناک است و اصلاً وقت ندارد و تنها راه برای خلاصی از این بحران ؛ رانندگی با همان خودرو است !

باید توجه داشت که قبل از هرچیز رفع این مشکل بسیار به نوع خودرو شما بستگی دارد : برای مثال اینکه خودرو شما از چه نوع سیستم های امنیتی استفاده می کند ؟ برای توضیح اینکه فرض کنید که یک خودرو پیکان قدیمی دارید که حتی قبلا دزدگیرش هم از کار افتاده است ! گاهی اوقات مغزی سوئیچ فرسوده است و حتی می توان از یک کلید دیگر ( بجز سوئیچ اصلی یا یدکی خودرو ) و یا حتی یک چاقو بجای آن استفاده کرده و شاید کمی هم زور چاشنی کار کنید تا خودرو روشن شود اما اگر این کارها میسر و مفید نبود باید به سیمهای پشت سوئیچ مراجعه کنید که در ساده ترین حالت حداقل ۴ سیم را مشاهده خواهید کرد

سیم کشی مغزی سوییچ پیکان

روشن کردن ماشین بدون سوئیچ

* اگر سیمی را به سیم اول وصل کردید و پمپ بنزین شروع به کار کرد یا آمپرهای روی صفحه های کیلومتر شروع به حرکت کردند به آن نام IGN یا ۱۵ دهید

* و اگر سیمی را به سیم اول متصل کردید و استارت خودرو شروع به کار کرد بلافاصله آن را جدا کنید و به آن نام ST یا ۵۰ دهید

نکته ها :

۱ – اگر سیم های بیشتری را پشت سوئیچ دیدید سعی کنید فقط چهار سیم اصلی را پیدا کنید چرا که مثلا ممکن است سیم IGN یک اشتراک هم داشته یاشد که مثلا برف پاک کن و سایر دستگاهها را فعال کند که بسته به نیاز یا شرایط از آن استفاده کنید

۲- اگر خودرو شما مجهز به سیستم ایموبلایز باشد که فقط توسط خواندن کدهای دیجیتال روی سوئیچ خودرو را روشن می کند تمامی کارهای بالا بی فایده خواهد بود

۳ – بعضی از خودروها پیشرفته تر با گم شدن سوئیچ تحت هیچ شرایطی و توسط یک دیجیتال ساز ماهر هم روشن نخواهند شد این خودروها معمولا از سامانه ای آن لاین پیروی می کنند که شما باید مثلا یا خودرو را به نمایندگی مجاز آن شرکت انتقال دهید و یا توسط تماس و ارائه اطلاعات مورد نیاز از اپراتور شرکت سازنده در خواست روشن کردن خودرو را کنید …

گردآوری و بازنشر:

موتور سیکلت کلیک را می توان یکی از اسکوتر های کارآمد و شیک یاد کرد. این موتور از لحاظ متمایز بودن با دیگر انواع خود حرف های زیادی برای گفتن دارد.

این تازه وارد دوست داشتنی توانسته خودش را در گروه اسکوترهای نسبتاً قیمت بالا جای دهد.

اگر شما هم اهل رفت و آمدهای شهری هستید بدون شک این وسیله می تواند برای کارهای روزانه فوق العاده خوب عمل کرده و دل راکبین را به دست آورد.

خوشبختانه موتور سیکلت کلیک با داشتن چند آپشن مانند سیستم آی دلینگ، چراغ های SMD، سنسور جک طرف‌داران زیادی در ایران برای خود پیدا کرده است.

اگر شما به دنبال مدل های این موتور باشید می توانید آن را در دو نوع متفاوت در بازار مشاهده کنید.

مدل اول ساخت کشور تایلند بوده که برای آن ۳ رنگ مجزا در نظر گرفته اند و از نوع تک ریموت است. مدل دوم ساخت کشور اندونزی در ۷ رنگ و جفت ریموت می باشد.

مروری بر موتور سیکلت کلیک

موتورسیکلت هوندا مدل کلیک از به روزترین، جدیدترین و در عین حال گران ترین اسکوتر های شهری سال ۲۰۲۰ بوده که می توان آن را محصول مشترک کشور اندونزی و تایلند دانست. طراح اولیه این محصول هوندا موتور ژاپن یکی از سردمداران طراحی و تولید موتورسیکلت در جهان گرفته شده است.

موتور سیکلت ها جزو اسکوترهای بنزینی هستند که برای تردد های روزانه و رفت و آمدهای شهری مناسب اند.

