تولد نوزاد کم وزن زنگ خطر ابتلا به زوال عقل است؟

این پست از سایت بیگ نیوز برگرفته از سایت ” aftabnews.ir ” در مورد مقاله ” تولد نوزاد کم وزن زنگ خطر ابتلا به زوال عقل است؟ ” ارائه شده است، در صورتی که محتوای این پست مورد توجه تان واقع شده است به دسته بندی مربوطه مراجعه نمایید.

آفتاب‌‌نیوز :

مدیکال گزارش کرد، بر اساس نتایج تحقیقات کنونی، به دنیا آوردن نوزادان کم وزن، مادر را در برابر خطر ابتلا به زوال عقل قرار می‌دهد.

محققان دریافتند زنانی که نوزادانی با وزن کمتر از ۵.۵ پوند (۲.۴۹ کیلوگرم) به دنیا می‌آورند در مقایسه با زنانی که نوزاد با وزن طبیعی دارند در معرض خطر بالاتری برای تجربه مشکلات حافظه و شناختی در مراحل بعدی زندگی خود هستند.

دیانا سی. سوریا کنترراس، محقق ارشد این تحقیق اظهار کرد: نتایج تحقیقات قبلی نشان داده است زنانی که در هنگام زایمان نوزاد با وزن کم به دنیا آوردند در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و فشار خون بالا هستند و بر اساس نتایج تحقیق کنونی، سابقه زایمان نوزادی با وزن کم در هنگام تولد ممکن است نشانگر ضعف شناختی در مراحل بعدی زندگی نیز باشد.

محققان از داده‌های مطالعه سلامت پرستاران شماره ۲ استفاده کردند؛ گروه طولی پیوسته از پرستاران زن که در سال ۱۹۸۹ ثبت‌نام و در مجموع ۱۵هزار و ۳۲۳ شرکت‌کننده با میانگین سنی ۶۲ سال شرکت کردند.

محققان، برای ارزیابی شناختی، مجموعه‌ای از آزمون‌های حافظه و تفکر را روی شرکت‌کنندگان انجام دادند. از شرکت‌کنندگان خواسته شد تا پرسشنامه‌ای در مورد عوارض بارداری، نتایج تولد، وزن هنگام تولد و سایر اطلاعات را تکمیل کنند.

حدود هشت درصد از شرکت‌کنندگان (۱۲۲۴) زایمان با وزن کم را ثبت کردند. نمرات بالاتر در ارزیابی شناختی نشان داد که این شرکت‌کنندگان در بخش حافظه و تفکر امتیاز بیشتری داشتند.

به‌طور متوسط، تفاوت نمرات بین زنانی که زایمان با نوزاد کم وزن داشتند و زنان بدون زایمان کم وزن، منفی ۰.۰۶ برای آزمون‌های سرعت و توجه و منفی ۰.۰۵ برای آزمون‌های یادگیری و حافظه فعال بود.

یافته‌ها نشان داد زنانی که قبلا نوزادانی با وزن کم به دنیا آورده‌اند، در مقایسه با زنانی که نوزادان با وزن طبیعی به دنیا آورده‌اند، از نظر سرعت روانی حرکتی،توجه و یادگیری،حافظه کاری امتیاز کمتری داشتند. همچنین مشاهده کردند که با افزایش تعداد زایمان‌های کم وزن، شیب کمتری از z-score وجود دارد؛ z-score یا نمره Z یک مقدار آماری است که به ما می‌گوید یک مقدار خاص چند انحراف معیار از میانگین کل مجموعه داده فاصله دارد.

با این حال، محققان هشدار دادند که نتایج، ارتباطی بین این دو را نشان می‌دهد، اما رابطه سببی ندارد. از آنجایی که اکثر شرکت‌کنندگان، سفیدپوستان غیر اسپانیایی بودند، ممکن است این یافته‌ها به سایر جمعیت‌ها قابل تعمیم نباشد.

سوریا کنتراس گفت: نیازمند تحقیقات آتی برای تایید یافته‌های خود هستیم. همچنین باید بررسی شود که آیا غربالگری زنان با سابقه زایمان با وزن کم از نظر مشکلات شناختی و انجام اقداماتی برای ارتقای سلامت مغز آنان می‌تواند به پیشگیری یا به تاخیر انداختن اختلالات شناختی و زوال عقل در آینده کمک کند یا خیر.

نتایچ این تحقیق در نشریه Neurology منتشرشده است.

نشر علوم پزشکی

من به عنوان یک نویسنده متخصص در زمینه علمی و پزشکی، مطالبی را به شما ارائه می‌دهم که به طور جذاب و قابل فهم، اطلاعات لازم را درباره موضوعات مختلف سلامتی به شما منتقل کنند.
دکمه بازگشت به بالا