تشخیص قطعی عفونت سایتومگال در افراد با نقص ایمنی مشکل است

این پست از سایت خبرگذاری بیگ نیوز برگرفته از سایت ” www.isna.ir ” در مورد مقاله ” تشخیص قطعی عفونت سایتومگال در افراد با نقص ایمنی مشکل است ” ارائه شده است، در صورتی که محتوای این پست مورد توجه تان واقع شده است به دسته بندی مربوطه مراجعه نمایید.

بیگ نیوز/لرستان عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: تشخیص قطعی عفونت سایتومگال در افراد با نقص ایمنی مشکل است.

مهدی آجورلو در گفت وگو با بیگ نیوز با اشاره به اجرای طرح بررسی فراوانی ویروس سایتومگال در بیماران تحت شیمی درمانی شهرستان خرم آباد بیان کرد: سرطان یکی از معضلات جهانی بوده که آمار مبتلایان به آن روز به روز در حال افزایش است.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین مشکلات این بیماران، استفاده از داروهای شیمیایی است که بر روی سیستم ایمنی تاثیر گذاشته و باعث تضعیف سیستم ایمنی می شود.

آجورلو اظهار کرد: در نتیجه فرد را مستعد ابتلا به عفونت های فرصت طلب ویروسی، قارچی و باکتریایی می کند.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی لرستان اضافه کرد: در میان ویروس ها، ویروس هرپس سیمپلکس و ویروس سایتومگال از علل شایع عفونت در این بیماران هستند.

وی یادآور شد: عفونت سایتومگال در افراد با نقص سیستم ایمنی ممکن است با درگیری ارگان های مختلف بدن و یا تنها یک ارگان بدون علائم عمومی همراه باشد.

آجورلو تصریح کرد: رتینیت، پنومونی، آنسفالیت، هپاتیت، زخم در قسمت های مختلف دستگاه گوارش و اپیگلوت، از جمله عفونت های شایع در بیماران با نقص سیستم ایمنی و یا تحت شیمی درمانی هستند.

این پژوهشگر گفت: تشخیص قطعی عفونت سایتومگال در افراد با نقص ایمنی مشکل است و اغلب از طریق جستجوی DNA ویروس در نمونه با روش مولکولی PCR  امکان پذیر است.

وی افزود: با توجه به میزان بالای فعال شدن مجدد ویروس سایتومگال در افرادی که ضعف سیستم ایمنی دارند، هدف از بررسی فراوانی این ویروس در افراد سرطانی تحت شیمی درمانی در شهرستان خرم آباد بود تا با اطلاع از میزان فراوانی این ویروس در این افراد، بتوان راهکارهایی را جهت افزایش ایمنی و جلوگیری از عواقب وخیم بیماری های مرتبط با ویروس سایتومگال ارائه داد و با پایش منظم عوارض شیمی درمانی و اقدام به موقع در جلوگیری و مدیریت آن، یاری رسان بود و هزینه ها و عوارض ناشی از آن را کاهش داد.

او ادامه داد: در این بررسی بر روی تمام افراد تحت مطالعه وجود آنتیبادی ضد ویروس سایتومگال از نوع IgG و IgM، و همچنین تست PCR جهت بررسی حضور ویروس مورد بررسی قرار گرفت.

آجورلو گفت: نتایج حاکی از مثبت شدن تعدادی از افراد مورد مطالعه از لحاظ آنتی بادی های ضد ویروس و تست PCR بود. یافته های حاصل از پژوهش حاضر نشان داد در گروه سنی 80-61 سال مثبت شدن تست آنتی بادی CMV IgG از نظر آماری معنادار شد.

وی بیان کرد: عفونت با سیتومگالوویروس باعث عوارض زیادی و حتی مرگ می شود، به ویژه کسانی که نقص سیستم ایمنی دارند. از این رو افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، مانند بیماران سرطانی که تحت شیمی درمانی قرار می گیرند، باید به طور معمول از نظر عفونت سیتومگال ارزیابی شوند تا بتوان عوارض مربوطه را با درمان به موقع عفونت کاهش داد.

انتهای پیام

خروج از نسخه موبایل