تعمیر گیربکس آریزو

آن زمان که حضور خودروهای چینی در بازار کشور آغاز شد، مشتریان خودرو مثل امروز این خودروها را جدی نمی گرفتند، حالا جای خود را پیدا کرده اند و اوضاع بسیار فرق کرده است.بازار تولید داخلی خودرو منفعل بود، تحریم ها هم به کمک آمدند و باعث شدند که این خودروها بی رقیب شوند. با این توصیف مشتریان دیگر چاره ای جز جدی گرفتن این اتومبیل ها نداشتند.اولین شرکتی بود که خودروهای چینی را در ایران عرضه کرد.

تعمیر

این شرکت ابتدا به عرضه اتومبیلهای چینی با برند MVM پرداخت. علاوه بر آن برای مونتاژ و عرضه ماشین های چینی با برند چری نیز دست به کار شد.یکی از سدان های جمع و جور شرکت چری،  آریزو 5 است که بین دو مدل آریزو3 و آریزو7 قرار می گیرد.این خودرو در سال 2015 میلادی در نمایشگاه خودروی گوانگژو در سطح عمومی به نمایش گذاشته شد و از سال 2016 تولید آن آغاز شد.

مدتی پس از این واقعه نیز به بازار کشورمان راه یافت.برای نمونه به مشکلات گیربکس اتوماتیک یک دستگاه آریزو 5 هشت دنده اشاره می کنیم. اتومبیل یاد شده به علت دیر تعویض کردن روغن گیربکس، دچار خرابی زیادی در قطعات داخلی گیربکس و خسارت های سنگین به آن شده است:

  • خرابی یا خط برداشتن اویل پمپ (oil pump)
  • خراب شدن زنجیر های پلیمری پولی های کوچک و بزرگ
  • بلبرینگ های فولی گیربکس
  • شیربرقی
  • خراب شدن فولی ها

در ادامه بحث، نحوه کار و وظیفه هرکدام را به ترتیب شرح خواهیم داد:

1- خرابی یا خط برداشتن اویل پمپ (oil pump): این قطعه نقش بسیار مهمی را داخل گیربکس ایفا میکند، در واقع وظیفه اش تنظیم نمودن فشار گیربکس است. اگر اویل پمپ خراب یا خط برداشته شود – درست مانند نمونه آریزو پنجی که داشتیم – شاهد افت فشار روغن گیربکس خواهیم بود. تمامی لوازم یدکی آریزو 6 در فروشگاه ما موجود است.

2- خراب شدن زنجیر های پلیمری پولی های کوچک و بزرگ: در مورد این زنجیر باید گفت که تعویض دنده ها را برعهده دارد. هنگامی که زنجیر خودرو خراب شود، تعویض دنده به مشکل برمیخورد خصوصا دنده های 6 و 7 که اصلا دیگر تعویض دنده انجام نمیگیرد. علت این است که زنجیر از بغل، چپ و راست مقدار زیادی خوردگی پیدا کرده و براده های زنجیر داخل گیربکس ریخته و انباشته شده است. موقعی که سراغ تعمیر گیربکس میروید، چنانچه با این مشکل مواجه شدید، حتما گیربکس تعویض گردد. زمان تعویض، نمونه جدید و نمونه قدیمی خود را مقایسه کنید زیرا زنجیر های موجود مقدار ناچیزی مانند 1/2 یک میل یا دو میل کوتاه و بلند دارند، بنابراین لازم است در تعویض زنجیر بسیار دقت شود.

4- شیر برقی: چهار عدد شیر سلنوئیدی یا همان شیر برقی در گیربکس اتوماتیک CVT چری به کار رفته است. وقتی یکی از آنها خراب شود، دخل گیربکس دچار اختلال می شود. البته ناگفته نماند ابتدا باید از خراب بودن شیربرقی مطمئن شویم، که از راه های زیر میتوانیم آنها را تست کنیم:

قبل از باز کردن گیربکس، دستگاه عیب یاب گیربکس را به ماشین وصل کرده و سپس از منوی دستگاه، کد های خطا را میخوانیم که دستگاه مربوطه چه خطاهایی را نشان می دهد و اگر خطا های مربوط به شیر برقی نمایش داده شد، با یکی از نشانه های خراب بودن شیر های برقی مواجه هستیم.

