جامبوبگ چیست و خرید جامبو از کارخانه تولیدی جامبو بگ

ما در این مقاله (جامبوبگ چیست + فرآیند تولید جامبوبگ) قصد داریم علاوه بر تعریف جامبو بگ، توضیحاتی در رابطه با موارد استفاده و فرآیند تولید جامبوبگ نیز ارائه کنیم، که در ادامه جهت آشنایی هرچه بیشتر شما عزیزان با این محصول به تعاریف مختلفی از آن می‌پردازیم؛ نوشته شده توسط شرکت هینا پک تولید کننده انواع کیسه جامبوبگ در ایران.

کارخانه تولید جامبوبگ کارخانه تولید جامبوبگ

محصولاتی که در صنایع مختلف به عنوان مواد اولیه تولید می‌شوند و بسیار پرمصرف نیز می‌باشند، جهت حمل و انتقال به کارخانه‌های تولیدی و یا صادرات به دیگر کشورها نیاز به بسته‌بندی مناسبی دارند. این بسته‌بندی‌ها باید به گونه‌ای باشند تا علاوه بر اینکه حجم قابل توجهی از محصول را درون خود جای می‌دهند، استقامت و کیفیت بالایی نیز داشته و در عین حال برای تولید کنندگان مقرون بصرفه نیز باشند.

  1. اطلاعات تماس با شرکت هینا پک

یکی از پرکاربردترین محصولات جهت حمل مواد اولیه‌ای همچون قیر، اوره، پارافین، کربنات، سنگ آهن، ذغال سنگ، شکر، غلات، آرد، نشاسته ذرت، جو، سنگ نمک و …  کیسه جامبوبگ می‌باشد. در بعضی از موارد به خاطر نوع موادی که درون این کیسه‌ها ریخته می‌شود، امکان استفاده دوباره از این کیسه‌ها نبوده و یکبارمصرف محسوب می‌شوند، به همین دلیل بایستی برای تولید کنندگانی که از این کیسه‌ها جهت حمل محصولاتشان استفاده می‌کنند صرفه اقتصادی داشته باشد.

از جمله برندهای مطرح در صنعت کیسه‌بافی (جامبو دوزی) که توانسته طی فعالیت 40 ساله خود رضایت مشتریان را در سراسر ایران و دیگر کشورها جلب کند، برند هینا پک متعلق به شرکت پایدار کیسه بافت می‌باشد. مقالات دیگر: بیگ بگ چیست ؟

جامبو بگ: کیسه‌های بسیار بزرگی هستند که در صنعت برای حمل و نقل مواد مختلف استفاده می‌شوند.

کیسه‌های بزرگی که توانایی حمل حجم زیادی از محصولات را داشته باشند.

جامبوبگ (Jumbo bag) در فرهنگ لغت انگلیسی به معنای بزرگ و جادار بودن می‌باشد، در کشور ما نیز این کیسه‌ها با نام جامبو بگ شناخته می‌شوند.

جامبوبگ چیست ؟

جامبو بگ یا بیگ بگ از گونی‌هایی نواری شکل که در متراژ بالا برش خورده، تولید می گردد. به خاطر استفاده از نخ‌های پلی‌پروپیلن در دوخت و تولید این کیسه‌ها، و ایجاد بافتی ریز، ضخیم و باکیفیت در بدنه این کیسه‌ها از آن‌ با عنوان پارچه پلی‌پروپیلن (تولید شده از مواد pp) یاد می‌شود. استفاده از این پارچه در تولید کیسه جامبوبگ باعث شده تا استقامت و تحمل وزن بالایی در آن ایجاد کند و جهت حمل محصولات فله مختلف از این کیسه استفاده شود.

جهت پاسخ به سوال جامبوبگ چیست می‌توان این‌گونه نیز بیان کرد:

به طور کلی جامبوبگ یا بیگ‌بگ (گونی جامبوبگ) به کیسه‌های حجیم و جاداری گفته می‌شود، که از پارچه‌هایی با جنس مواد (pp) تولید شده است. استفاده از این مواد باعث ایجاد کیفیت و استقامت بسیار بالایی در کیسه‌های جامبوبگ شده و همین امر سبب می‌شود تا بتوان محصولات مختلف را در حجم بسیار زیادی به وسیله این کیسه‌ها حمل و نگهداری کرد.