ولی به خاطر قیمت بالا فقط قشر محدودی از جامعه قادر به خرید آن هستند.

هوندا کلیک موتورسیکلتی دوست داشتنی، جذاب با ظاهری تهاجمی بوده که دارای امکانات رفاهی زیاد است.

از نقاط قوت این موتور سیکلت می توان به شتاب و قدرت بالای آن اشاره کرد. در مقابل نقاط ضعفی هم در این اسکوتر وجود دارد مانند افت قیمت غیر منطقی و ترمز ضعیف، وجود لوازم یدکی کم و گران.

بدون شک همه ما در موقع انتخاب هر وسیله نقلیه، چه ماشین یا موتور سیکلت به دنبال آپشن های متفاوت در آن هستیم و داشتن این مزایا حس خوبی را در ما القا می کند.

آپشن های موتور سیکلت کلیک را می توان به صورت زیر بیان کرد:

  • – آی دلینگ: با این آپشن موتور سیکلت کلیک به صورت اتوماتیک در پشت چراغ قرمز خاموش و با چرخاندن گاز بلافاصله روشن می شود.
  • – سنسور جک: با پایین آوردن جک جانبی، موتورسیکلت کاملاً خاموش می شود.
  • – چراغ های  SMD: با وجود این چراغ ها این اسکوتر توانسته خود را نسبت به مدل های دیگر بارزتر نشان دهد و از رقیبان پیشی بگیرد.
  • – سیستم ترمز مجهز به CBS: این سیستم یک نوع ترمز ترکیبی است و به صورت خودکار می تواند کار خود را انجام دهد. یعنی با فشردن یکی از اهرم های ترمز، ترمز چرخ بقیه نیز فعال شده و جوری عمل می کند که انگار راننده هر دو اهرم را هم زمان فشار داده است.
  • – چراغ های زنو با پرتاب نور اصولی: از برگ های برنده موتورسیکلت کلیک نسبت به بقیه موتور ها وجود چراغ های زنو با روشنایی خوب و پرتاب نور اصولی است.
  • – سیستم تعلیق تلسکوپی: این سیستم در قسمت جلو و تک کمک فنر برای عقب (UNIT SWING)تعبیه شده است.
  • – رینگ های اسپرت آلومینیومی: وجود این رینگ ها با سایز ۱۴ اینچ تأثیر زیادی در زیبایی آن گذاشته است.
  • – راحتی برای راکب و سواران: سواری نسبتاً نرم و بدون تنش در زمان استفاده از این اسکوتر باعث شده تا استقبال زیادی از آن شود.
  • – وجود انواع پیشرانه ها: پیشرانه بکار رفته در موتورسیکلت مدل کلیک جدید، تک سیلندر، انژکتوری، دو سوپاپ است که می تواند حداکثر گشتاور ۱۲/۸ نیوتن متر و نیرویی معادل ۱۶/۷ اسب بخار را تولید کند.
  • – جعبه دنده اتوماتیک ۵ سرعت: با وجود این دنده انتقال قدرت در این موتور صورت می گیرد. میزان شتاب 0-100 این موتور در مدت ۱۲ ثانیه، مصرف سوخت آن حدود ۱٫۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر گزارش شده که با توجه به وزن و نوع موتور آن می توان جز کم مصرف ترین و قابل قبول ترین انواع برشمرد.
  • – تکنولوژی بالا در پروسه طراحی: با وجود این پروسه وقتی موتور شما روشن می شود صدای بسیار کمی دارد و به خوبی می تواند تولید انجین کند.
  • – جادار بودن: از آپشن های بسیار خوب این موتورسیکلت می توان جادار بودن آن را نام برد. شما در زیر زین محفظه ای دارید که می توانید به راحتی وسایل و داشبورد جلو را نگهداری کنید.
  • – ارتفاع مناسب: قسمت جای پای راکب در این موتور بسیار مناسب است ولی ارتفاع کم فرمان از ضعف های آن به شمار می رود.

روشن کردن موتورسیکلت بدون سو‌‌ئیچ

برخی اوقات مشاهده می کنیم که افراد موتورسیکلت خود را در معابر عمومی، پارکینگ و یا در حیاط ادارات بدون این که رعایت اصول امنیتی را داشته باشند، رها می کنند.

صاحبان این وسایل نقلیه به شکل خوش بینانه ای پیش خود تصور می کنند که وسیله ی نقلیه شان واقعاً در امان است.