پس از بازکردن گیربکس، شیر های برقی را از بلوکه گیربکس جدا نموده و آنها را به دستگاه مخصوص تست شیر برقی میبندیم و هر کدام را با توجه به رعایت کردن نکاتی تست خواهیم کرد و در صورت خرابی، آنها را تعویض میکنیم.

5- خراب شدن فولی ها: زمانی که گیربکس باز شد، اول باید فولی ها را بر روی پوسته عقب بسته، سپس زنجیر پلیمری را هم بر روی آنها نصب کنیم. جهت چک کردن وضعیت فولی ها از تفنگی باد که در داخل کانال روغن مربوطه قرار دارد استفاده می کنیم. این کار باید با حساسیت بالا انجام شود. در برخی موارد هنگام بررسی ساچمه های فولی و شفت آن به شیارهایی که بر روی شفت قرار دارد بر می خوریم که نشانه خرابی آن است، همچنین تغییر شکل ساچمه های شفت هم از حالت دایره ای شکل به حالت بیضی محسوس خواهد بود، که در این گونه موارد باید اورینگ اورهال و ساچمه هایش تعویض شوند.

  • همانطور که همیشه گفتیم، تعویض روغن گیربکس از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. چنانچه این کار در زمان مناسبش صورت نگیرد، به طور حتم شاهد مشکل در سیستم گیربکس چری آریزو 5 ام وی ام خواهیم بود.
  • برخورداری چری آریزو 5 MVM از یک سیستم برق بسیار پیچیده، نحوه مراقبت صحیح و برخورد درست هنگام کار با آن را میطلبد. بنا بر توصیه متخصصین به رانندگان عزیز، حتی المقدور از وسایل برقی که در خودرو به کار گرفته نشده است مانند دزدگیر، آمپلی فایر و غیره استفاده نشود.
  • دقت داشته باشید که گیربکس این خودرو از سنسور و مدار الکترونیکی بسیار حساسی تشکیل شده است. توصیه می کنیم ترجیحاً از شستشوی موتور بکاهید و حتی در صورت امکان اصلا صورت نگیرد.

برخی نکاتی که گیربکس اتوماتیک آریزو 5 را دچار مشکل و نیازمند تعمیر خواهد کرد:

  •  وقتی که هنگام پارک خودرو از ترمز دستی استفاده نکنیم، تمام وزن خودرو روی گیربکس می افتد، این موضوع می تواند آسیب مهلکی را به گیربکس اتومبیل وارد کند.
  • حالا می خواهید شروع به حرکت کنید، دنده را باید در حالت D قرار دهید، بعد از آن هر زمان احساس کردید که گیربکس درگیر شده است، می توانید پای تان را روی پدال گاز بگذارید. در غیر اینصورت به گیربکس چری آریزو 5 آسیب وارد خواهد شد.
  • هر موقع خواستید توقف کوتاه مدتی داشته باشید، توصیه این است که حتماً پای تان را روی ترمز نگه دارید و از منتقل کردن دنده به P یا N خودداری کنید.

توجه داشته باشید که برخورد درست با گیربکس چری آریزو 5 و مراقبت صحیح از آن، می تواند ضامن طول عمر بیشتر آریزوی شما باشد. در غیر اینصورت سر و کله زدن با خودرو، چکاب های ماهانه و تعمیرات سنگین وقت و انرژی شما را می برند. در حالت معمول برای خودروهای چری آریزو 5 سالم هم توصیه می کنیم که حداقل هر 60 روز سیستم گیربکسشان را مورد بررسی قرار دهید. تیم متخصص با داشتن سالها تجربه و رزومه عالی رضایت مشتریان در این زمینه، خدمات بسیار مفیدی را در اختیار شما رانندگان گرامی قرار خواهد داد. برای تهیه لوازم یدکی ام وی ام تهران روی لینک زیر کلیک کنید.

جهت تهیه لوازم یدکی ام وی ام تهران، بررسی، سفارش و مشاوره در مورد خرید قطعات از طریق صفحه ، شماره های درج شده در سایت یا شبکه اجتماعی اینستاگرام با ما در تماس باشید.

Back to top button