گونی بزرگ  انعطاف‌پذیر (کیسه جامبوبگ) یک کیسه بارگیری مواد فله بزرگ است که برای کمک به نگهداری، ذخیره، حمل و نقل و ارسال انواع کالاهای مختلف با جریان خشک و شل استفاده می‌شود. کیسه جامبو بگ در سراسر جهان به عنوان یک جایگزین اقتصادی برای راه حل‌های حمل و نقل و ذخیره سازی سنتی، مانند پالت‌های چوبی، ظروف پلاستیکی یا سطل‌های فلزی استفاده می شود.

کیسه جامبو بگ به دلیل کاربردی بودن، دوام، قابلیت استفاده مجدد (جامبوبگ دست دوم) و سایر ویژگی‌های مفید استفاده می‌شوند که آنها را برای حمل و نقل، نگهداری و ذخیره سازی ایده‌‎آل می‌کند. بسته به اینکه کیسه جامبوبگ برای چه استفاده می‌شوند، می‌توانند از مواد مختلفی ساخته شوند یا در اشکال و ابعاد مختلف طراحی شوند. کیسه جامبوبگ به گونه‌ای طراحی شده‌اند که استحکام کششی بسیار بالایی را تحمل کنند و برخی از انواع آن تحمل حمل حداکثر  2 تن مواد در هر کیسه دارند

 

ویژگی‌های کیسه جامبوبگ

  • کیسه‌های جامبو بگ دارای ویژگی‌های زیادی بوده که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • استفاده از مواد اولیه با کیفیت در دوخت کیسه
  • استقامت و کشسانی بودن بدنه کیسه
  • تحمل وزن بالا و جادار بودن
  • دارا بودن (قلاب) دسته‌های مقاوم
  • دارا بودن طیف رنگی متنوع
  • امکان استفاده مجدد از آن‌ها

سایر شرایط برای کیسه‌های جامبوبگ

کیسه جامبوبگ در سراسر جهان با نام‌های مختلفی شناخته می‌شوند، از جمله:

  • کیسه فله
  • گونی فله
  • گونی بزرگ
  • جامبو
  • کیسه بزرگ
  • کیسه یک تنی

نام انواع کیسه جامبوبگ به صنعت، انواع کالاهای ذخیره شده و کاربردهای خود کیسه بستگی دارد. اصطلاحات مختلف کیسه جامبوبگ به مقدار وزنی که حمل می‌کنند نیز اشاره دارد، مانند یک کیسه یک تنی یا یک کیسه جامبو که به توانایی یک تن محصول اشاره دارد.

  • کیسه جامبو یک تنی
  • کیسه جامبو دو تنی
  • کیسه جامبو 500 کیلویی

انواع کیسه جامبوبگ و بیگ بگ

علاوه بر دانستن انواع مختلف کالاهایی که می‌توان با استفاده از کیسه جامبو بگ ذخیره کرد، شناخت انواع جامبوبگ نیز مهم است. برخی از انواع کیسه جامبوبگ در کاربردهای خاص مفیدتر هستند. طرح‌های مختلف دارای ویژگی‌های خاصی هستند که انواع خاصی از کالاهای قابل روان را در خود جای می‌دهند.

انواع جامبوبگ را می‌توان در 5 گروه معرفی کرد:

  • از نظر بیشترین تحمل بار
  • تقسیم بندی از نظر دسته
  • تقسیم بندی از نظر جنس پارچه
  • تقسیم بندی از نظر درب وردی و خروجی
  • دسته بندی جامبوبگ از نظر مقاومت در برابر رطوبت

تقسیم بندی جامبوبگ از نظر وزن:

جامبوبگ‌ها برای ظرفیت‌های بار برداری متفاوتی طراحی شده‎اند و هر جامبوبگ یا بیگ بگ می‌تواند ظرفیت‌های از ۵۰۰ کیلو ۱ تن ۱٫۵ تن ۲ تن داشته باشد.

 

تقسیم بندی جامبو بگ از نظر دسته:

دسته‌های جامبوبگ یا بیگ بگ از تسمه با جنس پلی پرو پیلن تولید شده است بافت مخصوص این تسمه‌ها آنها را به تسمه‌ای مقاوم  تبدیل کرده که مقاومت کششی بسیار بالایی دارد.