ولی نمی دانند که سارقان خیلی راحت قادرند بدون داشتن کلید و سوئیچ، آن را روشن کرده و به سرعت محل را ترک کنند.

در این شرایط و بعد از سرقت تنها مالک موتور سیکلت با در دست داشتن مدارک می تواند به مراکز پلیس مراجعه و گزارش کاملی از سرقت را در اختیار مأموران آگاهی قرار دهد و روزها منتظر تماس آن ها بماند تا شاید آن هم اگر خوش شانس باشد موتورش را پیدا کنند، ولی اگر شانس با او یار نکند، سارقان در یک چشم به هم زدن موتورسیکلت را اوراق کرده و اقدام به فروش قطعات آن می کنند.

روش نگهداری از قفل و سوئیچ موتور سیکلت

برای نگهداری بهتر از سوئیچ موتور سیکلت خود رعایت نکات زیر لازم و ضروری است تا کمتر بخواهید برای ساخت آن هزینه کنید:

  • – روغن کاری قفل موتور هر چند وقت یکبار: به خاطر این که جنس قفل از آهن بوده و به احتمال بسیار زیاد ممکن است به مرور زمان دچار زنگ زدگی شود.
  • – قرار دادن قفل موتور سیکلت در زیر صندلی: با این کار شما باعث افزایش طول عمر قفل در زمان بارش باران و برف می شوید.
  • – عدم استفاده از کلید های دیگر در زمان گم شدن کلید اصلی موتور:
  • وقتی کلید قفل موتور خود را گم کردید هرگز سعی نکنید با کلیدهای دیگر شروع به باز کردن آن کنید. زیرا این کار باعث می شود تا ساچمه‌های درون قفل هرز شده و دیگر نتوانید آن را باز کنید.
  • – عدم استفاده از قفل موتور در دعوا و نزاع ها: فراموش نکنید که هدف از ساختن قفل موتور بالابردن سطح ایمنی آن است، پس شدیداً به شما توصیه می کنیم از این وسیله در دعوا های خود استفاده نکنید، زیرا باعث صدمه‌ی جانی شده که دیگر جبران ناپذیر است.

انواع قفل مناسب موتور

۱. قفل دیسک

این نوع قفل‌ها از کوچک ترین نوع بوده که حمل آن بسیار راحت است. به خاطر همین نسبت به مدل‌های دیگر در جهان بیشتر فروش می رود. در موتور هایی که ترمز آن ها دیسک ندارد نمی توانند از این مدل استفاده کنند.

لوله متصل کننده دو طرف آن از مهم‌ترین قسمت های قفل دیسکی است. جنس این قسمت کاملاً ضد ضربه بوده و به راحتی شکسته نمی شود. زمانی که این قفل را روی موتور سیکلت کلیک خود نصب کردید حواستان باشد تا قبل از حرکت قفل را خارج کنید و گرنه صفحه دیسک ترمزتان می شکند.

۲. قفل کابلی

از قفل های پرفروش در بازار ایران قفل کابلی است. زیرا موتورهای وجود در بازار ایران ترمزی از نوع دیسکی ندارند از سوی دیگر به کمک این قفل می توانید با خیال راحت مور سیکلت خود را به یک جسمی ثابت متصل کنید. بیشتر سارقان در زمان سرقت از روش بریدن و باز کردن قفل این کار را انجام می دهند، خوشبختانه جنس قفل کابلی با کیفیت بوده و این کار برایشان سخت می شود.

از سوی دیگر این نوع قفل ها با هم متفاوت هستند برای مثال بعضی با اثر انگشت و رمز باز می شوند برخی دیگر از نوع کامپیوتری هستند.

۳. قفل زنجیری

اگر بخواهیم از لحاظ امنیتی یک قفل را در نظر بگیریم قفل زنجیری بسیار مناسب است. ولی در زمان حمل و نقل دچار دردسر می شوید زیرا دارای وزن بسیار سنگینی در حدود بالای ۱.۵ کیلوگرم است. در زمان خرید قفل زنجیری به ضخامت و نوع مغزی کلید آن باید توجه کرد. همیشه سعی کنید یک نوع کاملاً با کیفیت انتخاب کنید تا احتمال سرقت آن کم باشد.

برای ساخت سوئیچ موتور سیکلت کلیک با ما در ارتباط باشید.

ما در امداد کلید سازی ستارخان با ارائه خدمات کلید سازی و قفل سازی در تمام مناطق در چهار جهت اصلی بصورت تمام وقت آ؛ماده خدمات به شما عزیزان هستیم

Back to top button