ترکیه و عضویت در بریکس؛ گره کور در منازعه بی پایان آنکارا-بروکسل

ترکیه و عضویت در بریکس؛ گره کور در منازعه بی‌پایان آنکارا-بروکسل

آنکارا به صورت رسمی برای پیوستن به بریکس درخواست داده و این به معنای گرایش یکی از اعضای ناتو (ترکیه) به شرق خواهد بود؛ مسئله ای که احتمالاً از سوی بسیاری از اعضای پیمان آتلانتیک شمالی تحمل نخواهد شد.

به گزارش خبرگزاری آنا، مجادلات مستمر ترکیه و اتحادیه اروپا از سال ۲۰۰۵ میلادی، زمانی که روند بررسی عضویت این کشور در اروپای واحد آغاز شد، بار ها موردتوجه و تحلیل کارشناسان و استراتژیست های حوزه روابط بین الملل قرار گرفته است. بااین حال طی سال های اخیر این تقابل تشدید شده و ابعاد گسترده تری یافته است!

برخی کشور های اروپایی عضو ناتو، می گویند نه تنها نباید در های اتحادیه اروپا را به روی آنکارا باز کرد، بلکه باید مقدمات اخراج این کشور از ناتو را نیز فراهم ساخت. دلیل اصلی این هجمه ها، روابط اقتصادی ترکیه با کشور هایی مانند چین و روسیه است؛ روابطی که نه تنها به صورت دوجانبه، بلکه در چارچوب عضویت احتمالی ترکیه در حوزه بریکس عینیت یافته و موجبات نگرانی غرب را فراهم آورده است.

بر اساس آنچه مقامات ترکیه ای ازجمله «هاکان فیدان» وزیر امور خارجه این کشور می گویند، آنکارا همواره به دنبال تنوع بخشیدن به گزینه های خود در رابطه با الحاق به اتحادیه های جهانی بوده و بر همین اساس نیز بلندپروازی بلندمدت خود را عضویت کامل در اتحادیه اروپا مطرح کرده بود.

در بحبوحه اخبار منتشرشده توسط روسیه مبنی بر اینکه ترکیه به طور رسمی درخواست عضویت خود را به ائتلاف بریکس به رهبری این کشور ارائه کرده، مقامات ارشد حزب حاکم عدالت و توسعه می گویند اگر ترکیه به عضویت اتحادیه اروپا درآمده بود، دیگر به عضویت در بریکس علاقه مند نمی شد.

صورت مسئله مشخص است: ترکیه از عضویت در اتحادیه اروپا به صورت کامل ناامید شده و مذاکرات آنکارا-بروکسل رسماً به بن بست رسیده است. اکنون آنکارا به دنبال گزینه های دیگری مانند بریکس و اتحادیه کشور های جنوب شرق آسیا (آسه آن) است.

هاکان فیدان، وزیر خارجه ترکیه در گفتگو با خبرگزاری «آناتولی» صراحتاً همین گزاره را مورد تأکید قرار داده است: اگر ادغام اقتصادی ما با اتحادیه اروپا با عضویتی که اکنون (فقط) در سطح اتحادیه گمرکی است، به عنوان عضو کامل تکمیل می شد، شاید ما در جستجوی اتحادیه های جهانی دیگری نبودیم.

ترکیه به صورت رسمی برای پیوستن به بریکس درخواست داده و این به معنای تمایل یکی از اعضای ناتو به شرق خواهد بود. این مسئله احتمالاً از سوی بسیاری از اعضای پیمان آتلانتیک شمالی تحمل نشود.

بریکس اعلام کرده است که هدفش تقویت صدای اقتصاد های بزرگ در حال ظهور برای مقابله با نظم جهانی تحت رهبری غرب است. این سازمان در سال ۲۰۰۶ تأسیس شد و شامل روسیه، برزیل، هند و چین بود و آفریقای جنوبی در سال ۲۰۱۰ به آن ملحق شد. اخیراً ایران، مصر، عربستان، اتیوپی و امارات عربی متحده هم به عضویت آن درآمده اند. نشست سران این ائتلاف در ماه اکتبر در کازان روسیه برگزار می شود و انتظار می رود نمایندگان ترکیه در آن شرکت کنند. بدیهی است که غرب رویکرد مثبتی به عضویت ترکیه، به عنوان عضو ناتو، در بریکس که ریاست آن بر عهده روسیه است، ندارد و به زودی مواضعی را در این خصوص اتخاذ خواهد کرد.

منبع: ana.ir

دکمه بازگشت به بالا