تقسیم بندی از جامبوبگ نظر جنس پارچه:

منظور از پارچه در جامبوبگ یا بیگ بگ، همان گونی می‌باشد. زیرا جامبو بگ یا بیگ بگ از توپ  گونی  متری با متراژ بالا برش خورده و تشکیل می‌گردد. جنس این پارچه از نظر ریز بافت بودن و ضخامت نخ‌هایی از جنس پلی پروپیلن که آن را تشکیل داده‌اند در کیفیت آن پارچه و میزان تحمل آن پارچه در حمل بار بسیار موثر است.

مشخصه واحدی که برای بررسی کیفیت پارچه جامبوبگ درنظر گرفته می‌شود برحسب گرم بر متر مربع می‌باشد.

یعنی میزان ۱ متر مربع از پارچه جامبوبگ چه مقدار وزن برحسب گرم دارد. به همین منظور پارچه‌های جامبوبگ به صورت متعارف دارای اوزان زیر میباشد:

  • 135 گرم بر مترمربع
  • 150 گرم بر مترمربع
  • 175 گرم بر مترمربع
  • 180 گرم بر مترمربع
  • 200 گرم بر مترمربع

و معنی کلی آن بدین صورت است. که دو جامبو بگ که از نظر ابعاد یکسان هستند ولی با دو پارچه با گرماژ ۱۳۵ گرم و ۱۷۵ گرم ساخته می شود. جامبو با گرماژ بالاتر در همان ابعاد تحمل وزن بیشتری دارد و البته قیمت بیشتری هم دارد.

اما فقط با افزایش گرماژ پارچه نمی‌توان تضمین کرد که این جامبو بگ بهتری است یا کیفیت بهتری دارد. یکی از عوامل بسیار موثر نخ استفاده شده در دوخت و ضد اشعه UV بودن آن است که در معرض آفتاب پوسیده نشود و بعد از حمل توسط تریلر موقع تخلیه پاره نشود.

 

تقسیم بندی از نظر درب وردی و خروجی

جامبو بگ و بیگ بگ از نظر اینکه در چه مکان و با چه شیوه‌ای پر می‌شوند. و در کدام مکان و به چه شیوه‌ای تخلیه می‌شوند و در حمل چه نوع موادی استفاده می‌گردند می‌توانند سر و ته‌های متفاوتی در دوخت داشته باشند.

تقسیم بندی جامبوبگ از نظر درب ورودی و خروجی یا سر و ته بیگ بگ

جامبوبگ مدل سر باز:

در این مدل ۴ طرف گونی را لبه گردان به سمت داخل می‌کنند و یک دوخت روی آن می ‌روند تا از جدا شدن تارو پود گونی جلوگیری شود.

و معمولا در موادی که تماس محصول با آب، گردوخاک، آفتاب و.. در آنها خللی ایجاد نمی‌کند استفاده شوند. حُسن این مورد در قیمت ارزان و عیب آن در پاشش مواد به بیرون است.

 

جامبو بگ مدل درب صندوقی:

در این شیوه یک تکه پارچه از جنس خود گونی در یک ضلع از آن دوخته می‌شود و بعد از پر کردن جامبوبگ یا بیگ بگ، با نخ‌هایی که در کنار درب تعبیه شده است بسته می‎شود.

 

جامبوبگ درب لیفه:

این مدل به پارچه بدنه یک پارچه دیگر دوخته میشود که یک نخ از داخل سر آن عبور کرده است و با کشیدن آن درب گونی بسته می‌شود (مانند کش شلوار). مزایای این روش سرعت بالا در بارگیری و جلوگیری از پاشش محصول به بیرون می‌باشد و باعث گرانتر شدن قیمت جامبو بگ و بیگ بگ می‌شود.

 

جامبو بگ درب قیف:

در مکان‌هایی که نیاز است هم محصول از ورود آب محافظت گردد و هم با دستگاه‌های توزین و یا پرکن،  جامبوبگ و بیگ‌بگ‌ها پر شوند معمولا از این مدل تولید می‌شود. که در قبال این مزایای قیمت جامبوبگ مقدار کمی بیشتر می‌شود.

