تفاوت برج خنك كننده و چیلر چیست؟

چیلر و برج خنک کننده دو نوع مختلف از تجهیزات خنک کننده هستند، اگرچه هر دو آنها قادر به حذف گرما از مایع هستند. درک بهتر تفاوت های آنها ممکن است به ما در انتخاب سیستم خنک کننده و تجهیزات مناسب تری که بتواند نیازهای خنک کننده را بهتر برآورده کند، کمک کند. بیایید تفاوت های بین چیلر و برج خنک کننده را عمیق تر بررسی کنیم.

انواع متفاوت سیستم های خنک کننده

با شناخت و برج های خنک کننده می توان بیشتر به تفاوت این دستگاه ها در کاربرد و انتخاب پی برد.

انواع چیلرها چیست؟

بر اساس نوع کندانسور ، سه نوع چیلر اصلی مورد استفاده قرار می گیرد که عبارتند از:

همانطور که از نام آنها مشخص است، چیلرهای هوا خنک از هوا برای حذف حرارت در کندانسور با استفاده از فن ها برای وادار کردن هوا به لوله های در معرض کندانسور استفاده می کنند. در حالی که چیلرهای آب خنک از آب برای حذف گرما با استفاده از پمپ ها برای ارسال آب از طریق کندانسور آب بندی شده استفاده می کنند. به طور کلی نسبت به چیلرهای هوا خنک از نظر مصرف، انرژی بیشتری مصرف می کنند.

چیلرهای تراکمی می توانند با خنک کردن یک ماده را از حالت گاز به حالت مایع متراکم کنند. سپس گرما توسط ماده آزاد شده و به محیط اطراف منتقل می شود. معمولاً به عنوان یک دستگاه جایگزین چیلرهای هوا خنک یا آب خنک در نظر گرفته می شود.

نکته بسیار مهم در برج های خنک کننده صنعتی دمای نسبتاً بالای آب خروجی از فرآیندهای تولید است. با توجه به کیفیت و جنس پکینگ‌های برج خنک کننده مدار باز معمولاً پکینگ توربو اسپلش در بهترین شرایط تا دمای 55 و حداکثر تا دمای 57 درجه سلسیوس مقاوم هستند و برای دماهای بالاتر باید از راهکارهای دیگر به عنوان جایگزین استفاده نمود.

انواع برج خنک کننده چیست؟

عمدتا دو وجود دارد که شامل درفت های طبیعی و مکانیکی است. اجسام طبیعی گرما را با فرایند همرفت طبیعی رد می کنند. آنها عموماً مربوط به نیروگاه های هسته ای با ساختار عظیم هستند. درفت های مکانیکی از فن های بزرگ برای کشیدن هوای سردتر به داخل برج استفاده می کنند. پس از سرد شدن مایع خنک کننده داخل برج ، هوای محیط در سراسر نیروگاه یا سایر تجهیزات به گردش در می آید.

طرز کارهای متفاوت

طرز کار چیلر

سیستم چیلر در مورد انتقال و دریافت انرژی گرمایی است. از این رو ، تبدیل انرژی گرمایی اصل اساسی کار سیستم چیلر است. در فرآیند کار سیستم چیلر ، انرژی گرمایی از نوعی ماده یا هر چیز دیگر به حلال یا ماده میانی منتقل می شود. در فرآیند انتقال انرژی گرمایی ، انرژی گرمایش مواد نوک تیز جذب می شود و به وضعیت سرد تبدیل می شود ، که مقصد سیستم چیلر است.

طرز کار برج خنک کننده

یک با ترکیب آب گرم و هوا کار می کند. در فرآیند کار ، آب حاصل از یک فرآیند صنعتی می تواند به یک برج خنک کننده صنعتی پمپ شود تا با هوا در یک برج خنک کننده برخورد کند. پس از استخراج گرما ، دمای آب را می توان سرد کرد زیرا آب در حجم کم تبخیر می شود. آب خنک شده را می توان برای ادامه روند صنعتی ارسال کرد.

چیلر هوا خنک صنعتی

کاربرد های مختلف

یکی دیگر از تفاوت های چیلر و برج خنک کننده در کاربردهای آن هاست. چیلرها می توانند آب خنک کننده در دمای مایع یا آب ترموستاتیک با دمای پایین را برای خنک کردن تجهیزات و یا نگهداری تجهیزات دوظیفه برج خنک کننده چیلر کاهش چند درجه ای دمای آبگرم ارسالی از سمت کندانسور چیلر و بازگرداندن مجدد آن است. چیلرهای آبی (نوع آب خنک) و جذبی به برج خنک کننده جهت خنک کاری آب کندانسور خود نیاز دارند. در این متن قصد داریم تا به طور دقیق به این نکته که چیلر و برج خنک کننده چگونه کار می کنند و اینکه این 2 دستگاه چه تفاوتی با هم دارند و نیز اینکه پس از بررسی مزایا و معایب این سیستم ، چه سیستمی را می توان جایگزین آنها نمود اشاره ای داشته باشیم.