جامبوبگ ته قیف هم بر اساس نوع محل استفاده در دو مدل ته بسته و ته قیف تولید می‌شود.

جامبوبگ که مدل ته بسته در مواردی که جامبو بگ و بیگ بگ، یک بار مصرف می‌باشد استفاده می‌شود و معمولا ارزانترین شیوه می‌باشد و ته قیف با توجه به شرایط تخلیه یا محل آن تولید میشود و مزایای آن در باز گشت دوباره جامبو بگ و بیگ بگ به چرخه مصرف می‌باشد البته ایجاد گرد و غبار کنترل شده و تخلیه آسان از مزایای دیگر جامبوبگ ته قیف می‌باشد.

 

کیسه جامبوبگ از چه ساخته شده‌اند؟

تولیدکنندگان می‌توانند از مواد مختلفی برای تولید کیسه‌های جامبو استفاده کنند. با این حال، رایج‌ترین  ماده‌ای که برای تولی کیسه جامبوبگ استفاده می‌شود، پلی پروپیلن است (یک محصول مبتنی بر نفت). پلی پروپیلن یک ترموپلاستیک نرم، بافته شده، انعطاف پذیر و سبک وزن است که کاملاً قابل بازیافت است

 

فرآیند تولید جامبوبگ

همانطور که گفتیم بیگ بگ‌ها و یا همان جامبو بگ‌ها استحکام بسیار بالایی داشته و جنس آن‌ها از الیاف پلی پروپیلن می‌باشد، که در عین حال نسبت به حجم و ظرفیتی که متحمل می‌شوند وزن ناچیزی دارند. به همین دلیل است که استفاده از بیگ بگ‌ها جهت حمل محصولات فله با حجم بالا، از لحاظ اقتصادی برای تولیدکنندگان بسیار مقرون به صرفه می‌باشد. در ادامه قصد داریم با مراحل تولید این کیسه‌ها آشنا شویم.

فرآیند تولید کیسه جامبوبگ شامل طی کردن مراحلی می‌باشد تا علاوه بر تامین نیاز مشتری جهت بسته‌بندی و حمل محصولات مختلف با حجم زیاد و قیمت مناسب، بتوان استانداردهای مطرح و مورد نیاز را نیز دریافت کرد. این نکته را نیز باید در نظر گرفت که تمام محصولات را نمی‌توان با یک نوع جامبوبگ حمل کرد، برای مثال برای حمل محصولاتی که رطوبت برای آن‌ها مضر است می‌توان از کیسه‌های لمینت‌دار استفاده کرد تا مانع از نفوذ نم و رطوبت به داخل کیسه جامبوبگ شد.

برای تولید بیگ بگ‌هایی استاندارد جهت حمل محصولات مختلف لازم است 11 مرحله زیر را یک به یک طی کرد، که ما در مقاله جامبوبگ چیست + فرآیند تولید جامبوبگ، سعی کرده‌ایم توضیحاتی مختصر و کاربردی در رابطه با هر یک از این مراحل ارائه کنیم؛

  • اکستروژن با دستگاه اکسترودر جامبوبگ
  • پارچه بافی _ تولید پارچه کیسه جامبوبگ
  • لایه محافظ – کیسه جامبوبگ لمینت دار _ اختیاری
  • برش دادن پارچه جامبو بگ
  • چاپ کیسه جامبوبگ
  • تسمه بافی _ تسمه‌های پلی‌پروپیلن
  • خیاطی _ دوخت کیسه جامبو بگ
  • بازرسی _ کنترل کیفیت کیسه پلی‌پروپیلن
  • تست‌های متوالی کیسه جامبو بگ
  • بسته بندی کیسه‌های جامبوبگ
  • ذخیره سازی _ انبار کیسه بیگ بگ

 

آتوسا خوش خواهد

من آتوسا، خبرنگاری که تعهدی عمیق به خدمت به مردم دارم. در این سایت، با تمرکز بر مسائل مهم اجتماعی و اقتصادی، تلاش می‌کنم تا صدای گروه‌ه‌های نادیده گرفته شده را به گوش شما برسانم و برای ایجاد عدالت و برابری در جامعه تلاش کنم.
دکمه بازگشت به بالا