مطابق شکل زیر در سیستم چیلر و برج خنک کن دو مدار مجزای آب وجود دارد که یکی از آنها آبی است که در اواپراتور چیلر سرد می شود (یعنی مبرد گرمای آب را می گیرد تا آن را سرد کند) و به مصرف کننده ها پمپاژ می گردد و دیگری آبی است که در کندانسور چیلر گرم می شود (یعنی مبردی که داغ شده گرمای خود را به آب می دهد) و این آبگرم در واقع می بایستی به نحوی خنک شود تا بتواند دوباره در کندانسور گرمای مبرد را بگیرد و برای این کار به دستگاه برج خنک کننده پمپاژ می گردد و با چرخش درون برج ، خنک شده و به چیلر بر می گردد. مصرف کننده نهایی که در شکل زیر بدان اشاره نموده ایم یا کاربردی مربوط به تهویه هوا (سرمایش) دارد یا اینکه کاربردی صنعتی دارد.

چیلر و برج خنک کننده چگونه کار می کنند و چه تفاوتی با هم دارند؟

همزمان با آن نیز در سمت دیگر چیلر یک به نام اواپراتور وجود دارد که بر خلاف ، این بار آب در اواپراتور چیلر ، سرد می شود تا با پمپ مخصوص ، آب سرد شده به مصرف کننده هایی مانند هواساز یا فن کویل ها (برای سرمایش هوای یک ساختمان) یا به مصرف کننده های صنعتی (برای خنک کاری یک دستگاه یا فرآیند صنعتی) پمپاژ شود. کل نحوه کار و ساختار این سیستم که چگونه چیلر و برج خنک کننده در کنار هم کار می کنند و چه ارتباط و تفاوتی با هم دارند در شکل زیر خلاصه شده است.

تصویر شماتیک دیگری از نحوه کار این سیستم :

چنانچه می خواهید که با جزئیات بیشتر با ویژگی ها ، معایب و مزایای چیلرهای تراکمی آب خنک آشنا شوید می توانید این مقاله ⇐ را مطالعه کنید و همچنین برای آشنایی بیشتر با انواع و ساختار کولینگ تاورها (برج های خنک کننده) پیشنهاد می کنیم که این مقاله ⇐  را مطالعه بفرمایید.

استفاده از چیلر و برج خنک کننده به صورت یکپارچه (چیلر هوا خنک) و تفاوت آن با نوع قبلی

بررسی مزایا و معایب آنها

بررسی مزایای نوع آب خنک (دارای برج خنک کننده) نسبت به هوا خنک (بدون برج خنک کننده) :

1 . راندمان بالاتر

2 . طول عمر بیشتر

بررسی معایب نوع آب خنک نسبت به هوا خنک :

1 . مصرف آب

2 . نیاز به تصفیه آب در صورت وجود املاح زیاد در آب منطقه

3 . عدم امکان نصب و استفاده از آن در مناطق شرجی

علت رسوب گرفتگی در کولینگ تاور

ایجاد رسوب در برج خنک کننده به دلیل وجود املاح در آب است. دلیل اصلی رسوب گذاری در سیستم برج خنک کننده و سایر سیستم های تاسیسات، وجود سختی بی کربنات کلسیم و بی کربنات در آب است. اساس کار برج خنک کننده بر اساس تبخیر است که به واسطه، آن فرآیند کاهش دمای آب صورت می گیرد. بر اساس این عملکرد آب خالص به برج خنک کننده وارد می‌شود و به املاح آب باقیمانده درون کولینگ تاور افزوده می شود.

که پس از مدتی کارکرد، سختی آب برج خنک کن بالا می رود. البته به طور کلی با پایین آوردن سختی آب به مراتب رسوب گذاری در دستگاه نیز کم می شود؛ به طوری که بدون باز کردن پکینگ در برج های خنک کننده و تنها با فشار آب تمیز میشوند، همچنین برای متعادل سازی سختی آب درون کولینگ تاور باید آب تشتک در دوره‌های زمانی منظم بلودان ( تخلیه ) شود. بلودان در برج خنک کننده به عمل تخلیه آب تشتک به میزان مشخص بر اساس حجم آب درون سیستم گفته می‌شود.

دکمه بازگشت به بالا